beantwoord

ongewenste onbekende "meereizigers" op jouw abonnement: is dat toegestaan?

• 18 april 2019
  • 7 reacties
  • 551 Bekeken

Het gebeurt mij regelmatig (de laatste tijd gelukkig iets minder vaak) dat een onbekend persoon reizend met een kaartje met korting vraagt met mij op mijn abonnement "mee te reizen", terwijl deze persoon zelf geen kortingsabonnement heeft.
Ik vind dat op zijn zachtst gezegd nogal onaangenaam. Enerzijds kost het mij natuurlijk niets extra's en is het toegestaan met korting mee te reizen met iemand die al een abonnement heeft. Maar anderzijds geeft het toch een soort gevoel van verantwoordelijkheid (hij reist immers op jouw kaart "mee") voor een persoon die je volledig onbekend is. En ik vraag me ook af het officieel wel toegestaan is om zonder abonnement met korting te reizen ervan uitgaande dat er wel iemand in de trein zit met een abonnement waar je gebruik van zult kunnen maken.
Weet iemand hoe dit officieel zit? Mij lijkt niet dat het de bedoeling van NS is dat de meereiskorting op deze manier gebruikt wordt.
icon

Beste antwoord door Loes 18 april 2019, 20:28

Officieel kan NS hier weinig aan doen. Als de abonnementhouder akkoord gaat en het traject is hetzelfde, kan ik tijdens controle weinig, er wordt voldaan aan de voorwaarden.
Stel dat een reiziger zegt met jou mee te reizen en dat wil je niet, geef dat aan bij de betreffende hoofdconducteur, jij bepaalt of er reizigers mee mogen reizen, niet degene die het hoopt. Dus bij geen toestemming kan er dus gehandhaafd worden. Dit even in een notendop verteld.
Bekijk origineel

7 reacties

Officieel kan NS hier weinig aan doen. Als de abonnementhouder akkoord gaat en het traject is hetzelfde, kan ik tijdens controle weinig, er wordt voldaan aan de voorwaarden.
Stel dat een reiziger zegt met jou mee te reizen en dat wil je niet, geef dat aan bij de betreffende hoofdconducteur, jij bepaalt of er reizigers mee mogen reizen, niet degene die het hoopt. Dus bij geen toestemming kan er dus gehandhaafd worden. Dit even in een notendop verteld.
Reputatie 7
Badge +2
Dit is de omkeerde wereld. Iemand met een bepaald abonnement mag 3 personen meenemen die in de daluren gebruik mogen maken van 40% korting en op dezelfde route meereizen. Dat hoort bij dat abonnement en de abonnementhouder kan en mag zelf bepalen wie hij/zij meeneemt.
En niet een parasiet bepaalt dat hij/zij met een willekeurige abonnementhouder met korting samenreist.

Met e-tickets is het te ondervangen door naast eigen naam ook de naam van de abonnementhouder in te laten vulllen met wie samengereisd wordt. Maar met een OV-chipkaart is dat lastiger.

Het enige wat abonnementhouders kunnen doen, is het consequent weigeren om iemand mee te laten reizen. Je moet dan wel stevig in je schoenen staan, als deze parasieten net zo zijn als degenen met de gratis meereiskaartjes. Daar werd ik ook niet blij van.
Badge +3
Het eenvoudigste is om te zeggen dat je geen abonnement hebt en tegen vol tarief op saldo reist. Dan druipt zo'n profiteur snel af. Aan je OV-chipkaart is aan de buitenkant niet te zien of er een kortingsabonnement op staat.
Je moet officieel toch al op het perron een geldig kaartje hebben? In dat geval mag het dus niet dat je pas in de trein een meereispartner zoekt. Bij een uitgangscontrole zou je dan tegen de lamp lopen, maar bij een controle in de trein is het lastiger, want een controle is een momentopname, een conducteur gaat niet bijhouden wie bij het inchecken al bij elkaar hoorden en wie pas in de trein.
Reputatie 4
Omgekeerd kan ook: in Duitsland gelden veel abonnementen in het weekend bvb voor 2 personen-je mag dan je vrouw meenemen om te gaan shoppen, is de idee. Dan staan er soms mensen bij de stempelautomaten (die hebben ze daar nog gewoon) die aanbieden dat je best met hun gratis mee mag reizen. Dat heet daar sociaal gevoel.
Of mensen die hun wel gebruikte maar niet geknipte kaartje na terugkomst bij de ticketautomaat zetten zodat een volgende ermee kan.
Badge +3
Dat is inderdaad erg sociaal en doe ikzelf ook met chipkaartjes (dagkaart... terwijl ik bijv. om 15:00 al op mijn bestemming/weer thuis ben). Meestal pik je er binnen een paar minuten wel een toerist uit die staat te hannesen bij de automaten. "Free Day Pass, valid until 4:00 AM tomorrow"...

De laatste keer was het iemand in Eindhoven die naar Den Haag moest, en 's avonds nog naar Amsterdam op en neer wilde.. Geef maar 5 euro dan ben je 'good to go', en loop ik ook nog even mee naar de poortjes als bewijs dat het klopt. Win-win situatie 😉

Maar omgekeerd, het 'meereisbedelen' ben ik wel klaar mee. Ligt een beetje aan de persoon die het vraagt natuurlijk.
Reputatie 7
Badge +2
Ik betaal ook gewoon voor mijn abonnement, dus zeg nee tegen die onbekende die goedkoop op mijn abonnement/ov wil meereizen.

Reageer