beantwoord

ongevraagde upgrade naar eerste klas


Hallo,

 

Ik krijg zojuist een mailtje dat ik €20 extra moet betalen voor een eersteklas kaartje. Ik was gaan staan in de eersteklasruimte omdat ik een telefoongesprek wilde voeren. Ik heb hem de situatie uitgelegd en verteld dat ik niet zou gaan zitten. Hij ging akkoord. Ik ben NIET gaat zitten en toch meent de conducteur dat ik een boete verdien. Hij heeft niet verteld dat hij dat zou gaan doen, want dan was het nog mijn keuze geweest. Ik ben hierover nogal verbolgen, aangezien ik regelmatig MOET staan in de eerste klas vanwege de drukte. 

icon

Beste antwoord door mrfreeze 28 March 2023, 12:40

Bekijk origineel

26 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Hoi AnnelienvH,

Tja, wij waren er niet bij en weten dus niet wat de conducteur gezegd heeft. Feit is dat het gewoon niet toegestaan is, ook niet als je staat en ook niet bij drukte. Je kunt proberen contact op te nemen met de klanteNService per telefoon (030-7515155), chat, Facebook of Twitter, om te kijken of zij nog iets voor je kunnen betekenen.

Reputatie 7
Badge +1

Hoi AnnelienvH,

Tja, wij waren er niet bij en weten dus niet wat de conducteur gezegd heeft. Feit is dat het gewoon niet toegestaan is, ook niet als je staat en ook niet bij drukte. Je kunt proberen contact op te nemen met de klanteNService per telefoon (030-7515155), chat, Facebook of Twitter, om te kijken of zij nog iets voor je kunnen betekenen.

Vraagje, Waar kan ik als reiziger ergens terugvinden dat staan in de 1e klasse niet is toegestaan???

Of staat dat weer in piepkleine lettertjes op pagina 48 van de Algemene Voorwaarden?? 

Reputatie 7
Badge +3

Het staat sowieso in de Algemene Voorwaarden, artikel 2.4. Of het ergens anders ook staat, geen idee. Maar ik zou het denk ik omdraaien. Het lijkt me logisch dat je met een 2e klas-ticket niet 1e klas mag reizen. Als je er wel zou mogen staan, zou juist dat expliciet benoemd moeten zijn.

2) U bevindt zich in de klasse die vermeld is op uw Vervoerbewijs, of waarop u recht heeft op basis van uw Vervoerbewijs. Dit houdt onder andere in dat u geen geldig Vervoerbewijs heeft als u met een Vervoerbewijs voor de tweede klasse plaatsneemt in de eerste klasse;

Reputatie 7
Badge +1

Het staat sowieso in de Algemene Voorwaarden, artikel 2.4. Of het ergens anders ook staat, geen idee. Maar ik zou het denk ik omdraaien. Het lijkt me logisch dat je met een 2e klas-ticket niet 1e klas mag reizen. Als je er wel zou mogen staan, zou juist dat expliciet benoemd moeten zijn.

2) U bevindt zich in de klasse die vermeld is op uw Vervoerbewijs, of waarop u recht heeft op basis van uw Vervoerbewijs. Dit houdt onder andere in dat u geen geldig Vervoerbewijs heeft als u met een Vervoerbewijs voor de tweede klasse plaatsneemt in de eerste klasse;

Van Dale geeft als synoniem voor plaatsneemt "zitten”  en volgens mij is dat ook echt de gebruikelijke vertaling. TS is echter niet gaan zitten maar gewoon blijven staan. Ik denk derhalve dat op basis van dit artikel NS geen poot heeft om op te staan.  

Reputatie 6
Badge +1

Het staat sowieso in de Algemene Voorwaarden, artikel 2.4. Of het ergens anders ook staat, geen idee. Maar ik zou het denk ik omdraaien. Het lijkt me logisch dat je met een 2e klas-ticket niet 1e klas mag reizen. Als je er wel zou mogen staan, zou juist dat expliciet benoemd moeten zijn.

2) U bevindt zich in de klasse die vermeld is op uw Vervoerbewijs, of waarop u recht heeft op basis van uw Vervoerbewijs. Dit houdt onder andere in dat u geen geldig Vervoerbewijs heeft als u met een Vervoerbewijs voor de tweede klasse plaatsneemt in de eerste klasse;

Van Dale geeft als synoniem voor plaatsneemt "zitten”  en volgens mij is dat ook echt de gebruikelijke vertaling. TS is echter niet gaan zitten maar gewoon blijven staan. Ik denk derhalve dat op basis van dit artikel NS geen poot heeft om op te staan.  

Er staat vrij duidelijk dat je je moet bevinden (wat volgens de Van Dale “ergens zijn” betekent) in de klasse van je vervoerbewijs. En dat dit onder andere inhoudt dat je geen geldig vervoerbewijs hebt als je met een vervoerbewijs voor de tweede klasse plaatsneemt (of zit, als je dat graag zo ziet) in de eerste klasse. 

Maar dat houdt dus ook in dat je er niet mag staan: je mag je immers niet in de eerste klasse bevinden

Reputatie 7
Badge +1

Het staat sowieso in de Algemene Voorwaarden, artikel 2.4. Of het ergens anders ook staat, geen idee. Maar ik zou het denk ik omdraaien. Het lijkt me logisch dat je met een 2e klas-ticket niet 1e klas mag reizen. Als je er wel zou mogen staan, zou juist dat expliciet benoemd moeten zijn.

2) U bevindt zich in de klasse die vermeld is op uw Vervoerbewijs, of waarop u recht heeft op basis van uw Vervoerbewijs. Dit houdt onder andere in dat u geen geldig Vervoerbewijs heeft als u met een Vervoerbewijs voor de tweede klasse plaatsneemt in de eerste klasse;

Van Dale geeft als synoniem voor plaatsneemt "zitten”  en volgens mij is dat ook echt de gebruikelijke vertaling. TS is echter niet gaan zitten maar gewoon blijven staan. Ik denk derhalve dat op basis van dit artikel NS geen poot heeft om op te staan.  

Er staat vrij duidelijk dat je je moet bevinden (wat volgens de Van Dale “ergens zijn” betekent) in de klasse van je vervoerbewijs. En dat dit onder andere inhoudt dat je geen geldig vervoerbewijs hebt als je met een vervoerbewijs voor de tweede klasse plaatsneemt (of zit, als je dat graag zo ziet) in de eerste klasse. 

Maar dat houdt dus ook in dat je er niet mag staan: je mag je immers niet in de eerste klasse bevinden

Ja klopt maar die bijzin had er dan beter niet bijgeplaatst kunnen worden,

Reputatie 7
Badge +3

Je stond zonder 1e klaskaartje in de 1e klas en daarvoor krijg je ongevraagd een upgrade. Had je het betaald als de conducteur het gevraagd had? Je weet nu dat je daar in het vervolg ook niet bij drukte zonder geldig kaartje mag staan.

En waarom ga je in de 1e klas staan bellen en niet op het balkon?

Ik krijg zojuist een mailtje dat ik €20 extra moet betalen voor een eersteklas kaartje. Ik was gaan staan in de eersteklasruimte omdat ik een telefoongesprek wilde voeren. 

Als u gaat staan in de eerste klas zult u toch een eerste klas kaartje moeten hebben. Het correctietarief is dan dus correct.

Reputatie 7
Badge +1

Zie onderstaande foto net op Twitter. Hier is volgens mij veel geld te verdienen door NS.

 

 

Reputatie 7
Badge +3

Als een trein zo druk is, dat het gangpad werkelijk van voor naar achter in de hele trein vol staat, zullen er denk ik weinig conducteurs zijn die gaan beboeten. Ze wagen zich waarschijnlijk niet eens in de coupés 🙂 Maar de smoesjes van bellen, telefoon opladen, enz. kennen we natuurlijk inmiddels wel.

Badge +3

Goh, en die foto doet het goed op Twitter zeg! Wordt zelfs gedeeld door Tweede Kamerleden https://twitter.com/MustafaAmhaouch/status/1640600907678138368 (komt NS weer met een ICM-3 of in de spits of zo).

Oh nee wacht dat ging over elders in het land… Enschede.

Dit was Venlo - Eindhoven - Den Haag? Verstandig om dan een 1100 naar Den Haag te nemen! Tja, gewoon 2 locs met wat bakken ICR ertussen… Jammer dan!

Oh en NS reageert:

Het is natuurlijk niet de bedoeling om mensen weg te jagen, maar zo'n drukke trein reist natuurlijk niet fijn. Ik wil je adviseren om je ervaring te delen in onze Druktemelder: https://bit.ly/2wSI7I0 . Je signaal wordt dan meegenomen in onze volgende evaluatie.

Ik moet regelmatig staan. Waar dan ook. Ook als ik een upgrade van een dag neem. en dan zie ik hele volksstammen studentjes lekker slapen. In de eerste klas. Conducteur?? Nee hoor, dan zie je niemand. 
Iemand vraagt of je dan niet op het balkon kunt bellen. Weleens geprobeerd? Dacht ik al. 
Iemand anders wil weten of ik betaald zou hebben. Nee natuurlijk niet. Ik was weggegaan. 
Ongevraagd zoiets doen is onbehoorlijk. Omdat hij mij kaart scant, kan hij zoiets doen. En NS maakt het vrijwel onmogelijk om in verweer te komen. Heel slechte zaak. 
En de dooddoener: “wij waren er niet bij”, vind ik suffer dan suf. 

Als een trein zo druk is, dat het gangpad werkelijk van voor naar achter in de hele trein vol staat, zullen er denk ik weinig conducteurs zijn die gaan beboeten. Ze wagen zich waarschijnlijk niet eens in de coupés 🙂 Maar de smoesjes van bellen, telefoon opladen, enz. kennen we natuurlijk inmiddels wel.

Serieus?? Ik ben een vrouw van 62. Heb echt geen behoefte aan zwartrijden. 🙄. Er zijn ook gewoon eerlijke mensen #waardengasten

Reputatie 7
Badge +3

Goh, en die foto doet het goed op Twitter zeg! Wordt zelfs gedeeld door Tweede Kamerleden https://twitter.com/MustafaAmhaouch/status/1640600907678138368 (komt NS weer met een ICM-3 of in de spits of zo).

Oh nee wacht dat ging over elders in het land… Enschede.

Dit was Venlo - Eindhoven - Den Haag? Verstandig om dan een 1100 naar Den Haag te nemen!) is gewoon 2 locs met wat bakken ICR ertussen… Jammer dan!

Oh en NS reageert:

Het is natuurlijk niet de bedoeling om mensen weg te jagen, maar zo'n drukke trein reist natuurlijk niet fijn. Ik wil je adviseren om je ervaring te delen in onze Druktemelder: https://bit.ly/2wSI7I0 . Je signaal wordt dan meegenomen in onze volgende evaluatie.

 

Ik zag die foto en het bericht eerder vandaag ook voorbij komen. Wat natuurlijk niet mee hielp was het dassenprobleem waardoor veel reizigers vanaf Eindhoven omreisden via Tilburg met de 1100. En die van 8:14 uit Eindhoven was een ICR-7, had meneer het 2e kamer lid een half uur eerder of een half uur later de trein genomen was die 2 wagons langer. Maar goed nieuws, de dassen zijn hun huis uitgezet en op zoek naar een nieuwe woning, het spoor is hersteld en morgen rijden de treinen weer gewoon van en naar Den Bosch. 

Badge +3

Over die voorwaarden (AVR-NS)… die zijn wel actueel gemaakt zeg!

Art. 2.4 lid 1

U gebruikt uw OV-chipkaart of Betaalpas/creditcard op de wijze zoals voorgeschreven in artikel 3 van deze Voorwaarden. Dit betekent onder andere dat u voldoet aan de daarin uitgewerkte verplichting om in en uit te checken tenzij anders bepaald voor uw Product of situatie; Als u met gebruik van uw OV-chipkaart of Betaalpas/creditcard terug reist richting het station waar u heeft ingecheckt, moet u eerst uitchecken en weer inchecken voordat u terug kunt keren naar het station waarvan u uw reis met NS begon. Dat hoeft niet als de oorzaak van het reizen in die richting buiten uw invloedsfeer ligt, of als u omreist en dat door NS geadviseerd is.

Terugsteekverbod bestaat dus niet meer, als er een zinnig (Reisplanner) advies is. Een correctie na controle kan je dus aanvechten, waarbij het c-woord (coulance) niet speelt.

Reputatie 7
Badge

Ongevraagd zoiets doen is onbehoorlijk. Omdat hij mij kaart scant, kan hij zoiets doen. En NS maakt het vrijwel onmogelijk om in verweer te komen. Heel slechte zaak. 
En de dooddoener: “wij waren er niet bij”, vind ik suffer dan suf. 

Dat ben ik net als vele andere klagers op dit forum volkomen met u eens maar NS trekt zich daar voorlopig niets van aan.

Reputatie 7
Badge

Als een trein zo druk is, dat het gangpad werkelijk van voor naar achter in de hele trein vol staat, zullen er denk ik weinig conducteurs zijn die gaan beboeten. Ze wagen zich waarschijnlijk niet eens in de coupés 🙂 Maar de smoesjes van bellen, telefoon opladen, enz. kennen we natuurlijk inmiddels wel.

Serieus?? Ik ben een vrouw van 62. Heb echt geen behoefte aan zwartrijden. 🙄. Er zijn ook gewoon eerlijke mensen #waardengasten

Blijkbaar wel want dat is exact wat u hier gedaan heeft.

Badge +3

Iemand vraagt of je dan niet op het balkon kunt bellen. Weleens geprobeerd?

Als ik in een stiltecoupé zit en er dringend gebeld moet worden loop ik gewoon (zachtjes pratend) de coupé uit richting balkon… 

Misschien wat staande reizigers (pardon, sorry...) die dan aan de kant moeten, het zij zo. Zelfde als wanneer je naar de wc zou willen.

Reputatie 7
Badge +3

Als een trein zo druk is, dat het gangpad werkelijk van voor naar achter in de hele trein vol staat, zullen er denk ik weinig conducteurs zijn die gaan beboeten. Ze wagen zich waarschijnlijk niet eens in de coupés 🙂 Maar de smoesjes van bellen, telefoon opladen, enz. kennen we natuurlijk inmiddels wel.

Serieus?? Ik ben een vrouw van 62. Heb echt geen behoefte aan zwartrijden. 🙄. Er zijn ook gewoon eerlijke mensen #waardengasten

U bevond zich met een 2e klas vervoerbewijs in de 1e klas. Wat de reden daarvoor is doet er niet toe.

Ik ben het wel met u eens dat de conducteur had moeten aangeven dat u een correctietarief zou moeten betalen ipv te zeggen dat het zo ok was. Voor de conducteur was het ook ok, hij heeft geregistreerd dat u zich in de 1e klas bevond, en dat resulteert dan in een correctietarief. 

Reputatie 7
Badge +3

Ik moet regelmatig staan. Waar dan ook. Ook als ik een upgrade van een dag neem. en dan zie ik hele volksstammen studentjes lekker slapen. In de eerste klas. Conducteur?? Nee hoor, dan zie je niemand. 
Iemand vraagt of je dan niet op het balkon kunt bellen. Weleens geprobeerd? Dacht ik al. 
Iemand anders wil weten of ik betaald zou hebben. Nee natuurlijk niet. Ik was weggegaan. 
Ongevraagd zoiets doen is onbehoorlijk. Omdat hij mij kaart scant, kan hij zoiets doen. En NS maakt het vrijwel onmogelijk om in verweer te komen. Heel slechte zaak. 
En de dooddoener: “wij waren er niet bij”, vind ik suffer dan suf. 

Jazeker, heb ik geprobeerd te bellen op het balkon, meerdere keren zelfs. En het gaat prima. Alternatief was om in de stiltecoupé te bellen en dat doe ik dus uit principe niet. Bij voorkeur voer ik helemaal geen telefoongesprekken in de trein.

Als je wel wilt bellen in de 1e klas maar niet wilt betalen voor de 1e klas, dan moet je verlies nemen als je beboet wordt. 

Je weet nu wat kost.

Wat een rare reacties. Of het wel of niet logisch is om mensen te beboeten voor het STAAN in de eerste klasse (terwijl de hogere prijs juist is gebaseerd op meer ZITcomfort) lijkt me hier niet het punt, het probleem is dat NS het stiekem beboeten van zijn vaste klanten tot beleid heeft gemaakt. Zijn er überhaupt voorbeelden van andere bedrijven die op deze manier werken?

Badge +3

Wat een rare reacties. Of het wel of niet logisch is om mensen te beboeten voor het STAAN in de eerste klasse (terwijl de hogere prijs juist is gebaseerd op meer ZITcomfort) lijkt me hier niet het punt, het probleem is dat NS het stiekem beboeten van zijn vaste klanten tot beleid heeft gemaakt. Zijn er überhaupt voorbeelden van andere bedrijven die op deze manier werken?

Als je gecontroleerd wordt in de 1e klas met een (verder geldig) vervoerbewijs 2e klas volgt er een correctie/afwijking op je NS Flex factuur.

Veel conducteurs weten dat blijkbaar niet, net als bij een gemiste incheck. Dan zeggen ze “het is goed zo, ik check je wel even in”

Maar dat kán dus helemaal niet en kost je (achteraf, factuur) 50 euro, en bij controle in de 1e klas 20 euro. Want daar mag je je niet ‘bevinden’ met een 2e klas vervoerbewijs.

Op Twitter gaat het nu over een ‘wet’ WPV2000 waarin dat staat, plus de NS-AVR die daar nog (beperkende) voorwaarden overheen legt. En dat mag op zich!

In zo’n drukke trein 1e klas staan en mij controleren/beboeten gaat natuurlijk niet lukken, want al zou ik een zitplaats hebben dan pak ik mijn spullen en zeg doei en ‘vlieg’ naar het balkon of zo (want geldig vervoerbewijs daar).

“Tot zometeen ‘aan de andere kant’ en haal V&S er gerust bij om te bewijzen dat ik ergens stond/zat waar dat niet mocht…” 🤣 Was dat mijn sigaret? Tja, iemand wilde blijkbaar roken en ik ruik het ook!

@Sander-VH als jij zulke sujetten tegen weet te houden, en dan de tijd hebt/neemt om een UvB te schrijven dan is dat pure luxe voor jou (en natuurlijk pech voor mij, als je mij staande weet te houden wegens wat dan ook).

Aan mij zal het niet liggen (netjes betalen voor de juiste reisklasse) maar zo werkt het dus wel in de praktijk.

Als het om een UvB gaat voor 1e klas reizen moet je toch gaan rekenen op basis van de info die een reiziger geeft (wat zou dat je extra kosten)?

Van welk station naar waar reis je? Dan krijg je van mij (de vriendelijke HC) een kaartje voor de ritprijs van X naar Y met wat toeslag, maar op Y moet je wel mijn trein uit!

Waar je ook nog de hele dag mee door poortjes kan… maar dat terzijde 😴

Bij Flex natuurlijk gewoon die 20 of 50 euro correctie op je factuur. Waar je vandaan komt of heen wilt maakt niet uit (je zat in een trein zonder inchceck, kreeg controle en het systeem zoekt het verder wel uit).

Ik moet regelmatig staan. Waar dan ook. Ook als ik een upgrade van een dag neem. en dan zie ik hele volksstammen studentjes lekker slapen. In de eerste klas. Conducteur?? Nee hoor, dan zie je niemand. 
Iemand vraagt of je dan niet op het balkon kunt bellen. Weleens geprobeerd? Dacht ik al. 
Iemand anders wil weten of ik betaald zou hebben. Nee natuurlijk niet. Ik was weggegaan. 
Ongevraagd zoiets doen is onbehoorlijk. Omdat hij mij kaart scant, kan hij zoiets doen. En NS maakt het vrijwel onmogelijk om in verweer te komen. Heel slechte zaak. 
En de dooddoener: “wij waren er niet bij”, vind ik suffer dan suf. 

Ik geloof dat je het niet snapt. Als je in de eerste klas gaat zitten of staan moet je eerste klas betalen. 

Alleen wegsturen uit de eerste klas bij controle is natuurlijk onzin, alleen boetes helpen om herhaling te voorkomen.

Ik bevind me duidelijk in een gezelschap van heilige boontjes en betwetertjes. Ik ga weer verder met m’n leven. 

Reputatie 7
Badge +3

Het feit dat je het niet eens bent met de uitleg wil niet zeggen dat de uitleg niet klopt.

Reageer