beantwoord

Ondercapaciteit eerste klas 08:28 AMF - UT

• 1 oktober 2018
  • 34 reacties
  • 1096 Bekeken

Reputatie 1
In de trein van 08:28 van Amersfoort naar Utrecht zijn er regelmatig zitplaatsen tekort in de eerste klas. Over de gehele trein. In de tweede klas zijn dan nog genoeg plekken.

Is het mogelijk om hier te schuiven in materieel om de verhouding 1e/2e klas beter te maken? Een halve bak erbij zorgt ervoor dat mensen in de tweede én eerste klas goed kunnen zitten.

Ik zou er ook mee akkoord gaan als ik achteraf mijn vervoersbewijs naar tweede klas om kan zetten (met het verschil teruggeboekt op rekening).
icon

Beste antwoord door Jeroen 1 oktober 2018, 09:14

Ik weet niet wat de verkeersleiding te maken heeft met de materieel samenstelling, maar nogmaals alle treinstellen van een bepaald type hebben eenzelfde indeling, hier zal vanwege de eenheid niets aan veranderd gaan worden. Normaal gesproken is de 1e klasse de klasse waar de meeste lege stoelen te vinden zijn, vandaar dat ik niet verwacht dat er meer 1e klasse stoelen zullen bijkomen in een treinstel.

Het type trein of materieel veranderd wel eens op een traject waardoor de samenstelling van de stoelen wellicht anders is maar dit is allemaal vooruit gepland en heeft weer te maken met materieel omloop waardoor hier ook niet zomaar in gewijzigd kan worden.

Op het tijdstip welke u noemt is het nog spits en zijn veel treinstellen overvol, hier is helaas weinig aan te doen omdat er niet zomaar een extra treinstel beschikbaar is daar nagenoeg al het NS materieel in de spits wordt ingezet.

Ik snap dat het dan wel eens frustrerend kan zijn als er geen plek is in een trein, soms helpt het dan om een trein eerder of later te nemen indien mogelijk.
Bekijk origineel

34 reacties

Reputatie 7
Badge +3
Het zijn treinstellen met een vaste verhouding eerste klas/tweede klas. Het zal lastig zijn dit op te lossen zonder met een halflege tweede klas te gaan rijden in de spits.
Reputatie 1
Is het niet mogelijk om een bak die volledig tweede klas is te vervangen voor eentje die half/half eerste/tweede klas is?
Badge
Het is niet zomaar mogelijk om een deel van de trein te vervangen zoals u graag zou zien, dat er te weinig capaciteit is in de 1e klasse komt naar mijn weten zelden voor, meestal is er nog wel ruimte in de eerste klasse. De treinen van de NS rijden in standaard samenstellingen en omdat deze treinen niet op vaste trajecten rijden is het zinloos om 1 treinstel aan te passen voor waarschijnlijk maar 1 rit waar dit probleem speelt.
Reputatie 1
Jeroen, ik nodig je graag uit op mijn vaste traject. Het is erg frustrerend om maandelijks een groot bedrag te betalen voor eerste klas en daar vervolgens regelmatig geen gebruik van te kunnen maken. Kleine moeite om materieel te wisselen voor een enkele rit, zeker met de uitfasering van VKL.
Reputatie 5
Jeroen, ik nodig je graag uit op mijn vaste traject. Het is erg frustrerend om maandelijks een groot bedrag te betalen voor eerste klas en daar vervolgens regelmatig geen gebruik van te kunnen maken. Kleine moeite om materieel te wisselen voor een enkele rit, zeker met de uitfasering van VKL.
Zomaar materieel wisselen voor 1 rit klinkt makkelijk, is echter een grote logistieke inspanning aangezien er dan onhandig met materieel gewisseld moet worden. Als er ander materieel gaat komen dan is dat niet voor 1 rit maar voor meer ritten.
Badge
Ik weet niet wat de verkeersleiding te maken heeft met de materieel samenstelling, maar nogmaals alle treinstellen van een bepaald type hebben eenzelfde indeling, hier zal vanwege de eenheid niets aan veranderd gaan worden. Normaal gesproken is de 1e klasse de klasse waar de meeste lege stoelen te vinden zijn, vandaar dat ik niet verwacht dat er meer 1e klasse stoelen zullen bijkomen in een treinstel.

Het type trein of materieel veranderd wel eens op een traject waardoor de samenstelling van de stoelen wellicht anders is maar dit is allemaal vooruit gepland en heeft weer te maken met materieel omloop waardoor hier ook niet zomaar in gewijzigd kan worden.

Op het tijdstip welke u noemt is het nog spits en zijn veel treinstellen overvol, hier is helaas weinig aan te doen omdat er niet zomaar een extra treinstel beschikbaar is daar nagenoeg al het NS materieel in de spits wordt ingezet.

Ik snap dat het dan wel eens frustrerend kan zijn als er geen plek is in een trein, soms helpt het dan om een trein eerder of later te nemen indien mogelijk.
Reputatie 7
Badge +3
Is het niet mogelijk om een bak die volledig tweede klas is te vervangen voor eentje die half/half eerste/tweede klas is?
En wat doe je de rest van de dag met al die extra eerste klas plaatsen waar geen reizigers voor zijn? Buiten wat spitstreinen is de eerste klas overal chronisch onderbezet.
Reputatie 6
Badge +1
Ik weet niet wat de verkeersleiding te maken heeft met de materieel samenstelling

Carefree heeft het niet over de Verkeersleiding (de mensen van Prorail die de dienstregeling besturen), maar over VKL. Dat is een softwarepakket dat een onderdeel heeft waarin materieelsamenstellingen bestuurd worden, ofwel de 'materieelbalans'. Dit stuk software dateert uit de jaren '80 en zal binnen enkele jaren vervangen worden door iets nieuws.

Wat Carefree overigens door elkaar haalt is het wisselen van één coupé (wat niet zomaar mogelijk is) en het wisselen van een treinstel (wat mogelijk is aan begin- en eindpunt van de rit). Maar zoals gezegd heeft dat weinig zin omdat alle ICM's en VIRM'en een ongeveer gelijk percentage eerste klasse zitplaatsen hebben.
Badge
Tja, zo kan een afkorting voor meerdere dingen staan, als machinist denk ik bij deze afkorting eerst aan de verkeersleiding. Zie ook:

http://www.infrasite.nl/definitions/definition.php?ID_content=1132
Maar zoals gezegd heeft dat weinig zin omdat alle ICM's en VIRM'en een ongeveer gelijk percentage eerste klasse zitplaatsen hebben.
Er zit wel degelijk een verschil in, de driedelige ICM treinstellen hebben relatief minder zitplaatsen eerste klas dan de vierdelige treinstellen. Een trein van 12 bakken kun je samenstellen met vier driedelige stellen of drie vierdelige. Beide combinaties zijn vrijwel even lang, en hebben nagenoeg evenveel zitplaatsen, maarde verhoudingen liggen wel anders, bij de variant met drie vierdelige stellen heb je 20% meer eerste klas.

Overigens had je in het verleden een speciale ICM met een extra eerste klas rijtuig erin, deze werd altijd op een vaste rit (7:46 uit Groningen) ingezet waar veel eerste klas reizigers waren. Dus zo gek is het idee niet, het heeft dus jarenlang bestaan.
Reputatie 7
Badge
Ik ben van mening dat sommige treinen gewoon langer gemaakt moeten worden. Just saying.
Reputatie 5
Badge
Overigens had NS vroeger op de route Groningen - Den Haag wel degelijk een treinstel rijden met extra eerste klas (Google maar eens op de ambtenarentrein of treinstel 4444). Het lastige is dat precies dat ene treinstel iedere dag op hetzelfde tijdstip dezelfde rit moet maken, zelfs als dat logistiek helemaal niet praktisch of efficiënt uitkomt. Neem de Intercity Direct uit Rotterdam naar Amsterdam van 7:41 die sinds kort als enige trein op die lijn met 9 rijtuigen rijdt i.p.v. 6. Noodzakelijk voor de capaciteit, maar oh zo moeilijk om iedere dag kloppend te krijgen. Dat lukt dan ook niet altijd.
IntercityDirect is een speciaal geval, het gaat hier om een trein die uit één geheel bestaat en niet gesplitst kan worden. Bij treinstellen is het vaak al het geval dat na de ochtendspits er een stel afgehaald wordt, welke in de middag weer bijgeplaatst wordt bij dezelfde of een andere trein. Zolang het dus één treinstel is dat extra eerste klas heeft en aan de reiziger gecommuniceerd wordt aan welke kant van de trein dit treinstel zit is het te doen. Je zit alleen met onderhoud wat complexer wordt, en bij verstoringen heb je kans dat de trein op een verkeerde plek beland.
Dit stuk software dateert uit de jaren '80 en zal binnen enkele jaren vervangen worden door iets nieuws.
Dat hoor ik ook al heel wat jaren volgens mij 🤣
Reputatie 7
Badge +3

Kleine moeite? Volgens mij komt er heel wat voor kijken om een andere samenstelling van de trein te maken.
Maar als je regelmatig geen zitplaats kunt vinden in de 1e klas, maar er is wel plaats in de 2e klas, waarom neem je dan geen 2e klas abonnement. Scheelt je een aardig bedrag en je kunt meestal zitten.
Reputatie 1

Is het niet mogelijk om een bak die volledig tweede klas is te vervangen voor eentje die half/half eerste/tweede klas is?En wat doe je de rest van de dag met al die extra eerste klas plaatsen waar geen reizigers voor zijn? Buiten wat spitstreinen is de eerste klas overal chronisch onderbezet.

Ik ben inmiddels een paar keer na de spits gegaan en ook dan had ik vaak de laatste zitplaats. Tijdstip rond 10:00-11:00. Dat noem ik niet chronisch onderbezet.

Ik heb in juli mijn auto verkocht om voortaan met de trein te gaan maar als ik zelfs met 1e klas geen zitplaats heb zit er voor mij weinig op dan weer met de auto te gaan. Scheelt op mijn traject comfort, tijd en geld. Zonde, want met extra capaciteit eerste klas was het niet zo geweest.

Overigens applaus voor de planner die een ICMm in heeft gezet vandaag. Niet alleen staan in de eerste klas maar ook nog eens strak naast elkaar. En voor die privilege betaal je dan 400 euro per maand.
Reputatie 1
Het zou trouwens ook een hoop schelen als NS personeel in de spits niet meer eerste klas mag reizen. Zodat de betalende reiziger (weet je wel, die op 1, 2 en 3 staan) weer een zitplaats heeft. Of eventueel instructie dat bij een volle eerste klas het NS personeel de plaats af moet staan aan klanten. Dan heb je al snel een derde capaciteit extra in de eerste klas.

Ook kunnen er personeelsbussen tussen LvP en Eempolis worden ingezet. Zoals dat ook gebeurde vanaf Den Bosch.
Badge
NS-personeel heeft reeds de instructie om waar mogelijk buiten de spits te reizen. Passagierende machinisten en conducteurs in dienst zullen natuurlijk wel moeten, anders kan een trein verderop niet rijden.
Reputatie 1
Instructie is één ding. Je kunt het ook zo regelen dat voor NS personeel de poortjes tussen 07:00 en 10:00 niet open gaan. Of de conducteur om laten roepen dat het NS personeel op het balkon moet gaan staan. Of NS personeel de volle mep laten betalen voor eerste klas, zoals ik ook doe.

Vandaag om 17:36 op de terugweg mocht ik opnieuw staan in de eerste klas. Weer door verkeerd materieel (ICMm i.p.v. VIRM) . Bijna dagelijks nu.
Reputatie 7
Badge +3
Er is momenteel heel erg veel materieel defect waardoor er overal treinen worden ingekort.
Reputatie 1
Experiment vandaag. Om 10:58 de trein gepakt in de schoolvakantie maar ik moest alsnog staan. Het ligt dus niet aan de spits.

Is het een idee om de treinfrequentie te verhogen of om enkel dubbeldekkers in te zetten?
Reputatie 6
Experiment vandaag. Om 10:58 de trein gepakt in de schoolvakantie maar ik moest alsnog staan. Het ligt dus niet aan de spits.

Is het een idee om de treinfrequentie te verhogen of om enkel dubbeldekkers in te zetten?

Dat was dus in de eerste intercity naar de Randstad die vanuit Groningen ná 9.00 uur vertrekt (9.18). Dus de eerste mogelijkheid om met Dalabonnementen te reizen. Met een abonnement als Dalvrij is de eerste klas relatief goedkoop en dat is te merken aan de bezetting. Vorige week was het in Noord-Brabant herfstvakantie en in sommige treinen was de eerste klas ook ná de spits toen (zo goed als) vol (treinen richting Randstad).
Alleen dubbeldekkers inzetten gaat ook niet. Je moet deze dan weer weghalen op andere trajecten en dan moeten daar weer mensen staan. Het beschikbare materieel moet zo efficiënt mogelijk verdeeld worden. Er gaat al ongeveer om de 10 minuten een trein van Amersfoort naar Utrecht, wat erg frequent is.
Reputatie 7
Badge +3

De herfstvakantie is al jaren een bekend probleem omdat er dan tussen 9 en 12 uur een enorme extra piek van dagjesmensen is. Er is NS al vaker gevraagd intercity's naar de Randstad in de herfstvakantie tussen 9 en 12 uur te versterken en ze vóór 9 uur in te korten, maar helaas. Dat soort maatwerk is overigens lastig omdat verschillende regio's niet allemaal dezelfde week vakantie hebben en intercity's meestal door meerdere regio's rijden.
Reputatie 7
Badge +3
Probleem is vooral denk ik dat er sinds enige tijd buiten de spits weer de kortst mogelijke intercity's rijden op dit traject, waardoor deze ontzettend druk zijn. Heeft echt niet alleen met herfstvakantie te maken. Sinds de inkorting zijn de treinen begin vd middag, in de avonden en in het weekend weer (over)vol 😞 In de spits heb ik vaker een zitplaats dan daar buiten.
Reputatie 1

Dat was dus in de eerste intercity naar de Randstad die vanuit Groningen ná 9.00 uur vertrekt (9.18). Dus de eerste mogelijkheid om met Dalabonnementen te reizen. Met een abonnement als Dalvrij is de eerste klas relatief goedkoop en dat is te merken aan de bezetting. Vorige week was het in Noord-Brabant herfstvakantie en in sommige treinen was de eerste klas ook ná de spits toen (zo goed als) vol (treinen richting Randstad).
Alleen dubbeldekkers inzetten gaat ook niet. Je moet deze dan weer weghalen op andere trajecten en dan moeten daar weer mensen staan. Het beschikbare materieel moet zo efficiënt mogelijk verdeeld worden. Er gaat al ongeveer om de 10 minuten een trein van Amersfoort naar Utrecht, wat erg frequent is.

Simpele oplossing, dalvoordeel in de eerste klas afschaffen. Dan hou je enkel de goedbetalende zakenreiziger over en niet de dagjesmensen die voor een appel en een ei van Groningen naar de grote stad reizen.

Tweede puntje. NS personeel betaald €15 per maand voor eersteklas. Dat is onder marktconform tarief. En dus ik zekere zin betaling in natura. Als we dit belasten met een bijtelling op het marktconforme tarief (€200?) dan zal er niet heel NS personeel meer in de trein zitten. Dubbelop voordeel want meer zitplaatsen en ook wel zo eerlijk tegenover de mensen die wel belasting betalen.

Reageer