Omreizen met een gedwongen overstap | NS Community
Sticky

Omreizen met een gedwongen overstap


Doordat op een aantal stations de poortjes zijn gesloten, zijn er situaties ontstaan waarbij jij als overstappende reiziger noodgedwongen moet uit- en inchecken. Voorheen was het zo dat bij een overstap opnieuw werd gekeken of het spits of dal was, waardoor eer na de overstap een ander tarief kon gelden. Dit hebben we in 2016 opgelost. Daarnaast is het zo dat door het tussentijds uit- en inchecken een reis in twee ritten wordt opgeknipt, die los worden afgerekend. Voor veruit de meeste reizigers heeft dit geen prijseffect: voor de totale reis betalen zij de juiste prijs. Maar op een specifiek aantal reisroutes werkt het uit- en inchecken helaas prijsverhogend. Je betaalt dan meer voor jouw reis dan eigenlijk de bedoeling is.

Meerdere geadviseerde reisroutes van A naar B
Wanneer je een reis wilt maken, kan je de Reisplanner raadplegen. Die geeft vervolgens de meest comfortabele reisopties; soms ook langere maar snellere reizen. Bij elke optie wordt dezelfde ritprijs getoond behorend bij de kortst mogelijke reisroute.

Wanneer je een geadviseerde reisroute aflegt die niet de kortst mogelijke reisroute is en je bij een overstap uit- en incheckt op een van de hieronder genoemde 7 stations, dan wordt er afgerekend volgens de werkelijk afgelegde afstand. Je betaalt dan dus meer dan wat er in de Reisplanner staat, maar wat je betaalt is wel volgens de productvoorwaarden. Dit probleem is het grootst op Sloterdijk; veel mensen over het lijndeel Leiden ā€“ Castricum reizen via Sloterdijk omdat dat sneller is, terwijl reizen over Haarlem qua afstand korter is.

Welke stations?
Almere Centrum
Amsterdam Zuid
Amsterdam Bijlmer Arena
Amsterdam Muiderpoort
Amsterdam Sloterdijk
Den Haag Centraal (later in 2018)
Hilversum

Niet opgelost, wel helpen
We hebben onderzocht of we het OV-chipkaart systeem aan konden passen. Dit bleek echter niet mogelijk, omdat het systeem niet weet of jij als reiziger een geadviseerde of niet-geadviseerde reisroute aflegt. Hierdoor kan de meerprijs niet worden voorkomen.

Ook wij willen natuurlijk dat onze reizigers geen meerprijs betalen; dat is onprettig voor jou Ć©n voor ons. Gelukkig is veruit het grootste deel van deze gevallen te voorkomen. Overstappers lopen vaak via poortjes, terwijl er een looproute zonder poortjes bestaat. We gaan overstappers hierop wijzen door middel van communicatie op stations en via Klantenservice. Ongeveer 2/3e van alle gevallen is voorkombaar, en op Almere en Amsterdam Zuid is het zelfs volledig voorkombaar. Op Sloterdijk kun je via perron 11/12 poortvrij overstappen. Je hebt dan alsnog 11 minuten om over te stappen.

Terugbetaling
Natuurlijk willen we deze klanten alsnog tegemoet komen in deze kosten. Wanneer je door deze situatie te veel hebt betaald voor je reis, kun je via Klantenservice een verzoek om terugbetaling indienen. Dit kan via ieder kanaal. Telefonisch en via Twitter en Facebook gaat dat het snelst. Voor een snelle afhandeling vragen wij om een overzicht van data en trajecten waarop dit is voorgevallen. Omdat wij wettelijk verplicht zijn de reistransactiegegevens na 18 maanden te verwijderen, is het niet mogelijk om geld terug te vragen voor reizen die meer dan 18 maanden geleden zijn gemaakt.

429 reacties

Reputatie 2
Goedenavond,

Ik kan me voorstellen dat jullie hier niet blij mee zijn, maar we willen graag met dit topic de stand van zaken op dit moment laten weten. Dank jullie wel voor het meedenken en het geven van feedback. Sivan zal volgende week de feedback weer oppakken en hierop reageren.

Sjoerd85, dit onderzoek staat niet openbaar. Het probleem met het in- en uit te checken heeft met het volgende stuk uit de uitleg te maken: "Wanneer je een reis wil maken, kun je de Reisplanner raadplegen. Die geeft vervolgens de meest comfortabele reisopties; soms ook langere maar snellere reizen. Bij elke optie wordt dezelfde reisprijs getoond, behorend bij de kortst mogelijke reisroute.
Wanneer je een geadviseerde reisroute aflegt die niet de kortst mogelijke reisroute is, en je bij een overstap uit- en incheckt op een van de hieronder genoemde 7 stations, dan wordt er afgerekend volgens de werkelijk afgelegde afstand. Je betaalt dan dus meer dan wat er in de Reisplanner staat, maar wat je betaalt is wel volgens de productvoorwaarden. Dit probleem is het grootst op Sloterdijk. Veel mensen over het lijndeel Leiden ā€“ Castricum reizen via Sloterdijk omdat dat sneller is, terwijl reizen over Haarlem qua afstand korter is."


Oke, dus jullie geven toe dat het technisch niet onmogelijk is (zoals ik in mijn post al uiteen heb gezet), maar dat het een beleidsbeslissing is. Eentje waar jullie de meeste voordeel uit halen, en de reiziger betaald het wel. En het onderzoek wordt niet openbaar gemaakt juist omdat jullie niet willen dat deze informatie algemeen bekend wordt.

Je verwijst naar de productvoorwaarden. Ik pak ze er even bij; https://www.ns.nl/binaries/_ht_1525184148015/content/assets/ns-nl/voorwaarden/algemene-voorwaarden.pdf

Ik kijk naar pagina 5, definitie "Reisroute": "Het NS-traject dat de NS Reisplanner u heeft geadviseerd voor een reis, (uitgezonderd reizen met een via station)."

Welnu, als ik een reis Leiden Centraal - Utrecht Centraal invoer in de reisplanner, dan krijg ik op enkele vertrekmomenten het advies om op Den Haag Centraal over te stappen (let wel; ik heb gƩƩn "via-station" opgegeven). En bij alle reisopties in het uur (direct via Alphen, om via Amsterdam en om via Den Haag) krijg ik dezelfde prijs te zien.

Als jullie nu zeggen dat reizen via Den Haag duurder wordt omdat jullie de poortjes verkeerd geplaatst hebben, en weigeren dit op te lossen door ofwel de poortjes te verplaatsen, ofwel de verrekening van de reiskosten op orde te brengen (het systeem weet al dat je dezelfde reis voortzet, zoals jullie bij de spits/daltarief discussie hebben aangegeven), dan komt daar de volgende conclusie uit:
-> Door voor Leiden - Utrecht via Den Haag een prijs te laten zien in de reisplanner die gelijk is aan de in tariefeenheden kortste route (via Alphen), maar in werkelijkheid een hogere prijs in rekening te brengen, doet NS doelbewust aan misleiding.

En dit geldt dus ook voor de 'Leiden-Castricum via Sloterdijk' voorbeelden in dit topic.

De oplossing, als NS blijft volhouden dat de reiziger maar gewoon extra moet betalen, is dat de informatie in de reisplanner moet worden aangepast; bij alle reizen de Ć©chte prijs laten zien (en het echte aantal tariefeenheden).
Zo niet, dan is het misleiding, en kan NS daar in de toekomst nog veel meer (aan)klachten over verwachten.

(Tevens dient in dit geval bij omreisadviezen via de stationsomroep worden aangegeven dat je reis door omreizen niet alleen langer wordt, maar ook duurder, indien de omroep aangeeft om te reizen via een van de betreffende stations.)
@Dennis Ik zal het aan Sivan doorgeven

@Michiel Voor zover ik weet is er geen filmpje beschikbaar.

@VIRM Op Sloterdijk hangt een poster, zie dit topic waar ik nog het Ć©Ć©n en ander voor je navraag.

Zoals Iris al heeft aangegeven zal er komende week op jullie feedback worden gereageerd.
De poster verschaft geen informatie.

NS moet eerlijk communiceren dat mensen meer kunnen betalen als ze dat advies niet opvolgen.
@Dennis Ik zal het aan Sivan doorgeven

@Michiel Voor zover ik weet is er geen filmpje beschikbaar.

@VIRM Op Sloterdijk hangt een poster, zie dit topic waar ik nog het Ć©Ć©n en ander voor je navraag.

Zoals Iris al heeft aangegeven zal er komende week op jullie feedback worden gereageerd.


@ Miriam: De posters hebben daar ca 2 weken gehangen deze zijn allang weer weg. We gaan nu de hele discussie weer opnieuw voeren. Dit is grote onzin. De enige oplossing is het openen van de poortjes.
Mee eens, we kunnen de hele discussie wel opnieuw gaan doen, dat heeft allemaal geen zin behalve om tijd te rekken.

De posters die toen hebben gehangen waren ook onzin, ze gaven geen enkele informatie waarom mensen zouden moeten omlopen bv.

Bovendien werd er toen duidelijk gezegd dat het een tijdelijke oplossing was, tot er een definitieve werd gevonden.

De enige oplossing is inderdaad de poortjes openen, tenzij NS van plan is de software te willen aanpassen, want het moet technisch heus wel mogelijk zijn. In andere landen lukt het ook.

NS is voor mij een heel onbetrouwbaar bedrijf geworden de laatste jaren door dit soort gedraai en dat doet me veel pijn eigenlijk.
Badge +3
Filmpje mag je zelf maken, maar zie o.a. https://www.treinreiziger.nl/rover-wil-poortjes-station-sloterdijk-weer-open en zo....

Maar NS doet er helemaal niets mee en zegt zelfs "dat is gek! op social media tegen iemand die teveel betaalt omdat die niet via Beverwiijk maar volgens de reisplanner via Sloterdijk moest!

KAN DEZE ONZIN OPHOUDEN ALSJEBLIEFT?

NU poortjes open dus.. of toon die reisadviezen niet meer in de planner! Dan wordt omreizen een eigen en bewuste keuze.
Goed ik denk dat alles wel gezegd is nu eigenlijk.

Slotconclusie: NS dient oftewel per direct de software aan te passen zodat bij iedereen (ook de anonieme ov chipkaart houders) het juiste bedrag wordt afgeschreven. Indien dat niet mogelijk is dienen per direct de poortjes geopend te worden.

Ik sluit mij aan bij Robert B: KAN DEZE ONZIN OPHOUDEN ALSJEBLIEFT!!

maar dan niet met een vraagteken (?) maar met een uitroepteken (!)
Badge +3

Maak creatief/administratief het aantal tariefeenheden tussen Haarlem en Uitgeest VIA Sloterdijk gelijk aan die van de route via Beverwijk. Haal er daar dus 15 TE van af in totaal en ben je ook klaar.
Dat advies wilde ik juist vermijdenšŸ˜‰. Want de standaardoplossing van NS in zulke gevallen is om de tariefafstand tussen Haarlem en Uitgeest juist met 15 TE te verhogen. Zo ging het tenminste bij de alternatieve verbindingen tussen Amsterdam en Rotterdam. Daar is de langste afstand (via Haarlem) de maatgevende en zijn de kortere afstanden (via Breukelen en Schiphol) kunstmatig verhoogd.

Tja, dat is dan ook weer waar 😞
Reputatie 6

Op Sloterdijk kun je via perron 11/12 poortvrij overstappen.
Je hebt dan alsnog 11 minuten om over te stappen.
Is er misschien een filmpje dat deze omlooproute laat zien?

Reizigers uit de richting Den Haag ā€“ Haarlem die op het laaggelegen spoor 8 uitstappen en naar perron 3/4 (richting Alkmaar) willen, moeten om de poortjes te vermijden twee trappen omhoog naar het hooggelegen perron 11/12, vervolgens over dat perron naar een andere trap lopen en dan twee verdiepingen afdalen naar perron 3/4. Wie vooraan de trein op spoor 8 uitstapt, moet eerst ook nog een stuk over dat perron lopen om zonder poortjes van dat perron omhoog te kunnen komen. Dit betekent een flink stuk omlopen, flink traplopen Ć©n mogelijk de aansluiting missen om geen extra kosten te hoeven maken.
Bron: https://www.rover.nl/actueel/1428-omlopen-in-poortjesdoolhof-sloterdijk

Op den Haag Cs wordt vaak geroepen dat men niet achterin moet instappen en reizigers zich moeten spreiden. Dit omdat achterin de halzijde is en de achterste treinstellen vaak vol zitten en mensen onnodig moeten staan. Ik begrijp dat achterin ook meest gunstige is voor deze overstap zonder poortjes...
@Iris NS,
Hierbij šŸ˜Š



Op Sloterdijk kun je via perron 11/12 poortvrij overstappen.
Je hebt dan alsnog 11 minuten om over te stappen.
Is er misschien een filmpje dat deze omlooproute laat zien?

Reizigers uit de richting Den Haag ā€“ Haarlem die op het laaggelegen spoor 8 uitstappen en naar perron 3/4 (richting Alkmaar) willen, moeten om de poortjes te vermijden twee trappen omhoog naar het hooggelegen perron 11/12, vervolgens over dat perron naar een andere trap lopen en dan twee verdiepingen afdalen naar perron 3/4. Wie vooraan de trein op spoor 8 uitstapt, moet eerst ook nog een stuk over dat perron lopen om zonder poortjes van dat perron omhoog te kunnen komen. Dit betekent een flink stuk omlopen, flink traplopen Ć©n mogelijk de aansluiting missen om geen extra kosten te hoeven maken.
Bron: https://www.rover.nl/actueel/1428-omlopen-in-poortjesdoolhof-sloterdijk
Op den Haag Cs wordt vaak geroepen dat men niet achterin moet instappen en reizigers zich moeten spreiden. Dit omdat achterin de halzijde is en de achterste treinstellen vaak vol zitten en mensen onnodig moeten staan. Ik begrijp dat achterin ook meest gunstige is voor deze overstap zonder poortjes...


NS moet dit gewoon oplossen zonder verplicht trappen te lopen. Moeders met een kinderwagen moeten dus maar extra betalen omdat NS zijn zaakjes niet voor elkaar heeft?? Het opschrijven is al te zot voor woorden. Ook de oplossing u moet uw geld maar terugvragen.... Dus ik moet allerlei claims gaan indienen omdat NS niet in staat is om het juiste bedrag af te rekenen??? Hallo we leven in de 21e eeuw!! Nogmaals NS zorg dat je dit voor elkaar krijgt met poortjes gesloten (softwarematig) als dat niet mogelijk is dienen de poortjes gewoon geopend te worden. Dit topic is alleen maar tijdrekken van de kant van NS. NS weet allang dat de enige goede oplossing is de poortjes weer te openen, maar NS wil niet luisteren.
Natuurlijk is het tijdrekken, over een paar maanden is de storm weer gaan liggen en NS kan ondertussen blijven cashen. Eerst weken feedback verzamelen, dan wachten op een reactie die weer op hetzelfde neer komt.

Mensen spraken maanden schande van de Facebook Groepsretourgebruikers maar hier hoor ik niemand over pro NS, raar...
@ Sivan: Graag een reactie. Ook graag uitleg waar in de voorwaarden van NS staat dat jullie mensen die slecht ter been , reizen met een kinderwagen enz.enz. extra geld in rekening mogen brengen omdat zij niet in staat zijn de door NS gepropageerde omweg te maken. SVP geen opmerkingen in de trend van die mensen kunnen hun geld terugvragen, want jullie blijven tot op heden in gebreke om de reizigers duidelijk te maken dat ze teveel betalen.
Goedemorgen allemaal.

Ik heb de feedback uit dit topic verzameld en aan een collega gevraagd hierop te reageren.

Ik begrijp alle frustratie over dit onderwerp volledig, en zou willen dat ik jullie beter nieuws kon geven. Helaas is dat niet het geval.

Ik kom zo snel mogelijk bij jullie terug.
Goedemorgen allemaal.

Ik heb de feedback uit dit topic verzameld en aan een collega gevraagd hierop te reageren.

Ik begrijp alle frustratie over dit onderwerp volledig, en zou willen dat ik jullie beter nieuws kon geven. Helaas is dat niet het geval.

Ik kom zo snel mogelijk bij jullie terug.

Persoonlijk snap ik het nut nu niet meer om een dergelijk "sticky" topic te openen.

Het blijkt dat jullie alleen maar dingen willen horen die in jullie straatje passen en geen andere geluiden.

NS heeft kort geleden het groepsticket verandert omdat hier op grote schaal door Facebook gebruikers
ge(mis)bruik van werd gemaakt.

Nu is er een topic waarbij NS misbruik maakt van de poortjes en nu doet NS al 2 jaar of haar neus bloedt. Ik kan hier echt heel erg boos om worden. Ook bovenstaande waarin de bal weer neergelegd wordt bij een collega wat moet ik ermee.

Wat gij niet wil dat u geschiedt doet dat ook een ander niet.

@Thom : Jij hebt je altijd erg druk gemaakt over de facebookreiziger. Ik mis je bijdrage in dit soort topics.
Reputatie 7
Badge +3

Welke stations?Den Haag Centraal (later in 2018)

Ongeveer 2/3e van alle gevallen is voorkombaar,

Is het dan nog steeds de bedoeling dit jaar op Den Haag Centraal de poortjes te sluiten ondanks dit bekende issue? Op Den Haag Centraal is het namelijk ook voorkoombaar wanneer de eerdere plannen van het verleggen van de perrons worden uitgevoerd, zoals ook op pagina 6 van onderstaand ProRail document uit 2016. Gaat dit nog door?
Dit lost ook het probleem van de drukte bij perron 8/9 op.

https://www.prorail.nl/sites/default/files/overzicht_indienststellingsdata_projecten.pdf
Graag ga ik nog even in op een aantal punten die hier zijn genoemd. Dank allen voor het reageren.

Hoewel ik alle frustratie over dit onderwerp goed kan voorstellen, heeft NS echt zoveel mogelijk gedacht aan de reiziger. We vinden het altijd belangrijk dat reizigers de juiste prijs betalen, niet te weinig en ook niet te veel. Als er een prijsverschil is, proberen we dat te verhelpen, of dat nu in ons voordeel of dat van de klant is. Ook bij dit onderwerp is er uitgebreid gekeken naar manieren om de meerprijs die soms ontstaat, te voorkomen. Helaas bleek dat niet mogelijk. Sommige stations zijn zo gebouwd dat er meerdere binnengebieden zijn waardoor overstappers onderweg poortjes tegenkomen. Het OV-chipkaartsysteem zo aanpassen dat het, ondanks omchecken, de juiste prijs afrekent, is onmogelijk gebleken. In dit topic is er ook gevraagd naar speciale reizigers. Vanzelfsprekend staan onze voorwaarden het niet toe om reizigers met een functiebeperking of met een kinderwagen extra geld in rekening te brengen. Voor hen geldt, zoals voor alle reizigers, dat zij dit geld kunnen terugvragen bij Klantenservice. Bovendien kunnen ook anonieme klanten gebruik maken van de geadviseerde looproutes, waarmee omchecken wordt voorkomen. En ook anonieme klanten kunnen de meerprijs bij Klantenservice terugvragen.

Ook hebben we geprobeerd zo transparant mogelijk te zijn. Door dit topic te openen, maar ook door de posters. Als het goed is hangen er nu (en anders komen die er binnenkort) op Sloterdijk posters waarop staat vermeld dat de reiziger mogelijk teveel betaalt. Ook op onze website wordt dit vermeld. We willen hier zeker wel transparant in zijn. Daarnaast zijn we op dit moment bezig om de Reisplanner aan te passen, zodat overstappers geadviseerd worden de poortvrije overstaplooproute te volgen. We hopen de wijziging dit jaar nog te realiseren. We zijn ook aan het onderzoeken of mensen met een Traject Vrij automatisch gecompenseerd kunnen worden. Mocht het kunnen, dan gaan we dat zeker toepassen.

Er waren nog wat opmerkingen over het opknippen in 2 ritten. Een reis bestaat uit 1 of meerdere ritten, met maximaal 35 minuten tussen die ritten. Door tussentijds uit- en inchecken wordt 1 reis (bijvoorbeeld van Den Haag naar Den Helder) in 2 ritten opgeknipt, namelijk van Den Haag naar Sloterdijk en van Sloterdijk naar Den Helder. Ervan uit gaande dat de overstaptijd minder dan 35 minuten is, wordt dit inderdaad afgerekend als 1 reis, dus ook met langeafstandskorting over de afgelegde tariefeenheden. Helaas is het totaal aantal afgelegde tariefeenheden van deze reisroute langer dan de kortst mogelijke reisroute (via Haarlem), waardoor er bij de reisroute over Sloterdijk meer wordt afgerekend dan eigenlijk gewenst. De reis van Den Haag naar Den Helder willen we afrekenen conform de kortst mogelijke reisroute, maar door het omchecken op Sloterdijk wordt er afgerekend conform de werkelijk afgelegde reisroute.

Het heropenen van de poortjes klinkt misschien als een goed idee, maar is natuurlijk geen optie. De nadelen van het (her)openen van de poortjes zijn veel groter dan dit probleem.


Beter dan dit verhaal gaat het niet worden, jongens. Voel je vrij om je onvrede te uiten, maar dit is hoe de situatie op dit moment is.
Reputatie 7
Badge +3
Ik mis de oorzaak van het probleem: het plaatsen van de poortjes.

Toen er aangekondigd werd dat er in Sloterdijk poortjes zouden geworden geplaatst en dat dat omchecken tot gevolg zou hebben, net als op stations als Amsterdam Zuid en Hilversum, is o.a. op dit forum gewaarschuwd voor de problemen. NS had eerst het probleem moeten oplossen van de tariefmatige problemen en pas daarna moeten overgaan tot het plaatsen van poortjes. NS is de veroorzaker van het probleem door het plaatsen van de poortjes. De enige logische conclusie kan dan zijn dat de veroorzaker de poortjes weer openstelt zodat zonder omchecken kan worden overgestapt.

Alle voorstellen die niet voldoen aan de eis dat zonder extra kosten moet kunnen worden gereisd via Sloterdijk vallen in de categorie lapwerk achteraf. Het voorstel dat reizigers met een functiebeperking, een fiets of een kinderwagen maar achteraf de extra reiskosten moeten declareren is te zot voor woorden.

NS moet niet oorzaak en gevolg verwarren in deze kwestie. De poortjes zijn de oorzaak. Ik heb best begrip voor de overweging dat het voor NS geen prettig idee is om de poortjes weer open te stellen. Maar dat is de consequentie van het slecht doordachte ontwerp op Sloterdijk. Jammer, maar helaas. Terug naar de tekentafel.
Jet zinnetje: Het openen van de poortjes klinkt als een goed idee, maar is natuurlijk geen optie stuit mij echt zeer tegen de borst. Waarom is het natuurlijk geen optie. Zou je dat kunnen uitleggen en nee jullie zijn tot op heden totaal niet transparant.
Wat vind je precies niet transparant, Anonymous?

Ik doelde met 'natuurlijk' dat dit dusdanig veel nadelen (en aanpassingen) kent dat het niet opweegt tegen dit probleem. Ik snap inderdaad dat de vanzelfsprekendheid achter 'natuurlijk' niet voor jullie opgaat, en zo was het ook niet bedoeld.
Reputatie 7
Badge +3
Voor NS weegt het niet op. Voor de reiziger wel natuurlijk.
Perfect voorbeeld van hoe de reiziger overduidelijk NIET op 1, 2 en 3 staat.
Reputatie 7
Badge +3
De uitdrukking "horende doof en ziende blind" is in deze kwestie op NS van toepassing.
Poortjes zijn het probleem niet. Het echte probleem is dat de software zo geprogrammeerd is dat een reis die niet via de kortste route loopt, met tussentijds kort uitchecken, niet als 1 reis gezien wordt maar als 2. Of zo je wilt, als 1 reis bestaande uit 2 ritten die apart worden afgerekend. Dat probleem kan de NS zelf per geval detecteren en corrigeren.

Het van rit naar reis principe zou moeten inhouden dat tussentijds kort uitchecken helemaal niet zichtbaar is voor de software die de prijs bepaalt.
Reputatie 7
Badge +3
Correctie. De huidige poortjes met de huidige software zijn het probleem. Maar dat is al jaren bekend: Amsterdam Muiderpoort, Amsterdam Zuid, Hilversum etc. Ieder normaal bedrijf gaat dan iets aan de software doen en niet nog eens extra problemen creƫren door nog zo'n situatie te bouwen op Sloterdijk. Dat kun je niet verzinnen.
Natuurlijk is het openen van de poortjes wel een optie alleen NS wil dit niet, want dat kan NS geld kosten.

Het brengt zoveel aanpassingen met zich mee ?? Flauwekul, gewoon poortjes openzetten, 2 seconden tijd.

Dat het de klant extra geld kost, het zou wat.

Reageer