Omroepinstallatie sprinter

• 23 augustus 2014
  • 33 reacties
  • 2094 Bekeken

De sprinter heeft een automatische omroepinstallatie. Het volume van deze installatie staat zo hoog dat het gewoon pijn doet in mijn oren. Bij elk station wordt een verhaal opgedreund en op Schiphol ook nog eens in het Engels (2 maal "ladies en gentlemen" achter elkaar, waarom?). Als je elke dag in de sprinter zit, wordt dat een kwelling. Het resultaat is dat ik met oordoppen in de trein zit. Kan het volume wat lager? En in het Engels is echt niet nodig want die toeristen luisteren toch niet. Als de trein Schiphol verlaat gaan ze zich pas afvragen of het de trein naar CS A'dam is. Is dat omroepen wel nodig? Er hangen genoeg schermen met reisinformatie.

33 reacties

Het onderwerp omroepinstallaties is het afgelopen half jaar ettelijke malen aan de orde geweest in dit forum.
En dan niet alleen over het volume; soms te hard, soms te zacht.
Vaak ook dat de berichten niet alleen in het Nederlands maar ook in het Engels omgeroepen moeten worden. En dan niet alleen rond Schiphol, maar op alle grote overstapstations, zeker daar waar internationale treinen stoppen.

Juist als het volume naar uw mening te hoog staat kunt u dat het beste meteen melden bij de conducteur van die sprinter. Die kan er dan meteen een melding van maken richting achterwacht, zodat de trein - zodra daar een mogelijkheid toe is - uit dienst genomen kan worden en technici de omroepinstallatie kunnen controleren en zo nodig opnieuw kunnen afregelen.
Noch de conducteur, noch de machinist hebben daar mogelijkheden toe.

Vanzelfsprekend kan een opmerking daarover via dit forum er ook toe leiden dat er niet alleen - opnieuw - uitgebreide discussie ontstaat, maar dat een moderator u vraagt naar het nummer van het treinstel zodat e.e.a. intern kan worden doorgegeven.
Omdat er een paar honderd sprinters rondrijden is het bij een klacht uiteraard wel aanbevelenswaardig om het nummer van het treinstel erbij te vermelden. Alle sprinters buiten dienst nemen en controleren omdat er in enkele sprinters sprake is van een mogelijk te hoge stand van het volume is nou eenmaal niet doenlijk.

En dat omroepen schijnt ook nog iets te maken te hebben met een opdracht van de opdrachtgever die het wenselijk schijnt te vinden dat reizigers van voldoende reizigers informatie worden voorzien.
Vandaar dat in de loop der jaren de treinen van eenvoudige tot uitgebreide schermen met informatie zijn voorzien en er standaard omroep plaats vindt.
En ja, die CTA's (die informatiebakken) op de stations. Ook daar zijn - getuige diverse topics - de meningen over verdeeld.
U vindt dat er genoeg hangen, anderen vinden weer dat er hier en daar best wel een paar bij mogen.

En zo blijven we allemaal Nederlanders, ieder met een eigen mening (uiteraard de juiste) en met eigen ideeën over hoe het allemaal veel beter zou kunnen.

Ook ik stoor me wel eens aan al dat omroepen.
Als ik met de metro richting Rotterdam ga, wordt elk station afgeroepen, soms nog met een waarschuwing erbij dat het perron schuin afloopt of dat er een ruimte tussen de metro en het perron zit.
Na een paar ritten weet ik dat wel, maar die incidentele reiziger weet dat nou net niet, dus neem ik het maar voor lief.
En als ik dan met de trein verder ga van Rotterdam naar Maassluis west om mijn vriendin te verrassen, dan hoor ik in die sprinter ook telkens welk station we naderen. En steevast bij Vlaardingen centrum nog met een verhaal er achteraan over een OV-chipkaart.
Ach, het voordeel van ons mensen is, dat we ons ook kunnen afsluiten voor allerlei zaken.
Zo kunnen we ons concentreren op bijv. een gesprek bij ons in de buurt waarbij we alle andere geluiden niet eens meer horen.

Probeer u dus eens niet te concentreren op die omroep, maar doe juist het tegenovergestelde: probeer die omroep er voor uzelf juist uit te filteren.
Beste Hertog,

Bedankt voor uw uitgebreide reactie. Het feit dat ik met oordoppen zit, zegt al genoeg. Ik zit dagelijks tweemaal in de Sprinter, en eigenlijk staat het volume van alle installaties te hard. Vooral die gong die er aan vooraf gaat. Waarom zo uitgebreid met goedemorgen en goedemiddag. Gewoon de tekst "volgende station is Schiphol" is toch genoeg? Ik bedoel de schermen die in de Sprinter hangen. Daar zijn er genoeg van en geven veel informatie.

Ik houd het wel vol hoor met mijn oordoppen.
Blinden en slechtzienden hebben ook behoefte aan reisinformatie. De omroepinstallatie moet ook verstaanbaar zijn in een rumoerige propvolle sprinter. In een rustige sprinter komt het geluid dan hard over.
Ja, een goed punt. Nou laat het geluid dan maar zoals het is. Ik doe mijn oordoppen wel in.
Iedereen moet horen dat ze op Schiphol zijn, want anders missen de toeristen het vliegtuig. Engels is de wereldtaal, en op Schiphol komen veel mensen uit heel de wereld.
Meer mensen spreken chinees dan engels, dus ze zouden dan ook in het chinees om moeten roepen..
De meeste buitenlanders spreken ook Engels.

Anders kan je alles beter in het Marokkaans en Turks om gaan roepen bv.
De meeste buitenlanders spreken ook Engels.

Anders kan je alles beter in het Marokkaans en Turks om gaan roepen bv.

Goed idee 😛
Gewoon de tekst "volgende station is Schiphol" is toch genoeg?

"Schiphol!". Ik heb ook een hekel aan die herhalende meldingen, zeker als ze computergestuurd zijn. Geef mij maar een zwetende omroeper achter een microfoon want die wordt 't op een gegeven moment ook zat.

Oordoppen lekker inhouden! Ze helpen ook goed tegen bellers en jengelende kinderen. Je hebt ook van die noise-cancelling koptelefoons op basis van anti-geluid, werkt perfect! Nadeel is dat iedereen heel erg op zichzelf is, maar ja dat krijg je nou eenmaal als je continue in de herrie zit.

Voor de NS nog de volgende tip/vraag: kunnen de omroepberichten misschien uit in de stiltecoupés?
Beste Oorpijn, Welkom op het NS Serviceforum! Bedankt voor je bericht. Reisinformatie in de trein en op het station is heel erg belangrijk. Het is belangrijk om om te roepen waar onze reizigers aantoe zijn en of er misschien wijzigingen op het spoor zijn. Het kan tevens dienen als bevestiging zodat reizigers zeker weten dat ze in de juiste trein zitten. Deze info. is minstens net zo belangrijk voor toeristen, slechthorenden of slechtzienden. . Helaas kan ik vanuit hier niets tegen het volume van de omroepberichten doen, maar je kunt dit wél aangeven bij mijn collega's in de trein. Zij kunnen dan rekeninghouden met het omroepvolume.

Ik heb je topic verplaatst naar 'In de trein' om de vindbaarheid van dit topic te vergroten.
Omroepberichten zijn in de stiltecoupé ook belangrijk. Dit kunnen we niet uitzetten. Gewoon de tekst "volgende station is Schiphol" is toch genoeg?

"Schiphol!". Ik heb ook een hekel aan die herhalende meldingen, zeker als ze computergestuurd zijn. Geef mij maar een zwetende omroeper achter een microfoon want die wordt 't op een gegeven moment ook zat.

Oordoppen lekker inhouden! Ze helpen ook goed tegen bellers en jengelende kinderen. Je hebt ook van die noise-cancelling koptelefoons op basis van anti-geluid, werkt perfect! Nadeel is dat iedereen heel erg op zichzelf is, maar ja dat krijg je nou eenmaal als je continue in de herrie zit.

Voor de NS nog de volgende tip/vraag: kunnen de omroepberichten misschien uit in de stiltecoupés?
Ook ik verbaas me, als 32-jarige die al de nodige jaren treint, over het volume van de omroepberichten in de nieuwe sprinters. En ben genoodzaakt oordoppen in te doen, en dan vind ik het nog steeds hard.

De computerstem is prima, beter dan het gemompel wat je vroeger soms hoorde. Maar het is echt veel en veel harder dan in ICs. Met name de aankondiging voorafgaand (geluid) aan de omroepster is werkelijk oorverdovend hard. Wat is er mis om dat zachter te zetten of wellicht helemaal uit? Alles wordt toch al aangekondigd met een traag 'dames en heren'. Ook de stem is veel harder dan in andere treinen, gewoon te hard naar mijn idee.

Als er écht iets aan de hand is en de conducteur houdt via de intercom de reizigers op de hoogte, is het vaak weer te zacht! De balans is zoek.
De meeste mensen zijn er blij mee. Een paar mensen die moeten gaan muggenziften op een forum over een omroep die amper een minuut duurt. En op Schiphol hooguit 2 minuutjes. Je zou er toch bijna gehoorschade van oplopen.
De meeste mensen zijn er blij mee. Een paar mensen die moeten gaan muggenziften op een forum over een omroep die amper een minuut duurt. En op Schiphol hooguit 2 minuutjes. Je zou er toch bijna gehoorschade van oplopen.

Hoe weet je dat mensen er blij mee zijn?
Ik vraag me af of er wel een serieus onderzoek is gedaan naar de effectiviteit van de omroepinstallaties.
In de treinen waar ik meestal in reis, (DDZ of DDAR) zijn de omroepberichten meestal slecht te verstaan doordat ze veel te zacht zijn.
Dit wisselt nogal omdat het de ene keer goed te verstaan is en even later weer niet, dit in dezelfde trein.
Toch is het van belang dat de omroepberichten wel goed te verstaan zijn en dan bedoel ik niet de berichten welk station eraan komt maar om de overige meldingen.
Als de meesten er blij mee zijn, dan schik ik graag in. Maar op m'n traject met 11 stops zit ik dus 11 minuten in de herrie.

Het liefst zit ik ook zo ver mogelijk van de deuren af want elke 10s de deuren open/dicht met dat alarm, daar word je ook niet blij van. Op Weesp zit je daar telkens zo'n 8min naar te luisteren. Over muggenziften gesproken :8

Hoe weet je dat mensen er blij mee zijn?
Ik vraag me af of er wel een serieus onderzoek is gedaan naar de effectiviteit van de omroepinstallaties.
In de treinen waar ik meestal in reis, (DDZ of DDAR) zijn de omroepberichten meestal slecht te verstaan doordat ze veel te zacht zijn.
Dit wisselt nogal omdat het de ene keer goed te verstaan is en even later weer niet, dit in dezelfde trein.
Toch is het van belang dat de omroepberichten wel goed te verstaan zijn en dan bedoel ik niet de berichten welk station eraan komt maar om de overige meldingen.

Omdat het algemeen bekend is dat de reiziger goed en duidelijk geïnformeerd wil worden.
Het scheelt natuurlijk ook veel werk voor de Machinist, want die zit anders al die haltes en stations één voor één om te roepen. 😉
Als de meesten er blij mee zijn, dan schik ik graag in. Maar op m'n traject met 11 stops zit ik dus 11 minuten in de herrie.

Het liefst zit ik ook zo ver mogelijk van de deuren af want elke 10s de deuren open/dicht met dat alarm, daar word je ook niet blij van. Op Weesp zit je daar telkens zo'n 8min naar te luisteren. Over muggenziften gesproken :8

Je wordt er wel gillend gek van ja als zo´n Sprinter een paar minuten stilstaat op een station en je elke keer dat geluid hoort.
Ik word eerder gek van de M5 van GVB. Op elke stop ''Deze metro rijdt richting Gein'' en ja die stops liggen om de zoveel honderd meter.
Reputatie 1
Volume blijft onnodig hard staan. Schrik me vaak echt rot, zeker als je even je ogen dicht hebt. Zou al veel schelen als die gong eruit gaat. Als volume lager staat is het ook prima te horen. De info op de schermen is ook goed genoeg.
Hallo Ralphm08, ik snap dat dat soms even schrikken is. Geef je dit dan ook aan bij het aanwezige personeel?
Reputatie 7
Hallo Ralphm08, ik snap dat dat soms even schrikken is. Geef je dit dan ook aan bij het aanwezige personeel?
Wij kunnen daar ook niets aan veranderen 😉
Reputatie 1
Ja en heb nu al paar keer gehad dat ze dan zeggen dan dat ze dit niet kunnen aanpassen
Reputatie 2
Ze kunnen in elk geval de klacht doorgeven.
Reputatie 7
Een sprinter heeft nooit een harder volume, hoogstens is er een speaker uitgevallen en is het zachter... Die klacht is algemeen dus, specifieke defecten aan materieel geven we zelf al door 😉
Reputatie 6
Persoonlijk hoor Ik liever een mens dan de kunstmatige en onnatuurlijk klinkende computer. Dordrecht, met een licht Surinaams accent of een Limburgse tongval klinkt prachtig!

Bij het naderen van Schiedam hoort men: "Station Schiedam. U kunt HIER overstappen op het meeetronetwerk van Rotterdam.

Hier wordt op een overdreven en gebiedende manier uitgesproken, kort afgemeten en het lijkt ook een andere stem. De e in metro wordt heel lang gerekt, geen mens zal metro als meeetro uitspreken.

Reageer