Oneigenlijke beslissing om sneltrein om te zetten naar stoptrein, hoe te repareren?

• 1 december 2015
  • 11 reacties
  • 627 Bekeken

De sneltrein Alkmaar-Heiloo/Haarlem wordt vanaf 14 december omgezet naar een stoptrein omdat er te weinig gebruik van gemaakt wordt. Maar de reden dat er te weinig gebruik van gemaakt wordt, is de verdere aansluiting op de lijn richting Leiden/Den Haag/Rotterdam.

Ik reis al jaren van Heiloo naar Den Haag. Eerst was dit fijn een directe trein. Door allerlei oneigelijke redenen is deze trein gewijzigd. De trein a'dam-rotterdam moest plotseling over Haarlem ipv Schiphol..nu is dat al vreselijk, want overstappen is niet fijn. En de trein Haarlem - Den Haag en Heiloo - Haarlem stonden in Haarlem allebei net zo lang stil, dat de directe verbinding opgezet had kunnen worden. Nu wil de NS ook nog de intercity trein Haarlem - Heiloo omzetten in een stoptrein vanaf 14 december. Weet U wel dat bijna NIEMANd via haarlem reist OMDAT via Amsterdam Sloterdijk er een overstap is van 7 minuten en in Haarlem een overstap van 3 minuten? Die haalt de trein bijna nooit, dus iedereen kiest eieren voor zijn geld en wie verder dan Haarlem moet vanaf Alkmaar, Heiloo, Castricum gaat dus via Amsterdam. Dus de trein Alkmaar - Amsterdam- Sloterdijk is tjokvol met oneigenlijke passagiers. De trein Haarlem is daarom veel minder druk, en dus niet omdat er geen vraag naar is, maar omdat de aansluiting zo slecht is. Daarnaast moet je in Haarlem om een belachelijk hoekje lopen, dat vind ook bijna niemand fijn. Nu wordt de aansluiting een nog groter drama.

Kortom als de Treinen Alkmaar - Haarlem en Haarlem Den Haag gewoon zouden aansluiten (of nog beter weer een normale directe verbinding zouden worden), dan zou de lijn veel drukker zijn.

Nu beslist de NS de intercity trein Haarlem - Alkmaar in de spits niet meer te laten stoppen in Heiloo en Castricum en dus wordt de trein Amsterdam NOG drukker. In plaats van goede aansluiting naar Haarlem en verder te regelen.
Dit zal nog vele klachten regenen en is ook absurd. Wil de NS werk van Noord naar Zuid Holland bewust ontmoedigen? Kan dit graag gerepareerd worden?

11 reacties

Je bent de zoveelste die hierover een topic opent. Het zou handig zijn als je je zou voegen in een ander topic, zodat dezelfde discussie niet op meerdere plaatsen tegelijk zou worden gevoerd. Misschien ook handig als je daar dan zou uitleggen wat er exact oneigenlijk is aan de beslissing, want ik krijg niet de indruk dat je je al verdiept hebt in de reden van de wijziging.

Door allerlei oneigelijke redenen is deze trein gewijzigd.
Dat heeft geen oneigenlijke reden, maar heeft te maken met de opening van de Hanzelijn. Wijzigingen op een plek in de dienstregeling, zorgen nou eenmaal ook voor aanpassingen elders.

nu is dat al vreselijk, want overstappen is niet fijnIs het nou vreselijk of niet fijn? Voor zover ik weer, stappen dagelijks miljoenen mensen zonder morren over.

Wil de NS werk van Noord naar Zuid Holland bewust ontmoedigen?
Ik denk dat de oorzaak daarvan bij de provincie Noord-Holland ligt, die niet wil betalen voor openbaar vervoer per trein.

Kan dit graag gerepareerd worden?
In elk geval niet voor half december 2016 en vermoedelijk helemaal niet.
Reputatie 7
Badge +3
Van Alkmaar, Heiloo en Castricum naar Leiden en verder blijft er gewoon een prima aansluiting via Sloterdijk, dus ik begrijp het probleem niet zo goed.

Dat de IC Alkmaar-Haarlem verdwijnt heeft gewoon te maken met het feit dat er buiten de spits nauwelijks IC-reizigers zijn. Dat betere aansluitingen in Haarlem plotseling tot een enorme stijging van het vervoer tussen Alkmaar en Haarlem zou leiden is daarnaast ook niet erg geloofwaardig. Vroeger reden IC's in Haarlem door richting Leiden en waren ze buiten de spits ook grotendeels leeg.
Reputatie 2
De sneltrein word geen stoptrein. Er gaan een intercity en een sprinter (stoptrein) rijden. Alleen buiten de spits rijdt de intercity niet meer.

Verder stopt de intercity niet (meer) in Heilo en Casticum. Maar dit is toch ook logisch. Zowel Heilo als Castricum zijn dorpen. Intercitys stoppen gewoonlijk alleen in de grote steden. Dat NS daar soms van af wijkt is een tweede. Vertrek je uit Heilo of Castricum of reis je in de daluren, dan reis je via sloterdijk met de sneltrein of via Beverwijk met de stoptrein.
Reputatie 1

Verder stopt de intercity niet (meer) in Heilo en Casticum. Maar dit is toch ook logisch. Zowel Heilo als Castricum zijn dorpen. Intercitys stoppen gewoonlijk alleen in de grote steden.

Toch is het dan wel opvallend dat Castricum er tussenuit valt terwijl dit station als in-uitstap station groter is dan station Beverwijk. Dat kan maar in heel beperkte mate liggen aan het feit dat Beverwijk wellicht een groter station is door het aantal overstappers, want bij Beverwijk is bij mijn weten geen splitsing van lijnen.

Ik baseer mij hierbij op de cijfers over 2014: http://www.treinreiziger.nl/kennisnet/reizigersaantallen/cijfers/aantal_in-_en_uitstappers_per_station-147203

Los van de cijfers begrijp ik overigens verder wel dat de IC tussen Hoorn en Haarlem buiten de spits eruit gaat, zie deze vaker leeg dan vol voorbijkomen.
Reputatie 7
Badge +3

Toch is het dan wel opvallend dat Castricum er tussenuit valt terwijl dit station als in-uitstap station groter is dan station Beverwijk. Dat kan maar in heel beperkte mate liggen aan het feit dat Beverwijk wellicht een groter station is door het aantal overstappers, want bij Beverwijk is bij mijn weten geen splitsing van lijnen.

De stop van de spits IC's in Heiloo, Castricum en Uitgeest vervalt omdat anders de aansluiting in Haarlem naar Leiden in het gedrang komt. Die wordt straks 8 minuten (treinen staan naast elkaar) dus een extra tussenstop zou moeten kunnen tenzij je dan kruisingsproblemen krijgt in Haarlem (dat is lastig na te gaan).

De keuze voor Beverwijk is waarschijnlijk gemaakt met het oog op een snelle verbinding richting Leiden. Vanuit Heiloo en Castricum is er immers al een snelle overstapverbinding met IC's via Sloterdijk, voor Beverwijk is de spits-IC de enige snellere optie.

Verder denk ik dat er op de achtergrond ook nog iets anders meespeelt: de verdeling van de reizigers tussen spits-IC en Sprinter. De Sprinters moeten in de spits van behoorlijke forse omvang zij vanwege het vervoer naar Amsterdam. Als je dan de spits-IC ook zou laten stoppen in Heiloo en Castricum heb je daar enerzijds meer materieel voor nodig (dat er toch al niet is) en anderzijds blijven de Sprinters op het noordelijke stuk dan wellicht grotendeels leeg.
Welkom op het forum summit!

Ik kan me voorstellen dat deze wijziging voor jou onvoordelig is. Het is zo dat er in iedere dienstregeling keuzes gemaakt worden en het valt niet te voorkomen dat dit voor individuele gevallen een verslechtering betekent. Daar heb je verder weinig aan, maar zo werkt het helaas wel. De dienstregeling voor 2016 staat voor nu vast en het is zeer onwaarschijnlijk dat dit nog aangepast gaat worden.

P.s. Ik heb je topic verplaatst naar het subforum In de trein. Daar komt je topic het beste tot zijn recht.
De sneltrein Alkmaar-Heiloo/Haarlem wordt vanaf 14 december omgezet naar een stoptrein omdat er te weinig gebruik van gemaakt wordt. Maar de reden dat er te weinig gebruik van gemaakt wordt, is de verdere aansluiting op de lijn richting Leiden/Den Haag/Rotterdam.

Ik reis al jaren van Heiloo naar Den Haag. Eerst was dit fijn een directe trein. Door allerlei oneigelijke redenen is deze trein gewijzigd. De trein a'dam-rotterdam moest plotseling over Haarlem ipv Schiphol..nu is dat al vreselijk, want overstappen is niet fijn. En de trein Haarlem - Den Haag en Heiloo - Haarlem stonden in Haarlem allebei net zo lang stil, dat de directe verbinding opgezet had kunnen worden. Nu wil de NS ook nog de intercity trein Haarlem - Heiloo omzetten in een stoptrein vanaf 14 december. Weet U wel dat bijna NIEMANd via haarlem reist OMDAT via Amsterdam Sloterdijk er een overstap is van 7 minuten en in Haarlem een overstap van 3 minuten? Die haalt de trein bijna nooit, dus iedereen kiest eieren voor zijn geld en wie verder dan Haarlem moet vanaf Alkmaar, Heiloo, Castricum gaat dus via Amsterdam. Dus de trein Alkmaar - Amsterdam- Sloterdijk is tjokvol met oneigenlijke passagiers. De trein Haarlem is daarom veel minder druk, en dus niet omdat er geen vraag naar is, maar omdat de aansluiting zo slecht is. Daarnaast moet je in Haarlem om een belachelijk hoekje lopen, dat vind ook bijna niemand fijn. Nu wordt de aansluiting een nog groter drama.

Kortom als de Treinen Alkmaar - Haarlem en Haarlem Den Haag gewoon zouden aansluiten (of nog beter weer een normale directe verbinding zouden worden), dan zou de lijn veel drukker zijn.

Nu beslist de NS de intercity trein Haarlem - Alkmaar in de spits niet meer te laten stoppen in Heiloo en Castricum en dus wordt de trein Amsterdam NOG drukker. In plaats van goede aansluiting naar Haarlem en verder te regelen.
Dit zal nog vele klachten regenen en is ook absurd. Wil de NS werk van Noord naar Zuid Holland bewust ontmoedigen? Kan dit graag gerepareerd worden?

Ben het helemaal met je eens. Ik reis al jarenlang naar Leiden, eerst vanaf heiloo, nu vanaf castricum. Dit was eerst een hele fijne directe trein, nu moet ik steeds rennen voor de aansluiting die ik zeer regelmatig mis. Om dezefde reden ook gekozen voor de sjokvolle trein naar Sloterdijk. Ik weet uit ervaring dat er heel veel mensen zijn die om deze reden nu met de auto gaan, of via sloterdijk in plaats van haarlem.

Buiten dat: gezien ik regelmatig moet staan in de trein naar Haarlem, vind ik het erg ongeloofwaardig dat er te weinig mensen reizen..

Zou graag de directe trein naar Den Haag terug zien!
Reputatie 1

Buiten dat: gezien ik regelmatig moet staan in de trein naar Haarlem, vind ik het erg ongeloofwaardig dat er te weinig mensen reizen..

Dat is uw woord tegen die van de NS, waarbij de NS kan schermen met feitelijke reizigersaantallen op basis van OV-Chipkaart gegevens (reizigersdata). Overigens heeft u waarschijnlijk vaak moeten staan in de spitsuren; dat is niet vreemd, dat komt op veel trajecten voor. De reden dat de bestaande intercity wordt gewijzigd is dat deze juist buiten de spits vaak vrijwel leeg is. Wel ga ik met u hopen dat de sprinters die gaan rijden over de Kennermerlijn langer worden. De vier bakken DDZ zijn nu al vaak niet toereikend, dat zal nog erger worden als er binnenkort veel voormalige Intercitygebruikers ook deze sprinters gaan gebruiken.
Reputatie 7
Badge +3
Buiten dat: gezien ik regelmatig moet staan in de trein naar Haarlem, vind ik het erg ongeloofwaardig dat er te weinig mensen reizen.
En op welke tijden moet je dan staan? Ik vermoed dat je het alleen over de ochtendspits op schooldagen hebt. En daar zit het probleem: buiten de spits, in de avond en het weekend zijn de IC's grotendeels leeg. Je kunt niet verwachten dat NS 7 dagen per week 20 uur per dag een IC laat rijden als er slechts twee of drie treinen per dag in de ochtendspits druk zijn. Dan zet je alleen in de spits een paar extra treinen in zoals nu gaat gebeuren.
Klopt, de ochtendtrein. Maandag tot donderdag regelmatig staan. Begrijp absoluut dat die treinen op rustige tijden niet rijden. Zou wat mij betreft, en voor velen anderen uit Castricum / Heiloo een oplossing zijn om een directe en snelle trein naar Haarlem te behouden in de ochtend en avondspits, liefst weer direct door naar Leiden en den Haag. De trein naar Sloterdijk is namelijk ook altijd vol = staan, die wordt nu dus nog drukker...
Dit is ook het deel van de beslissing die ik niet goed begrijp. Uit de vele discussies die er op dit forum al zijn gevoerd over dit onderwerp blijkt duidelijk dat er te weinig reizigers zijn om de Intercity Alkmaar-Haarlem te laten voortbestaan buiten de spits. Dat kan ik goed begrijpen. De reden waarom is besloten om de Intercity in de spits niet meer te laten stoppen op het traject tussen Alkmaar en Beverwijk (Heiloo-Castricum-Uitgeest), zoals tot nu toe gebeurde, vind ik een stuk minder duidelijk. Veel forensen uit deze regio die naar Haarlem reizen zullen te maken krijgen met langere reistijden.

Als mogelijke reden heb ik hierboven gelezen dat het doel is om een betere spreiding van reizigers tussen de Intercity en Sprinter te krijgen. Ook wordt als reden aangevoerd dat de plaatsen Uitgeest, Castricum en Heiloo te klein zouden zijn om de Intercity daar nog te laten stoppen, maar een duidelijke (logistieke) reden voor de beslissing om drie tussenstops van de Intercity op te heffen heb ik niet kunnen vinden. Het kan natuurlijk zijn dat ik iets gemist heb.

Als iemand dit zou kunnen verduidelijken, zou dat heel fijn zijn.

Reageer