beantwoord

Omroepbericht bij vertrek van de trein

• 12 augustus 2019
  • 11 reacties
  • 442 Bekeken

Bij vertrek van de trein worden reizigers via de omroepinstallatie welkom geheten en wordt er aangegeven waar de trein naartoe gaat en waar gestopt gaat worden. Heel fijn. Wat ik daarbij niet zo goed snap is waarom dat gebeurd nadat de trein vertrokken is. Stel dat je per ongeluk in de verkeerde trein bent gestapt, is het dan al te laat. Is er een reden voor om pas na vertrek om te roepen en niet vlak voordat de deuren gesloten gaan worden?
icon

Beste antwoord door AbbeyRoad 12 augustus 2019, 09:48

In het vliegtuig wordt het ook pas omgeroepen als het al te laat is namelijk

Wat een vreemde reactie, hoe kan je nu in het verkeerde vliegtuig zitten @Danny NS ?

In één normale situatie wordt er pas omgeroepen na vertrek, een vorm van servicebericht.
NS gaat er van uit dat mede door de goede info op het perron, in de reisplanner, op de borden en door infozuil of personeel men in de juiste trein zit.
Vlak voor vertrek is het treinpersoneel hier mee bezig, dan ook nog omroepen is niet mogelijk.

Is er wat onduidelijk voor vertrek, dan wordt er zeker ook omgeroepen (ruim) voor vertrek
Bekijk origineel

11 reacties

Ik merk persoonlijk dat dit om en om is. Pak je de trein vanuit Groningen, die daar eerst nog even stilstaat voor vertrek dan is het omroepbericht vaak vlak voor vertrek. Tevens is het meer een bericht ter verwelkoming van de reizigers. In het vliegtuig wordt het ook pas omgeroepen als het al te laat is namelijk 😉.
Ik merk persoonlijk dat dit om en om is. Pak je de trein vanuit Groningen, die daar eerst nog even stilstaat voor vertrek dan is het omroepbericht vaak vlak voor vertrek. Tevens is het meer een bericht ter verwelkoming van de reizigers. In het vliegtuig wordt het ook pas omgeroepen als het al te laat is namelijk 😉.

Wat is dit nu voor vergelijking. Het verkeerde vliegtuig kom je normaliter helemaal niet in.

Het verbaast mij altijd ook hooglijk waarom de omroep vlak na het vertrek en niet vlak voor vertrek plaatsvindt.
Reputatie 7
Badge
In het vliegtuig wordt het ook pas omgeroepen als het al te laat is namelijk

Wat een vreemde reactie, hoe kan je nu in het verkeerde vliegtuig zitten @Danny NS ?

In één normale situatie wordt er pas omgeroepen na vertrek, een vorm van servicebericht.
NS gaat er van uit dat mede door de goede info op het perron, in de reisplanner, op de borden en door infozuil of personeel men in de juiste trein zit.
Vlak voor vertrek is het treinpersoneel hier mee bezig, dan ook nog omroepen is niet mogelijk.

Is er wat onduidelijk voor vertrek, dan wordt er zeker ook omgeroepen (ruim) voor vertrek
Hebben jullie nooit Home Alone 2 gezien dan?

Het is inderdaad een servicebericht.Je hoort waar de trein onderweg zal stoppen, of de trein gaat splitsen en soms krijg je te horen in welk treinstel De Railcateraar aanwezig is. In de meeste treinen hangen binnen schermen en/of borden waarop te zien is waar de trein heen gaat.
Reputatie 4
Helemaal mee eens. Als je afhankelijk bent van het omroepbericht om te weten of je in de goede trein zit, dan ben je niet slim bezig. Er zijn zóveel manieren om, voordat je instapt, je te vergewissen dat je de goede trein hebt, ik vind het moeilijk te verdedigen als je dan toch verkeerd instapt.
Reputatie 7
Badge +3
Een aantal keren meegemaakt dat mensen in het verkeerde vliegtuig zaten. Kwam men bij boarden achter omdat er 2 mensen voor 1 stoel waren. Was wel voor het vertrek.
Reputatie 7
Badge +3
Wel eens meegemaakt dat iemand in de verkeerde trein zat, maar die persoon kwam er pas achter door het reisinformatiescherm in trein omdat daar stations voorbij kwamen die ze niet verwachtte.
Betrof toen de sprinter 5700 van Den Haag naar Utrecht via Weesp vertrek van spoor 7. Ze wilde wel naar Utrecht maar dan met de andere (directe) sprinter van spoor 6 (geen idee waarom ze IC niet nam, misschien reed die niet). CTA gaf voor de 5700 altijd Weesp aan op Den Haag maar de koersdisplay op de trein gaf Utrecht aan, en daar was ze op af gegaan. Ze kwam er geloof ik pas achter toen we Laan van NOI al gehad hadden.
Ook de welkoms omroep in de trein die op het beginpunt al te horen is voor de trein vertrekt mocht blijkbaar niet baten.
Ik zelf ging er op De Vink uit en toen was ze nog aan het bedenken of ze zou blijven zitten in de sprinter tot aan Utrecht of op Leiden de IC naar Utrecht te pakken
Reputatie 7
Badge
Wat een belevenissen allemaal @Momo
Hoe onthou je het allemaal jaren lang 😀
Reputatie 7
Badge +3
Olifanten geheugen denk ik 🤣

Ik onthou soms de meest onzinnige dingen van vele jaren terug, maar intussen weet ik nog steeds mijn mobiele nummer niet uit mijn hoofd en die heb ik nu toch al 19 jaar. En dat ik dat aantal jaar exact weet is omdat ik toendertijd het toestel en pre-paid nummer van vader heb overgenomen en die is in augustus 2000 overleden.
Reputatie 7
Badge +3
Helemaal mee eens. Als je afhankelijk bent van het omroepbericht om te weten of je in de goede trein zit, dan ben je niet slim bezig. Er zijn zóveel manieren om, voordat je instapt, je te vergewissen dat je de goede trein hebt, ik vind het moeilijk te verdedigen als je dan toch verkeerd instapt.

Toch komt het nog wel eens een enkele keer voor dat op de CTA niet de juiste trein staat aangegeven. Is meestal in gevallen van grotere vertraging waarbij soms ook de volgorde van treinen anders is dan normaal.
Dat heb ik bv enkele keren gezien op Delft, moest bv normaal eerst de IC naar Amsterdam komt en 6 minuten later de IC naar Den Haag, allebei spoor 1 want veel meer keus is er daar (nog) niet richting noorden. Maar vertragingen van +5 en +10 alom en komt daar eerst de IC naar Den Haag terwijl CTA nog doodleuk de IC naar Amsterdam met flinke plus aangeeft. Voor regelmatige treinreizigers wel te herkennen aan type trein (Den Haag = Traxx+ICR en Amsterdam = VIRM) maar je wilt ze niet de kost geven die toch in de verkeerde trein stappen.
Gelukkig werd er even tijdens instappen omgeroepen dat het de IC naar Den Haag was en niet de IC naar Amsterdam zoals op het scherm stond.

Zijn gelukkig wel uitzonderingen. En juist dit soort uitzonderingen blijven dan bij mij hangen in mijn geheugen.
Reputatie 4
Ik had dat laatst ook in Hoorn. Er stonden op twee perrons SNG's, de ene was net met flinke vertraging binnengekomen uit Leiden en de andere kwam "vers" uit Kersenboogerd. Op beide stond "Leiden Centraal". Op perron 2 stond "Leiden Centraal" op de CTA, maar uiteindelijki was het die van perron 1 die die kant op ging... (nadat de passagiers twee keer heen en weer waren gelopen :-/). En ja dán is het wel fijn dat ook nog even in de trein wordt omgeroepen wat en hoe (wat niet gebeurde, overigens). Maar dat is niet de dagelijkse gang van zaken.

En net als @Momo heb ik genoeg herinneringen aan "vroeger" wat dat betreft, als het je maar interesseert onthoud je het wel 😉 Ik reed vaak met de stoptrein Utrecht - Den Haag / Rotterdam (splitsen in Gouda). Werd allemaal heel duidelijk meegedeeld via verschillende wegen en tóch ging het nog al eens mis. Ik herinner me nog dat we aankwamen in Den Haag CS en dat iemand vroeg hoe lang het nog duurde voor we in Rotterdam aankwamen. Waarop ik heel bijdehand melde dat als ze daar zouden blijven zitten, "héél erg lang". Maar wie weet, ging diezelfde trein weer naar Utrecht (best reëel) en dan weer terug en dan splitsen naar Rotterdam 😂

Reageer