beantwoord

Onprettig gevoel door conducteur Fyra

• 2 February 2015
  • 6 reacties
  • 315 Bekeken

• Op het juiste spoor
  • 2 reacties
Vandaag (2 februari) had ik afgesproken om naar mijn ouders te gaan, waardoor ik veel bagage bij me had.
Omdat het een lange reis is, Tilburg-Alkmaar, besloot ik buiten de spits te gaan. Voor mijn vertrek kreeg ik een melding dat er een wisselstoring is bij Utrecht. Waardoor ik besloot om via Breda te reizen en dan de Fyra te pakken aangezien ik veel spullen bij had.
Op station Tilburg heb ik een conducteur gevraagd of er ivm de wisselstoring op Utrecht, de Fyra wel toeslag betaald moest worden. Waarop hij het door had gekregen dat dit wel het geval was.
Op Breda aangekomen, stond de Fyra er al op tijd en stapte ik in. De plekken voor groot bagage waren al vol en mijn koffer is te zwaar voor mij om op de rekken te zetten, waardoor ik het naast me zette. Het bleek dus dat er door de wisselstoring geen toeslag betaald hoefde te worden en was de trein ontzettend vol.
Op dat moment klopte een conducteur hard op mijn raam en had een agressieve lichaamshouding, waarmee hij duidelijk probeerde te maken dat ik mijn bagage op de rekken moest zetten. Waarop ik probeerde te reageren met dat dat mij niet lukte. Later kwam de conducteur nog een keer voorbij me raam en klopte weer, waarna hij de trein in liep en op me afstormde dat ik mijn spullen op de rekken moest zetten. Ik vertelde hem dat dat mij niet lukte, dus vond hij dat ik een extra kaartje voor mijn bagage moest betalen of op de volgende trein moest wachten. Toen ik hem vroeg of hij me anders wou helpen, was het mijn probleem dat ik zo veel bagage bij me had en moest ik maar minder spullen mee nemen. Waarna hij weer weg stormde.
Uiteindelijk zeiden de reizigers om me heen dat ik het gewoon in het gangpad mocht zetten en was er weer een plekje vrij voor een reiziger.
Toen ik weer zat, merkte ik dat ik trilde en rolde er tranen over mijn wangen. Waarna de trein ging rijden. Door de omroep is er 3x vermeld dat plekken vrij gemaakt moesten worden en elke halte nog eens 4x herhaald. Hierdoor had ik een erg onprettig gevoel en gaf hij mij het idee dat ik asociaal was, terwijl ik alleen om zijn hulp vroeg om het erbovenop te zetten. De gehele treinreis van Breda naar Amsterdam centraal, rolde de tranen over mijn wangen van het onprettige gevoel dat de conducteur mij gaf.

Mijn vraag: wat kan ik als reiziger hier tegen doen? Een klacht insturen krijg je zelf vaak vrij weinig reactie op. Ik snap dat ik de plek moest vrij maken, maar dit kon ook op een normale manier overgebracht worden naar mijn idee.

Verder, mijn toeslag is een kaartje. Kan dit wel nog terug gestort worden?

Wacht het antwoord af.

Met vriendelijke groeten,
Boots
icon

Beste antwoord door Loes 2 February 2015, 13:27

Hoi Boots,

Wat een nare ervaring inderdaad. Het mag nooit de bedoeling zijn dat een reiziger zich onveilig voelt door een conducteur en in dit geval een treinmanager. Voor zover ik weet is dat de functienaam voor mijn collega's op de Intercity Direct (voorheen Fyra).

Tav bagage zijn er door NS regels vastgelegd, ook ik kan daar niet zomaar omheen, maar in het geval van verstoring probeer ikzelf te roeien met de riemen die ik heb. Ik verwacht hetgeen Pe_pe zegt het geval zal zijn geweest en ik praat het niet goed. Er wordt van ons verwacht professioneel te blijven. Zo heb ik ook een geheel onterecht een reiziger bot aangesproken, terwijl die een opdracht uitvoerde die mijn collega had opgedragen. Ik bied dan ook daarna gewoon me excuses aan, want ja, we zijn ook mensen.

In dit topic komt vermoed ik ook nog wel een moderator zijn of haar hulp aanbieden voor de toeslag en voor eventueel je volledige verhaal over deze treinmanager.

Ik kan alleen maar het advies van John beamen.
Bekijk origineel

6 reacties

De conducteur was waarschijnlijk zelf al helemaal over z'n theewater vanwege de drukte en alle geïrriteerde reizigers door die verstoring. De trein zal stampvol gezeten hebben en dan is het inderdaad asociaal om zitplaatsen bezet te houden met bagage. U had natuurlijk een medereiziger kunnen vragen om even te helpen uw bagage in het rek te leggen. De herhaalde omroepberichten zullen zeker niet aan u persoonlijk gericht zijn geweest. Die zijn gewoon bedoeld om zoveel mogelijk reizigers in de trein plaats te kunnen bieden.
Ik heb het gevraagd, maar men vond het te zwaar. En ik snap zijn irritatie van de drukte, maar als nog vind ik dat je op werk professioneel genoeg moet kunnen zijn om iemand rustig te kunnen benaderen. Vind het niet kunnen dat een conducteur een reiziger zo'n naar gevoel geeft en 'dreigt'
Ik heb het gevraagd, maar men vond het te zwaar. En ik snap zijn irritatie van de drukte, maar als nog vind ik dat je op werk professioneel genoeg moet kunnen zijn om iemand rustig te kunnen benaderen. Vind het niet kunnen dat een conducteur een reiziger zo'n naar gevoel geeft en 'dreigt'
Reputatie 4
Badge
Vervelend voor je. Trek het je niet aan. Er zijn veel aardige conducteurs, maar helaas zijn er ook enkele botte types. Het zijn net mensen. Het is alleen vervelend als je zo behandeld wordt.
Hoi Boots,

Wat een nare ervaring inderdaad. Het mag nooit de bedoeling zijn dat een reiziger zich onveilig voelt door een conducteur en in dit geval een treinmanager. Voor zover ik weet is dat de functienaam voor mijn collega's op de Intercity Direct (voorheen Fyra).
Tav bagage zijn er door NS regels vastgelegd, ook ik kan daar niet zomaar omheen, maar in het geval van verstoring probeer ikzelf te roeien met de riemen die ik heb. Ik verwacht hetgeen Pe_pe zegt het geval zal zijn geweest en ik praat het niet goed. Er wordt van ons verwacht professioneel te blijven. Zo heb ik ook een geheel onterecht een reiziger bot aangesproken, terwijl die een opdracht uitvoerde die mijn collega had opgedragen. Ik bied dan ook daarna gewoon me excuses aan, want ja, we zijn ook mensen.
In dit topic komt vermoed ik ook nog wel een moderator zijn of haar hulp aanbieden voor de toeslag en voor eventueel je volledige verhaal over deze treinmanager.
Ik kan alleen maar het advies van John beamen.
Badge
Hoi Boots, vervelend om te lezen dat dit je ervaring is met NS. Wij vinden het belangrijk dat ons personeel een servicegerichte houding heeft. Het mag inderdaad niet de bedoeling zijn dat de conducteur je een onprettig gevoel geeft. Ik wil je klacht doorzetten. Mag ik hiervoor je NAW-gegevens, IBAN en je vertrektijd via privébericht ontvangen? Je stuurt een privébericht door op mijn naam te klikken en vervolgens op 'stuur bericht'. De kosten voor de toeslag krijg je terug.

Extra info
In onze huisregels staat o.a.: zorg dat uw bagage andere reizigers niet hindert. Plaats bagage in de daarvoor bestemde rekken of onder uw stoel. Maar als ik het goed begrijp kon men je op dat moment niet helpen.

Hopelijk is je volgende ervaring beter. Ik heb je vraag verplaatst naar 'in de trein'.

Reageer