onderscheid tussen 1e en 2e klasse zorgt voor ongelijkheid

• 4 oktober 2019
  • 11 reacties
  • 385 Bekeken

Enkele treinen vielen uit door een seinstoring In een drukke trein vandaag voel ik me net een straathond die ergens op de vloer moet gaan zitten, terwijl er in de eerste klas plek is. Ik stond even in de 1e klas en voelde me weggekeken. Dit gevoel wil je mensen toch niet geven?
Ik heb ook enkele jaren in België gewoond, als het daar erg druk is dan kan iedereen de gehele trein gebruiken. Is dit ook een oplossing voor NL?

11 reacties

Reputatie 7
Badge +3
Dat is in België ook niet zo.
Reputatie 5
Naar mijn weten is het nergens zo. Reizigers in de eerste klas betalen extra om niet door de rest van de reizigers lastig gevallen te worden.
Reputatie 7
Badge +4
Wat u schrijft over België en onbetaald plaats mogen nemen in de eerste klas is gewoon niet waar. Er geldt wel een regeling voor vrouwen met een gevorderde zwangerschap.

Iedereen die dat wil, mag in Nederland een eersteklaskaartje kopen - en dat mag u ook. U heeft dan hetzelfde gevoel als de reiziger in de eerste klas, die dus daarnaast het gevoel heeft dat u voor een eersteklaskaartje heeft betaald. Ik voel me als eersteklasreiziger ook wel eens een straathond omdat ik wel een geldig kaartje heb, en anderen zonder kaartje er gewoon gaan zitten met een een of andere rotsmoes, vaak refererend aan het onrecht dat ze wordt aangedaan. Om uw metafoor aan te houden: wie is dan de straathond eigenlijk? De sukkels die ook nog betalen voor de eerste klas?

Zie verder mijn handtekening.

Iedereen mag eersteklas reizen, niemand uitgezonderd. Je moet alleen een eersteklaskaartje (willen) kopen. De reizigers die dat doen, kopen die steeds vaker vanwege een grotere kans op een zitplaats, naast meer mogelijkheden om in rust te kunnen werken op wat langere afstanden.
Zij zorgen voor twintig procent van de inkomsten die u met uw kaartje dus niet extra hoeft op te brengen.
@Barbara 1987,

In België mag je in eerste klas met een tweede klasse vervoersbewijs gaan zitten als er een eersteklasrijtuig gedeklasseerd is of als de treinbegeleider de eerste klas vrij geeft.

In Nederland mag je ook in de eerste klas gaan zitten met een tweede klasse vervoersbewijs als de hoofdconducteur individueel of voor heel de trein toestemming geeft om eersteklas te gaan zitten.

Ik zie daarin niet veel verschil.

Het verschil zit eerder tussen de oren van de Nederlanders. Zij denken dat de controleur toch niet komt controleren en gaan dan maar zonder toestemming in eerste klas zitten.

In Nederland heb ik zo een aantal keer op een rit (Assen - Utrecht) toestemming gekregen om te verkassen naar de eerste klas. Ik zat toen (5 november 2016) te bevriezen op een balkon van een ICM 3/koploper. De vouwfiets kon echter niet mee wegens plaatsgebrek. Toen begrepen ze waarom ik bleef zitten.

Spijtig genoeg gaf de HC toen maar beperkte overstapinfo. Als ik zeker had geweten dat de trein naar Deventer door reed richting Roosendaal en niet door werkzaamheden beperkt was, dan moest ik nadien niet op de food court in Utrecht ontdooien.

In België kreeg ik zo recent van een "bevriend" treinbegeleider de kans om individueel eerste klas te gaan zitten. Als je maar vaak genoeg klaagt dat er weer een deel van de trein afgesloten is ...

En een heel aantal jaar terug vroeg een treinbegeleider aan de volledige aanwezige tweedeklas om te verkassen naar één omdat de volledige tweede klas gereserveerd was. Iedereen met een eerste klas ticket kreeg een briefje mee waarmee ze compensatie konden krijgen voor het ongemak.

En dat heb ik de HC in Nederland nog nooit zien doen.
Reputatie 7
Badge +3
Met een beetje geluk heeft u vandaag, als straathond zijnde, een extra beloning gehad.
Maar niet in de vorm van een zitplaats in de 1e klas met uw 2e klaskaartje.

Als u zich weggekeken voelt terwijl u met uw 2e klas vervoersbewijs in de 1e klas staat, komt dat door de ervaring dat menig 2e klasreiziger meent bij wat hij/zij drukte vindt plaats te mogen nemen in de 1e klas, waardoor mensen met 1e klas vervoersbewijs mogen staan.
Overigens is uw 2e klas vervoersbewijs alleen geldig in de 2e klas en mag u er zelfs niet mee in de 1e klas staan.
Hallo Barbara 1987 en welkom bij de NS Community.

Wat vervelend dat je het gevoel had weggekeken geworden. Wat de andere gebruikers hierboven aangeven kan ik helaas alleen maar beamen. Met je 2e klas ticket mag je geen plaatsnemen in de 1e klas tenzij de conducteur hier uitdrukkelijk toestemming voor geeft. Zoals je op deze community kunt lezen zijn er talloze voorbeelden van reizigers die melding maken van reizigers die onterecht in de 1e klas zitten. De reactie hierboven van de gebruikers is dan ook te begrijpen, hoewel hij enigszins bot is. Mocht je vaak een probleem hebben met een zitplaats vinden kun je overwegen om een 1e klas abonnement te nemen of NS Flex gaan gebruiken. Dan kun je tot 15 minuten na vertrek alsnog 1e klas aanvragen en reis je dan met een 1e klas vervoerbewijs.
Reputatie 6
Een treinkaartje of incheck geeft geen recht op een zitplaats. Dat denken nog altijd héél veel mensen. Tweede klas vol- dan is het dus staan in de 2e klas, op de trap zitten of desnoods op de grond. Jammer, maar ja. Als u dit risico zoveel mogelijk wilt vermijden, koop een 1e klas kaartje. Maar ook dan is er geen 100% garantie op een stoel. Ik heb sinds een jaar een 1e klasabonnement. Kost wat meer, maar reist veel fijner. Ik heb het er voor over. Daarom is het des te ergerlijker als mensen die er niet voor hebben betaald bewust ongeoorloofd 1e klas gaan zitten om wat voor reden dan ook. Ik heb al het nodige gehoord in het afgelopen jaar: ik moet mijn telefoon even opladen, ik kan niet lang staan, ik wist niet dat het 1e klas was, ik ga gewoon zitten want ze controleren toch niet en anders sturen ze me toch alleen maar weg, ik ga gewoon zitten want we hebben al lang genoeg op het perron staan wachten door treinuitval, ik reis maar 2 stations verder dus dat is niet zo erg, ik ben over de 70 en door mijn ziekte snel moe, ik probeer het gewoon want de trein is al duur genoeg om ook nog te blijven staan. Echt- dit is allemaal geen uitzondering!
Bij extreme drukte begrijp ik het wel, maar ook dan moet de conducteur eerst omgeroepen hebben dat tijdelijk, meestal tot het eerstvolgende grote station- de 1e klas gebruikt mag worden.
Reputatie 7
Badge +4
Ik heb al het nodige gehoord in het afgelopen jaar: ik moet mijn telefoon even opladen, ik kan niet lang staan, ik wist niet dat het 1e klas was, ik ga gewoon zitten want ze controleren toch niet en anders sturen ze me toch alleen maar weg, ik ga gewoon zitten want we hebben al lang genoeg op het perron staan wachten door treinuitval, ik reis maar 2 stations verder dus dat is niet zo erg, ik ben over de 70 en door mijn ziekte snel moe, ik probeer het gewoon want de trein is al duur genoeg om ook nog te blijven staan.

Ze zeggen allemaal hetzelfde, namelijk: 'Ik wil niet betalen'.

De door u genoemde smoezen zijn zelfs nog heel beleefd.

Ik ben voor herinvoering van de eerste klas, en dat begint met controle en handhaven. Tijd voor de conducteur die echt een gastheer of -vrouw is en wil zijn.
Jammer dat het lastig is voor ons om in elkaar in te leven. In een medereiziger, die probeert aan te geven dat het de diverse klasses ongelijkheden in de maatschappij benadrukt.. of in ieder geval dat gevoel geeft. Zeker op het moment in dit geval dat door seinstoringen nog maar de helft van de treinen rijdt, en het dus zeer druk is.
Dat, gezien er een 1e klasse bestaat, en je hiervoor betaalt, je vindt dat je hier wat terug voor moet krijgen begrijp ik. Zie het als een kleine oproep om elkaar met respect te behandelen, als mens met gelijke waarde. Ongeacht jouw klasse.
Fijn weekend, en wat mij betreft topic gesloten.
Reputatie 7
Badge +3
@Barbara 1987 niets staat jou in de weg om een 1e klas vervoersbewijs te kopen als jij ook gebruik wilt maken van de 1e klas. De 1e klas in de trein heeft niets met ongelijkheid in de maatschappij te maken. Met een 1e klasvervoersbewijs kiezen mensen voor ruimte, comfort en een grote kans op een zitplaats.
Reputatie 3
Ik vind het (ook) een vreemde redenatie van TS, ik houd het daar maar op.

Reageer