Onderzoek van Ipsos

• 14 augustus 2016
  • 6 reacties
  • 2128 Bekeken

Goedenavond NS serviceforum!

Op zaterdag 13 augustus 2016 werd ik in de ochtend geconfronteerd met een onderzoeker van Ipsos op het traject Zwolle - Nijmegen (tijdstip: tussen 7:49 uur en 9:12 uur). De manier waarop dit onderzoek werd uitgevoerd, was niet ‘normaal’ te noemen. Zij commandeerde op dictatoriale toon naar treinreizigers om hun kaartje te tonen. In termen van: ‘KAARTJE, NU!’. Naast ons zat een buitenlandse vrouw. Zij begreep er helemaal niks van en bij haar werd het kaartje bijna letterlijk uit haar tas gevist, zonder tekst en uitleg. Dit gedrag kan echt niet. Zelf weigerde ik om aan dit onderzoek deel te nemen, omdat het niet duidelijk was waar het onderzoek over ging.

Prima als de NS onderzoekers toelaat in de trein, maar organiseer dit dan beter. Stel treinreizigers bijvoorbeeld op de hoogte dat er een onderzoeker door de trein loopt en wat hij/zij precies komt doen. En benoem ook scherper met Ipsos wat de rechten van deze onderzoekers zijn, want is het ook gebruikelijk dat dit soort onderzoekers in de eerste klas plaats mogen nemen? In ieder geval, dit dictatoriale gedrag wens ik niet meer tegen te komen.

Overigens, de treinreis naar Venlo was verder een groot succes!

Prettige avond toegewenst!

Marcel.

6 reacties

Reputatie 6
Ind it topic (https://forum.ns.nl/de-trein-11/ipsos-22976) staat iets over het hoe en wat van de Ipsos-onderzoeken in de trein, evenals de aankondigingen van de HC's.
Hoi Juan1992, welkom op het NS Serviceforum!

Ik kan me voorstellen dat de manier van benaderen die jij beschrijft vragen bij je oproept. Normaliter dienen de onderzoekers van Ipsos van te voren kenbaar te maken wie ze zijn en wat ze komen doen in de trein. Hier vind je meer informatie over wat er gemeten wordt in de trein. Ik hoop dat je volgende ervaring beter is!
Is het reizigersonderzoek door Ipsos echt nodig? Er zijn veel klachten over. Dus het lijkt me verstandig om het af te schaffen of de medewerkers van Ipsos beter te instrueren danwel een opleiding met mensen omgaan te geven.
Ja, we vinden het belangrijk om deze onderzoeken te doen omdat het waardevolle informatie oplevert. Wel is het natuurlijk zo dat we willen dat reizigers prettig worden benaderd en niet zoals in bovenstaande reactie is te lezen.
Vanavond weer een ipsos-hork (Schiphol-Leiden, 9565). Geen melding van het onderzoek, geen gebruik van de naam ipsos en het ipsos embleem op de polo afgedekt met de band van zijn tas. Allen de vraag 'mag ik uw vervoersbewijs zien?' Op mijn aanmerking hierover een neerbuigend 'we vragen het toch netjes?' En een honend lachje. Geen goed woord voor over. En dan helpt de ouwe spijkerbrowk en een ongeschoten gezicht natuurlijk niet mee!
Bedankt voor deze feedback usi en spijtig om te lezen dat je deze ervaring hebt gehad. We staan in regelmatig contact met Ipsos en zullen dit doorspelen.

Reageer