Omreizen met een gedwongen overstap | NS Community
Sticky

Omreizen met een gedwongen overstap


Doordat op een aantal stations de poortjes zijn gesloten, zijn er situaties ontstaan waarbij jij als overstappende reiziger noodgedwongen moet uit- en inchecken. Voorheen was het zo dat bij een overstap opnieuw werd gekeken of het spits of dal was, waardoor eer na de overstap een ander tarief kon gelden. Dit hebben we in 2016 opgelost. Daarnaast is het zo dat door het tussentijds uit- en inchecken een reis in twee ritten wordt opgeknipt, die los worden afgerekend. Voor veruit de meeste reizigers heeft dit geen prijseffect: voor de totale reis betalen zij de juiste prijs. Maar op een specifiek aantal reisroutes werkt het uit- en inchecken helaas prijsverhogend. Je betaalt dan meer voor jouw reis dan eigenlijk de bedoeling is.

Meerdere geadviseerde reisroutes van A naar B
Wanneer je een reis wilt maken, kan je de Reisplanner raadplegen. Die geeft vervolgens de meest comfortabele reisopties; soms ook langere maar snellere reizen. Bij elke optie wordt dezelfde ritprijs getoond behorend bij de kortst mogelijke reisroute.

Wanneer je een geadviseerde reisroute aflegt die niet de kortst mogelijke reisroute is en je bij een overstap uit- en incheckt op een van de hieronder genoemde 7 stations, dan wordt er afgerekend volgens de werkelijk afgelegde afstand. Je betaalt dan dus meer dan wat er in de Reisplanner staat, maar wat je betaalt is wel volgens de productvoorwaarden. Dit probleem is het grootst op Sloterdijk; veel mensen over het lijndeel Leiden – Castricum reizen via Sloterdijk omdat dat sneller is, terwijl reizen over Haarlem qua afstand korter is.

Welke stations?
Almere Centrum
Amsterdam Zuid
Amsterdam Bijlmer Arena
Amsterdam Muiderpoort
Amsterdam Sloterdijk
Den Haag Centraal (later in 2018)
Hilversum

Niet opgelost, wel helpen
We hebben onderzocht of we het OV-chipkaart systeem aan konden passen. Dit bleek echter niet mogelijk, omdat het systeem niet weet of jij als reiziger een geadviseerde of niet-geadviseerde reisroute aflegt. Hierdoor kan de meerprijs niet worden voorkomen.

Ook wij willen natuurlijk dat onze reizigers geen meerprijs betalen; dat is onprettig voor jou én voor ons. Gelukkig is veruit het grootste deel van deze gevallen te voorkomen. Overstappers lopen vaak via poortjes, terwijl er een looproute zonder poortjes bestaat. We gaan overstappers hierop wijzen door middel van communicatie op stations en via Klantenservice. Ongeveer 2/3e van alle gevallen is voorkombaar, en op Almere en Amsterdam Zuid is het zelfs volledig voorkombaar. Op Sloterdijk kun je via perron 11/12 poortvrij overstappen. Je hebt dan alsnog 11 minuten om over te stappen.

Terugbetaling
Natuurlijk willen we deze klanten alsnog tegemoet komen in deze kosten. Wanneer je door deze situatie te veel hebt betaald voor je reis, kun je via Klantenservice een verzoek om terugbetaling indienen. Dit kan via ieder kanaal. Telefonisch en via Twitter en Facebook gaat dat het snelst. Voor een snelle afhandeling vragen wij om een overzicht van data en trajecten waarop dit is voorgevallen. Omdat wij wettelijk verplicht zijn de reistransactiegegevens na 18 maanden te verwijderen, is het niet mogelijk om geld terug te vragen voor reizen die meer dan 18 maanden geleden zijn gemaakt.

429 reacties

Reputatie 2
Ik reis bijna dagelijks Leiden Centraal - Utrecht Centraal (met NS Businesscard met traject-vrij). Omdat op de directe verbinding helaas zeer regelmatig treinuitval is, reis ik vaak om via Den Haag Centraal. Daar zijn de poortjes voor de sporen van/naar Leiden inderdaad zeer onpraktisch geplaatst, waardoor je (als de poortjes gesloten worden) per perron moet in-/uitchecken.

Ik zit te denken aan de volgende oplossingen voor Den Haag Centraal;

  • Optie 1: Verplaats de poortjes 2-3 meter richting stationshal, waardoor je binnen de poortjes kunt blijven als je van het ene perron naar het andere wilt komen.
  • Optie 2: Op Den Haag Centraal is er na elk stootjuk zeker 10-15 meter voordat de sporen ophouden en je er omheen kan lopen. Die loze ruimte kan overbrugt worden zodat je binnen de poortjes zou kunnen overstappen naar andere perrons. Ik weet dat een stootjuk moet kunnen verschuiven als er een trein met hoge snelheid tegenaan rijdt, maar dat kan best in een kortere afstand (op andere stations is die schuifruimte ook veel kleiner, zoals bv Leiden Centraal spoor 1 & 2, en in beide gevallen dwingt de ATB al af dat de trein ter plekke maximaal 40 km/h rijdt; er is dus geen sprake van een snelheidsverschil tussen beide locaties).
  • Optie 3: Dat onderzoek naar de mogelijkheden van het chipkaart systeem; is dat ergens te vinden? Want het klinkt niet logisch dat het systeem overstappen niet snapt. Als ik namelijk uitcheck, en heel kort erna weer incheck, dan zegt het systeem altijd "Overstap OK". Dus als het systeem al snapt dat je een overstap maakt, en het systeem ook vaststelt dat het dezelfde reis is (zoals ingesteld bij de bepaling van al dan niet met spitskorting reizen bij tussentijds in/uitchecken), dan moet de computer toch geen enkele moeite hebben om de juiste kosten te bepalen van begin naar eindpunt. Dus optie 3 is: Gewoon de prijs tussen begin en eindstation rekenen, als het systeem heeft vastgesteld dat je bent overgestapt. Als je op saldo reist en voor het eerste deel van de reis is geld afgeschreven, dan kan het systeem dat bij de volgende uitcheck verrekenen op basis van de definitieve reis/prijs van A naar B.
Een andere optie voor mij is om in plaats van Den Haag standaard via Amsterdam Zuid om te reizen, maar dat vind ik minder prettig; dat is een van de 2-minuten overstappen die NS tegenwoordig acceptabel vindt, en dat levert onderweg de nodige stress op aangezien conducteurs vaak tot een halve minuut vóór vertrektijd al fluiten (blijft er van die 2 minuten dus nog 1,5 minuut over), en de aankomsttijden ook niet bepaald op de seconde zijn. Resultaat; komt je trein slechts 1-1,5 minuut te laat aan op Amsterdam Zuid, dan mis je dus de overstap en is je reis (die al een stuk langer duurt omdat je al aan het omreizen bent) gelijk nóg een kwartier langer.
Reizigers informeren ? Prima, hoe ? De posters waren niet voldoende. Gaat NS nu tenminste eerlijk zijn dat mensen teveel kunnen betalen bij die communicatie op stations ?

Terugbetalen prima. Maar waarom niet aan de hand van data mensen informeren per e-mail en brief en pro-actief handelen met terugbetalen (Pro-actief betekent zonder dat mensen daar om moeten vragen)

Via ieder kanaal ? Dus ook via dit forum of gaan jullie mensen doorverwijzen ?
Reputatie 6
Op Facebook reageert NS op iemand die teveel heeft betaald met reactie "dat is gek zeg "

Alsof de Facebook medewerkers hier niets van weten.
Reputatie 7
Badge +3
"Niet opgelost, wel helpen" betekent zoveel als "Operatie geslaagd, patiënt overleden".

Wanneer het idiote verplichte omchecken tot minder reiskosten had geleid, dus een situatie in het voordeel van de reizigers, dan had NS dit allang opgelost. Het zijn leuke extra inkomsten omdat het merendeel van reizigers die teveel betaald hebben dit niet gaat claimen.

En dan is ook nog eens de lijst van stations waar de problemen zijn niet volledig. Zo ontbreekt bijvoorbeeld Boxtel.
Badge +3
Daarnaast is het zo dat door het tussentijds uit- en inchecken een reis in twee ritten wordt opgeknipt, die los worden afgerekend.
Dat is dus niet waar. Het blijft één reis met een overstap (als je dat binnen 35 minuten doet), maar voor de rest wordt er gewoon afgerekend voor het aantal tariefeenheden van de reis die je gemaakt hebt, dus er wordt niets geknipt en ook niet los afgerekend.

Het is wel zo dat mensen met Traject Vrij die OMreizen (als bijv. Sloterdijk geen deel uitmaakt van hun traject) een factuur krijgen voor de gehele reis buiten hun traject (bijv. Haarlem - Sloterdijk - Uitgeest v.v.). Dit is één reis, nl. Haarlem - Uitgeest VIA Sloterdijk.

Op Sloterdijk kun je via perron 11/12 poortvrij overstappen. Je hebt dan alsnog 11 minuten om over te stappen.

Fijn en goed voor de conditie al die trappen op en af. Maar dan mag je dus 11 minuten uit je neus.... want even naar de winkeltjes om iets te halen gaat dus niet. 😥

Een poster wordt lastig, want dan moet daar iets op staan als:
"Reist u van of via Haarlem én Uitgeest en bent u door de reisplanner via Sloterdijk gestuurd? Dan kunt u beter niet door de poortjes gaan, want via Beverwijk was korter geweest. Dat kost u dus extra. Loop in dat geval via spoor 11/12 zonder poortjes. In andere gevallen is er niets aan de hand en kunt u gewoon de korte route nemen door de poortjes" 😃
Het is m.i. duidelijk: Er is onwil bij NS om dit probleem op te lossen. In dit topic kunnen we de hele discussie weer opnieuw gaan voeren. Er is maar 1 werkende oplossing zoals door veel mensen weergegeven en dat is de poortjes weer openen. Alle andere oplossingen zijn lapmiddelen, pleisters op de wonden enz.enz. Met mailen informeren enz. ga je altijd maar een gedeelte van de mensen bereiken. Klanten dienen er vanuit te kunnen gaan dat NS een betrouwbare partner is die ten alle tijde de juiste bedragen in rekening brengt. Oplossingen die er uit blijven bestaan dat klanten hun geld maar moeten terugvragen zijn geen oplossingen en mogen zo ook niet gepresenteerd worden. Klanten met een anonieme OV chipkaart zijn sowieso altijd het haasje. Ik snap echt niet dat NS dit voor de zoveelste keer dit als oplossing presenteert. De enige echte oplossing is als NS zelf!! alle klanten die door deze methode benadeeld worden terugbetaald. Maar anonieme klanten, toeristen enz. enz. zullen altijd benadeeld blijven. Ik had gehoopt op een goede oplossing helaas is dit wederom teleurstellend.
@Sivan een maand geleden zei je dat NS op korte termijn om de tafel gaat met consumentenorganisaties hierover.

Is dat al gebeurt, zo niet op welke termijn gebeurt dat ?

Ik zit te denken aan de volgende oplossingen voor Den Haag Centraal;

  • Optie 2: Op Den Haag Centraal is er na elk stootjuk zeker 10-15 meter voordat de sporen ophouden en je er omheen kan lopen. Die loze ruimte kan overbrugt worden zodat je binnen de poortjes zou kunnen overstappen naar andere perrons. Ik weet dat een stootjuk moet kunnen verschuiven als er een trein met hoge snelheid tegenaan rijdt, maar dat kan best in een kortere afstand (op andere stations is die schuifruimte ook veel kleiner, zoals bv Leiden Centraal spoor 1 & 2, en in beide gevallen dwingt de ATB al af dat de trein ter plekke maximaal 40 km/h rijdt; er is dus geen sprake van een snelheidsverschil tussen beide locaties).

Leuk dat je meedenkt. Echter de ruimte achter de stootjukken te Leiden is korter omdat er daar niet door reizigers achterlangs gelopen kan worden, dat kan te Den Haag C wel.
Overigens kan er NOOIT met 40 km/h tegen de stootjukken worden gereden te Den Haag of Leiden, immers er zit ATBvv op deze sporen, welke er voor zorgt dat er ruim zachter gereden moet worden bij nadering stootjuk.
Goedenavond,

Ik kan me voorstellen dat jullie hier niet blij mee zijn, maar we willen graag met dit topic de stand van zaken op dit moment laten weten. Dank jullie wel voor het meedenken en het geven van feedback. Sivan zal volgende week de feedback weer oppakken en hierop reageren.

Sjoerd85, dit onderzoek staat niet openbaar. Het probleem met het in- en uit te checken heeft met het volgende stuk uit de uitleg te maken: "Wanneer je een reis wil maken, kun je de Reisplanner raadplegen. Die geeft vervolgens de meest comfortabele reisopties; soms ook langere maar snellere reizen. Bij elke optie wordt dezelfde reisprijs getoond, behorend bij de kortst mogelijke reisroute.
Wanneer je een geadviseerde reisroute aflegt die niet de kortst mogelijke reisroute is, en je bij een overstap uit- en incheckt op een van de hieronder genoemde 7 stations, dan wordt er afgerekend volgens de werkelijk afgelegde afstand. Je betaalt dan dus meer dan wat er in de Reisplanner staat, maar wat je betaalt is wel volgens de productvoorwaarden. Dit probleem is het grootst op Sloterdijk. Veel mensen over het lijndeel Leiden – Castricum reizen via Sloterdijk omdat dat sneller is, terwijl reizen over Haarlem qua afstand korter is."

Lies87, ging dit over één van deze trajecten? Zo ja, zou me de link van dit Facebook bericht kunnen geven? Dan zal ik dit aangeven bij mijn collega.

MvanGelder, daar zijn we inderdaad mee bezig. Via het forum kan dit inderdaad ook opgepakt worden, maar telefonisch of via onze kanalen gaat dit het snelst.
Reputatie 6
@Iris NS deze is het https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=2123279251035563&id=234539316576242
Dank je, Lies87! Het is bij onze klantenservice bekend natuurlijk en ik vrees dat ze er geen erg in heeft gehad bij het reageren op dit bericht. Ik geef het even bij haar aan in ieder geval.
Goedenavond,

Ik kan me voorstellen dat jullie hier niet blij mee zijn, maar we willen graag met dit topic de stand van zaken op dit moment laten weten. Dank jullie wel voor het meedenken en het geven van feedback. Sivan zal volgende week de feedback weer oppakken en hierop reageren.

Sjoerd85, dit onderzoek staat niet openbaar. Het probleem met het in- en uit te checken heeft met het volgende stuk uit de uitleg te maken: "Wanneer je een reis wil maken, kun je de Reisplanner raadplegen. Die geeft vervolgens de meest comfortabele reisopties; soms ook langere maar snellere reizen. Bij elke optie wordt dezelfde reisprijs getoond, behorend bij de kortst mogelijke reisroute.
Wanneer je een geadviseerde reisroute aflegt die niet de kortst mogelijke reisroute is, en je bij een overstap uit- en incheckt op een van de hieronder genoemde 7 stations, dan wordt er afgerekend volgens de werkelijk afgelegde afstand. Je betaalt dan dus meer dan wat er in de Reisplanner staat, maar wat je betaalt is wel volgens de productvoorwaarden. Dit probleem is het grootst op Sloterdijk. Veel mensen over het lijndeel Leiden – Castricum reizen via Sloterdijk omdat dat sneller is, terwijl reizen over Haarlem qua afstand korter is."

Lies87, ging dit over één van deze trajecten? Zo ja, zou me de link van dit Facebook bericht kunnen geven? Dan zal ik dit aangeven bij mijn collega.

MvanGelder, daar zijn we inderdaad mee bezig. Via het forum kan dit inderdaad ook opgepakt worden, maar telefonisch of via onze kanalen gaat dit het snelst.


Jammer dat je er vergeet bij te vertellen dat dit Bij NS allemaal al lang bekend was voordat de poortjes op Sloterdijk geplaatst werden. Jullie hebben het probleem bewust gecreëerd en plukken daar ook nog de vruchten van doordat jullie het probleem niet wensen op te lossen maar het hele probleem bij de reiziger neerleggen die maar geld terug moeten vragen. Ik stel voor dat elke reiziger die geld terugvraagt € 5,00 extra compensatie krijgt vanwege de tijd en ergernis die hij moet ondergaan om het teveel betaalde bedrag terug te krijgen.
Anonymous, ik begrijp dat je niet blij bent met dit topic. In de afgelopen tijd is er veel feedback over geleverd en zijn er veel discussies over gevoerd. In dit topic ga ik niet verder in discussie. Als moderators doen wij ons best om alles zo goed mogelijk door te spelen om onze collega's te laten weten wat reizigers van de dienstverlening van NS vinden, zodat hierover gesproken kan worden en gezocht kan worden naar oplossingen. Daarom zullen we zo coulant mogelijk met reizigers omgaan die gedupeerd zijn hierdoor.
Badge +3
Goedenavond,

Ik kan me voorstellen dat jullie hier niet blij mee zijn, maar we willen graag met dit topic de stand van zaken op dit moment laten weten. Dank jullie wel voor het meedenken en het geven van feedback. Sivan zal volgende week de feedback weer oppakken en hierop reageren.

Lieve Iris (en excuses dat ik @Sivan NS even corrigeerde eerder),

Begrijp ons (of in ieder geval mij) goed. Ik zou super blij zijn met een OMreis advies via Sloterdijk als dat sneller is (want voor de ICd betaal je immers ook extra) maar geef die adviezen (i.p.v. de kortere route via Beverwijk) dan gewoon NIET aan in de reisplanner, óf juist wel maar dan met de juiste prijs erbij, zodat mensen weten waar ze aan toe zijn!

Dan hebben ze de keuze (of kunnen op eigen initiatief via spoor 11/12 omlopen om die extra kosten te ontwijken).
Reputatie 6
Badge +2

Daarnaast is het zo dat door het tussentijds uit- en inchecken een reis in twee ritten wordt opgeknipt, die los worden afgerekend.Dat is dus niet waar. Het blijft één reis met een overstap (als je dat binnen 35 minuten doet), maar voor de rest wordt er gewoon afgerekend voor het aantal tariefeenheden van de reis die je gemaakt hebt, dus er wordt niets geknipt en ook niet los afgerekend.

201805 4 22:15 uinsns
Ik vind het ook onduidelijk geformuleerd. Er wordt wel twee keer afgerekend, maar niet als afzonderlijke reizen (dat zou nog ongunstiger zijn). Bij het tweede afrekenen betaal je de meerprijs van de TE's van het tweede deel, waardoor je in totaal voor alle TE's betaalt, dus ook voor de extra TE's van de omweg.
Op Sloterdijk kun je via perron 11/12 poortvrij overstappen.
Je hebt dan alsnog 11 minuten om over te stappen.

Is er misschien een filmpje dat deze omlooproute laat zien?

Reizigers uit de richting Den Haag – Haarlem die op het laaggelegen spoor 8 uitstappen en naar perron 3/4 (richting Alkmaar) willen, moeten om de poortjes te vermijden twee trappen omhoog naar het hooggelegen perron 11/12, vervolgens over dat perron naar een andere trap lopen en dan twee verdiepingen afdalen naar perron 3/4. Wie vooraan de trein op spoor 8 uitstapt, moet eerst ook nog een stuk over dat perron lopen om zonder poortjes van dat perron omhoog te kunnen komen. Dit betekent een flink stuk omlopen, flink traplopen én mogelijk de aansluiting missen om geen extra kosten te hoeven maken.
Bron: https://www.rover.nl/actueel/1428-omlopen-in-poortjesdoolhof-sloterdijk
Reputatie 7
Badge +3
Anonymous, ik begrijp dat je niet blij bent met dit topic. In de afgelopen tijd is er veel feedback over geleverd en zijn er veel discussies over gevoerd. In dit topic ga ik niet verder in discussie. Als moderators doen wij ons best om alles zo goed mogelijk door te spelen om onze collega's te laten weten wat reizigers van de dienstverlening van NS vinden, zodat hierover gesproken kan worden en gezocht kan worden naar oplossingen. Daarom zullen we zo coulant mogelijk met reizigers omgaan die gedupeerd zijn hierdoor.
En dat terwijl het leven heel eenvoudig kan zijn door gewoon een ontwerpfout toe te geven, de poortjesmeuk op Sloterdijk weg te halen en opnieuw te beginnen. Foutje, bedankt.

Wat een onkunde van de kant van NS. Ook weer een typisch voorbeeld van hoe slecht er gecommuniceerd wordt zo'n een grote organisatie. De afdeling die de consequenties van het omchecken had moeten oplossen (en daar blijkbaar niet in geslaagd is) had een veto moeten (kunnen) uitspreken over het verergeren van de problemen door uitgerekend in Sloterdijk deze onmogelijke situatie te veroorzaken. Zonder oplossing van het omcheckprobleem hadden er niet meer poortjessituaties met omchecken mogen worden gecreëerd.

Ondanks alle kennis slaagt NS er toch in de fouten te maken die jaren geleden al voorspeld waren. De besluitvorming hangt als los zand aan elkaar en de linkerhand weet weer eens niet wat de rechterhand allemaal uitspookt.
Reputatie 7
Badge +3
Begrijp ons (of in ieder geval mij) goed. Ik zou super blij zijn met een OMreis advies via Sloterdijk als dat sneller is (want voor de ICd betaal je immers ook extra) maar geef die adviezen (i.p.v. de kortere route via Beverwijk) dan gewoon NIET aan in de reisplanner, óf juist wel maar dan met de juiste prijs erbij, zodat mensen weten waar ze aan toe zijn!

Dan hebben ze de keuze (of kunnen op eigen initiatief via spoor 11/12 omlopen om die extra kosten te ontwijken).

Daar ben ik het totaal niet mee eens. In het tariefgebouw moeten uitzonderingssituaties voorkomen worden. NS wist dat deze consequenties eraan zouden komen bij de implementatie van het knullige poortjesplan in Sloterdijk. Het gaat hier niet om OMreisadviezen, het gaat hier om de reguliere reisadviezen.
Het enige alternatief zou kunnen komen vanuit de treindienst door weer rechtstreekse treinen van Alkmaar naar Den Haag te laten rijden. Dat is dan de meest comfortable reis en dan wordt automatisch de overstapverbinding via Sloterdijk niet meer getoond.

Mijn "like" bij het bericht van Robert B kan verwijderd worden. Dat was een mislukte muisklik: ik wilde quoten en niet liken.

Begrijp ons (of in ieder geval mij) goed. Ik zou super blij zijn met een OMreis advies via Sloterdijk als dat sneller is (want voor de ICd betaal je immers ook extra) maar geef die adviezen (i.p.v. de kortere route via Beverwijk) dan gewoon NIET aan in de reisplanner, óf juist wel maar dan met de juiste prijs erbij, zodat mensen weten waar ze aan toe zijn!

Dan hebben ze de keuze (of kunnen op eigen initiatief via spoor 11/12 omlopen om die extra kosten te ontwijken).
Daar ben ik het totaal niet mee eens. In het tariefgebouw moeten uitzonderingssituaties voorkomen worden. NS wist dat deze consequenties eraan zouden komen bij de implementatie van het knullige poortjesplan in Sloterdijk. Het gaat hier niet om OMreisadviezen, het gaat hier om de reguliere reisadviezen.
Het enige alternatief zou kunnen komen vanuit de treindienst door weer rechtstreekse treinen van Alkmaar naar Den Haag te laten rijden. Dat is dan de meest comfortable reis en dan wordt automatisch de overstapverbinding via Sloterdijk niet meer getoond.

Mijn "like" bij het bericht van Robert B kan verwijderd worden. Dat was een mislukte muisklik: ik wilde quoten en niet liken.


Die sneltrein Hoorn-Den Haag weer invoeren naar beide kanten is inderdaad de oplossing. NS wil echter van twee walletjes eten, ik zie dat dus echt niet gebeuren.
Mijn "like" bij het bericht van Robert B kan verwijderd worden. Dat was een mislukte muisklik: ik wilde quoten en niet liken.
Niemand houd hier van liken, gewoon er nog één keer op klikken en weg is deze.
Hoe wordne reizigers op de desbetreffende stations dan geinformeerd? 🙂
Badge +3
Het is m.i. duidelijk: Er is onwil bij NS om dit probleem op te lossen. In dit topic kunnen we de hele discussie weer opnieuw gaan voeren. Er is maar 1 werkende oplossing zoals door veel mensen weergegeven en dat is de poortjes weer openen.
Ik heb er nog eentje...

Maak creatief/administratief het aantal tariefeenheden tussen Haarlem en Uitgeest VIA Sloterdijk gelijk aan die van de route via Beverwijk. Haal er daar dus 15 TE van af in totaal en ben je ook klaar.

Zelfde als die 'fictieve' afstand over de HSL en Woerden - Breukelen en zo. Maar ja, dat kost NS (een beetje) geld voor alle reizigers Haarlem - Sloterdijk of Uitgeest - Sloterdijk.
Badge +3
Mijn "like" bij het bericht van Robert B kan verwijderd worden. Dat was een mislukte muisklik: ik wilde quoten en niet liken.
Een 'like' maak je ongedaan door nogmaals te 'liken', ga je gang :P

Voor de rest eens met je redenatie, maar je betaalt dus nu voor de werkelijk gereisde afstand en dat is dan wel weer te verdedigen.

Dat je met een vlucht via Londen goedkoper uit bent dan een met de trein als je van Groningen naar Schiphol wilt (duurt wel een stuk langer, maar het kán) is dan wel weer een dingetje..

Pas in ieder geval de planner zo aan dat die de juiste prijs geeft voor elk reisadvies, en compenseer mensen met Traject Vrij automatisch als die overduidelijk niet per se via Sloterdijk hoefden maar dat toch maar gedaan hebben omdat het sneller was.
Reputatie 6
Maak creatief/administratief het aantal tariefeenheden tussen Haarlem en Uitgeest VIA Sloterdijk gelijk aan die van de route via Beverwijk. Haal er daar dus 15 TE van af in totaal en ben je ook klaar.

Dat advies wilde ik juist vermijden😉. Want de standaardoplossing van NS in zulke gevallen is om de tariefafstand tussen Haarlem en Uitgeest juist met 15 TE te verhogen. Zo ging het tenminste bij de alternatieve verbindingen tussen Amsterdam en Rotterdam. Daar is de langste afstand (via Haarlem) de maatgevende en zijn de kortere afstanden (via Breukelen en Schiphol) kunstmatig verhoogd.
Reputatie 6
Pas in ieder geval de planner zo aan dat die de juiste prijs geeft voor elk reisadvies [..]
Al ver voor de tijd van de OV-Chipkaart - zeker vanaf 1969 - was het tariefsysteem van NS gebaseerd op prijsberekening via de kortste route, maar werd een reis toegelaten over een snellere of meer comfortabele reisweg. Waarom zou je dat principe overboord zetten? Er zijn heel veel adviezen van de Reisplanner die niet via de kortste route gaan, maar alleen wanneer een reiziger (gedwongen) een poortje moet passeren kan de prijsopgave - via de kortste route berekend - fout zijn.

De (voorspelde) gevolgen van een domme plaatsing van poortjes moet je wegnemen door het systeem aan te passen. Kennelijk vinden (NS-)deskundigen dat dat onmogelijk is. Maar waarop kan het in Londen met een vergelijkbaar chipkaartsysteem dan wel?
(https://tfl.gov.uk/corporate/publications-and-reports/out-of-station-interchanges)

Reageer