Omroepstem sprinters

• 11 maart 2019
  • 15 reacties
  • 994 Bekeken

Hallo,

Dagelijks neem ik de sprinter tussen Arnhem Centraal en Nijmegen. Deze treinen zien er schoon uit en zijn erg comfortabel, maar al jaren erger ik me dood aan die lelijke automatische robotstem die de omroep van de stations verzorgt.

Luistert u voor de aardigheid zelf eens (voorbeeld van een ander traject):
https://www.youtube.com/watch?v=5qzsJsvOMOg

Daarbij komt nog de informatie van vertrekkende treinen op het aankomststation. Dat klinkt ongeveer zo:
"Ú kunt hier överstapp'n op de treinen richtng Arnhem CenTRAAL, Utrecht cenTRAAL....(5 seconden pauze)......For de richting Utrecht cenTRAAL .......(5 seconden pauze)....... Dees trein vertrekt van spóór vier Á"

Stelt u zich nu ook voor dat dit op volume 100 wordt afgespeeld, zodat het onmogelijk wordt om een gesprek te voeren of naar een podcast te luisteren.

Ik ben ook niet de eerste of de enige die hier over klaagt, want hier zijn twee topics van al 2 en 3 jaar geleden:
https://community.ns.nl/in-de-trein-11/omroep-in-de-nieuwste-sprinters-32912
https://community.ns.nl/in-de-trein-11/automatische-omroep-sprinter-10991

Wanneer wordt hier nu eindelijk een keer wat mee gedaan?
Ik snap natuurlijk heel goed dat het heel handig is om een omroepsysteem te gebruiken zoals deze, zodat elke trein in principe op elk traject kan worden ingezet. Maar de kwaliteit is echt om te huilen en moet anno 2019 echt veel beter kunnen. En als de kwaliteit niet omhoog kan, mag dan alstublieft in elk geval het volumie wat omlaag?

Hartlijk dank!

15 reacties

al jaren erger ik me dood aan die lelijke automatische robotstem

Stelt u zich nu ook voor dat dit op volume 100 wordt afgespeeld, zodat het onmogelijk wordt om een gesprek te voeren of naar een podcast te luisteren.

Wanneer wordt hier nu eindelijk een keer wat mee gedaan?
de kwaliteit is echt om te huilen en moet anno 2019 echt veel beter kunnen.

Ik geef toe, de NS kan in haar dienstverlening op veel vlakken veel beter doen.
Maar sommige passagiers klagen om te klagen, zeuren om te zeuren, en is het pas goed als ze veilig in hun eigen bubbel naar hun welverdiende podcast kunnen luisteren.
Ik zei het al ik een eerder topic, ze verkopen tegenwoordig noise canceling koptelefoons, maar er zijn bijvoorbeeld ook Apps op de markt met meditatiesessies.
Hallo Reiziger8819 en welkom bij de NS Community,

Fijn dat je je signaal aan oNS doorgeeft. Ik zal er een melding van maken. Op korte termijn zal dit niet veranderen, maar misschien dat wij op lange termijn hier wel wat aan kunnen doen.
Reputatie 7
Badge
Ja...ik vind dit ook een beetje klagen om te klagen. En wat is nu eigenlijk de klacht? Dat de omroep automatisch is? Staat het te hard? Is de info in de omroep niet correct genoeg?
Ik snap het nog niet helemaal hoor. 😌
Reputatie 6
Badge
Beetje lezen Trein-D:

"maar al jaren erger ik me dood aan die lelijke automatische robotstem die de omroep van de stations verzorgt."

"En als de kwaliteit niet omhoog kan, mag dan alstublieft in elk geval het volumie wat omlaag?"

Als je zelf al in zo'n trein hebt gezeten, dan is ook duidelijk dat de omroep vrij naar is, of eigenlijk, vrij lachwekkend is.
Reputatie 7
Badge
Ik heb in iedere trein gezeten. Maar ik let er niet zo op eigenlijk. 😌
Beetje lezen Trein-D:

"maar al jaren erger ik me dood aan die lelijke automatische robotstem die de omroep van de stations verzorgt."

"En als de kwaliteit niet omhoog kan, mag dan alstublieft in elk geval het volumie wat omlaag?"

Als je zelf al in zo'n trein hebt gezeten, dan is ook duidelijk dat de omroep vrij naar is, of eigenlijk, vrij lachwekkend is.

Dat dus. Als je dagelijks in deze trein zou zitten zou je het wel begrijpen.

En voor de duidelijkheid: ik klaag doorgaans nergens over en ben eigenlijk erg tevreden over de NS. Ze rijden bijna altijd op tijd en hebben in mijn ervaring erg goede dienstverlening. Je kunt me wel neerzetten als één of andere schuimbekkende zanikende ouwe brompot die in een bubbel leeft, maar feit is gewoon dat er al meer mensen een melding over deze omroepstem hebben gemaakt, al 3 jaar geleden. Ook in de trein zelf wordt geklaagd door andere mensen, maar er lijkt niks te veranderen. Nee, natuurlijk is dit niet het grootste probleem dat de NS kan tackelen, ik begrijp dat er andere prioriteiten zijn. Maar mensen ondervinden er wel last van, dus mag er best melding over worden gemaakt, daar is dit forum voor of je het leuk vindt of niet (al wil ik best m'n hand in eigen boezem steken, en stellen dat de toon van m'n originele post minder venijnig had mogen zijn).
Reputatie 7
Badge

Dat dus. Als je dagelijks in deze trein zou zitten zou je het wel begrijpen.

En voor de duidelijkheid: ik klaag doorgaans nergens over en ben eigenlijk erg tevreden over de NS. Ze rijden bijna altijd op tijd en hebben in mijn ervaring erg goede dienstverlening. Je kunt me wel neerzetten als één of andere schuimbekkende zanikende ouwe brompot die in een bubbel leeft,

Heb je mij dat horen zeggen dan? Volgens mij niet. Dus leg mij geen woorden in de mond aub.😌

En nee....ik zit niet dagelijks in deze trein. Maar ik heb er wel eens in gezeten en dit probleem is mij gewoon niet opgevallen klaar punt uit. Maarja weetje...ik heb vaak oordopjes in ook.
Reputatie 7
Badge +3
Zo'n robotstem klinkt gewoon onnatuurlijk / onpersoonlijk. En dan helemaal wanneer de uitspraak en klemtoon verkeerd is.

Zelf heb ik nog maar 1 keer in een Flirt gezeten, maar ik zit wel dagelijks in een SNG die ook een robotomroep heeft. Ook die klinkt wat onnatuurlijk met een niet geheel kloppende uitspraak. Al merkte ik daar deze week wel een verandering, ipv Laan van Noooi was het nu volledig Laan van Nieuw Oost-Indië.
En ik weet niet of de Flirt omroep er ook last van heeft, maar die in de SNG wil nog nog wel eens digitaal verslikken waarbij er dan een klein gedeelte wegvalt. Dan krijg je zoiets als "stati.. ..orschoten"
Reputatie 7
Badge
Ja, weetje...de SGM heeft ook een robot stem. Maar die doet het wel gewoon prima. 😌
Reputatie 6
@TS: ik zit incidenteel in een SNG, en heb ook opgemerkt dat de omroepstem stationsnamen vaak verkeerd uitspreekt en tamelijk monotoon uitspreekt. Het is minder erg dan de introfase van de FLIRT (al rijden er in mijn regio geen FLIRT’s). Het kan dus inderdaad beter.
Badge +3
Ja, weetje...de SGM heeft ook een robot stem. Maar die doet het wel gewoon prima. 😌
Nee, dat is een geautomatiseerde omroep waarbij alle stationsnamen e.d. gewoon ooit ingesproken zijn door een persoon.

Heel iets anders dan een text-to-speech engine (die je in principe alles kunt laten oplezen wat je maar zou willen) maar een stuk minder flexibel dus, wegens de beperkte woordenschat. Vergissingen in uitspraak en klemtoon worden daarbij al snel gemaakt.

Uiteraard zijn er veel betere systemen, zoals Amazon Polly (voorheen Ivona) die erg natuurlijk klinken, en waar je zelf dingen als klemtoon en tempo kunt ingeven.
Reputatie 2
En inmiddels zijn er vijf maanden verstreken na de laatste bijdrage in dit topic, en hoor ik in het Noorden regelmatig de SNG-computerstem "Azen" en "Mebbel" zeggen. Kan de computerstem misschien naar een logopedist? Anders beantwoordt de conducteur binnenkort de vraag of de trein ook in Meppel stopt met "Meppel? Bedoelt u Mebbel?"
De laatste melding was op 11 maart gemaakt. Als je dit nog steeds merkt, dan doe ik dit graag nog eens opnieuw, zodat dit kan worden geëvalueerd. 🙂 Bedankt!
In de nieuwe sprinters tussen Utrecht en Zwolle hoor je o.a. 'Hárderwik' en 'Bilthòffn'. Jammer!
Heel herkenbaar dit. In de sprinter Breda - Dordrecht is dit ook. Vreselijk irrant. Harde stem, klinkt ontzettend monotoon, verkeerde intonaties. Vroeger gebruikte men toch een ingesproken menselijke stem, waarmee een zin werd gevormd. Ik wil ervoor pleiten dat dat systeem weer gebruikt wordt.

Reageer