beantwoord

Omroep: "we zijn precies volgens dienstregeling..."

'We zijn precies volgens dienstregeling vertrokken uit...', 'we komen geheel volgens dienstregeling om x uur y aan in...'. Je kan geen trein meer instappen of je hoort dit soort omroepberichten. Ik kan me voorstellen dat NS het imago een beetje wil oppoetsen door rond te bazuinen dat de trein op tijd rijdt, maar het komt langzamerhand over als een puber die 's morgens aan het ontbijt trots vertelt dat hij niet in zijn bed heeft geplast. Overbodig en voor regelmatige reizigers zeer ergerlijk. Ik heb vanmorgen de conducteur eens gevraagd waar dit goed voor is, en kreeg als antwoord dat dit verplicht moet worden omgeroepen omdat sommige reizigers worden gerustgesteld door de wetenschap dat de reis volgens planning verloopt.
Ik kan me voorstellen dat recreatieve reizigers in het weekend hier wellicht behoefte aan hebben, maar dat geldt zeker niet voor forensen. Zou het een idee zijn om dit soort omroepen (alsmede de litanie aan overstapmogelijkheden naar Aalten tot Wladiwostok) in de spitsuren achterwege te laten?
icon

Beste antwoord door Thomas NS 5 mei 2017, 13:34

Ik sluit mij aan bij Thom, de omroep wordt gebruikt voor informatieverschaffing ten behoeve van het reizen zelf. Speciale berichten en reisinformatie kan gedeeld worden, dat spreekt voor zich.
Persoonlijk denk ik dat de opmerking 'we zijn volgens dienstregeling vertrokken' ook vreemd, maar ik stoor me er niet zo aan. Stiekem lach ik als ik na deze opmerking van de omroep allemaal gesteun en gezucht om me heen hoor, want ik begrijp dit heel goed. Het is ons streven om altijd volgens dienstregeling te vertrekken, dat zou geen bijzonder geval moeten zijn wat aangekondigd wordt.

Ik denk dat de persoonlijke voorkeur van conducteurs en machinisten hier een grote rol speelt, en dat er niet bewust aan imagoverbetering wordt gedaan. Ik zal dit onder de aandacht brengen, want dit is niet de eerste keer dat ik een dergelijk geluid hoor. Vaste klant, ik zal jouw feedback ook persoonlijk doorspelen, bedankt voor jouw kritische blik, en Slidestops en Thom bedankt voor de nuttige toevoegingen, ook vanuit het 'veld'.
Bekijk origineel

24 reacties

Reputatie 7
Badge +4
Er zijn teveel negatievelingen die roepen dat de treinen steeds te laat zijn, maar dit middel is erger dan de kwaal. De meeste reizigers weten dat wel. Mededelingen moeten kort, duidelijk, adequaat en verantwoord zijn.

Het gegeven dat een trein op tijd is vertrokken of aangekomen is vanzelfsprekend. Alleen om dit soort zwartkijkers de pas af te snijden, daar horen de mededelingen niet voor te worden misbruikt.

Omroepen dient voor het verstrekken van de juiste informatie niet voor imagoverbetering, dat is een oneigenlijk doel.

Ik voel me door dit soort mededelingen ook niet als volwassene behandeld en volgens mij ben ik dit al een tijdje.

Geef die medewerker van NS die dit bedacht heeft een baan waar hij minder kwaad kan voor de reizigers. Ik ben doorgaans tevreden met NS maar het is niet te veel gevraagd dat de spoorwegen de reiziger niet het gevoel geven kennelijk op kinderlijke wijze te moeten worden aangesproken.

Ik kan al klokkijken, Joepie! Tommie is groot!

Stop met deze overlastgevende, denigrerende en ergerniswekkende onzin, die alleen dient om azijnpissers de pas af te snijden.
Reputatie 7
Ik doe het ook wel eens, maar dan op stations waar mensen er echt iets aan hebben. Bijvoorbeeld in de trein van Vlissingen naar Roosendaal bij de overstap richting Zwolle. Hier heb je maar 3 minuten voor een cross-platform overstap (schuin). Dan is het wel handig om te weten of je echt die 3 minuten hebt of iets meer of minder (hoe hard je moet lopen).

Verder zal ik het nooit noemen inderdaad, vind het ook onzin..
Reputatie 7
Badge +4
Dat valt ook binnen het criterium van adequaat. Daar is omroepen voor bedoeld.
Reputatie 7
Ik sluit mij aan bij Thom, de omroep wordt gebruikt voor informatieverschaffing ten behoeve van het reizen zelf. Speciale berichten en reisinformatie kan gedeeld worden, dat spreekt voor zich.
Persoonlijk denk ik dat de opmerking 'we zijn volgens dienstregeling vertrokken' ook vreemd, maar ik stoor me er niet zo aan. Stiekem lach ik als ik na deze opmerking van de omroep allemaal gesteun en gezucht om me heen hoor, want ik begrijp dit heel goed. Het is ons streven om altijd volgens dienstregeling te vertrekken, dat zou geen bijzonder geval moeten zijn wat aangekondigd wordt.

Ik denk dat de persoonlijke voorkeur van conducteurs en machinisten hier een grote rol speelt, en dat er niet bewust aan imagoverbetering wordt gedaan. Ik zal dit onder de aandacht brengen, want dit is niet de eerste keer dat ik een dergelijk geluid hoor. Vaste klant, ik zal jouw feedback ook persoonlijk doorspelen, bedankt voor jouw kritische blik, en Slidestops en Thom bedankt voor de nuttige toevoegingen, ook vanuit het 'veld'.
Reputatie 7
Badge +4
Vraag ook even of conducteurs verplicht zijn dit te doen. Het lijkt me niet erg egostrelend voor deze beroepsgroep als ze hiertoe nog verplicht worden ook.
Reputatie 7
Badge +4

Als je gesteun en gezucht hoort, geeft dat al aan dat het beter niet omgeroepen kan worden, al gun ik je je je stiekeme lachje 😉. Steeds hetzelfde grapje gaat wel vervelen, lol.
Reputatie 7
Ze blijven het veranderen hoe we "officieel" moeten omroepen. Een jaar geleden was het nog na vertrek ook omroepen en dergelijke. Nu is het weer korter.

Ik probeer altijd kort en bondig te houden en noem nooit tijden.

Enigste lange omroepen zijn bij grensstations.

Roosendaal, roep ik bijvoorbeeld Nederlands, Engels en Frans om.
Reputatie 3
Tot afgelopen jaarwisseling was het voor HC''s zelfs verplicht om dit om te roepen na afspraken met de overheid. Gelukkig hield bij lange na niet iedereen zich aan deze regel om de reiziger juist een plezier te doen. Dat dit een overkill is was al lang duidelijk.
De omroep op knooppunten en grote stations moest de volgende informatie bevatten;

- Huidige tijd
- volgende station
- Aankomsttijd
- Volgens dienstregeling ja/nee (zo niet, waarom?)
- Aansluitingen
- Informatie verdere ritverloop (volgende stations).

Als in de trein een meetploeg (ipsos) aanwezig was en een van deze werd niet omgeroepen werd de hele rit afgekeurd.

Inmiddels is het voor HC''s vrij om de omroep naar eigen inzicht in te delen maar is niet iedereen er van op de hoogte.
Reputatie 7
Badge
TS, zet een koptelefoon op dan hoor je het niet meer.
Reputatie 3
Ze blijven het veranderen hoe we "officieel" moeten omroepen. Een jaar geleden was het nog na vertrek ook omroepen en dergelijke. Nu is het weer korter.

Ik probeer altijd kort en bondig te houden en noem nooit tijden.

Enigste lange omroepen zijn bij grensstations.

Roosendaal, roep ik bijvoorbeeld Nederlands, Engels en Frans om.

Hé, laatst reisde ik naar Roosendaal en hoorde daar voor het eerst de omroep ook in het Engels en Frans, zou het dan toch..? 😉
Reputatie 6
Badge
Laten we wel een beetje redelijk blijven: ik hoor ook soms (4/10 keer?) omgeroepen worden dat we ''x minuten later dan gepland aankomen op spoor x''. Het is dus niet alleen maar imagoverbetering. Maar ja, je hoort wel veel vaker omgeroepen worden dat we op tijd zijn, ja.
Reputatie 7
Badge +4
X minuten later dan gepland, is relevant want het betreft een afwijking van wat normaal hoort te zijn. Wat normaal is hoeft niet te worden gemeld. Dat een trein op tijd aankomt of vertrekt is normaal.
Reputatie 6
"We zijn geheel volgens dienstregeling vertrokken/ we komen geheel volgens dienstregeling aan " gaat inderdaad vervelen en is overbodig. Ik moet verder altijd wel grinniken om het taalgebruik in de omroep. Er komen regelmatig ouderwetse/vastgeroeste woorden in voor die je zelden ergens anders hoort, zoals "alsmede".
Ook het Engels dat gebruikt wordt roept soms vraagtekens/ een glimlach op: "the train ends here..." i.p.v. " the train terminates here".
Omroep: "we zijn precies volgens dienstregeling..."

En dan onverwachts toch nog later aankomen omdat het spoor nog bezet is... :(

Al vind ik de geprogrammeerde omroepberichten in de sprinter naar Schiphol ook wel grappig.
Reputatie 7
@Bezemsteel oeh, straks wordt ik nog herkend, ben ik niet meer undercover haha
@Slidestops, zit je werkdag er nu al op. 😉 Moet niet gekker worden 🙂
Zelf ben ik ook geen voorstander om te vermelden dat we volgens dienstregeling rijden. Wat ik wel belangrijk vind is als ik eerder op de rit vertraging heb opgelopen en als deze weg is, dan roep ik het juist wel om dat reizigers weten dat we weer tijdig aankomen. Zo wil ik wel eens de huidige tijd en geplande aankomsttijd vermelden. Het ligt aan het soort treinreizigers. Gaan ze een dagje uit of gaan ze naar een Europese voetbalwedstrijd. Zo kun je al veel ergenis weghalen en als ik weet dat er een lange omroep gaat komen, verontschuldig ik me alvast. Helpt ook moet ik eerlijk zeggen.
Reputatie 7
@Nooduitgang het zal je verbazen, maar ook ik heb wel eens vrije dagen 😉
Reputatie 7
Badge
@Bezemsteel oeh, straks wordt ik nog herkend, ben ik niet meer undercover haha

lekker boeiend.
Reputatie 6
Badge
@Teein-NS., inderdaad een erg off-topic reactie, maar jouw reactie erop maakt het niet bepaald beter.
Reputatie 4
het is niet snel goed he...maar wat mij betreft geldt altijd less is more 🙂
Reputatie 7
Badge
@Teein-NS., inderdaad een erg off-topic reactie, maar jouw reactie erop maakt het niet bepaald beter.

Ja sorry, je hebt gelijk.
@Nooduitgang het zal je verbazen, maar ook ik heb wel eens vrije dagen ;)

Top! 😉

Heb altijd gedacht dat jullie robots waren uit een aflevering van Dr Who 🆒
Badge +3
Teun van de Keuken heeft vandaag (8 mei 2017) in de Volkskrant een column over exact dit onderwerp.
http://s.vk.nl/s-a4493044/

Veel leesplezier.

Reageer