vraag

Omroepstem sprinter Haarlem - Den Haag

• 12 november 2019
  • 35 reacties
  • 533 Bekeken

Toon eerste bericht

35 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Alleen is dat geen SNG.

De eerst volgende update van het afgebeelde treinstel zal sloop zijn :joy:

Reputatie 4

Wel een leuke foto.

Ik heb wel eens een SNG zien “opstarten” waarbij er allemaal logging langskwam op het display aan de voorkant (waar normaal de bestemming staat), inclusief IP-adressen. Ik was helaas net te laat om er een filmpje van te maken.

De vraag is dan of je dat soort informatie op zo’n scherm moet plaatsen, of liever op een klein schermpje intern.

Het gaat om een reeks interne IP adressen, daar kan je vrij weinig (lees: niets) mee zonder toegang tot het systeem, en als je toegang tot het systeem hebt, kan je ook die IP adressen ook zo wel achterhalen. Dus dat is verder geen spannende informatie.

Reputatie 4

Het zijn adressen uit de 10/8 reeks (RFC1918). Maar zelfs als het publieke adressen waren geweest zou er wel, mag ik hopen, ergens een firewall tussen zitten of nog beter, gewoon geen verbinding met internet.

Dat is dan ook niet wat ik vreemd vind, ik vind het vreemd dat je dit soort interne logging aan de buitenkant van de trein laat zien.

Reputatie 6
Badge

Bij Arriva zie je ook regelmatig een ip-adres op hun FLIRT staan. Het kan echt geen kwaad hoor. 

Reputatie 4

Nogmaals, ik zeg niet dat het kwaad kan. Ik snap alleen het nut niet, laat ik het zo formuleren. Waarom zou iemand buiten de trein het opstartproces moeten kunnen volgen?

Het is voor zover ik weet het opstartproces van de (controller van de) displays zelf, niet van de trein. Het nut is dus het kunnen debuggen van problemen met de individuele displays en de aansturing er van.

Normaal zal een trein vrijwel alleen in een werkplaats een volledige (her)start krijgen, dus daar is die informatie van belang.

Reputatie 4

Kijk daar heb ik wat aan, duidelijk.

Reputatie 6
Badge

Het is voor zover ik weet het opstartproces van de (controller van de) displays zelf, niet van de trein. Het nut is dus het kunnen debuggen van problemen met de individuele displays en de aansturing er van.

Normaal zal een trein vrijwel alleen in een werkplaats een volledige (her)start krijgen, dus daar is die informatie van belang.

Wil ook wel eens (deels) gebeuren tijdens een RET (Rangeer dienstje). Een kennis van mij die mcn is kreeg pas eens een update op het MMI-scherm (TimTim, OBIS-reisinformatie, camerabeelden) die even een tiental GB binnenhaalde en de software opnieuw installeerde. Maar als alles goed werkt, moet je het IP-adres als reiziger normaal niet zien. Ik meen dat FLIRT vaak ook de systeemtijd toont.

Wat betreft TS's vraag; ik ga dit uitzetten bij een andere afdeling, omdat ik geen gehoor krijg. Excuus dat het wat langer duurt.

Reageer