beantwoord

Omroep in Flirt treinen

• 28 december 2017
  • 15 reacties
  • 829 Bekeken

Beste NS,

Waarom word de omroep in Flirt treinen niet aangepast naar de omroepen die te horen zijn in SLT en SGMm treinstellen?
De huidige omroepberichten in Flirt zijn niet duidelijk en de reiziger heeft liever een menselijke stem.
Eerder werd aangegeven dat het een proef was en het verbeterd zou worden.
Tot op heden is er niks verbeterd en kan ik met zekerheid stellen dat de proef niet is geslaagd.
Uw concurrent Arriva heeft echter wel de omroepberichten aangepast.
Graag zou ik dan ook zien dat de huidige omroepberichten in de Flirt treinstellen worden ingeruild voor de betere SLT en SGMm omroepen.

Met vriendelijke groet,

Mitchel Zijlstra
icon

Beste antwoord door Erryt NS 28 december 2017, 14:20

Hallo Cameron Harris en welkom op het NS Forum,

Spijtig dat je er zo over denkt. Afgelopen februari zzijn er enkele aanpassingen geweest voor de omroep. Gelukkig krijgen wij niet vaak, maar wel sporadisch een klacht hierover. Net zoals bij de voorgaande klachten die via ons forum zijn binnengekomen zal ik deze ook onderbrengen bij de afdeling die hierover gaat. Ik durf niet te zeggen of er ook daadwerkelijk iets zal gaan veranderen. Ik ben nog wel benieuwd of het geluid nu naar wens is en niet te hard staat zodat de informatie wel duidelijk over wordt gebracht.
Bekijk origineel

15 reacties

Reputatie 5
Vind ik ook een zeer aparte actie van NS. Zelfs Keolis heeft vanaf dag 1 een normale stem in hun omroepberichten. Hoe moeilijk kan het zijn om hetzelfde als een SLT te implementeren?
Hallo Cameron Harris en welkom op het NS Forum,

Spijtig dat je er zo over denkt. Afgelopen februari zzijn er enkele aanpassingen geweest voor de omroep. Gelukkig krijgen wij niet vaak, maar wel sporadisch een klacht hierover. Net zoals bij de voorgaande klachten die via ons forum zijn binnengekomen zal ik deze ook onderbrengen bij de afdeling die hierover gaat. Ik durf niet te zeggen of er ook daadwerkelijk iets zal gaan veranderen. Ik ben nog wel benieuwd of het geluid nu naar wens is en niet te hard staat zodat de informatie wel duidelijk over wordt gebracht.
Reputatie 5
Ongelooflijk dat jullie durven te zeggen: "er enkele aanpassingen geweest voor de omroep".

De gehele omroep moet vervangen worden. Het gehele automatische gebeuren moet eruit en plaatsmaken voor een normale menselijke stem. Ik reed een paar weken terug voor het eerst in een NS Flirt tussen Arnhem en Ede-Wageningen en die omroep is gewoon te grappig voor woorden. Dat is gewoon regelrecht geplukt uit Google Translate.

Hoeveel moeite was het nou om gewoon het systeem van de SLT of SGM over te nemen, dat had jullie heel veel geld gescheeld en vooral veel moeite.

Onbegrijpelijk.
Klopt. Het is een hele gekunstelde vrouwenstem, die vaak klemtonen ook nog verkeerd legt. Bepaalde plaatsnamen worden ook niet goed uitgesproken, ok, je begrijpt wat men bedoelt, maar bij "Best" is de t opeens verdwenen, en heet het station opeens Besss... met een lange s aan het eind. Of Helmond 't Hout dat opeens Helmond Tout heet...
Reputatie 6
Badge
Het punt is dat de tekst in de SLT / SGM is apart is ingesproken, en kost veel onderhoud bij nieuwe teksten. Zo miste ooit in de SLT het station Maliebaan in de omroep tel deze wel in de RIS-reisinfo aan boord van de trein vermeld was.

Daarom heeft de NS een tekst-to-speech-engine, echter spreekt deze niet heel duidelijk.

Ik heb uit geruchten vernomen dat het niet lang meer wachten hoeft te zijn.
Reputatie 5
Dikke boeie, zo veel nieuwe teksten zijn er nou ook weer niet. De omroep op stations verandert toch ook telkens? Ik vind die omroep echt zeer klantonvriendelijk. En als een station er niet in staat, laat dan lekker de machinist even het station omroepen. "Dames en heren, station Maliebaan, geniet van uw dag bij het spoorwegmuseum, station Maliebaan"
Reputatie 7
Badge
Ach ja, Heel soms als ik dit soort dingen hoor dan verlang ik soms heel eventjes terug naar die goeie ouwe tijd. Toen werden alle stations gewoon omgeroepen. Dat is toch altijd een stuk persoonlijker dan dat het door een computer gebeurd.
Reputatie 5
Eens. Vind ik veel prettiger aanhoren in een intercity. Enige probleem wat daarbij speelt is dat het volume vaak te zacht staat of er heel veel gekraak doorheen zit.

Ook vind ik het helemaal niet interessant om elke keer in vreselijk correct ABN te horen: "Dames en heren.... Goedemiddag... Het volgende station is... Deventer Colmschate (overdreven gearticuleerd). Station... Deventer Colmschate. Denkt u eraan om uit te checken bij uw aankomststation (overdreven gearticuleerd) of als u overstapt naar een andere vervoerder. Deze... Sprinter... rijdt verder naar... Deventer en Apeldoorn"

Doe gewoon: "Dames en heren, station Deventer Colmschate. Station Colmschate". Of: "Colmschate, station Deventer Colmschate".
Reputatie 7
Badge
Eens. Vind ik veel prettiger aanhoren in een intercity. Enige probleem wat daarbij speelt is dat het volume vaak te zacht staat of er heel veel gekraak doorheen zit.

Ook vind ik het helemaal niet interessant om elke keer in vreselijk correct ABN te horen: "Dames en heren.... Goedemiddag... Het volgende station is... Deventer Colmschate (overdreven gearticuleerd). Station... Deventer Colmschate. Denkt u eraan om uit te checken bij uw aankomststation (overdreven gearticuleerd) of als u overstapt naar een andere vervoerder. Deze... Sprinter... rijdt verder naar... Deventer en Apeldoorn"

Doe gewoon: "Dames en heren, station Deventer Colmschate. Station Colmschate". Of: "Colmschate, station Deventer Colmschate".

Sterker nog, vroeger deden ze dat ook gewoon hoor. Toen werd er echt niet iedere keer een heel verhaal opgehangen over koetjes en kalfjes. Maar ja tegenwoordig doen ze hun uiterste best om het zo duidelijk mogelijk in te spreken en liefst nog met een heel verhaal erbij. Dat zal waarschijnlijk wel weer gekomen zijn vanwege dat in het verleden zeikerige reizigers natuurlijk weer zijn/haar beklaag hebben gedaan over hoe kort en onduidelijk de omroepen altijd wel niet klinken.

Maar goed...vroeger was dat veel simpeler, toen werd er gewoon kort en bondig omgeroepen waar het om ging.
Trouwens....als ik nu nog eens even heel erg geconcentreerd terug denk aan vroeger meen ik mij zelfs een tijd te herinneren dat er soms helemaal niks werd omgeroepen. Ik kan mij dat nog heel vaag herinneren als ik nog even diep in mijn herinneringen graaf.
Er zitten een aantal forse wijzigingen aan de hard- en software op de trein aan te komen waarvan de planning nu het eerste kwartaal 2018 is. Ik zou die eerst even afwachten 🙂
Reputatie 6
Badge
Een automatische omroep, mits fatsoenlijk ingesproken, heeft als groot voordeel dat iedereen deze verstaat. In tegenstelling tot menselijk gemompel. Dus gewoon overdreven articuleren! ?
Reputatie 6
Badge
Plus dat het volume van de microfoon niet altijd optimaal opgevangen wordt.
Badge
Ander voordeel van automatische omroep: nooit meer een ontbrekende omroep omdat de verantwoordelijke HC in een (1e klas) stiltecoupé luidkeels zit te brallen met collega's... maar laten we die discussie elders voeren :8

Persoonlijke ervaring van wekelijks meerdere FLIRT-reizen in Oost-Brabant: er is weliswaar íéts verbeterd, maar het rammelt nog steeds aan alle kanten. Oisterwijk, 's-Hertogenbosch (Oost)... Soms ontbreekt de omroep ook volledig, da's ook niet erg handig. Volume overigens wel prima in orde.

Storend is wel dat NS op de schermen aan boord regelmatig schrijft 'In deze trein wordt een automatisch omroepsysteem getest' (of iets in die trant), terwijl het geenszins de intentie van NS lijkt / heeft geleken om ermee te kappen zodra het echt te dol wordt.
Doet me denken aan de 'test' met de tienminutentrein terwijl de dienstregeling 2018 allang vastlag. Zulke geintjes doen de betrouwbaarheid van NS niet veel goed.
Mwah, het probleem is meer dat planningen vaak uitlopen. Dat speelt in dit geval ook zeker mee.
Ik hoop echt dat het snel word aangepast naar de omroep van de SLT, want dit kan echt niet zo langer!

Reageer