beantwoord

Omroepen dat de trein op tijd/volgens dienstregeling aankomt

• 25 februari 2015
  • 10 reacties
  • 820 Bekeken

Waarom wordt er sinds kort omgeroepen in de trein dat "de trein volgens dienstregeling aankomt" op het volgende station? Dat zou toch niet meer dan normaal moeten zijn? Na het eerder al schrappen van het woord "vertraging" in de omroepberichten (de trein van xx uur komt over xx minuten binnen) nu de volgende stap in het psychologische NS-spelletje: "We liegen niet, maar laten de waarheid gewoon weg."
Mijn baas ziet me elke dag al aankomen: "Hallo chef, ik ben vandaag op tijd op mijn werk!" "Ja, en? Daar betaal ik je toch voor?" Doe gewoon je werk en zorg dat er eerlijk gecommuniceerd wordt, in plaats van dit huichelachtige geklets. Ik betaal er voor om op een bepaalde tijd van punt A naar punt B te worden vervoerd. Als dat toevallig eens gelukt is, hoef je daar niet zo nadrukkelijk trots op te zijn. Het is niets bijzonders om je te houden aan de afspraak die je met je passagiers maakt.
Alsof elke passagier naar de conducteur komt om zijn kaartje te laten zien: "Kijk, ik heb betaald voor deze treinreis!" En dan ook nog een bedankje van de conducteur (en liefst ook de machinist) verwachten. Hou toch eens op met dat huichelachtig gedoe en kom gewoon op tijd, daar betaal ik tenslotte toch voor???
icon

Beste antwoord door Janou NS 26 februari 2015, 09:26

Waarom wordt er sinds kort omgeroepen in de trein dat "de trein volgens dienstregeling aankomt" op het volgende station? Dat zou toch niet meer dan normaal moeten zijn? Na het eerder al schrappen van het woord "vertraging" in de omroepberichten (de trein van xx uur komt over xx minuten binnen) nu de volgende stap in het psychologische NS-spelletje: "We liegen niet, maar laten de waarheid gewoon weg."
Mijn baas ziet me elke dag al aankomen: "Hallo chef, ik ben vandaag op tijd op mijn werk!" "Ja, en? Daar betaal ik je toch voor?" Doe gewoon je werk en zorg dat er eerlijk gecommuniceerd wordt, in plaats van dit huichelachtige geklets. Ik betaal er voor om op een bepaalde tijd van punt A naar punt B te worden vervoerd. Als dat toevallig eens gelukt is, hoef je daar niet zo nadrukkelijk trots op te zijn. Het is niets bijzonders om je te houden aan de afspraak die je met je passagiers maakt.
Alsof elke passagier naar de conducteur komt om zijn kaartje te laten zien: "Kijk, ik heb betaald voor deze treinreis!" En dan ook nog een bedankje van de conducteur (en liefst ook de machinist) verwachten. Hou toch eens op met dat huichelachtig gedoe en kom gewoon op tijd, daar betaal ik tenslotte toch voor???

Hallo macmaus! Welkom op het NS Forum. De reden dat het treinpersoneel dit omroept is zodat onze reizigers zo weten dat ze eventueel een overstap kunnen halen! Ik heb je topic verplaatst naar "In de trein".
Bekijk origineel

10 reacties

Badge
Ach, wat een ophef! Soms wenst de conducteur de passagiers een fijne dag. Mag dat ook niet?
Ik ben heel blij met iedere vorm van trots zijn op wat je bereikt. Om als bedrijf iets te bereiken begin je met zorgen dat je persoon trots is op wat ze zelf en het bedrijf doet.

Doe mij maar een trotse machinist dit kan melden dat het weer gelukt is dan een chagrijn die vooral voor zijn loon op de trein zit.
As Emile Ratelband in de trein gaat omroepen, dan ga ik klagen.
@ Hendrik: Natuurlijk mag dat, ik kreeg laatst zelfs na een klacht aan een conducteur over mijn (volgens dienstregeling) aansluiting die ik al twee weken op rij miste, een kop koffie van de conducteur aangeboden, prima service!
Ik wil ook geen ophef maken, ik irriteer me alleen aan de ophef die de NS zelf maakt over iets wat vanzelfsprekend zou moeten zijn.
Het gaat mij om de borstklopperij die me tegen staat: jezelf complimenteren en de hele trein laten weten dat je eigenlijk alleen je werk doet. De wanprestaties en slechte aspecten worden onder het tapijt gemoffeld, en iets wat doodnormaal is, benadrukken als iets super positiefs.
Dit gebeurt toch al veel langer ? Heb het wel meer gehoord, je weet in ieder geval dat je dan een keer op tijd bent.
Badge
Klopt. Vaak heb ik de indruk dat het ook een beetje zelfspot is van de conducteurs. Dat kan ik wel waarderen.
Timing is alleen wel belangrijk. Zo hoorde ik een conducteur eens trots melden dat de trein zelfs te vroeg het station binnen zou rijden, waarne we vervolgens 10 minuten moesten wachten voor een rood sein...
Reputatie 6
Ik zie het probleem ook niet zo. Er zijn zoveel lastige omstandigheden die het op tijd laten rijden van treintjes zo ontzettend moeillijk maken dat het iedere keer weer een klein wonder is als een treintje eens een keer wel op tijd is. Daar mag NS best trots op zijn!
Reputatie 1
Badge
Wel eens met RYAN air gevlogen? Daar tettert zelfs de loftrompet en een heel erg Ierse stem die meldt dat er al weer een ontime arrival is! Denkelijk heeft deze conducteur er net mee gevlogen. Of in een Duitse trein gezeten waar bij elk belangrijk station alle aansluitingen worden opgesomd (dat kan in NL gewoon op een scherm) met altijd daarbij of ze gehaald kunnen worden vanwege tijdig aankomst.
Of is ie net van een training afgekomen waarin alweer opnieuw door de PRboys is uitgelegd dat enkel positieve boodschappen mogen worden doorgegeven.

Hallo macmaus! Welkom op het NS Forum. De reden dat het treinpersoneel dit omroept is zodat onze reizigers zo weten dat ze eventueel een overstap kunnen halen! Ik heb je topic verplaatst naar "In de trein".

Reageer