Onderzoek naar (a-)sociaal gedrag in de trein

• 27 april 2019
  • 6 reacties
  • 379 Bekeken

Beste lezers,

Voor een onderzoek aan de Universiteit Utrecht doe ik met een groep studenten onderzoek naar asociaal gedrag in de trein. Hiervoor zijn we in de oriënterende fase vooral op zoek naar veel verhalen en ervaringen. Bent u of kent bijvoorbeeld een conducteur die vaak genegeerd wordt? Kan er geen 'goedemorgen' vanaf? Mensen die voordringen? Niet opstaan voor ouderen?
Of in bredere zin: Iedereen zit op zijn telefoon en er is geen oog voor elkaar, moet dat anders?
Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen.

Vriendelijke groet

6 reacties

Goedemiddag Jette Mes en welkom bij de NS Community!

Interessant onderzoek! Ik heb zelf eigenlijk niets te melden, maar de Community is wel een mooi kanaal om reizigers hun ervaringen te laten delen! 🙂 Het enige wat ik nog wel zou willen toevoegen is dat misschien niet iedereen het openbaar zou willen delen. Een privébericht naar jou is dan mogelijk een oplossing!

Succes met het onderzoek in ieder geval!
Reputatie 7
Ik denk dat het over het algemeen wel mee valt in de trein en op de stations. Er zijn echt wel wat mensen die niets terug zullen zeggen, of niet reageren, maar dat zijn er maar heel weinig. Mensen zijn wel vaak terughoudend van nature. Vaak een simpele: "Goedemiddag" en er komt wel een reactie - die uit zichzelf misschien niet was gekomen.

Ik hoor wel eens om me heen dat "de jeugd" steeds meer op de telefoon zit etc. In de trein klopt dat ook wel. Toch is dat zeker niet de groep waarmee het lastigst contact is te zoeken. Vaak direct oortjes uit en gewoon terugpraten :)

Ik moet zeggen dat ik er niet zo veel last van heb. Soms is het vervelend dat iemand in wil stappen als ik aan het uitstappen ben, maar ach, door mij lopen ze toch niet heen en het eindigt vaak op een manier dat die persoon als laatst instapt 😉
Conducteurs en andere NS medewerkers die in de stiltecoupe van de eerste klas plaatsnemen en daar gezellig gaan zitten ouwenelen, als je daar dan iets van zegt wordt je weggelachen. Tot 3 keer toe een klacht ingediend, daarna hield het wel op maar ben ik nog wel maanden met de nek aangekeken. Dit is al wel een jaar of 8-9 geleden.

Recenter, een conducteur die niet het fatsoen heeft om even te wachten met fluiten tot een oudere man met rollator rustig in kan stappen. Ik ben de man gaan helpen terwijl de betreffende conducteur 2 deuren verderop stond toe te kijken.
Asociaal gedrag is subjectief. Wel mooie dag gekomen om dit te posten (Koningsdag) dat is volgens mij de dag waar heel aso Nederland weer schreeuwend en dronken in de trein zit. 😂
Badge +3
Och ja, zie https://twitter.com/railthetrails/status/1122121967107178496 over iemand die zich verbaast over het gedrag vandaag (Koningsdag) in de trein.

Incl. reacties van (ex) conducteur Bram.
Asociaal gedrag is subjectief. Wel mooie dag gekomen om dit te posten (Koningsdag) dat is volgens mij de dag waar heel aso Nederland weer schreeuwend en dronken in de trein zit. 😂

ps. stapte net uit in Zwolle en zag wat aso gedrag imo. Jochie van jaar of 15 liep de coupe bewust onder te spugen.. hoorde me niet nadat ik er 2x iets van had gezegd (waarschijnlijk redelijk dronken) dus gaf hem een duwtje om ze aandacht te trekken en hij viel hier met zn dronken kop op de grond (in zn eigen spuug) kwam een maatje half dronken aan me hangen om me "te helpen". Ik zei dat hij zn maatje in controle moest houden en met zn poten van me af moest blijven.

De vraag is, wie is hier nu aso? Hij, die dronken de coupe onderspuugt (niet kotsen, maar bewust baldadig zijn)? Ik die hem een duw geef? (geweld lost niks op) wij allebei? geen? (want het liep niet verder uit de hand) Het is toch hartstikke subjectief allemaal?

Ander voorbeeld: ik hou van mensen met hun headset op want dan zijn ze lekker stil. Ik vind bellende mensen juist irritant (zit je 45min naar hun levensdrama te luisteren). Mijn moeder vind het juist andersom. Zij vind het jammer dat er geen sociaal gesprek meer kan plaatsvinden als iemand een headset op heeft. Wie is de aso in dit voorbeeld?

Reageer