oneigenlijk gebruik eerste klas? | NS Community

oneigenlijk gebruik eerste klas?

  • 9 February 2022
  • 61 reacties
  • 5482 Bekeken

Vandaag koos ik voor een upgrade naar 1e klas om in een drukke trein rustig te kunnen werken, en ivm veiliger gevoel ivm corona.

Helaas zat deeerste klas vol met jeugd die geen zitplek kon vinden en daarom uitweek naar de eerste klas.

Ik geef hier redelijk veel geld aan uit, en dit zorgt er voor dat het doel (rust en minder mensen) niet wordt bereikt.

Er snelt alleen even een personeelslid door de coupe met de mededeling 'eerste klas hè?' zonder verder iets te doen! 

Kan ik mijn toeslag eerste klas terug krijgen aub!!


61 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Op zich is er niks mis met de ICMm. Maar dan moet er niet met losse drietjes gereden worden. Dat is eigenlijk op bijna alle tijdstippen van de dag waanzin.

Reputatie 7
Badge +3

Ik kan weinig begrip opbrengen voor mensen met 2e klas kaartje die 1e klas gaan zitten. Het gros gaat daar zitten zonder dat die vrijgegeven is, maar omdat ze in de 2e klas niet bijelkaar kunnen zitten, omdat ze geen zin hebben om in een volle 2e klas te zitten, omdat ze niet willen staan (ik heb betaald om te zitten!), omdat ze telefoon moeten opladen, omdat ze niets wisten dat het 1e klas was, omdat klasseverschil niet van deze tijd is, omdat …...

Reputatie 7
Badge +3

Ik heb veel minder begrip voor NS die veel te korte treinen laat rijden. Dat is vragen om problemen.

Op zich is er niks mis met de ICMm. Maar dan moet er niet met losse drietjes gereden worden. Dat is eigenlijk op bijna alle tijdstippen van de dag waanzin.

Overal rijdt ICM met losse drie- of vierwagenstellen op dit moment. Ik begin me steeds meer af te vragen of dat niet is omdat een deel van het ICM niet inzetbaar is wegens onderhoudsachterstanden. 

Badge +3

Ik ook. Ik heb dit traject vrijdagavond gedaan (Amsterdam-Hengelo). NS komt uiteraard weer met 1 treinstel ICM aanzetten, dus in de 2e klas was zoals zo vaak ook geen plek meer om te staan.

De 1e klas zat dus voor de helft vol met 2e-klassers. (Dat bleek bij controle van V&S tussen Amersfoort en Apeldoorn). Ik zou ook niet weten waar die mensen naartoe moesten 🤷

Gisteren ook weer feest, iemand die naar Deventer moest en de bui al zag hangen (de Reisplanner kondigde het ook al aan, volle bak). “Het is goed met ze, ik ga wel via Zwolle” 🤣

Reputatie 7
Badge +3

Vanochtend even voor 08.00 uur zag in Hilversum langere composities ICMm rijden. Blijkbaar waren er een paar gerepareerd.

 

@iMark 

Op Zwolle-Roosendaal zie je nu in de spits ook treinen met een losse ICM3 of ICM4. Ik ben benieuwd hoe dat over twee weken gaat als het studentenvervoer losbarst.

Reputatie 7

@iMark

Op Zwolle-Roosendaal zie je nu in de spits ook treinen met een losse ICM3 of ICM4. Ik ben benieuwd hoe dat over twee weken gaat als het studentenvervoer losbarst.

Vanmiddag moest ik van Tilburg naar Roosendaal en vanwege de langdurige defecte bovenleiding bij Breda reed tussen Tilburg en Breda alléén de IC Zwolle-Roosendaal v.v. Deze stopte ook op alle tussenstations. Om 16.28 komt er een ICM3 aanrijden. Bomvol. In Tilburg stond het ook zwart van de mensen die richting Breda moesten (vele ook vanuit Eindhoven / Boxtel), het was proppen om erin te komen. Er bleven veel mensen achter. Ik zag sommigen vertwijfeld met hun handen omhoog. De 1e klas stond nu begrijpelijk helemaal vol, het was een grote rij mensen (en koffers!) dwars door de hele trein. De trein reed Tilburg Universiteit voorbij, kort daarna met excuus van de conducteur: ze waren helaas op een ander spoor geleid en kwamen niet langs het perron? Verzoek om in Reeshof uit te stappen en terug te reizen.... Er zaten een paar echte 1e klasreizigers, maar iedereen begreep dat anderen hier nou ook gingen zitten en staan. Er werd schande van gesproken dat NS dit zo organiseert. De defecte bovenleiding was er al vele uren, maar de enige trein die nog rijdt nu zó kort. Wat een slechte reclame weer voor treinreizen.

Reputatie 1

Slechter nieuws dan afschaffen van de ICM is er haast niet ;-). Na alle jaren nog altijd de prettigste eerste klas.

Inderdaad: toppunt van genieten is zo’n afsluitbaar hokje met 6 stoelen. Ik heb wat gewerkt in die ruimte, echt 10x beter dan in de auto…

Maar heeft iemand (leest NS wel mee..?) een idee hoe die materieelplanning werkt? Is daar soms ook een chronisch personeelsgebrek of werken er alleen maar mensen die nog nooit in een trein hebben gezeten?

Slechter nieuws dan afschaffen van de ICM is er haast niet ;-). Na alle jaren nog altijd de prettigste eerste klas.

Maar heeft iemand (leest NS wel mee..?) een idee hoe die materieelplanning werkt? Is daar soms ook een chronisch personeelsgebrek of werken er alleen maar mensen die nog nooit in een trein hebben gezeten?

Ik heb begrepen dat een computer dat berekent. Welke input die krijgt weet ik niet, maar die input bepaalt natuurlijk wel het resultaat.

Verder heb ik zelf het vermoeden dat er materieel door onderhoudsachterstanden niet inzetbaar is en dat dat ook meespeelt bij de chaotische materieelinzet.

Reputatie 7
Badge +2

Ik heb weleens gehoord dat bezettingscijfers een bepaalde correctie krijgen waardoor het in theorie past.

Verder is de lengte van treinen een komisch gezicht soms: van 2010 tot 2017 forensde ik Amersfoort - Utrecht met steeds dezelfde IC in de vroege spits. Ondanks het toch relatief constante reizigersaanbod was de inzet een continue golf waarin het soms met losse viertjes geprobeerd werd en er dan een paar maanden later weer 12 bakken reden. En dat herhaalde zich elk jaar opnieuw: geleidelijk steeds korter, dan weer langer, zonder duidelijke seizoenseffecten.

 

Reageer