beantwoord

Onterechte bekeuring

• 3 juni 2015
  • 9 reacties
  • 407 Bekeken

Beste NS,

Afgelopen donderdag werd mijn studenten-ov niet geaccepteerd door de poortjes in Amsterdam Centraal. Omdat ik mijn trein wou halen heb ik besloten om toch maar in de trein te gaan zitten. De conducteur heeft mijn kaartje gecontroleerd en zag dat ik niet ingecheckt was. Op zijn verzoek heb ik bij het volgende station opnieuw geprobeerd in te checken: kaart weer niet geaccepteerd. De conducteur zag echter wel op zijn scanner dat ik in bezit was van een studenten-ov. Toch besloot meneer om mij een bekeuring uit te schrijven (meneer heeft zeker niks beters te doen). Om een discussie te voorkomen heb ik de bekeuring maar geaccepteerd. Toch is het vreemd, want volgens dit artikel: http://www.rtlnieuws.nl/nieuws/binnenland/ns-geen-boete-voor-reizigers-met-abonnement-die-niet-inchecken zou ns hier coulant mee omgaan (niks van gemerkt).

Twee dagen later heb ik keurig een acceptgiro ontvangen. Ik ga hier echter niet mee akkoord. Ik besloot daarom de klantenservice te bellen. Daar wouden ze uit "coulance" wel de 35 euro verhoging kwijtschelden, niet de ritprijs. Wat gek? Het is toch niet mijn fout dat ik niet kan inchecken, anders kon ik gewoon gratis reizen. Vandaag is de acceptgiro voor de ritprijs op de deurmat gevallen. Ook deze weiger ik te betalen.

Dus NS, daarom mijn voorstel aan u: Ik zou, uit coulance, graag zand over dit voorval willen gooien, mits jullie de volledige bekeuring kwijtschelden en mij geven waar ik als student recht op heb: gratis reizen.

Denk er nog is over na,

met vriendelijke groet,

Bart
icon

Beste antwoord door Leny NS 4 juni 2015, 10:19

bart709, welkom op het forum. De wettelijke verhoging hebben wij kwijtgescholden, de ritprijs kunnen wij niet zomaar kwijtschelden. NS abonnementen kunnen wij inzien en na controle kunnen wij eventueel de ritprijs kwijtschelden. Studenten OV is geen product van NS en wij kunnen niet controleren of het product nog geldig is. Ik adviseer je de ritprijs te betalen en je mag je verzoek schriftelijk indienen. Graag het kenmerknummer van de boete vermelden, je IBAN en bewijs van je reisrecht (via Mijn Duo), meesturen.
Dit mag naar NS boetebeleid, Postbus 2025, 3500 HA Utrecht

Ik heb je vraag verplaatst naar 'in de trein'.
Bekijk origineel

9 reacties

De reactie van de NS die je in je link noemt kwam naar aanleiding van juridisch onderzoek dat de Consumentenbond en Rover hadden uitgevoerd (en de reactie van de politiek hierop). Uit dit onderzoek kwam de conclusie dat het uitschrijven van zwartrijdboetes aan abonnementhouders in strijd is met de redelijkheid en billijkheid.
Als je de boete gaat aanvechten (wat ik zelf van harte zou toejuichen) zou ik je dan ook adviseren om je te laten ondersteunen door bovenstaande partijen.
Vergeet tijdens het aanvechten niet ook jouw kostbare tijd, postzegel en zelfs de enveloppe + papier + inkt vergoed te krijgen.
Badge
bart709, welkom op het forum. De wettelijke verhoging hebben wij kwijtgescholden, de ritprijs kunnen wij niet zomaar kwijtschelden. NS abonnementen kunnen wij inzien en na controle kunnen wij eventueel de ritprijs kwijtschelden. Studenten OV is geen product van NS en wij kunnen niet controleren of het product nog geldig is. Ik adviseer je de ritprijs te betalen en je mag je verzoek schriftelijk indienen. Graag het kenmerknummer van de boete vermelden, je IBAN en bewijs van je reisrecht (via Mijn Duo), meesturen.
Dit mag naar NS boetebeleid, Postbus 2025, 3500 HA Utrecht

Ik heb je vraag verplaatst naar 'in de trein'.
Dat aanvechten klinkt helemaal niet verkeerd. Maar of je dat als student wilt?
Wat fijn dat iemand ooit op het lumineuze idee is gekomen om niet langer duidelijk zichtbaar op de kaart af te drukken wat voor abonnement erop staat en wanneer dit geldig is, maar om dit te gaan verbergen zodat het nog slechts met de grootst mogelijke moeite kan worden uitgelezen...
Bedankt voor de reacties!

Een brief naar de ns sturen lijkt me zonde van het papier. Ik heb inmiddels contact gehad met de klantenservice van studentenreisproduct. Zij hebben me geadviseerd om de bekeuring te betalen en een declaratieverzoek bij hen in te dienen voor dat bedrag. Aanvechten kost me teveel tijd en je weet nooit van tevoren of het resultaat zal hebben. Ik ga de bekeuring maar betalen en daarna natuurlijk declareren om maar van dit gezeur af te zijn..
Zou je dit voorval toch willen melden bij Rover of het OV-loket? Ik vind het namelijk een kwalijke zaak dat de NS in de media mooie verhalen ophangt als "We schrijven helemaal geen boete uit als een reiziger met een abonnement vergeet in te checken." terwijl dit in de praktijk voor groepen abonnementhouders dus gewoon een keiharde leugen blijkt te zijn.
Reputatie 5
Badge
Ik zou de boete zeker aanvechten bij NS en ook een bericht sturen naar de klantenservice van het studentenreisproduct. Ik heb precies hetzelfde meegemaakt. Mijn perfect functionerende chipkaart (inchecken gewoon gelukt!) kon niet worden afgelezen door de conducteur. Die bleef erbij dat hij niets anders kon doen dan mij een boete uitdelen. Zelfs het tonen van het overzicht in 'mijn NS', waar de check-in nota bene al te zien was, kon hem niet overtuigen. Toen hij dreigde de politie er bij te gaan halen ben ik maar akkoord gegaan met de boete. (Goh waar komt die agressie tegen personeel soms nou toch vandaan? Maar dat terzijde.) Uiteindelijk heb ik na ongeveer acht weken van zowel NS als de DUO de volledige boete + ritprijs (ongeveer €45) teruggekregen. Dat zie ik als een mooie compensatie voor alle moeite en ellende. En die conducteur hoop ik nooit meer tegen te komen. Als hij zijn gezag ontleent aan het bekeuren van goedwillende studenten, dan mag hij de volgende keer wat mij betreft gewoon de politie er wel bij halen. Dan kan tenminste de hele trein meegenieten van hoe hij zijn gezag laat gelden.
Wat fijn dat iemand ooit op het lumineuze idee is gekomen om niet langer duidelijk zichtbaar op de kaart af te drukken wat voor abonnement erop staat en wanneer dit geldig is, maar om dit te gaan verbergen zodat het nog slechts met de grootst mogelijke moeite kan worden uitgelezen...
Exact, 2 verschillende kleurtjes, het woord; student en eventueel geldigheidsdatum had de NS kostbare tijd kunnen schelen. Opdat het scannen/inchecken logischerwijs niet benodigd is.

Denk dat de mensen die dit ooit bedacht hebben, weinig praktijk ervaring hebben.

@Sneltram het ergste is nog dat NS dit beleid blijft handhaven, vraag mij echt af of nu echt niemand bij de NS tot de conclusie komt, dat dat allemaal best wel veel centjes kost.

Reageer