oneigenlijk gebruik eerste klas?

  • 9 February 2022
  • 61 reacties
  • 5512 Bekeken


Toon eerste bericht

61 reacties

@Tamzin De meeste reizen worden helemaal niet met kaartjes gemaakt maar met de OV-chipkaart. Een vaste toeslag maakt het gebruik van de 1e klas voor korte(re) ritten erg duur.

Voor de korte afstand is eerste klas ook tamelijke onzin. 

 

De situatie is niet te vergelijken met Duitsland. De verschillende Verkehrsverbünde stellen de tarieven vast voor de lokale treinen zoals de S-Bahn. Die kennen dan ook geen 1e klas. In de overige treinen is voor zover ik weet altijd 1e klas aanwezig.

De tarieven voor S, RE en RB zijn hetzelfde en worden door de deelstaat dan wel het Verkehrsverbund vastgesteld. Kaartjes gelden door elkaar in alle drie waarbij RE meestal wel eerste klas heeft, RB soms en S meestal niet. Reis je eerste klas met een S dan moet je dus gewoon in de tweede klas. Alleen IC/ICE hebben een apart tarief. 

 

Iets heel anders dat NS zou kunnen proberen is om de 1e klas juist een stuk goedkoper te maken, bijvoorbeeld een derde duurder dan de tweede. Ik denk dat je dan veel meer betalende 1e klas reizigers trekt, zeker op korte afstanden. Met huidige beleid is de 1e klas bij NS vooral een exercitie in het verplaatsen van lege stoelen. Daar heeft helemaal niemand wat aan.

Het problem met de eerste klas is dat hij alleen op een klein aantal trajecten en tijden echt gebruikt wordt, daar waar veel reizigers op kosten van hun baas reizen. Goedkoper maken lost dat probleem niet. 

Reputatie 7
Badge +3

Als er geen hond in de 1e klas zit is het te duur.

Badge +3

De theorieën van Festinger dan maar. ;-)

En wie was die andere ook alweer, dat je met creatief gebruik van cijfers/statistieken eigenlijk altijd wel kunt aantonen dat iets klopt?

Voorbeeldje (uit de losse pols):

  • 1e klas is 67% duurder dan 2e klas (dat is een feit, voor losse kaartjes en kortingsabonnementen incl. NS Flex)
  • Hooguit 25% van de zitplaatsen zijn 1e klas (ik meen in een VIRM-4, maar vaak minder 1e klas) Dat is ook een feit
  • Je zou de capaciteit aan 2e klas zitplaatsen dus met 20% kunnen uitbreiden (100/100 i.p.v. 80/20) door de 1e klas op te heffen (lees verder)
  • Die trein heeft bijv. 500 zitplaatsen (aantal maakt niet uit, maar voor het gemak van deze berekening) dus 400 plaatsen 2e klas en 100 plaatsen 1e klas (maximale verhouding 25% 1e klas dus)
  • Een reis 2e klas kost € 10,00 en 1e klas kost dus € 16,70 (grofweg Eindhoven - Utrecht  met 40% korting, maar dat bedrag maakt ook niet uit)
  • De 2e klas zit helemaal vol (400 personen), terwijl de 1e klas maar voor 30% gevuld is (30 personen)
  • Opbrengsten voor NS: 400×10 + 30×16,70 = 4501
  • We heffen de 1e klas op en dan willen er ineens 30 meer reizigers mee (aanname!) of dat zouden dan reizigers zijn die nu moeten staan omdat ze geen 1e klas willen betalen?
  • Opbrengsten voor NS: (400+60)×10 = 4600
  • Wow, wat een winst door de 1e klas op te heffen! Nou ja, dan heeft iedereen in ieder geval een zitplaats
  • Maar we vergeten even dat er dan 1e klas reizigers zullen afhaken, omdat het voor hen dan (veel) te druk wordt in de ‘1e klas’ (die er dus niet meer is!)
  • Stel dat is de helft (dus 15 personen, aanname!) die afhaken en de auto nemen of zo
  • Opbrengsten voor NS: (400+45)×10 = 4450
  • Daar gaat je ‘winst’ dus, en is het plaatje rond. De 1e klas (ook al is die maar 30% gevuld) levert geld op!

In de praktijk hebben veel treinen minder dan 25% 1e klas zitplaatsen, dus als je die gaat vullen met 2e klas reizigers worden die zitplaatsen nog sneller ‘vol’ (procentueel), en zullen 1e klas reizigers het nog eerder voor gezien houden. Het bovenstaande voorbeeld is dus ‘best case’

Waarbij de grote aanname is dat de helft van de 1e klas reizigers ‘het veld ruimt’ omdat ze het te druk (gaan) vinden als alles 2e klas wordt, en/of/wegens ‘niet meer rustig kunnen werken in de trein’ een alternatief neemt. :joy:

De 1e klas moet dus echt ‘terug veroverd’  worden door meer controle en handhaving (niet wegsturen, beboeten dus!) en weg met die studenten die dus nooit ‘gepakt’ worden :nerd:

Een student die 1e klas reist moet op zijn minst een €9 upgrade hebben. Voor incheck spits is dat dan €25  Pik ze er maar uit beste conducteurs, kassa voor NS want die boetes gaan i.t.t. voeten op de stoel niet via het CJIB (staatskas).

Reputatie 7

Momenteel in de IC van 18.33 Utrecht - Maastricht weer zes pubers in de 1e klas. De trein is flink vol. "We gaan wel hier zitten hoor, als er iemand komt gaan we wel weg", hoor ik er twee zeggen. Natuurlijk komt er niemand. Ondertussen gaan de schoenen lekker op de stoel en gaat de muziek aan zonder oortjes of koptelefoon. Het lijkt wel of veel kinderen niet meer opgevoed worden. 

Reputatie 5

Allemaal heel herkenbaar. Wat mij daarnaast opvalt is dat de forumbeheerders bij de vele topics rondom grijsrijden in de 1e klas, dan wel de onzichtbaarheid van NS personeel in de trein, net zo onzichtbaar zijn geworden als hun collega’s op de trein.

De vele vaste klanten, waaronder ondergetekende, willen aan het einde van de rit toch gewoon weten of de problemen die op dit forum worden aangekaart überhaupt ook worden gedeeld door NS? En zo ja, is dat een probleem waar op de één of andere manier vervolg aan gegeven gaat worden? En het gaat niet alleen om het grijsrijden in de 1e klas, zichtbaarheid van personeel op de trein is altijd, op ieder moment in elke rit, gewenst, ook voor de sociale veiligheid in de 2e klas.

Ik denk erover om weer een abonnement te kopen (of eigenlijk mijn Dal Voordeel te upgraden), nu ik weer vaker op reis ga (zakelijk en privé). Maar ik twijfel oprecht of een 1e klas abonnement de extra kosten nu waard is. Wat raden jullie (@forumbeheerders) mij aan?

Reputatie 7
Badge +3

Allemaal heel herkenbaar. Wat mij daarnaast opvalt is dat de forumbeheerders bij de vele topics rondom grijsrijden in de 1e klas, dan wel de onzichtbaarheid van NS personeel in de trein, net zo onzichtbaar zijn geworden als hun collega’s op de trein.

De vele vaste klanten, waaronder ondergetekende, willen aan het einde van de rit toch gewoon weten of de problemen die op dit forum worden aangekaart überhaupt ook worden gedeeld door NS? En zo ja, is dat een probleem waar op de één of andere manier vervolg aan gegeven gaat worden? En het gaat niet alleen om het grijsrijden in de 1e klas, zichtbaarheid van personeel op de trein is altijd, op ieder moment in elke rit, gewenst, ook voor de sociale veiligheid in de 2e klas.

Ik denk erover om weer een abonnement te kopen (of eigenlijk mijn Dal Voordeel te upgraden), nu ik weer vaker op reis ga (zakelijk en privé). Maar ik twijfel oprecht of een 1e klas abonnement de extra kosten nu waard is. Wat raden jullie (@forumbeheerders) mij aan?

Ik twijfel of ik mijn abonnement met Keuzedagen zal gaan opzeggen. Al een jaar niet gebruikt, over een maand vervallen de 1e en 7e keuzedag… paar keer geprobeerd af gelopen jaar ook in de 1e klas, maar als iemand met een hoog risico op ernstige verloop van corona is de trein gewoon niet veilig.

Reputatie 5

Allemaal heel herkenbaar. Wat mij daarnaast opvalt is dat de forumbeheerders bij de vele topics rondom grijsrijden in de 1e klas, dan wel de onzichtbaarheid van NS personeel in de trein, net zo onzichtbaar zijn geworden als hun collega’s op de trein.

De vele vaste klanten, waaronder ondergetekende, willen aan het einde van de rit toch gewoon weten of de problemen die op dit forum worden aangekaart überhaupt ook worden gedeeld door NS? En zo ja, is dat een probleem waar op de één of andere manier vervolg aan gegeven gaat worden? En het gaat niet alleen om het grijsrijden in de 1e klas, zichtbaarheid van personeel op de trein is altijd, op ieder moment in elke rit, gewenst, ook voor de sociale veiligheid in de 2e klas.

Ik denk erover om weer een abonnement te kopen (of eigenlijk mijn Dal Voordeel te upgraden), nu ik weer vaker op reis ga (zakelijk en privé). Maar ik twijfel oprecht of een 1e klas abonnement de extra kosten nu waard is. Wat raden jullie (@forumbeheerders) mij aan?

Ik heb sinds mei een 1e klas weekend abonnement maar ik ben daar niet heel tevreden over. Veel reizigers zonder 1e klas vervoerbewijs en ook heel veel reizigers zonder mondkapje, eigenlijk zijn er altijd reizigers die zich niet aan de regels houden, en nauwelijks controle. Dus ik zou het je niet aanraden idd.

 

Reputatie 7
Badge

Treinreizen alleen als het echt niet anders kan. Het is niet veilig op de stations en in de trein.

Reputatie 5

Offtopic

Badge +3

Treinreizen alleen als het echt niet anders kan. Het is niet veilig op de stations en in de trein.

En dat wordt na de persco dinsdag 15  feb dus nog veel onveiliger voor jou?

Want dan mag weer van alles ineens!

Dingen die je eigenlijk niet wilt,  maar dat is dan niet jouw keuze, Of toch wél !?

Blijf gerust thuis, als dat een optie is.

Reputatie 7
Badge +3

Treinreizen alleen als het echt niet anders kan. Het is niet veilig op de stations en in de trein.

En dat wordt na de persco dinsdag 15  feb dus nog veel onveiliger voor jou?

Want dan mag weer van alles ineens!

Dingen die je eigenlijk niet wilt,  maar dat is dan niet jouw keuze, Of toch wél !?

Blijf gerust thuis, als dat een optie is.

Wat dacht je van agressiviteit, diefstal, handtastelijkheid, bedreiging, vandalisme, intimidatie? Voor de pandemie kon je op bepaalde trajecten in de avond beter niet alleen op een station zijn of alleen reizen. Dat is alleen maar erger geworden.

Reputatie 7
Badge

Offtopic

Misschien wel. Maar in dit topic wordt veel geklaagd over veiligheid. Vooral in die zin dat mensen extra betalen voor 1e klas maar ook daar met allerlei vage types te maken krijgen. En ook dat er vrijwel geen handhaving is. 

 

Blijf gerust thuis, als dat een optie is.

Is geen optie aangezien ik gewoon moet werken. Maar het OV vermijd ik nu liever.

Reputatie 5

Ik reageerde op de eerste opmerking: Blijf gerust thuis, als dat een optie is. Maar dat is voor heel veel mensen dus geen optie.

Badge +3

Ik reageerde op de eerste opmerking: Blijf gerust thuis, als dat een optie is. Maar dat is voor heel veel mensen dus geen optie.

Daarom zei ik ‘als dat een optie is’. Hoe dan ook, er zijn veel klachten over minder (en kortere) treinen, en per 25 februari vervallen (waarschijnlijk) het thuiswerk- en mondkapjesadvies!

Dat wordt dus druk… want de NS schrapt per 21 februari nog meer treinen wegens personeelstekort (hoe wisten ze dat eigenlijk allemaal al, op 27 januari)?

Per vandaag (14 februari) regent het al klachten dat voor bijv, Rotterdam Blaak - Delft nog maar 1/3 van de normale reismogelijkheden over is.

IC 17:05 is te vroeg (want kan niet eerder weg van mijn werk), en de sprinter van 17:21 is te laat (nou ja, dat is persoonlijk voor die persoon). Maar hij heeft wel gelijk, want:

De ‘normale’ reismogelijkheden om 17:10 (sprinter + IC, aankomst 17:29 in Delft) en 17:15 (IC Lelystad, aankomst 17:34) zijn in ieder geval vervallen. Al die reizigers moeten dus met de sprinter met aankomst 17:39 in Delft? :rolling_eyes:

Tja, die 10 minuten zal volgens een treindienstregelaar niet uitmaken, maar je propt effectief wel alle reizigers die de trein naar Delft van 17:05 op Blaak niet (kunnen) halen in één sprinter. #hoedan

Reputatie 5

Het spijt me, maar eigenlijk reageerde ik op de opmerking: Treinreizen alleen als het echt niet anders kan. Maar dat komt eigenlijk op hetzelfde neer toch? Je wil liever niet met de trein reizen maar je zal wel moeten.

Geen reactie NS op deze pagina topic Elke werkdag lopen ze binnen van de 2de naar 1ste klas. Regelmatig praten ze er openlijk over om gewoon 1ste klas te gaan zitten. Dat in een SNG waarbij er live camera toezicht is, kan je ze gewoon zien treuzelen en toch maar gewoon gaan zitten. Ik heb er nog nooit 1 een boete zien krijgen. Het wegnemen van de eerste klas bied niemand straks meer rustig zitplek(ook oudere niet). Daarmee is genoeg gezegd eigenlijk maar ik wil er nog wel meer over kwijt. Mensen die een uur in de sprinter zitten, ouderen, zakenlui die heel veel reizen, mensen met beperking die er een extra centje voor over hebben, terwijl de meeste van hun een het niet zo breed hebben moeten leven met lui in trainingpakjes en een capuchon op kijkend naar beneden. Of herrieschoppen terwijl jij je werkstuk maakt, zaken doet of extra betaald om je hoofd rustig te houden. Allemaal van ontzettende waarde in ons Nederland, evenals gelijkheid. Waar ik dan ook van op kijk is de error dat gelijkheid als grote waarde van ons Nederland het argument wordt om geen verschil meer te maken. Net als "iedereen is gelijk" te letterlijk wordt genomen en daarom belangen daaronder gaan lijden. Laten we eerlijk zijn en niet ontkennen dat we verschillende wensen en vaak zelfs verschillende zorg nodig hebben, de situatie van 1ste klas reizen is hier duidelijk een voorbeeld in. Helaas gaat deze argument(en) te vaak het ene oor in en het andere oor weer uit, dat is niet alleen duidelijk te controleren omdat ik elke werkdag in de trein zit maar ook simpelweg op deze community forum. Ik heb hier verder niets meer over te zeggen.

Reputatie 3

Geen reactie NS op deze pagina topic Elke werkdag lopen ze binnen van de 2de naar 1ste klas. Regelmatig praten ze er openlijk over om gewoon 1ste klas te gaan zitten. Dat in een SNG waarbij er live camera toezicht is, kan je ze gewoon zien treuzelen en toch maar gewoon gaan zitten. Ik heb er nog nooit 1 een boete zien krijgen. Het wegnemen van de eerste klas bied niemand straks meer rustig zitplek(ook oudere niet). Daarmee is genoeg gezegd eigenlijk maar ik wil er nog wel meer over kwijt. Mensen die een uur in de sprinter zitten, ouderen, zakenlui die heel veel reizen, mensen met beperking die er een extra centje voor over hebben, terwijl de meeste van hun een het niet zo breed hebben moeten leven met lui in trainingpakjes en een capuchon op kijkend naar beneden. Of herrieschoppen terwijl jij je werkstuk maakt, zaken doet of extra betaald om je hoofd rustig te houden. Allemaal van ontzettende waarde in ons Nederland, evenals gelijkheid. Waar ik dan ook van op kijk is de error dat gelijkheid als grote waarde van ons Nederland het argument wordt om geen verschil meer te maken. Net als "iedereen is gelijk" te letterlijk wordt genomen en daarom belangen daaronder gaan lijden. Laten we eerlijk zijn en niet ontkennen dat we verschillende wensen en vaak zelfs verschillende zorg nodig hebben, de situatie van 1ste klas reizen is hier duidelijk een voorbeeld in. Helaas gaat deze argument(en) te vaak het ene oor in en het andere oor weer uit, dat is niet alleen duidelijk te controleren omdat ik elke werkdag in de trein zit maar ook simpelweg op deze community forum. Ik heb hier verder niets meer over te zeggen.

Hulde voor de goede verwoording. Ik heb zelf een zeer lichte vorm van autisme en heb de eerste klas ook gewoon nodig om rustig te kunnen werken. Niet geheel raar aangezien ik zo’n 20 uur per week in de trein zit. Bijna altijd met allerlei types in de eerste klas die er overduidelijk niets te zoeken hebben. Je ziet dat zo, en als er dan sporadisch toch controle komt zijn er ook altijd toestanden. Toestanden veroorzaakt omdat men nagenoeg nooit controleert.

Reputatie 7

Kan het er alleen maar mee eens zijn. Net als in hotels, bungalowparken, vliegtuigen, auto's en theaters je ook verschillende prijsklassen hebt. In ov waarin je wat langere tijd reist vind ik dat dan ook een reëele wens. Luxe is het niet en dat hoeft ook niet, maar het gaat meesten in de 1e klas alleen om rustiger reizen en grote zitplaatskans. NS heeft al meerdere malen aangegeven dat opheffen niet gaat gebeuren. Maar zo op deze manier jaren verder gaan is een recept voor frustratie en ergernis. Ik begrijp maar niet dat NS dit blijkbaar weinig doet. Terwijl het in mijn ogen zo simpel kan zijn door gewoon daadwerkelijk strak op te treden. Maar dat "niet optreden" zie je overal in de samenleving, waardoor iedereen het er maar van neemt. Recent was er weer een puber die gewoon toegaf zijn telefoon te willen opladen. Conducteur gaf toe en zei: Nou heel even dan, maar eigenlijk mag het niet. Wat denk je dan als wel betalende 1e klas reiziger. Ik erger me rot. 

Maar het is óók gewoon een belabberde mentaliteit van veel reizigers. Je vraagt je wel eens af of mensen nog wel opvoeding meekrijgen van thuis. Ik zou het vroeger niet in mijn hoofd gehaald hebben om ongeoorloofd 1e klas te gaan zitten. Tijden veranderen....

Reputatie 6

Het kan mij niet zo veel schelen wat voor kleur men aan reizigers geeft of ze grijs of zwart reizen, je mag het van mij ook groen, geel of paars noemen. Zolang er gemiddeld een voldoende aantal betalende reizigers zijn en dat de kosten van het laten rijden van de treinen dekt zal het de directie van de NS niet veel kunnen schelen. Op het moment dat het niet meer kosten dekkend is verhogen ze de prijzen, verminderen het aantal treinen of kijken of er ergens subsidie te vinden is. 
Ik heb nog nergens de cijfers kunnen vinden over de verandering naar 10 minuten dienstregeling.6x per uur een trein waar dat er eerst 4 of 3 waren. Als er met die 10 minuten diensten niet 1,5 of 2 x zoveel reizigers mee gaan kost het alleen extra geld en extra personeel. Helemaal omdat er bijna geen ruimte om vertraging op te vangen is en er dan treinen uitvallen. Bij zo een 10 minuten dienst kan je er 5 laten uitvallen zonder dat je de reiziger moet compenseren zal de gedachte wel zijn. 
De treinen waar ik mee reis, buiten de spits, zijn meestal redelijk leeg, veel meer lege stoelen dan volle. Helemaal in wat men de 1ste klasse noemt. De extra kosten voor een 1ste klas kaartje... belachelijk hoog voor wat je er voor krijgt. 

Ik heb vandaag het omgekeerde meegemaakt (alweer). Ook ik reis eerste klas door een vorm van autisme, zoals iemand anders ook al aangaf.

Ik zat in m'n eentje op een plek met 4 stellen tegenover elkaar. Waarop ik voor 2 binnenkomende mensen mijn plek wilde opofferen, zodat ze ruimer konden zitten. Afijn, ik kreeg ruzie met deze mensen dat ik eerste klas zat, terwijl ik dat volgens hen niet mocht zitten.

Waar halen mensen het gore lef vandaan om mij daarop aan te spreken? Dit is mij eerder overkomen (zie mijn eerdere topics, toen was er ook sprake van een conducteur die mij niet gewoon controleerde maar mee ging lallen met een dronken gozer in de 1e klas). Ik bied mijn zitplek aan aan deze mensen. 

Ook ik zie dit als een probleem met gebrek aan controle, maar ook de vooringenomenheid van sommige mensen in de 1e klas.
Je kan tegenwoordig voor een paar euro meer op een weekendvrij abonnement reizen in de 1e klas. Voor mij een enorme uitkomst aangezien ik vaak naar familie reis in het weekend en dus ook een medische reden heb om 1e klas te reizen. 

Ik had liever gewoon controle gehad. Stop met dat achterlijke profileren van mensen in de 1e klas, terwijl je niet weet wat voor kaartje ze hebben. Je bent toch niet helderziend of wel? Nou dan, dat heeft net zo goed met opvoeding te maken als te gaan zitten waar je hoort te zitten (1e of 2 klas). Behandel iedereen met respect, zoals je moeder je geleerd heeft. 

Reputatie 1

Oud draadje maar o zo actueel nog! Probleem zit ‘m mijns inziens door het structurele falen van de materieelplanners. Hoe kan het toch dat ik al een aantal jaren slechts een drie-wagenstel (ICM, die ex doorloopkoppen) in de IC Amersfoort - Enschede aantref? Zelfs bij omleidingen waarbij reizigers zelfs worden verzocht ‘via Apeldoorn’ te reizen. Afgeladen treinen en dan kan ik nog begrip opbrengen voor de tweede klasse reiziger. Maar niet ok dat ik met mijn eerste klasse vervoersbewijs moet staan.

Controle is er niet. Het conducteurprobleem kan, dat begrijp ik, zeker niet 1,2,3 worden opgelost. Wel is het capaciteitsprobleem echt simpel oplosbaar. Of denk ik nou zo simpel? Frustrerend, als je op je tenen staat en de Bokkeduinen helemaal vol materieel ziet.

 Probleem zit ‘m mijns inziens door het structurele falen van de materieelplanners. Hoe kan het toch dat ik al een aantal jaren slechts een drie-wagenstel (ICM, die ex doorloopkoppen) in de IC Amersfoort - Enschede aantref? Zelfs bij omleidingen waarbij reizigers zelfs worden verzocht ‘via Apeldoorn’ te reizen. Afgeladen treinen en dan kan ik nog begrip opbrengen voor de tweede klasse reiziger. 

Ik ook. Ik heb dit traject vrijdagavond gedaan (Amsterdam-Hengelo). NS komt uiteraard weer met 1 treinstel ICM aanzetten, dus in de 2e klas was zoals zo vaak ook geen plek meer om te staan.

De 1e klas zat dus voor de helft vol met 2e-klassers. (Dat bleek bij controle van V&S tussen Amersfoort en Apeldoorn). Ik zou ook niet weten waar die mensen naartoe moesten 🤷

Het goede nieuws: ICM gaat langzamerhand met pensioen zodat NS dan ook geen losse ICM3 meer kan inzetten. Nieuwer IC-materieel komen alleen in grotere eenheden. 

Reputatie 7
Badge +3

Nu het slechte nieuws: SNG is ook besteld en geleverd met stellen van 3 korte bakken. NS zet die gewoon in tijdens de spits. Je vraagt je soms af of ze bij NS wel geheel goed bij het hoofd zijn.

Reputatie 7
Badge +4

Slechter nieuws dan afschaffen van de ICM is er haast niet ;-). Na alle jaren nog altijd de prettigste eerste klas.

Reageer