Onjuiste omreisadviezen door treinpersoneel

Reputatie 4
Afgelopen vrijdag (30 maart) nam ik om 15:05 de intercity op Amsterdam Centraal die naar Maastricht zou rijden. In de reisplanner app werd op dat moment wel al aangegeven dat er, door een defecte trein, minder treinen reden tussen Utrecht en Den Bosch, maar deze intercity zou vooralsnog wel gewoon doorrijden tot zijn eindbestemming.
Kort na vertrek gaven de beeldschermen in de trein aan dat de trein niet verder zou rijden dan Utrecht, ook in de reisplanner app werd dit bevestigd. Pas een kwartier later volgde een omroepbericht waarin de conductrice meldde dat haar zojuist het nieuws had bereikt dat de trein niet verder zou rijden dan Utrecht, oorzaak zou een wisselstoring zijn. Reizigers naar Den Bosch en verder kregen het advies om te reizen via Arnhem, het alternatief was een stopbus naar Geldermalsen en daar verder reizen per sprinter. Kort voor aankomst in Utrecht herhaalde zij dit bericht, er zou geen treinverkeer mogelijk zijn tussen Utrecht en Den Bosch dus de enige opties waren omreizen via Arnhem of de stopbus naar Geldermalsen.
Omdat de reisplanner app en ovtijden.com op dat moment nog steeds aangaven dat de eerstvolgende intercity (die 10 minuten later om 15:41 zou vertrekken vanuit Utrecht) naar het zuiden gewoon zou kunnen rijden via Den Bosch besloot ik het advies van de conductrice te negeren. Dat bleek een verstandige keuze want deze trein reed inderdaad gewoon.
Dat werpt bij mij wel de vraag op hoe het kan dat het treinpersoneel zulke verkeerde informatie krijgt, terwijl de correcte informatie ondertussen wel gewoon beschikbaar is voor de reizigers. Ik hoop dat hier maatregelen tegen genomen kunnen worden, want de mensen die het omreisadvies wel hebben opgevolgd zullen hierdoor een veel langere reis hebben gemaakt en vermoedelijk niet in aanmerking komen voor Geld Terug Bij Vertraging omdat de omreis volkomen onnodig was.

Nota bene: ik heb deze vraag/melding aanvankelijk via NS Chat proberen door te zetten, maar dat wilde men daar alleen doen als ik allerlei, voor deze melding volstrekt irrelevante, persoonsgegevens wilde verstrekken. Ik betwijfel of dat in lijn is met de AVG die volgende maand in werking treedt.

4 reacties

Reputatie 7
Badge
ik heb deze vraag/melding aanvankelijk via NS Chat proberen door te zetten, maar dat wilde men daar alleen doen als ik allerlei, voor deze melding volstrekt irrelevante, persoonsgegevens wilde verstrekken. Ik betwijfel of dat in lijn is met de AVG die volgende maand in werking treedt.
mij vroegen ze bij zo'n melding een beschrijving van de conducteur "want anders kan ik het niet in het systeem verwerken". Toen ik behulpzaam een clown ging beschrijven, met oranje haar en rode schoenen, werd de chat verbroken 😞
Reputatie 7
Badge
Ik betwijfel of dat in lijn is met de AVG die volgende maand in werking treedt.https://ddma.nl/actueel/bedrijfsleven-ziet-belang-avg-is-er-zelf-nog-klaar/
Wat vervelend om te merken dat dit achteraf niet het goede advies geweest is, achja. Daarbij is het ook spijtig dat je je melding niet goed kwijt kon via onze chat. Daarom zal ik het voor je doen. Gelukkig dat je er zelf natuurlijk goed uitgekomen bent tijdens je reis, maar dit zou inderdaad elke reiziger dan moeten weten.
Het lastige in deze is dat het herhaaldelijk blijkt dat het treinpersoneel minder weet dan sommige reizigers. Zo gebeurt het herhaaldelijk dat het treinpersoneel pas laat geïnformeerd wordt over het feit dat treinen niet verder rijden dan station X . Als machinist zie je het soms zelfs staan in de CTA bakken terwijl je daar verder nog niet over geïnformeerd bent.

Ook voor het treinpersoneel is dat een ergernis en is het lastig omdat je pas laat de reizigers kunt informeren, maar het probleem is vaak dat het bijsturen van de mensen en het materieel veel tijd en overleg kost. Hierdoor komt informatie vaak pas laat bij het treinpersoneel omdat er eerst een nieuwe indeling van materiaalloop en personeel gemaakt moet worden.

En de HC heeft in dit geval de op dat moment voor haar beschikbare informatie gebruikt om de mensen te informeren. De trein die op dat moment nog in de reisplanner stond had ook nog aangepast kunnen worden dat ook deze maar tot Utrecht reist.

Als treinpersoneel loop je ook wel eens naar je trein toe als er een versperring is en dan weet je pas op vertrektijd of je daadwerkelijk kan/mag vertrekken. En dan zijn er zelfs vaak reizigers die aan je vragen of deze trein wel rijdt en dan kun je daar eigenlijk geen ander antwoord op geven dat het er op dat moment nog wel op lijkt.

In dit geval heeft je gok om de latere trein af te wachten je een omweg bespaart maar deze trein had ook nog op het laatste moment qua eindpunt gewijzigd kunnen worden.De HC heeft in deze zijn/haar werk toch goed gedaan.

Reageer