oneigenlijk gebruik eerste klas? | NS Community

oneigenlijk gebruik eerste klas?

  • 9 February 2022
  • 61 reacties
  • 5482 Bekeken

Vandaag koos ik voor een upgrade naar 1e klas om in een drukke trein rustig te kunnen werken, en ivm veiliger gevoel ivm corona.

Helaas zat deeerste klas vol met jeugd die geen zitplek kon vinden en daarom uitweek naar de eerste klas.

Ik geef hier redelijk veel geld aan uit, en dit zorgt er voor dat het doel (rust en minder mensen) niet wordt bereikt.

Er snelt alleen even een personeelslid door de coupe met de mededeling 'eerste klas hè?' zonder verder iets te doen! 

Kan ik mijn toeslag eerste klas terug krijgen aub!!


61 reacties

Dit soort topics komen vaker voorbij op het forum. Andere forumleden zullen je signaal herkennen. Een moderator zal aangeven dat een conducteur toch echt wel een boete kan uitschrijven als deze grijs/zwartrijders ziet. Andere forumleden wijzen de moderator op dat de gemiddelde conducteur tegenwoordig best onzichtbaar is. En dat was het dan weer, met als resultaat weer een ontevreden klant, en een topic dat als beantwoord staat (want dat staat goed in de statistieken). 

Reputatie 7
Badge +4

Kan ik mijn toeslag eerste klas terug krijgen aub!!

 

Als dat kon, was vakantie op de Bahama’s voor mij geen enkel probleem.:innocent:

Ter aanvulling: heb net de conducteur gevraagd of dat alles was wat hij er aan deed. Gaf aan dat ik om die reden verhuisde naar ander treinstel. 

Hij antwoordde dat dat inderdaad alles was. Fijn om te weten dat de conducteur dit blijkbaar accepteert...

Hij antwoordde dat dat inderdaad alles was. Fijn om te weten dat de conducteur dit blijkbaar accepteert...

U verwacht te veel, conducteurs hebben geen functie meer in de trein.

Reputatie 7

@Jacq72

Heel herkenbaar, maak dit als dagelijkse reiziger en jarenlange NS-klant enkele malen per week mee. Voornamelijk met jeugd (die maakt als het zo zie tegenwoordig minstens driekwart van de reizigers uit). Het is een enorme ergernis en NS staat erbij en kijkt ernaar... wat het probleem in stand houdt.

Gewoon controleren en direct beboeten, hupsakee. Optreden. Dat is wat men hoort te doen. Dat hebben mensen blijkbaar nodig om het af te leren. Wie is de baas in de trein vraag je je af.

1e klas reizen op 2e klastarief of met je jongerendagkaartje, het is dit schering en inslag en je komt er in 99% van de gevallen ook nog mee weg ook. Geen wonder dat ze NS gewoon uitlachen.

 

Reputatie 6

Dit krijg je als je de boel op zijn beloop laat:

Trein niet meer inzetbaar na vernielingen tussen Goes en Arnemuiden, politie hoopt daders alsnog te vinden | Walcheren | pzc.nl

Reputatie 5

Aan de ene kant verwacht men bij NS dat er door reizigers fors meer betaald wordt voor een 1e klas vervoerbewijs. Aan de andere kant wordt er geen waar voor geld geleverd omdat er door het ontbreken van controle onterecht gebruik wordt gemaakt van de 1e klas door 2e klas reizigers. Dus niet meer ruimte, veiligheid en geen rust in de stiltecoupé. Volgens mij schendt NS hiermee  de afspraken in een overeenkomst die afgesloten is tussen (1e klas) reiziger en NS. Dus ik vraag me eigenlijk af of er werkelijk niets tegen te doen is. 

Reputatie 2

NS jaagt daarmee zoveel mensen weg uit de eerste klas die bereid waren daarvoor te betalen. Voor velen van hen is het vaak òf auto òf eerste klas trein. Gebrek aan controle al zó vaak opgemerkt hier helaas.De veronderstelde rust om te werken was vaak een compensatie voor de wat langere reistijd t.o.v. auto. Dat voordeel vervalt op deze manier hiermee helaas!

Badge +3

En voor zover men controleert blijft de handhaving in verreweg de meeste gevallen beperkt tot wegsturen naar de 2e klas. Al die scheefrijders een UvB schrijven kost immers te veel tijd?

Bij NS Flex werkt het (iets) beter, je mag gewoon blijven zitten maar dat kost je dan wel €20 op je factuur.

Reputatie 7

En weer is het hier benoemd, en weer zal er niks aan veranderen. Ik begrijp dit beleid niet.

Reputatie 7
Badge +3

Gisteren moest ik met de trein en had de keuze tussen NS-Rnet of de gehele reis met NS. Beide reizen ongeveer dezelfde reisduur. Heen dal terug spits, beide keren gekozen voor NS-Rnet. NS heen geen conducteur gezien, die kwam niet eens de trein uit om te fluiten. Bij R-net stapte zowel heen als terug onderweg een controleteam (allen voorzien van mondkapje over mond en neus) in die de hele (korte) trein doorliep. Veel jongeren, maar rustig en met mondkapje op voor zover ik kon zien. Terug met NS wel conducteur gezien, die zat in de 1e klas en kwam daar uit om te openen/sluiten tot zelfs op perron. Maar liep niet door de trein. 

Het kan dus wel, controle in de trein.

Reputatie 1

De Nederlandse samenleving wordt steeds slechter. Het lijkt wel of niemand zich nog normaal kan gedragen. Voor een conducteur is het eigenlijk niet eens veilig meet om alleen door een trein/station te lopen. Als een conducteur tegenwoordig nog een boete uitdeelt wordt hij gelijk mishandeld. Misschien is het een goed idee om meer controles door boa’s te laten uitvoeren.

De Nederlandse samenleving wordt steeds slechter. Het lijkt wel of niemand zich nog normaal kan gedragen. Voor een conducteur is het eigenlijk niet eens veilig meet om alleen door een trein/station te lopen. Als een conducteur tegenwoordig nog een boete uitdeelt wordt hij gelijk mishandeld. Misschien is het een goed idee om meer controles door boa’s te laten uitvoeren.

Als je wetten en regels niet handhaaft krijg je dat op den duur vanzelf. 

Een conducteur is trouwens ook een boa maar je bedoelt waarschijnlijk V&S.

Badge +3

Rnet heeft geen conducteurs maar daar weten die V&S teams (steekproeven, een korte 100% controle (de 1e klas is in dit geval voldoende) wel raad mee.

En dan loop je tegen de spreekwoordelijke lamp. Echte handhaving, je verwacht dat niet hè?

Die nemen ook gewoon al de tijd die nodig is om je te ‘verbaliseren’, dus desnoods ga je (ook als groep balorige studenten of zo) mee de trein uit en handelen ze het op het perron wel af.

Of zoals wappie dansleraar Engel “ik heb blijkaar iets verkeerds gedaan en ben afgevoerd naar ergens in Houten, kan iemand mij komen ophalen?” :joy:

Die zal nu wel super trots zijn op zijn behaalde resultaten.. Zie je wel, ik kan vliegen of treinen met een zelfgemaakt pasje en eventuele boetes crowdfunden we gewoon, als ongehoorzame burgers/reizigers.

Toegegeven, in de 1e klas betaal je niet voor minder risico op besmetting (betalen voor ‘veiligheid’, omdat jij of je baas dat ervoor over heeft, de ‘elite’ mag wél veilig reizen en zo) maar van de beloofde rust -lekker werken of een boek of krantje (desnoods Metro) lezen-  is weinig meer over.

Stiltecoupé/zone hetzelfde. Hoe zou je daar op kunnen handhaven eigenlijk, anders dan zelf die mensen aanspreken op hun gedrag?

Reputatie 7

Bij R-net stapte zowel heen als terug onderweg een controleteam (allen voorzien van mondkapje over mond en neus) in die de hele (korte) trein doorliep. Veel jongeren, maar rustig en met mondkapje op voor zover ik kon zien. 

Het kan dus wel, controle in de trein.

Zelfde verhaal vaak ook bij Blauwnet. En op de lijn Dordrecht- Geldermalsen (R-Net) is ook bijna altijd controle. Soms zelfs al voordat de trein is vertrokken! 

Hier begrijpen ze dat dat simpelweg nodig is.

Reputatie 5

NS kan de 1e klas beter gewoon opheffen. Nog los van alle zwartrijders is er - met al die kortingen die in de daluren worden gegeven om de 1e klas toch vol te krijgen - weinig exclusiefs meer aan en derhalve ook het extra geld dat je ervoor betaalt niet waard.

Reputatie 7
Badge +4

Bij herinvoering van de controle en handhaving is er meteen herinvoering van de eerste klas. Dat levert dan weer gewoon dik op, waardoor de tweedeklaskaartjes beter betaalbaar blijven.

 

Mensen kunnen het hebben geen controle nu eenmaal niet aan. Het volgen van het eigenbelang wordt dan veel te verleidelijk. Zeker als er een omslag is naar een ongeremd egocentrisme in de samenleving

Vertrauen ist gut, Kontrolle ist besser.

NS kan de 1e klas beter gewoon opheffen. Nog los van alle zwartrijders is er - met al die kortingen die in de daluren worden gegeven om de 1e klas toch vol te krijgen - weinig exclusiefs meer aan en derhalve ook het extra geld dat je ervoor betaalt niet waard.

Ik denk dat NS dat ook graag zou willen (zeker in het sprintervervoer) maar dat de politiek dan weer gaat zeuren. Geleidelijk uithollen van binnenuit is dan de beste strategie.

Omdat veel hoger geschoolde werknemers nu een reiskostenvergoeding op basis van eerste klas krijgen zou afschaffing van de eerste klas ook de concurrenpositie van NS flink verbeteren.

Bij herinvoering van de controle en handhaving is er meteen herinvoering van de eerste klas. Dat levert dan weer gewoon dik op, waardoor de tweedeklaskaartjes beter betaalbaar blijven.

Het fabeltje dat de eerste klas flink geld oplevert blijkt hardnekkig. Een paar procent van de reizigers reist eerste klas maar die nemen wel 20-25% van de ruimte in.

Reputatie 7
Badge +4

De theorieën van Festinger dan maar. ;-)

Reputatie 7
Badge +3

Met het huidige tariefsysteem is het niet mogelijk om de 1e klas bij NS per treincategorie af te schaffen. Dus wel 1e klas in de IC maar niet in de Sprinter kan niet.. Je checkt immers niet per trein in en uit en op veel trajecten rijden zowel IC's als Sprinters. 

Wat NS wel zou kunnen doen is om per Sprinter een 1e klas-coupé te deklasseren zodat er meer capaciteit komt voor de 2e klas. Zo'n 12 stoelen 1e klas per Sprinter lijkt me ruim voldoende. 

Bij regionale vervoerders is het wel mogelijk om de 1e klas af te schaffen. Bij een reis met de OV-chipkaart check je bij die vervoerder apart in. Bij een vervoerder zonder 1e klas wordt 2e klas berekend als je een dag (of altijd) 1e klas reist bij NS.

Met het huidige tariefsysteem is het niet mogelijk om de 1e klas bij NS per treincategorie af te schaffen. Dus wel 1e klas in de IC maar niet in de Sprinter kan niet.. Je checkt immers niet per trein in en uit en op veel trajecten rijden zowel IC's als Sprinters. 

Je kunt de eerste klas gewoon omzetten in een toeslag bovenop een tweede klas kaartje net als nu gebeurt voor de toeslag voor de IC Direct. Je kunt dan denken een Pauschal-tarief (prachtige Duitse term) per dag en per maand. Het effect zal zijn dat het voor korte afstandsreizigers veel te duur wordt en voor langeafstandsreizigers een stuk goedkoper en dat is ook wat je wil.

Overigens rijden ook in Duitsland ook op veel trajecten regionale treinen (S, RE, RB) met/zonder eerste klas door elkaar op dezelfde trajecten.

Zelfde verhaal vaak ook bij Blauwnet. 
 

Bij Blauwnet Keolis zie ik ze het laatste halfjaar dan juist weer heel weinig. Enkel dit soort briefjes tegenwoordig:

 

 

Reputatie 7

Je kunt de eerste klas gewoon omzetten in een toeslag bovenop een tweede klas kaartje net als nu gebeurt voor de toeslag voor de IC Direct. Je kunt dan denken een Pauschal-tarief (prachtige Duitse term) per dag en per maand. Het effect zal zijn dat het voor korte afstandsreizigers veel te duur wordt en voor langeafstandsreizigers een stuk goedkoper en dat is ook wat je wil.

Wat je echt wil is gewoon controle. Ook met een Pauschal-tarief en afwezigheid van controle gaan mensen met 2e klas vervoerbewijs 1e klas zitten.

Er mag best wat minder 1e klas in de intercity’s. De verhouding is uit balans. Maar afschaffen, nee. De 2e klas is vaak rumoerig. Veel lawaaiige jongeren en muziek. Op langere trips is 1e klas heerlijk: rustiger, ontspannen. Als niet-autobezitter en het hele-land-door-reiziger betaal ik daar graag wat meer voor. Mits er niet zo vaak irritatie is door oneigenlijk gebruik door grijsrijders die er dan nog mee wegkomen ook.

Reputatie 7
Badge +3

@Tamzin De meeste reizen worden helemaal niet met kaartjes gemaakt maar met de OV-chipkaart. Een vaste toeslag maakt het gebruik van de 1e klas voor korte(re) ritten erg duur.

De situatie is niet te vergelijken met Duitsland. De verschillende Verkehrsverbünde stellen de tarieven vast voor de lokale treinen zoals de S-Bahn. Die kennen dan ook geen 1e klas. In de overige treinen is voor zover ik weet altijd 1e klas aanwezig.

Iets heel anders dat NS zou kunnen proberen is om de 1e klas juist een stuk goedkoper te maken, bijvoorbeeld een derde duurder dan de tweede. Ik denk dat je dan veel meer betalende 1e klas reizigers trekt, zeker op korte afstanden. Met huidige beleid is de 1e klas bij NS vooral een exercitie in het verplaatsen van lege stoelen. Daar heeft helemaal niemand wat aan.

 

 

Reageer