beantwoord

Onprofessioneel omroepen machinist

Reputatie 7
Badge +3
Vanmiddag werd ik in de IC van 16.23 uur van Hilversum naar Amsterdam Zuid (IC 11654) ter hoogte van Naarden-Bussum vergast op een nogal onprofessioneel omroepbericht van de machinist. De exacte bewoording weet ik niet meer, maar het kwam erop neer dat we enige minuten vertraging zouden oplopen omdat de hoge heren van ProRail het nodig vonden om een vertraagde Sprinter voor te laten gaan tussen Naarden-Bussum en Weesp.

Ik dacht dat dat gemopper op ProRail door machinisten en conducteurs nu wel eens voorbij zou zijn, maar het schijnt nog steeds nodig te zijn om tegen ProRail te schoppen. Ik vind dat niet professioneel en ik hoop dat de betreffende machinist kan worden aangesproken op deze rare fratsen.

Overigens bleek later tijdens de rit dat de treindienstleiding het juiste besluit had genomen. Onze trein had slechts een minuut vertraging in Duivendrecht en was op tijd in Amsterdam Zuid terwijl ik kon zien dat in Weesp de beide Sprinters aansluiting op elkaar konden geven. Maar dat vertelde onze professionele machinist natuurlijk niet aan de reizigers.
icon

Beste antwoord door Sjoerd NS 18 maart 2016, 17:02

Ik snap dat een dergelijke omroep irritatie bij je kan opwekken iMark. Ik vind het lastig om een goed oordeel te vellen over deze situatie, aangezien ik er zelf natuurlijk niet bij was. Normaal gesproken proberen we altijd zo volledig mogelijk om te roepen. Dat is waarschijnlijk de reden dat er gesproken werd over de vertraagde sprinter die voorrang kreeg. Uiteraard zullen we daarvoor normaal gesproken andere bewoording gebruiken als hetgeen je hierboven omschrijft. Ik hoop dan ook dat je dit niet meer zult merken op het moment dat een dergelijke situatie zich weer voor doet!
Bekijk origineel

19 reacties

Reputatie 1
Ik vind het altijd super als het op die manier wordt omgeroepen. Zo laten ze zien dat het voor het personeel ook niet leuk is, als een vertraagde stoptrein of goederentrein voorrang krijgt. Je zal maar pauze hebben en te laat aankomen, dan is je pauze korter. Voor hun is het net zo frustrerend.
Reputatie 7
Badge +3
In veel gevallen kun je vanuit de trein helemaal niet overzien wat er verder aan de hand is. Het afgeven op ProRail is daarom in veel gevallen totale onzin. Zoals dat gisteren ook weer eens het geval was.

Het is dan ook uitermate flauw als zo'n machinist met veel praatjes niet even meldt dat de bijsturing van ProRail helemaal geen gevolgen heeft gehad voor zijn trein.
Ik snap dat een dergelijke omroep irritatie bij je kan opwekken iMark. Ik vind het lastig om een goed oordeel te vellen over deze situatie, aangezien ik er zelf natuurlijk niet bij was. Normaal gesproken proberen we altijd zo volledig mogelijk om te roepen. Dat is waarschijnlijk de reden dat er gesproken werd over de vertraagde sprinter die voorrang kreeg. Uiteraard zullen we daarvoor normaal gesproken andere bewoording gebruiken als hetgeen je hierboven omschrijft. Ik hoop dan ook dat je dit niet meer zult merken op het moment dat een dergelijke situatie zich weer voor doet!
Reputatie 4
Als reiziger is het soms vreemd een bepaalde omroep te horen, dit omdat de bewoording niet altijd gedaan wordt op de manier die iedereen aanstaat. (hier komt het wel eens naar voren dat aanrijding met een persoon aanstootgevend is, maar de meeste weten nu beter) Zelf merk ik ook als machinist dat je er soms snel iets uit gooit omdat je voorin bezig bent met de veiligheid en het rijden van de trein, maar je toch een omroep wil doen. Van de week zat ik ook in een trein te passagieren en die kwam op tijd aan in Breda, maar met +18 op het volgende Station Dordrecht omdat er een goederentrein voor zat. Erger is dat ik ook wel eens met de laatste IC naar Den Haag (met een aansluiting op andere laatste treinen) stil kom te staan voor een rood sein bij woerden omdat een vertraagde goederentrein voorlangs moet. Als ik dan bel wordt er gemeld dat deze idd eigenlijk had moeten stoppen maar de tdl even niet had opgelet.
Daarnaast komt de irritatie vaak ook omdat het op zo'n dag vaker gebeurd is en je hierdoor vaak ook korter (of geen) pauze hebt of later naar huis gaat. We kunnen hiervoor vergoeding vragen (later), of de trein niet laten rijden (geen of kortere pauze), maar doen dit meestal niet ten behoeve van de reiziger.
Zie het zo, jij moet op kantoor langer blijven omdat je collega langer bezig is, ben jij dan niet geïrriteerd?
Ik neem liever de geïrriteerde omroep dan geen trein.
Reputatie 7
Badge +3
Ik heb best begrip voor het feit dat machinisten zich soms ergeren aan slecht werk van de kant van ProRail. Maar NS is geen Fawlty Towers waar iedereen naar elkaar wijst als er iets misgaat.

Ik ben een betalende reiziger en verwacht professionele omroepberichten van professioneel personeel. Als ik wil lachen, koop ik wel een kaartje voor een cabaretvoorstelling.
Reputatie 7
Badge +4
Als ik wil lachen, koop ik wel een kaartje voor een cabaretvoorstelling.

Ik mag toch hopen dat je de humor ook ziet die gratis is. ;-)

Professioneel is mooi, menselijk is nog mooier, imho.
Reputatie 2
Ik vind het altijd super als het op die manier wordt omgeroepen. Zo laten ze zien dat het voor het personeel ook niet leuk is, als een vertraagde stoptrein of goederentrein voorrang krijgt. Je zal maar pauze hebben en te laat aankomen, dan is je pauze korter. Voor hun is het net zo frustrerend.

100% Waar :D:P
Reputatie 3
Ik vind het prima dat eens duidelijk wordt gemaakt dat het niet altijd aan NS ligt.
Prorail heeft nog veel meer op zijn geweten. (sein-en wisselstoringen bijvoorbeeld)
Reputatie 7
Badge +3
Mijn eerste bericht wordt blijkbaar niet geheel goed begrepen.

Wat mij betreft is het prima als er een concrete oorzaak van een probleem op het spoor wordt gemeld door een conducteur of machinist. Dat kan heel goed zonder flauwekul en afgeven op anderen. Op gewauwel in de zin van 'de hoge heren bij ProRail die het nodig vonden om een Sprinter voor te laten gaan' zit volgens mij niemand te wachten.
Reputatie 2

Wat mij betreft is het prima als er een concrete oorzaak van een probleem op het spoor wordt gemeld door een conducteur of machinist. Dat kan heel goed zonder flauwekul en afgeven op anderen. Op gewauwel in de zin van 'de hoge heren bij ProRail die het nodig vonden om een Sprinter voor te laten gaan' zit volgens mij niemand te wachten.

Dan ben ik blijkbaar niemand. :?
Reputatie 1
Ik ben ook niemand!!
Reputatie 2
En even als toevoeging: http://www.dumpert.nl/mediabase/6702148/a9dbc2a0/de_machinist_heeft_er_ook_weer_zin_in.html

Als dit zou gebeuren in mijn trein dan zou ik dat geweldig vinden
Reputatie 7
Badge +4
Je moet ook wel een vreselijke azijnpisser zijn als je hier de humor niet van inziet.
Reputatie 3
@i-Mark (reaktie9) Zo'n goed bedrijf is Pro-rail niet hoor!
Reputatie 1
Hoe voelt dat nou iMark? Jezelf compleet voor schut zetten op het internet?
@Octaaf Laten we het hier leuk houden, deze reactie is dus niet nodig.

Om eerlijk te zijn dacht ik aanvankelijk dat je een soort wrange humor had, na het lezen van je eerste zin. Maar het zal wel een tikfoutje zijn.
De omroep in een trein dient professioneel en helder te zijn, zonder iemand anders (in dit geval ProRail) in diskrediet te brengen. De wijze waarop die omroep plaatsvindt verschilt soms, omdat machinisten en conducteurs mensen zijn en geen robots. Ik vind het mooi om te zien dat iMark dit zo benoemt op het forum en als dit topic iets aantoont dan is dat, dat we allemaal individuen zijn en uiteindelijk iedereen er weer anders over denkt.
Een omroepbericht schudden zowel een machinist als hoofdconducteur uit de mouw en Klaas-Jan zet het mooi neer, we zijn mensen en soms uiten we een gevoel van machteloosheid door iets waardoor we dit onterecht in de omroep verwerken.

Reageer