onbeschofte conducteur

Op de trein breda roosendaal. 6.15uur lege trein conducteur vraagr bij raam te gaan zitten.  Ik zeg er is niemand in de trein . Vervolgens begint de man, ik ben de baas bla bla bla. Als u het niet opvolgt zet ik u uit de trein. Hij loopt weg en roept nog mafkees. Vind de NS dit normaal ???? Respectloze conducteur.

51 reacties

Reputatie 7
Badge +4

We waren er niet bij en weten ook niet hoe respectvol u was. Hij probeert u in ieder geval niet te shamen op een openbaar forum. U heeft overigens zijn instructies op te volgen en wat u daar van vindt, is niet zo relevant. Er waart en vervelende ziekte rond en het NS-personeel kent de maatschappeljke verantwoordelijkheid en mag zich zelf ook wel beschermen, door de afstand tussen mensen verantwoord te houden. Verder dan het raam kan niet, dichtbij wel.  Corona is iets anders dan een verkoudheid.

Ik neem aan dat u tot de vitale beroepen behoort, dan wel dat uw reis noodzakelijk was?

U kunt een klacht indienen bij NS. Daar kan men het beoordelen van beide kanten en dat kan niet op basis van wat u hier inbrengt. Het is mogelijk niet het hele verhaal. Ik kan me niet voorstellen dat de conducteur zo reageert zonder dat er sprake is van enige aanleiding van uw kant.

Met dit soort eenzijdige opmerkingen kan niemand wat, daarvoor zijn andere fora meer geschikt.

Reizigers zouden inderdaad zo veel mogelijk bij het raam plaats moeten nemen. Dat heeft niet te maken met of de trein vol of leeg is, maar met het zoveel mogelijk afstand houden: dan kunnen andere reizigers en treinpersoneel ook zonder problemen door het gangpad van de trein lopen zonder rakelings langs andere mensen te hoeven lopen. Daardoor kunnen we met z'n allen zoveel als mogelijk de vereiste 1.5m afstand bewaren.

Reputatie 7
Badge +4

Laat TS een klacht indienen. Met vermelding van welk vitaal beroep of welke noodzaak maakt het de klacht of ‘klacht’ geloofwaardiger.

Reizigers zouden inderdaad zo veel mogelijk bij het raam plaats moeten nemen. Dat heeft niet te maken met of de trein vol of leeg is, maar met het zoveel mogelijk afstand houden: dan kunnen andere reizigers en treinpersoneel ook zonder problemen door het gangpad van de trein lopen zonder rakelings langs andere mensen te hoeven lopen. Daardoor kunnen we met z'n allen zoveel als mogelijk de vereiste 1.5m afstand bewaren.

Een uitleg als deze heeft waarschijnlijk meer effect dan een "Ik ben de baas in de trein" opmerking. Maar we zijn er niet bij geweest om de daadwerkelijke conversatie te beoordelen.

Ik neem aan dat u tot de vitale beroepen behoort, dan wel dat uw reis noodzakelijk was?

Deze opmerking heeft een bijzonder hoge mate van argwaan, vanwaar? Ik ga er niet vanuit dat TS om 6.15 zonder noodzaak in de trein is gaan zitten.

Dag Hendrik. Welkom bij de Community.

Zoals Thom en Popeye al aangeven waren we er niet bij dus kunnen we lastig de situatie bepalen. Ik geef je klacht uiteraard graag door zodat intern de betreffende conducteur aangesproken kan worden. Via een privébericht ontvang ik graag nog een omschrijving van (uiterlijke) kenmerken van de betreffende conducteur (bijvoorbeeld haarkleur/lengte, postuur, leeftijd, brildragend, gezichtsbeharing etc) en wat je eventueel van NS verwacht. Eventueel ontvang ik ook graag je NAW-gegevens + telefoonnummer/e-mailadres. Indien je de klacht liever anoniem doorgeeft is dat uiteraard ook geen enkel probleem. Zoals ik al aangaf zal de situatie dan met de betreffende conducteur worden besproken. Dit doen we intern en eventuele uitkomsten van dat gesprek worden, in het kader van de privacy, niet gedeeld. Ik zie dat Julian al uit heeft gelegd waarom we graag willen dat reizigers zoveel mogelijk bij het raam zitten.

Reputatie 1

Hoe kan je het beste handelen bij een onbeschofte conducteur. Ik heb er eentje eens naar zijn naam of conducteur nummer gevraagd maar dat wilde hij niet geven.

Badge

Hoe kan je het beste handelen bij een onbeschofte conducteur. Ik heb er eentje eens naar zijn naam of conducteur nummer gevraagd maar dat wilde hij niet geven.

Aan de hand van het treinnummer, tijdstip, route is voor de NS te achterhalen wie er op de trein dienst had en met een beschrijving van hoe de HC er uit zag is dit te controleren of het de juiste persoon is.  En dan kunt u een klacht indienen bij de NS.

In dit geval had de aanwijzing van de Hc gewoon opgevolgd moeten worden en is TS dwars om de aanwijzing niet op te volgen. De Hc is een BOA en kan u een aanwijzing geven die u moet opvolgen.

Reputatie 1

Mag je een foto nemen van de onbeschofte conducteur? Dat mocht ook niet van hem.

Badge

Mag je een foto nemen van de onbeschofte conducteur? Dat mocht ook niet van hem.

Nee u mag personeel van de NS niet op de foto zetten.

Reputatie 7
Badge +3

Nee u mag personeel van de NS niet op de foto zetten.

Bron: https://nieuws.ns.nl/filmen-en-fotograferen/

Het ligt iets genuanceerder. Je mag wel een foto maken maar je mag die foto niet publiceren en daarmee het portretrecht schenden.

Verder kun je de conducteur altijd vragen om zich te legitimeren. 

Bron: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/identificatieplicht/vraag-en-antwoord/wie-mag-vragen-naar-mijn-identiteitsbewijs-en-wanneer

Conducteurs doen enorm belangrijk werk maar ze staan niet boven de wet.

Reputatie 6
Badge +2

Je mag de conducteur  fotograferen. Sommige vervoerders verbieden in hun huisregels het maken van opnames in zijn totaliteit, NS echter NIET. Dit is een keuze van zijn werkgever en daar zal de conducteur het mee moeten doen. Wat je daarna wel of niet met de foto mag doen, daar zijn uiteraard wel regels voor. Je mag ook naar zijn legitimatie vragen.

Een beetje vergelijkbaar met filmen op de openbare weg. Ik mag andere mensen filmen als ik dat wil, maar of en hoe ik dat materiaal mag gebruiken, daar zijn allerlei regels voor. In Duitsland werkt dit bijvoorbeeld heel anders dan in Nederland, daar zijn ze veel strenger. Ik heb bijna een jaar in de tv-productie gewerkt en er mag in Nederland gewoon vrij veel en niet iedereen stelt dit op prijs.

Ik kan je aanraden om de volgende keer een (geluids)opname te maken om zo bewijsmateriaal voor een (BOA-)klacht te hebben. Als het verhaal klopt, dan heeft de conducteur  verkeerd gehandeld. Zonder bewijs kun je er vrij weinig mee, maar bij NS melden kan nooit kwaad.

Reputatie 7

In dit geval was het optreden vanuit de toezichthoudende functie. Een aanwijzing geven en iemand de toegang tot de trein of station ontzeggen valt onder de bevoegdheden van de toezichthouder. De conducteur zal zich in dat geval als toezichthouder wel moeten legitimeren desgevraagd.

Badge

@iMarkHier staat vermeld dat het niet mag zonder toestemming van de persoon in kwestie

https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=2&ved=2ahUKEwiE0rufyKHpAhVD2qQKHYu9CgkQFjABegQICxAD&url=https%3A%2F%2Fnieuws.ns.nl%2Fdownload%2F577761%2Fvoorwaardenenveiligheidsvoorschriften.pdf&usg=AOvVaw1x-u1nghz4lPyLGBlM5KSU

@Slidestops weet jij wellicht wat het huidige beleid en regels zijn omtrent de foto's maken van NS personeel ?

Reputatie 7
Badge +3

@Jeroen Ik neem aan dat je doelt op deze passage:

Ik heb sterk het vermoeden dat dit een nogal beperkte (en mogelijk zelfs verkeerde) uitleg van het portretrecht is. Bij het portretrecht gaat het niet zozeer om het maken van de foto zelf als wel om het verbod om een foto zonder toestemming te publiceren. Tenzij daar een hoger belang mee is gediend zoals het dienen van een foto als bewijs van een strafbare handeling. 

Voor zover ik het kan beoordelen kan ik als particulier zonder voorafgaande toestemming een foto maken. Ik mag die foto echter niet zonder expliciete toestemming publiceren.

Reputatie 7

@Jeroen Wat betreft het filmen - in principe mag er gefilmd worden zolang er geen publicatie volgt. Met het filmen mogen de werkzaamheden niet worden belemmerd. Je kunt natuurlijk altijd zeggen dat je er niet van gediend bent met het verzoek om te stoppen met filmen. 

Ik maak het soms wel eens mee vanuit een handhavende situatie. Vind het zelf vaak niet prettig te worden gefilmd. Niet omdat ik iets te verbergen heb, maar je ziet op een site als Dumpert vaak nooit het hele verhaal maar alleen de sensatie.

Voor mezelf - ik geef aan niet gefilmd te willen worden. Als ze het dan toch blijven doen, leuk trucje, noem ik ze meerdere keren met volledige naam en het feit waarvoor ze verdacht worden. Dan is de lol er snel af, want dan kunnen ze helemaal niets meer met de beelden :)

Ik handel bij filmen gewoon zoals ik altijd doe. Ik geef net als Slidestops aan dat ik geen toestemming geef voor de opnames, maar doe daar verder niets mee. Ik zorg dat ik me professioneel blijf gedragen, dat het filmpje inderdaad niet interessant is om te publiceren, want een HC die gewoon zijn of haar werk doet, is de lol ook snel vanaf.

Reputatie 1

Je mag de conducteur  fotograferen. Sommige vervoerders verbieden in hun huisregels het maken van opnames in zijn totaliteit, NS echter NIET. Dit is een keuze van zijn werkgever en daar zal de conducteur het mee moeten doen. Wat je daarna wel of niet met de foto mag doen, daar zijn uiteraard wel regels voor. Je mag ook naar zijn legitimatie vragen.

Een beetje vergelijkbaar met filmen op de openbare weg. Ik mag andere mensen filmen als ik dat wil, maar of en hoe ik dat materiaal mag gebruiken, daar zijn allerlei regels voor. In Duitsland werkt dit bijvoorbeeld heel anders dan in Nederland, daar zijn ze veel strenger. Ik heb bijna een jaar in de tv-productie gewerkt en er mag in Nederland gewoon vrij veel en niet iedereen stelt dit op prijs.

Ik kan je aanraden om de volgende keer een (geluids)opname te maken om zo bewijsmateriaal voor een (BOA-)klacht te hebben. Als het verhaal klopt, dan heeft de conducteur  verkeerd gehandeld. Zonder bewijs kun je er vrij weinig mee, maar bij NS melden kan nooit kwaad.

Wat kan je doen als hij of zij weigert om de legitimatie te tonen?

Reputatie 7

Een klacht indienen

Reputatie 1

Dus dan wordt hij of zij dubbel bestraft. Een keer voor onbeschoft zijn en een keer voor het niet prijsgeven van de identiteit? Of staat daar geen straf op?

Zoals Slidestops al aangeeft is het indienen van een klacht bij NS de enige juiste optie wanneer je niet tevreden bent over het handelen van een medewerker van NS, op wat voor manier dan ook. 

Reputatie 7
Badge +3

Dus dan wordt hij of zij dubbel bestraft. Een keer voor onbeschoft zijn en een keer voor het niet prijsgeven van de identiteit? Of staat daar geen straf op?

Er zijn inmiddels al meerdere topics geweest over het indienen van een klacht over een BOA bij de toezichthouder. Lees bijvoorbeeld eens deze reactie van @Henk_NLhttps://community.ns.nl/op-het-station-17/boa-medewerker-dreigt-mij-van-de-trap-de-duwen-58266?postid=392156#post392156

Hij legt stap voor stap uit hoe je een klacht kunt indienen over een BOA van NS. Ik neem aan dat een BOA die zich niet wenst te legitimeren na een klacht daarover zal worden aangesproken en berispt. Een BOA heeft een eed afgelegd en dient zich aan de regels te houden.

Een klacht indienen is altijd verstandig, al is het maar voor de statistieken. Heb geen hoge verwachtingen, NS doet dit soort klachten graag af met de dooddoener dat men geen uitspraken doet over personele aangelegenheden. Blijkbaar is dat het enige dat men uit de klacht wil halen.

De BOA-klacht is een andere mogelijkheid. Voor specifiek BOA’s geldt een speciale klachtenregeling, waarbij NS bepaalde verplichtingen heeft wat betreft afhandeling en rapportage. iMark linkt al naar een eerder bericht van mij met uitleg over de procedure. Voor een BOA klacht moet het natuurlijk wel een BOA betreffen, wat hier (zeer waarschijnlijk) het geval is. Tegelijkertijd vindt NS dat de BOA op dat moment ook BOA-bevoegdheden of werkzaamheden moet uitvoeren. De situatie hier beschreven is geen BOA-bevoegdheid, maar een “reguliere” bevoegdheid van een toezichthouder. Een BOA-klacht faalt daarmee vermoedelijk, want het betrof geen BOA-werkzaamheden.

Dan even mijn persoonlijke mening, voor de verandering. Ik zou zelf nog wel durven te beargumenteren dat een BOA in uniform altijd onder deze clausule valt. Het zichtbaar dragen van het BOA-insigne wekt toch een bepaalde indruk en verwachting, net als bij bijvoorbeeld een politieagent of beveiliger met V’tje. Maar dat is een gevoelig onderwerp, op dit forum benoem ik het weinig meer, maar als ik ooit in deze situatie zou komen houd ik het wel achter de hand.

Overigens vind ik het bestaan van “kapstokwetgeving”, artikelen zoals het verstoren van de goede bedrijfsgang, erg lastig. Enerzijds valt er zeker wat voor te zeggen met het oog op de vele situaties waar de gemiddelde conducteur mee te maken krijgt, anderzijds biedt het wel erg veel mogelijkheden. De goede bedrijfsgang is een wel erg rekbaar begrip, waar je met goed fatsoen iedere scheet die iemand dwars heeft zitten op kunt gooien. In mijn ogen zijn twee andere zaken heel belangrijk bij het invoeren van dit soort wetgeving: een fatsoenlijke klachtenprocedure en een fatsoenlijke mogelijkheid om in verzet te gaan (in geval van boete). Dat laatste is er an sich wel, al is verzet aantekenen voor veel mensen een forse hobbel. Maar die klachtenprocedure mag wat mij betreft sterk verbeterd worden. Daar zal een hoop ruis of onzin bij meekomen, maar dat mag nimmer reden zijn om controle en correctie naderhand dan maar af te schaffen.

Reputatie 7
Badge +3

Ik handel bij filmen gewoon zoals ik altijd doe. Ik geef net als Slidestops aan dat ik geen toestemming geef voor de opnames, maar doe daar verder niets mee. Ik zorg dat ik me professioneel blijf gedragen, dat het filmpje inderdaad niet interessant is om te publiceren, want een HC die gewoon zijn of haar werk doet, is de lol ook snel vanaf.

Haha, ja want het wordt pas leuk om het bv op Dumpert te gooien wanneer een HC zich niet professioneel gedraagt en onbeschoft wordt of begint te schelden. En vaak begint men pas met filmen wanneer het al wat uit de hand loopt, de aanleiding ervoor is meestal niet te zien, dus is de HC de kwaaie peer. 

Zo is een filmpje met bekvechtende viswijven in een stiltecoupé altijd leuk om te bekijken (en commentaar op te geven). Hier helaas geen HC in de buurt. 

https://www.dumpert.nl/item/1864411_e24c0a19

Reputatie 2

We waren er niet bij (klopt) en weten ook niet hoe respectvol u was.(klopt). Hij probeert u in ieder geval niet te shamen op een openbaar forum. (lijkt mij onwaarschijnlijk dat je als conducteur hier op het forum terecht komt. Laat staan je persoonlijke verhaal plaatst.) U heeft overigens zijn instructies op te volgen en wat u daar van vindt, is niet zo relevant. (kritisch zijn mag en moet., zeker na 75 bevrijding.) Er waart en vervelende ziekte rond (vele ziektes. ) en het NS-personeel kent de maatschappeljke verantwoordelijkheid (dubieus) en mag zich zelf ook wel beschermen (lijkt me meer de verantwoordelijkheid/kostenpost van de werkgever/overheid. (Materialen)), door de afstand tussen mensen verantwoord te houden.(lijkt me o.a. de verantwoordelijkheid van de werknemer en werkgever samen. eerder dan het raam kan niet, dichtbij wel.  Corona is iets anders dan een verkoudheid. 

Ik neem aan dat u tot de vitale beroepen behoort, dan wel dat uw reis noodzakelijk was? (graag je definitie van noodzakelijk .)

U kunt een klacht indienen bij NS. Daar kan men het beoordelen van beide kanten en dat kan niet op basis van wat u hier inbrengt. (lees ik het goed?) Het is mogelijk niet het hele verhaal. (klopt) Ik kan me niet voorstellen dat de conducteur zo reageert zonder dat er sprake is van enige aanleiding van uw kant. ( klopt)

Met dit soort eenzijdige opmerkingen kan niemand wat, daarvoor zijn andere fora meer geschikt. (​​(mmmmm🤔🤪😉)

In dit geval was het optreden vanuit de toezichthoudende functie. Een aanwijzing geven en iemand de toegang tot de trein of station ontzeggen valt onder de bevoegdheden van de toezichthouder. De conducteur zal zich in dat geval als toezichthouder wel moeten legitimeren desgevraagd.

De toezichthoudende rol is anders dan die van de BOA. 

Een klacht indienen

Kijk er nu al naar uit dat 'mannen' als Slidestops boetes gaan uitschrijven op basis van een samenscholingsverbod. En Loes in de trein, omdat ze als BOA natuurlijk wel de wet moet handhaven. 

Een agent in uniform is een agent. Een BOA in uniform is een BOA. ..

Badge +3

Dan even mijn persoonlijke mening, voor de verandering. Ik zou zelf nog wel durven te beargumenteren dat een BOA in uniform altijd onder deze clausule valt. Het zichtbaar dragen van het BOA-insigne wekt toch een bepaalde indruk en verwachting, net als bij bijvoorbeeld een politieagent of beveiliger met V’tje. Maar dat is een gevoelig onderwerp, op dit forum benoem ik het weinig meer, maar als ik ooit in deze situatie zou komen houd ik het wel achter de hand.

En dank daarvoor en alle info van eerder (tot jaren geleden)! 

De suffe JIJ die precies weet hoe het zit, en de ‘klagers’ hier die een ingang zoeken voor hoe een (terechte) boa klacht in te dienen. Go ahead!

Tja “die macho’s flikkerden mij gewoon de trap af met fiets en al” komt dan helemaal goed natuurlijk.

Heb nog geen zaken gezien die de ‘reiziger’ in kwestie kon verdedigen of gewonnen heeft.

Dat geeft ook weer te kennen hoe serieus de 'aanklacht’ was (ik liep daar alleen maar met een fiets en of die van mij was maakt niet uit want ik ging niet met de trein… Ja nou en?)

Voldoende voorbeelden van mét beeldmateriaal en dan meestal via Dumpert of GeenStijl of PowNed inderdaad. Lekker belangrijk en zo…

@Tijdvoor ik wens je oprecht succes met je kruistocht tegen de NS of eventueel tegen ons als forum/community leden :rolling_eyes:

Psst.. een groepje van 8 jongeren is vorige week al de toegang tot de trein ontzegd (Koningsdag, waar zullen we heen gaan hoorde de HC?) Nou nergens heen met mijn trein. HC held! En afgebrand op social en zo.

Afgezien van het noodzakelijke reismotief was een groep van 8 personen toen terecht om eigenlijk € 3120 uit te schrijven op het perron, dus nee dan maar niet in je trein of zo… anders breken ze je sprinter (toen nog geen IC) wel af of zo.

Fijn voor de reizigers waarvoor de trein dan wél bedoeld was!

Terug naar start topic.. conducteurs zijn ook maar mensen en mogen je gerust een mafkees noemen soms (mijn mening, we waren er niet bij maar ik vind het een rete-stoer verhaal). Dus als die uitspraak de ingang van je klacht is, nogmaals succes met alle tips over boa geneuzel.

Reageer