beantwoord

onplezierige ervaring

• 21 augustus 2016
  • 8 reacties
  • 402 Bekeken

Toen vandaag voor het éérst in mijn leven in een stiltecoupe terug, toen ik het waagde iets tegen mijn vrouw te zeggen werd ik uiterst onplezierige wijze door een medereiziger bedreigd dat mijn bek moet houden, anders zou hij wel even.
Dit is toch te gek voor woorden
icon

Beste antwoord door Laura B. NS 21 augustus 2016, 13:02

Hallo bafforosso. Welkom op het NS Serviceforum.

Spijtig om te lezen dat deze medereiziger je op deze manier heeft aangesproken. Dat lijkt me niet de bedoeling, maar daar kunnen wij als NS niet heel veel aan doen. Dit heeft meer te maken met de normen en waarden van deze reiziger dan de regels die wij hanteren. De medereiziger mocht je hier gewoon op aanspreken, zo werkt dat in een stiltecoupe, maar de manier waarop is natuurlijk niet netjes. Hopelijk is het uiteindelijk allemaal goed afgelopen?

Let er in het vervolg wel op dat je stil bent in een stiltecoupe, zodat andere reizigers er geen hinder van ondervinden. Mocht je toch in een discussie raken met een medereiziger op de verkeerde manier en krijg je een onveilig gevoel dan mag je altijd het treinpersoneel opzoeken of bellen met 112 of de spoorwegpolitie via het nummer 0900 - 8844. Dit is natuurlijk afhankelijk van elke situatie, maar ik wil de mogelijkheden die je hebt in zulke situaties wel benoemd hebben.

P.S. Ik heb je topic naar het subforum in de trein verplaatst. Daar komt je topic een stuk beter tot zijn recht.
Bekijk origineel

8 reacties

Reputatie 7
Badge +3
Het niet voor niets stiltecoupe.
Hallo bafforosso. Welkom op het NS Serviceforum.

Spijtig om te lezen dat deze medereiziger je op deze manier heeft aangesproken. Dat lijkt me niet de bedoeling, maar daar kunnen wij als NS niet heel veel aan doen. Dit heeft meer te maken met de normen en waarden van deze reiziger dan de regels die wij hanteren. De medereiziger mocht je hier gewoon op aanspreken, zo werkt dat in een stiltecoupe, maar de manier waarop is natuurlijk niet netjes. Hopelijk is het uiteindelijk allemaal goed afgelopen?

Let er in het vervolg wel op dat je stil bent in een stiltecoupe, zodat andere reizigers er geen hinder van ondervinden. Mocht je toch in een discussie raken met een medereiziger op de verkeerde manier en krijg je een onveilig gevoel dan mag je altijd het treinpersoneel opzoeken of bellen met 112 of de spoorwegpolitie via het nummer 0900 - 8844. Dit is natuurlijk afhankelijk van elke situatie, maar ik wil de mogelijkheden die je hebt in zulke situaties wel benoemd hebben.

P.S. Ik heb je topic naar het subforum in de trein verplaatst. Daar komt je topic een stuk beter tot zijn recht.
Zero-tolerance is het enige dat werkt in de stiltecoupé. Als je er niets van zegt als de ene medereiziger wat geluid maakt, kun je er ook niets meer van zeggen als een volgende nog minder stil is en zo gaat het dikwijls van kwaad tot erger.

Wat natuurlijk ook meespeelt is dat NS niets doet om de regels in de stiltecoupé te handhaven en dat roept ergernis op bij reizigers die de stiltecoupé willen gebruiken zoals de bedoeling is.
Reputatie 7
Badge +4
Het is heel simpel: U kiest ervoor in de stiltecoupé te gaan zitten en dan houdt uw uw mond. Als u er voor kiest in het veel grotere deel van de praatcoupé te gaan zitten, mag u praten.

Het is toch de omgekeerde wereld als u in de stiltecoupé verwacht dat men uw spreken maar moet accepteren? Men hoeft zich toch niet aan u aan te passen in dit geval?

Het is mijn ervaring dat de mensen die de stilte negeren veel groffer reageren dan degenen die er wat van durven te zeggen. Het door u gesignaleerde taalgebruik valt buiten de kaders van de burgerlijke beleefdheid maar u geeft een eventueel eigen aandeel ook niet aan. We waren er niet bij en kunnen alleen op uw woorden afgaan.

Met wat innerlijke beschaving bij de reizigers, zou dit hele probleem niet bestaan.
Reputatie 3
Dat geeft die andere reiziger natuurlijk niet het recht om de ander te bedreigen.

NS moet dit handhaven en die andere reiziger had de conducteur moeten waarschuwen.
Dat NS dit onvoldoende doet is duidelijk.
Reputatie 7
Bedreigen is zeker niet de oplossing.

Het is lastig dit als HC te handhaven, als ik tijdens controle in een stiltecoupé mensen hoor praten, zal ik er wat van zeggen. Meestal is dit erg lastig te constateren -> ik kom een coupé, vraag om de kaartjes. Dan wordt het altijd rumoerig omdat mensen kaartjes pakken, tegen elkaar zeggen pak mijn kaart eens, tegen kinderen zeggen: hé daar is de conducteur, etc etc. Met andere woorden, wie praat er alleen nu en wie praat er ook als ik weg ben?

Verder had de reiziger de HC kunnen waarschuwen, maar zoals altijd, constateert die niets zelf, dan kan hij hier niet op handhaven in de vorm van een bekeuring, hoogstens een waarschuwing geven, maar hier ben ik sowieso geen fan van, want ik weet niet wie de waarheid spreekt soms..
Badge +3
Ik hoorde gisteren van een Amerikaanse vriendin dat zij afgelopen week een paar Engelsen in de stiltecoupé had gewaarschuwd om maar snel stil te zijn voordat de 'rude Dutch' er iets van zouden zeggen.
Mijn ervaring is ook dat mensen die praten in de stiltecoupés vaak erg onbeleefd reageren als je ze er alleen maar op attent maakt dat ze, misschien per ongeluk, in een stilte zone zitten en misschien liever ergens anders willen zitten waar ze wel kunnen praten.
Ik probeer er wel altijd iets van te zeggen. Als iedereen dat steeds zou doen helpt het misschien. Dan hoeft NS alleen het logo te verduidelijken en conducteurs te instrueren hierop te handhaven.

Reageer