onbeschofte conducteur

Op de trein breda roosendaal. 6.15uur lege trein conducteur vraagr bij raam te gaan zitten.  Ik zeg er is niemand in de trein . Vervolgens begint de man, ik ben de baas bla bla bla. Als u het niet opvolgt zet ik u uit de trein. Hij loopt weg en roept nog mafkees. Vind de NS dit normaal ???? Respectloze conducteur.

51 reacties

Ik geef het liefst geen oordeel over de situatie, maar leg inderdaad wel uit wat de wegen zijn. De wellus/nietus-discussies over een situatie die we toch niet kunnen beoordelen kreeg ik een punthoofd van. Het lijkt mij goed als iedereen die een klacht heeft deze in kan dienen, op zijn minst voor de statistieken bij NS.

Badge +3

Mijn vorige reactie nog wat aangevuld (inhoud en boodschap blijft gelijk).

We zien lezen of horen het wel…

Ging het om de 1,5 meter?

Hé boefje.. Blijf jij op netjes 1,5 meter staan wachten? Dan schrijven wij even iets!

Reputatie 7
Badge +4

@Tijdvoor (kritisch zijn mag en moet., zeker na 75 bevrijding.) 

U mag het met me oneens zijn, maar een vergelijking met het fascisme is ontoelaatbaar. U breekt daarmee de code, ook van dit forum.

Via privépost is het niet af te handelen, die heeft u uit staan. 

Reputatie 7

De toezichthoudende rol is anders dan die van de BOA. 

Ik ben zowel toezichthouder bij de NS als BOA. Volgens mij is wat ik schreef duidelijk en is dit geen optreden vanuit de BOA bevoegdheid maar vanuit een toezichthoudende bevoegdheid. 

Een machinist had dit ook mogen doen (alleen toezichthouder)

Reputatie 5

@Tijdvoor (kritisch zijn mag en moet., zeker na 75 bevrijding.) 

U mag het met me oneens zijn, maar een vergelijking met het fascisme is ontoelaatbaar. U breekt daarmee de code, ook van dit forum.

Personen vooraf al stevig bekritiseren is ook niet wenselijk. "We waren er niet bij...." En achteraf trouwens ook niet.... Ooit was daar kardinaal S.." Wir    " met een reactie die zelfs oNSe heilige Thomas ongepast zou vinden? 

Vat het niet te persoonlijk op Thom!

De toezichthoudende rol is anders dan die van de BOA. 

Ik ben zowel toezichthouder bij de NS als BOA. Volgens mij is wat ik schreef duidelijk en is dit geen optreden vanuit de BOA bevoegdheid maar vanuit een toezichthoudende bevoegdheid. 

Een machinist had dit ook mogen doen (alleen toezichthouder)

Jaja.…

Welke pet je draagt hangt af van je 'gevoel'. Wordt tijd dat V&S dezelfde blauwe pakjes gaan dragen als vele andere BOA's.

De andere BOA's van onder meer de gemeente, hebben ook dubbele petten op. Ook zij zijn zowel toezichthouder als BOA. Maakt het niet makkelijk nee. Handiger zou inderdaad zijn om toezichthouder/BOA onder 1 noemer te zetten. 

Reputatie 5

De andere BOA's van onder meer de gemeente, hebben ook dubbele petten op. Ook zij zijn zowel toezichthouder als BOA. Maakt het niet makkelijk nee. Handiger zou inderdaad zijn om toezichthouder/BOA onder 1 noemer te zetten. 

@Loes 

Het is mijn inziens niet direct een optie om toezichthouders en BOA's onder één noemer te scharen. Iedere toezichthouder een BOA? Dat is echt een slecht idee. Althans dat is mijn mening. 😉

@Tijdvoor 

Schrijf ik het weer zo krom op? 😅 Hoe jij het schrijft is dat niet handig nee 😒. Ben je BOA, dan ben je ook toezichthouder, maar heb je 1 pet, die van BOA wat betreft de petten. Is dit nu wel goed beschreven? 🤔

Reputatie 5

@Tijdvoor ...

Dat was dus niet het probleem? 🤔

@Tijdvoor

Schrijf ik het weer zo krom op? 😅 Hoe jij het schrijft is dat niet handig nee 😒. Ben je BOA, dan ben je ook toezichthouder, maar heb je 1 pet, die van BOA wat betreft de petten. Is dit nu wel goed beschreven? 🤔

Beste Loes,

Ik zal één van de eerste zijn die je bijstaat in nood. 😀 boa of niet. 👼

Voor mij is het redelijk (on)duidelijk hoe het systeem in elkaar zit. Weet je ook bij wie ik een inhoudelijke reactie kan krijgen als het gaat om een inhoudelijke reactie wat betreft deze 'petten'? Dat zou echt helpen.

Thanx!

Ik durf geen naam te noemen, zou het zo ff niet weten. Hoe ik het zelf altijd handel:

Pet 1: Servicemedewerker, in deze functie help ik reizigers met vragen en problemen.

Pet 2: Toezichthouder, in deze functie houd ik toezicht op de naleving van de Spoorwegwet. Hier valt onder reizigers aanspreken die deze wet overtreden om de overtreding te laten stoppen, zonder een boete. Een toezichthouder bij het ov schrijft geen boetes uit. Ik ben ook toezichthouder als ik bezig ben met de kaartcontrole.

Pet 3: BOA, in deze functie zit ik als ik een reiziger strafrechtelijk een aanwijzing geef, met als melding niet opvolgen is een boete of dat ik al bezig ben met bekeuren. 

Ff kort en krachtig vanuit mij, helaas kan ik hem niet gedetailleerd wegzetten voor je.

Reputatie 5

Ik durf geen naam te noemen, zou het zo ff niet weten. Hoe ik het zelf altijd handel:

Pet 1: Servicemedewerker, in deze functie help ik reizigers met vragen en problemen.

Pet 2: Toezichthouder, in deze functie houd ik toezicht op de naleving van de Spoorwegwet. Hier valt onder reizigers aanspreken die deze wet overtreden om de overtreding te laten stoppen, zonder een boete. Een toezichthouder bij het ov schrijft geen boetes uit. Ik ben ook toezichthouder als ik bezig ben met de kaartcontrole.

Pet 3: BOA, in deze functie zit ik als ik een reiziger strafrechtelijk een aanwijzing geef, met als melding niet opvolgen is een boete of dat ik al bezig ben met bekeuren. 

Ff kort en krachtig vanuit mij, helaas kan ik hem niet gedetailleerd wegzetten voor je.

Met een 'link' naar het bestuursorgaan waar jullie onder vallen kom ik er wel uit Loes. Mag ook per pm.😋

Reputatie 7

Toezicht bevoegdheden komen uit de AWB.

https://wetten.overheid.nl/jci1.3:c:BWBR0005537&hoofdstuk=5&titeldeel=5.2&z=2017-04-01&g=2017-04-01

Zoals letterlijk op de pas staat:
“De houder is aangewezen als toezichthouder als bedoeld in artikel 5:11 van de Algemene Wet Bestuursrecht. De houder van dit bewijs is belast met het toezicht op de naleving van artikelen 70 tot en met 74 Wet Personenvervoer 2000”

Badge +3

Is de laatste jaren toch wel veel veranderd volgens mij.

Een paar jaar geleden had je de stadswachten en zo, die bij fietsen door een winkelcentrum niet veel meer bevoegdheden hadden dan ‘afstappen’ of ‘handen omhoog of ik schijn in je ogen’..:sweat_smile:

Tegenwoordig hebben die de blauwe ‘handhaving’ outfit en wat meer dingen zoals portofoons en volgens mij zelfs al handboeien gezien. Die willen nu ook pepperspray of zo toch?

En dan de echte stoere gasten met steek-proof vestjes en bodycams en iets wat lijkt op een vuurwapen. Daarmee kan je liever geen loopje nemen of uitlachen want dan zitten er binnen no time 4 bovenop je in plaats van anderhalve meter, toch? Zinnige discussie doen ze niet aan, dat komt later wel..

En dan verkeersregelaars.. ik (taxi) mocht niet rechtsaf “maar ik moet daar zijn!” Sorry, (paarse krokodil) doorrijden.. Dus ik sla verderop een paar keer rechtsaf en parkeer 2 minuten later mijn taxi bijna in zijn kont, midden op de weg want er mocht toch niemand door.

“Zo, waarom kan ik niet legaal hier komen beste man, heb geen bord of collega van je gezien?” Gelukkig kon hij er wel om lachen… (ik was door een parkeergarage gereden...)

Reputatie 7

@Loes

Het is mijn inziens niet direct een optie om toezichthouders en BOA's onder één noemer te scharen. Iedere toezichthouder een BOA? Dat is echt een slecht idee. Althans dat is mijn mening. 😉

Andersom is het bij NS in ieder geval wel. Elke BOA is ook toezichthouder.

Reputatie 5

https://wetten.overheid.nl/jci1.3:c:BWBR0005537&hoofdstuk=5&titeldeel=5.2&z=2017-04-01&g=2017-04-01

Het legitimatiebewijs wordt door NS zelf uitgegeven. Dus NS zal het bestuursorgaan zijn.

“De houder is aangewezen als toezichthouder als bedoeld in artikel 5:11 van de Algemene Wet Bestuursrecht. De houder van dit bewijs is belast met het toezicht op de naleving van artikelen 70 tot en met 74 Wet Personenvervoer 2000”

Prima toch,

Op basis van de Wet Openbaar Bestuur wil ik wel enige informatie inwinnen. Dat kan dus bij de NS? Graag de directie contactinformatie om mijn verzoek naar te versturen. Bij voorbaat dank. 😀 

Tegenwoordig hebben die de blauwe ‘handhaving’ outfit en wat meer dingen zoals portofoons en volgens mij zelfs al handboeien gezien. Die willen nu ook pepperspray of zo toch?

Er zijn zelfs BOA's uitgerust met vuurwapens

Het legitimatiebewijs wordt door NS zelf uitgegeven. Dus NS zal het bestuursorgaan zijn.

Prima toch,

Op basis van de Wet Openbaar Bestuur wil ik wel enige informatie inwinnen. Dat kan dus bij de NS? Graag de directie contactinformatie om mijn verzoek naar te versturen. Bij voorbaat dank. 😀 

De WOB is niet van toepassing op alle bestuursorganen

Bij welke bestuursorganen kan informatie worden gevraagd

In de Wob is bepaald bij welke bestuursorganen om openbaarmaking van bestuurlijke informatie kan worden verzocht. Dit zijn onder andere:

• de ministers;
  • de bestuursorganen van de provincies (bijvoorbeeld het college van gedeputeerde staten);
  • de bestuursorganen van de gemeente (zoals het college van burgemeester en wethouders);
  • de bestuursorganen van de waterschappen (onder andere het dagelijks bestuur);
  • publiekrechtelijke bedrijfsorganisaties;
  • instellingen, diensten en bedrijven die onder de verantwoordelijkheid van de genoemde bestuursorganen werkzaam zijn. Uit de rechtspraak volgt dat dat orgaan dan wel een aanzienlijke invloed op die instelling, dienst of dat bedrijf moet hebben.

Een voorbeeld van een uitgezonderd bestuurorgaan, waarbij dus geen openbaarmaking van informatie kan worden verzocht, is de Commissie advies- en verwijspunt klokkenluiden.

https://wob.nl/alles-over-de-wob/

Reputatie 5

Prima toch,

De WOB is niet van toepassing op alle bestuursorganen

Bij welke bestuursorganen kan informatie worden gevraagd

In de Wob is bepaald bij welke bestuursorganen om openbaarmaking van bestuurlijke informatie kan worden verzocht. Dit zijn onder andere:

• de ministers;
  • de bestuursorganen van de provincies (bijvoorbeeld het college van gedeputeerde staten);
  • de bestuursorganen van de gemeente (zoals het college van burgemeester en wethouders);
  • de bestuursorganen van de waterschappen (onder andere het dagelijks bestuur);
  • publiekrechtelijke bedrijfsorganisaties;
  • instellingen, diensten en bedrijven die onder de verantwoordelijkheid van de genoemde bestuursorganen werkzaam zijn. Uit de rechtspraak volgt dat dat orgaan dan wel een aanzienlijke invloed op die instelling, dienst of dat bedrijf moet hebben.

Een voorbeeld van een uitgezonderd bestuurorgaan, waarbij dus geen openbaarmaking van informatie kan worden verzocht, is de Commissie advies- en verwijspunt klokkenluiden.

https://wob.nl/alles-over-de-wob/

Fijn dat je dit even noemt, maar bij wie kan ik dan terecht?

Je zult eerst zeker moeten weten dát je bij NS terecht kunt met een WOB-verzoek.

Reputatie 5

Je zult eerst zeker moeten weten dát je bij NS terecht kunt met een WOB-verzoek.

Graag een toelichting. Wanneer wel of niet? 

Reputatie 5

@Popeye Weet je al wat meer?

Op deze drammerige manier ga ik je zeker niet meer verder helpen, succes ermee

Reputatie 5

Op deze drammerige manier ga ik je zeker niet meer verder helpen, succes ermee

???

Prorail wordt wel omgetoverd tot een bestuursorgaan. https://www.rijksoverheid.nl/actueel/nieuws/2020/02/17/spoorbeheerder-prorail-vanaf-2021-zelfstandig-bestuursorgaan

Post aangepast door moderator i.v.m. voorbijgaan aan de huisregels (Wees respectvol naar de moderators en de andere gebruikers)

Reputatie 7

Uit jurisprudentie heb ik terug kunnen vinden dat ProRail en NS niet hoeven te voldoen aan een WOB verzoek.

Ik heb echter ook wel gevonden dat er gericht aan de minister van financiën soms wel informatieoverdracht plaatsvind bij een wob verzoek.

Overigens had ik in mijn originele post al verwijderd dat NS een bestuursorgaan is. Ik kan dit namelijk nergens verifiëren dus dit blijft voor mij onduidelijk.

Specifiek in het geval van de boa’s ligt dat anders. Jij valt onder of bent als boa een bestuursorgaan. 

Reageer