Omroepen

• 11 januari 2018
  • 19 reacties
  • 707 Bekeken

Reputatie 2
Hoi, zijn jullie al bezig met een alternatief voor het omroepen van reisinformatie in de trein? Naar mijn idee heeft het overgrote deel van de reizigers een prima beeld van de reis en is in de trein bezig met iets voor zichzelf. Het omroepen van allerhande triviale info die ook in de app, op de site en op de borden te zien is, geeft naar mijn idee aan veel meer mensen overlast dan dat iemand er enorm mee geholpen is. Kunnen jullie daar niet gewoon mee stoppen? Ik realiseer me dat er altijd een groepje mensen is die er wel baat bij hebben (ouderen, slechthorenden), maar ik denk dat er wel mogelijkheden zijn om die wat specifieker te targetten dan het huidige geroep door een megafoon.
Hoor het graag als ik hier iets in kan betekenen...

Dank en groet,

Arthur

19 reacties

Badge
Slechthorenden die baat hebben bij een omroep? :8

Uw schets dat "het overgrote deel van de reizigers" geen behoefte zou hebben aan de omroep, herken ik niet. Om maar eens een voorbeeld te noemen: als mensen zitten te suffen of verdiept zijn in hun boek/laptop/smartphone, zullen zij minder snel per abuis hun stop missen als zij hun stop omgeroepen horen door de trein, dan wanneer ze actief op een scherm moeten kijken. Daarnaast is de app niet altijd beschikbaar (niet iedereen kan/wil mobiel internet gebruiken als de wifi niet werkt / afwezig is in de trein), zijn de infoschermen in de trein met grote regelmaat buiten werking (dus geen betrouwbaar product), en aan de borden op het station heb je niets als je in de trein zit.
Tot slot: zeker slechtzienden/blinden hebben veel profijt van een omroep in de trein, daar weegt het eventuele 'ongemak'(?) van anderen niet tegenop. En de groep slechtzienden/blinden is behoorlijk groot tegenwoordig.
Welkom op het NS Serviceforum, Arthurha :)

Het is inderdaad een mooi idee om deze reisinformatie alleen terecht te laten komen bij reizigers die er behoefte aan hebben. Al vraag ik me af hoe je dat zou moeten realiseren en ik neem aan dat dit geen prioriteit zal gaan hebben voor NS. Het is ook een vorm van service en gastvrijheid om de reizigers welkom te heten en hun op de hoogte te houden van reisinformatie en evt. andere mededelingen.
Reputatie 2
Dank Iris. Dezelfde gastvrijheid maakt nogal inbreuk op mijn telefoongesprekken of muziekervaring, maar ik weet dat er ook mensen baat bij hebben, weet alleen niet hoe die balans is.
Misschien is het een idee om de speakers uit de stiltecoupés te slopen. Stickertje erbij: "hier wordt niets omroepen" en een braille regeltje erbij voor de blinden. Anders doen goede oordopjes ook wonderen; ik heb ze altijd in, ook als de muziek uit staat 😉
Reputatie 2
Slechthorenden die baat hebben bij een omroep? :8

Uw schets dat "het overgrote deel van de reizigers" geen behoefte zou hebben aan de omroep, herken ik niet. Om maar eens een voorbeeld te noemen: als mensen zitten te suffen of verdiept zijn in hun boek/laptop/smartphone, zullen zij minder snel per abuis hun stop missen als zij hun stop omgeroepen horen door de trein, dan wanneer ze actief op een scherm moeten kijken. Daarnaast is de app niet altijd beschikbaar (niet iedereen kan/wil mobiel internet gebruiken als de wifi niet werkt / afwezig is in de trein), zijn de infoschermen in de trein met grote regelmaat buiten werking (dus geen betrouwbaar product), en aan de borden op het station heb je niets als je in de trein zit.
Tot slot: zeker slechtzienden/blinden hebben veel profijt van een omroep in de trein, daar weegt het eventuele 'ongemak'(?) van anderen niet tegenop. En de groep slechtzienden/blinden is behoorlijk groot tegenwoordig.

Moet natuurlijk Slechtzienden zijn. Ik denk dat niet opletten (zitten te suffen) een individueel problem is en niet middels overlast voor de groep opgelost dient te worden.
Laat ik vooropstellen dat ik iedereen een voor hem/haar/het prettige reis gun, maar dat ik denk dat een kleinere (maar wellicht belangrijkere of hulpbehoevender) groep mensen baat heeft bij de omroepen, terwijl een grotere groep hier wellicht meer last van heeft. Aan de ene kant is het gastvrij, aan de andere kant wordt ik soms gedwongen om de auto te nemen om een telefoongesprek te kunnen voeren omdat er bij elke stop in twee talen alle overstapopties en vervolgstations genoemd worden op een zeer duidelijk volume, terwijl ik (en met mij anderen naar mijn idee), deze boodschappen op z'n minst niet nodig vinden.Ik heb geen oplossing voor het problem (Het voorstel van Martin 7182 spreekt me wel erg aan, zou een goed begin zijn!), maar denk dat het opmaken van de overlast/baten balans misschien geen kwaad kan. Naar mijn idee is het omroepen in treinen gedateerd en aan herijking toe.
Haha, bedankt Arthurha. Maar ik heb toch echt liever die schallende omroep dan telefonerende medereizigers 🙂 Er zijn best reizigers die op gedempte toon een telefoontje plegen, maar het merendeel zit te blèren in het toestel alsof de persoon aan andere kant hardhorend is. En het gaat mij ook helemaal niets aan welke vervelende ziektes/schoonmoeders/werkgevers de bellers hebben.

Volgens mij willen meer mensen in rust reizen dan in herrie. Laat NS de stiltecoupés a.u.b. vervangen door herriecoupés (even omstickeren is genoeg) en laat stilte de norm zijn 🙂
Reputatie 7
Badge
Ik hoor niks op stations. Niet alleen onverstaanbare omroep, maar ook blazende, brommende, piepende en sissende treinen. Zo'n herrie, dat mijn oren zichzelf uitzetten.
Reputatie 2
Haha, bedankt Arthurha. Maar ik heb toch echt liever die schallende omroep dan telefonerende medereizigers 🙂 Er zijn best reizigers die op gedempte toon een telefoontje plegen, maar het merendeel zit te blèren in het toestel alsof de persoon aan andere kant hardhorend is. En het gaat mij ook helemaal niets aan welke vervelende ziektes/schoonmoeders/werkgevers de bellers hebben. Volgens mij willen meer mensen in rust reizen dan in herrie. Laat NS de stiltecoupés a.u.b. vervangen door herriecoupés (even omstickeren is genoeg) en laat stilte de norm zijn :)

Eens een stilte-coupe is daarvoor perfect (zeker zonder omroepen). Dat anderen bleren in de telefoon is weer een ander hoofdstuk en naar mijn idee ook niet een NS probleem. Ik heb de luxe om eerste klas te mogen reizen, waar het gebler redelijk beperkt is en eigenlijk alleen de NS er structureel vrij hard in zit, dat was meer mijn 'klacht'. Ik realiseer me terdege dat ik een selecte(re) groep representeer, neemt niet weg dat het openbaar vervoer is en we er voor iedereen het beste van moeten maken.
Inderdaad, je laatste zin slaat de spijker op zijn kop! Het iedereen zoveel mogelijk naar de zin maken, houdt niet automatisch in dat je een heel kleine groep helpt ten koste van de rest. Als het even kan, help je natuurlijk iedereen, maar soms kan dat simpelweg niet. Omroepen gaat gepaard met een zekere hinder en overdaad schaadt. Vroeger had je dat o.a. bij Schiphol; ze begonnen 5 minuten van tevoren in allerlei talen van alles om te roepen. Tegenwoordig gaat dat een stuk beter. Mensen zijn uitstekend zelf in staat om aansluitende treinen en stationsvoorzieningen op te zoeken.

Qua automatische omroepen is het gevaar dat het -omdat het kan en toch niets extra kost- volkomen uit de hand loopt. Ik ben er inmiddels redelijk immuun voor geworden en hoor ze niet echt meer, waarschijnlijk ook niet als er wel iets belangrijks te melden is.

Omroepen mag wel een tandje minder idd. Iedereen die ik ken, reist met de app en daar staat alles in. Omroepen is (net als zondagsdiensten) niet meer van deze tijd. Misschien een idee om een pop-up te geven in de app. 

Badge

Omroepen mag wel een tandje minder idd. Iedereen die ik ken, reist met de app en daar staat alles in. Omroepen is (net als zondagsdiensten) niet meer van deze tijd. Misschien een idee om een pop-up te geven in de app. 

Het zal je nog vies tegenvallen hoeveel reizigers dus niet weten waar de trein op dat moment rijdt en welk station we op stilstaan.  Wij komen ook nog reizigers tegen die in totaal verkeerde treinen zijn gestapt die zelfs niet in de buurt van hun eindbestemming komen.

De vaste treinreizigers kennen hun route natuurlijk wel en herkennen het ook aan hun herkenningspunten, maar als je er niet bekend bent is het wat anders.  En heel veel mensen maken geen gebruik van de app want als iedereen dat deed kreeg ik lang niet zo veel vragen op de perrons en in de stationshal van reizigers.

Omroepen in z'n huidige vorm is niet meer van deze tijd en natuurlijk stappen er mensen in de verkeerde trein, maar de informatie voorziening is oké. Dat moet ik de NS meegegeven. Wat zwasr irritant is als ik bij het naderen van elk station hoor dat de IC naar Amsterdam centraal om 14.23 uur vertrekt van spoor 2 en de sprinter naar Uitgeest om 14.36 uur van spoor 1 (herhaling), dan ben ik dat allang weer vergeten als ik uitgestapt ben. Verder klinkt het oomroepysteem zo knijter hard, dat zelfs mij opa van 95 zijn Philips oorbellen zachter moet zetten. NS is echt super goed bezig met allerlei vernieuwende appjes, nu is deze aan de beurt. Omroep 2.0. 

Het zal je nog vies tegenvallen hoeveel reizigers dus niet weten waar de trein op dat moment rijdt en welk station we op stilstaan.  Wij komen ook nog reizigers tegen die in totaal verkeerde treinen zijn gestapt die zelfs niet in de buurt van hun eindbestemming komen.

Mijn “favoriete” voorbeeld is de toerist die 5 meter van een vertrekbord af staat en aan omstanders begint te vragen waar deze trein heen gaat, alsof het niet in koeienletters op het scherm staat. Dat je geen Nederlands spreekt, oké, maar Eindhoven Centraal is Eindhoven Centraal is Eindhoven Centraal. Ik denk toch niet dat ze oliedom én analfabeet zijn.

Badge +3

Zeker niet.

Onlangs iemand vervoerd van AZC Budel naar station Maarheze (die had een afspraak in ‘DEN BOSCH’ stond op zijn papiertje).

Min of meer terecht de vraag “Waar is Den Bosch en hoe kom ik er?”

Taxiritje van 5 minuten (mag wat kosten allemaal, maar goed als het COA of de persoon dat wil en betaalt...)

Voor hem even opgeschreven dat hij dan op Eindhoven (3 stops from Maarheeze, after Heeze and Geldrop) even uit moest stappen en naar spoor/platform 5 of 6 moest overstappen/transfer voor naar ‘s-Hertogenbosch (yes that is Den Bosch, oui c’est la même!).

Was hij wel content mee, want was anders op Tilburg Universiteit uitgekomen misschien? Maar zeker geen analfabeet, aleen iemand die wat hulp nodig had verder hoe dat allemaal werkt met de trein.

Eindhoven (Centraal) is niet te missen natuurlijk! :sweat_smile:

Reputatie 2

Ik denk ook dat de omroep in de trein voor meer mensen (al dan niet onbewust) van betekenis is dan je in eerste instantie zou denken. 

Een van mijn werkzaamheden in de trein is het inventariseren van omroepberichten, waarbij ik let op zowel de inhoud als het volume/verstaanbaarheid van de omroep. Het komt dan ook wel eens voor dat er geen omroepbericht is, waarna ik beduidend vaker wordt aangesproken met een vraag als "welk station is dit?", "Waar gaat dit heen?" of zelfs recht voor zijn raap "er is niet omgeroepen".

En als ik als reiziger in de trein zit zou ik misschien zonder de omroep kunnen omdat ik de ligging van de stations in Nederland ken en aan de omgeving kan zien waar ik ben: toch komt het wel eens voor dat ik verzonken ben in een andere bezigheid en de aankondiging van het station het enige middel is dat mij er aan herinnert uit te stappen.

Ik denk daarom niet dat het afschaffen van de omroep te rechtvaardigen is voor het behouden van continue rust: de trein blijft immers een openbare ruimte en daar is nu eenmaal risico op interactie met omgeving en medemens. 

De omroep afschaffen is iets heel anders. Waar denk ik het probleem zit is bij de inhoud. Voorbeeld:

“Dames en heren, beste reizigers, we komen over enkele minuten aan te station Tilburg. Hier kunt u overstappen voor de Sprinter naar blablabla van blablabla, op de Intercity naar blablabla en blablabla van blablabla, ook heeft u hier de mogelijkheid om over te stappen op de blablabla. Vergeet uw spulletjes ook niet en als u met de OV-chipkaart reist, vergeet dan niet uit te checken. Dames en here, station Tilburg.”

Terwijl het ook zo kan:

“Dames en heren, station Tilburg. Overstapmogelijkheden zijn de Sprinter naar blablabla, die vertrekt over een minuutje of 10, en de intercity naar blablabla van kwart voor. Station Tilburg.”

En dan is het eerste voorbeeld nog niet half zo langdradig als dat sommige conducteurs het verzinnen. Maar in het tweede wordt alles gezegd wat strikt belangrijk is, en wordt er weg gelaten dat wat 99,9% van de treinreizigers al weet. Natuurlijk is het wel zo dat je je station kan missen, zelfs als je de weg kent. Vorige week nog zat in in de trein van Zwolle naar Leiden en wou ik er op Lelystad eigenlijk even uit. Alleen was ik zo heftig afgeleid dat ik het ene moment uit het raam keek en Dronten zag, en het volgende moment de buitenwijken van Almere. Alsof we rechtstreeks langs Lelystad heen waren geteleporteerd. Kan een omroep daar iets aan doen? Ik denk het niet.

Badge

Terwijl het omroepen van het feit dat mensen even moeten denken aan hun bagage toch wel helpt in het terug dringen van de achtergebleven bagage. En het is voor ons aardig werk om achtergebleven bagage te melden en in te leveren dus we hebben liever dat iedereen het gewoon zelf meeneemt.

En er zijn nog steeds legio reizigers die verkeerd ingecheckt zijn of vergeten dat ze overstappen naar een andere vervoerder, dus die vind ik ook nog niet zo gek.

Maar er zijn er ook die nog meer omroepen en dan wordt het wel heel erg overdreven.

"Mijn “favoriete” voorbeeld is de toerist die 5 meter van een vertrekbord af staat en aan omstanders begint te vragen waar deze trein heen gaat, alsof het niet in koeienletters op het scherm staat. Dat je geen Nederlands spreekt, oké, maar Eindhoven Centraal is Eindhoven Centraal is Eindhoven Centraal. Ik denk toch niet dat ze oliedom én analfabeet zijn."

Pas op wat je schrijft MJL. Wat jij ziet is niet hetzelfde als wat een ander ziet. Ook al staat iets met koeienletters aangegeven dan wil het nog niet zeggen dat het voor iedereen even goed leesbaar is. Ik denk dat een trein ook bij uitstek een vervoermiddel is voor mensen met een visuele handicap. 

Ik heb het ook niet over afschaffen, maar over innovatie. In mijn ergernissen tot 5, staat het omroepen in zijn huidige vorm op de eerste plaats (herhaling.....)

Reageer