vraag

Omroepstem sprinter Haarlem - Den Haag

• 12 november 2019
  • 35 reacties
  • 533 Bekeken

Het valt me op dat er een nieuwe omroepstem is in deze sprinter. Het klinkt best goed en ook wel een fijne stem. Wat ik alleen zo gek vind; hoe kan het dat anno 2019 het nog altijd niet mogelijk is de omroepen zonder haperingen af te laten spelen? Echt niet normaal. Volgens mij krijgt de omroepster niet een keer de volledige tekst uitgesproken zonder dat er hele stukken wegvallen. Hoe dan??

35 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Wellicht wordt de tekst gegeneerd uit opgenomen losse stukjes die door een computer aan elkaar worden geplakt 

Reputatie 7
Badge

Zoals heel veel zaken bij de nieuwe SNG, het is het helaas allemaal net niet, zo ook de vreemde omroep met wat buitenlands dialect 😀

Hoi omroepster sprinter Haarlem-DH, en welkom op onze NS Community!

Dat zou niet moeten. Hele zinnen is wel de bedoeling. Ik vermoed dat er een storing in zit wat de hapering veroorzaakt, wat ik erg jammer zou vinden. Hoor je dit altijd op dit traject of is dit een enkele keer voorgevallen?

Reputatie 7
Badge +3

De omroep in de nieuwe sprinter is een robot stem (text to speach) en heeft vanaf het begin al last van de haperingen zoals die TS meldt. Zelf heb ik regelmatig dit soort dingen gehoord waarbij soms delen van een woord wegvallen,  zoals “Het volgende stati... is Den Haag M…ahoeve”.  Soms maakten een medereiziger en ik er nog grappen over, bv wanneer het wel zonder haperingen was “hé, ze heeft zeker in het weekend geoefend”:rofl:

Haha, het is inderdaad een beetje lelijk zo, hè? Ongetwijfeld zijn hier meldingen over uitgegaan. Heb ik zelf toentertijd ook wel gedaan, dacht ik. Ik zal eens een reminder sturen, in case ze dit minder prio hebben gegeven toen.

Hoi omroepster sprinter Haarlem-DH, en welkom op onze NS Community!

Dat zou niet moeten. Hele zinnen is wel de bedoeling. Ik vermoed dat er een storing in zit wat de hapering veroorzaakt, wat ik erg jammer zou vinden. Hoor je dit altijd op dit traject of is dit een enkele keer voorgevallen?

Ja het is exact zoals ‘Momo’ hieronder schrijft. Ik reis 5 dagen heen en weer en hoor het iedere dag  bij bijna ieder station. “Het volgende ...ation is Voorschoten, st….. Voor…...n“, etc. Ik kan me niet herinneren dat ze de zin in één keer goed uit heeft gekregen. Jammer want het klinkt verder redelijk natuurlijk en de stem is ook best mooi. 

Reputatie 7
Badge

Ik vermoed dat er een storing in zit wat de hapering veroorzaakt, wat ik erg jammer zou vinden. Hoor je dit altijd op dit traject of is dit een enkele keer voorgevallen?

Algemeen bekend euvel, al zolang de SNG rijdt. 

@AbbeyRoad I know, maar ik had wel de hoop dat hier inmiddels naar was gekeken. Wordt vervolgd.

Reputatie 5

Niet alleen de SNG, in de FLIRT zit een vergelijkbare stemcomputer die er net zo veel moeite mee heeft. Waarom dat per sé ter plekke uitgesproken moet worden, in plaats van een van tevoren opgenomen omroep zoals in andere treinen, is nog maar de vraag.

Reputatie 7
Badge +3

De SNG heeft niet alleen last van rare accenten, maar ook dat er af en toe een stukje van de gesproken tekst wegvalt. 

Badge +3

In de Flirts vallen er met name korte pauzes en zijn er wat toonwisselingen, maar de omroep is wel compleet.

Deze… SPRINTER… rijdt verder naar…

En dan wat lastige dingen zoals Helmond ‘t Hout e.d. Neem aan dat inmiddels Wijchen en Assen (geen Azen) inmiddels ook wel normaal uitgesproken worden.

Reputatie 7
Badge

Er komen geen Flirts in Assen, @Robert B 

Badge +3

Er komen geen Flirts in Assen,@Robert B 

Oh ja da’s SNG maar hadden ook wat probleempjes met de uitspraak.

Reputatie 2

In de SNG klink Assen als Azen, Meppel als Mebbel. Hoopvol vroeg ik lang geleden al een logopedist te laten opdraven, maar die is kennelijk nog niet aan de slag geweest. Haperingen hoor ik in het noorden minder.

Reputatie 7
Badge +3

Ik moet eerlijk zeggen dat op het gedeelte Den Haag Centraal - De Vink wat ik vaak gereisd heb de uitspraak op zich wel meevalt, wel wat klemtoontjes verkeerd en zo. Maar in het begin was het “Den Haag Laan van NOOOI” en na enige tijd was het “Den Haag  Laan van Nieuw Oost-Indië”, dus helemaal volledig ipv afgekort. Alleen die haperingen vallen erg op. Als het wel goed gaat heb ik eigenlijk iets van “hé, ze kan het dus wel”. 

Reputatie 4

De meeste stations gaan best goed, naar mijn idee, maar “overwhere” klinkt echt heel raar.

Reputatie 6
Badge

De meeste stations gaan best goed, naar mijn idee, maar “overwhere” klinkt echt heel raar.

Ok ben benieuwd hoe dat klinkt.

Trouwens, deze computerstem heet 'Jasmijn'.

Reputatie 4

Ik ken iemand die zo heet, maar die klinkt heel anders ;-)

Als ik er aan denk zal ik het eens opnemen.

Reputatie 5

Ik moet eerlijk zeggen dat op het gedeelte Den Haag Centraal - De Vink wat ik vaak gereisd heb de uitspraak op zich wel meevalt, wel wat klemtoontjes verkeerd en zo. Maar in het begin was het “Den Haag Laan van NOOOI” en na enige tijd was het “Den Haag  Laan van Nieuw Oost-Indië”, dus helemaal volledig ipv afgekort. Alleen die haperingen vallen erg op. Als het wel goed gaat heb ik eigenlijk iets van “hé, ze kan het dus wel”. 

NOI klopt ook als woord helemaal niet, NOI is geen woord maar een afkorting. Een stemcomputer hoort het dan als losse letters fonetisch uit te spreken. 

Reputatie 7
Badge +3

Dat als losse letters uitspreken deed de omroep in het begin dus niet, het was NOI aan elkaar met een heel lang gerekte O.  Als het zonder puntjes in de afkorting staat zal het wel als woord gezien worden. Maar dat is dus intussen aangepast. Er zijn dus wel updates om het te verbeteren,  in ieder geval in dit geval.

Reputatie 4

Ach op TV (NOS Journaal) werd laatst ook gesproken over “Laan van NOI” als in “nooooi” dus. Erg moeilijk kennelijk.

We zullen ze dan maar niet vertellen dat dezelfde straat, een klein stukje verderop, in Voorburg, “Laan van Nieuw Oosteinde” heet, dan raken ze helemaal in de stress ;-)

Reputatie 6

Het viel mij laatst ook al op dat er weer meer stukjes woord en zin worden weggelaten door Jasmijn.

En Jasmijn probeert aan haar toon te horen nog steeds iedereen ervan te overtuigen dat haar SNG op Sloterdijk aankomt:
https://www.youtube.com/watch?v=AsWokP5rSDA

Reputatie 4

Jammer dat daar net niet “Overwhere” tussen zit.

Ik heb de afdeling even een reminder gestuurd i.v.m. het uitblijven van hun antwoord. Bedankt voor jullie geduld.

Badge +3
Bij uitblijven antwoord wachten we nog even...

Reageer