beantwoord

onterechte boete

Ik heb zojuist een boete thuisgestuurd gekregen op de naam van mijn partner. Echter hij heeft op de betreffende datum helemaal niet in de trein gezeten, wij waren namelijk op een familie feestje. Iemand enig idee hoe dit kan? Ik ging er namelijk vanuit dat je je altijd moet legitimeren als je een boete krijgt.
Mij partner heeft al contact met de klantenservice gehad en die gaan proberen te helpen dit op te lossen. De vraag is dus eigenlijk of iemand enig idee heeft hoe zo iets gebeurt en of dit vaker gebeurt.
icon

Beste antwoord door Thijs2 12 mei 2015, 18:56

In dit topic is deze vraag al naar voren gekomen. Vervelend dat dit gebeurt, het is niet leuk om onterecht beschuldigd te worden. Ik adviseer je het advies van collega in het andere topic op te volgen.
Bekijk origineel

10 reacties

Reputatie 7
Badge +4
Het gebeurt als men een valse naam en vals adres opgeeft. Iedereen moet zich kunnen legitimeren en als mensen dat niet kunnen of vooral zeggen niet te kunnen, laat men het er wel eens bij. Dat is hier waarschijnlijk het geval geweest.

Het geeft wel aan dat men er strakker in moet zijn, want u bent er door getroffen. Het gebeurt echter wel vaker.

De enige manier om het op te lossen is er wel strak in te zijn. Conducteurs hebben wel de bevoegdheid een ID te vorderen maar als dat niet op de eerste vordering - en dat is geen verzoek - gebeurt dan kan er een boete van 370 euro op volgen. Dat is wel erg stevig en conducteurs zullen aarzelen dat te doen. Het zou voor u natuurlijk veel beter zijn geweest als hij dat wel had gedaan.

Je hoort dit soort dingen steeds vaker, wie weet zou het beleid moeten veranderen. Het bij je hebben van een ID is gewoon verplicht in de trein. Maar ja als je voor zwartrijden wordt gepakt, is het aantrekkelijk geen ID bij je te hebben, in het denken van deze categorie reizigers. Het is trouwens laatst hier aangegeven dat men wel probeert op te sporen. Een zwartrijdend meisje die een vals adres opgaf, kreeg de boete van 370 ook aan haar broek. Dan moet je maar niet zwart reizen en een vals adres opgeven maar het is inderdaad veel geld. Het is wel een misdrijf en wordt door Justitie afgehandeld.

Mogelijk wil een moderator hier u in deze behulpzaam zijn.
Bedankt voor je antwoord Thom.
Betekend dit dat degene die de naam en het adres van mijn partner heeft opgegeven hem ook daadwerkelijk moet kennen of kan men in zo'n geval gewoon een random adres op geven?
Op de brief van de NS stond namelijk mijn partners officiƫle naam. Dit is een naam die hij zelf echter nauwelijks gebruikt en maar een handjevol mensen kent. Deze naam is wel bij de NS bekend en staat ook op zijn ov-kaart. Is dit dus uit het systeem geplukt aan de hand van het opgeven adres of heeft deze persoon de doopnaam van mijn partner opgegeven?
Reputatie 7
Badge +4
Nou, die moet het haast geweten hebben, je verzint niet zomaar een naam, adres en postcode die nog klopt ook. Helaas kun je hier alleen veronderstellenderwijs iets van zeggen. Uw opmerking maakt het kringetje wel kleiner. Maar alles is speculatie. Belangrijk is denk ik wel dat uw partner kan aantonen dat hij het zelf niet was.
Belangrijk is denk ik wel dat uw partner kan aantonen dat hij het zelf niet was.

Lekkere omgekeerde bewijslast...
Reputatie 7
Badge +4
Het is dan een alibi en dat heeft rechtskracht. Het feit dat hij geen alibi zou hebben, is echter geen bewijs van schuld. Met een geldig alibi is hij bewezen onschuldig. Een volstrekt normale procedure binnen de rechtsstaat.

Al zal aannemelijkheid in de afwikkeling hiervan voldoende zijn, wat mijns inziens ook goed is. Het is gedrag dat bij zwartrijders wel vaker voorkomt en waardoor anderen getroffen worden. Degenen die een vals adres opgeven, vormen het probleem.
Een uitstel van betaling enkel en alleen op basis van opgegeven gegevens door de reiziger? Dat lijkt mij een briefje terug naar de NS met het verzoek om de keutel heel rap in te trekken. Ik persoonlijk zou het anders laten uitlopen op strafvervolging, maar daar moet je trek in hebben.
In dit topic is deze vraag al naar voren gekomen. Vervelend dat dit gebeurt, het is niet leuk om onterecht beschuldigd te worden. Ik adviseer je het advies van collega in het andere topic op te volgen.
Reputatie 4
Badge
Staat het nummer van het legitimatiebewijs niet op het uitstel van betaling of is deze via de NS na te gaan?
NS is in het stadium van uitstel van betaling niet zoveel verplicht helaas. Echt mogelijkheden krijg je pas als het NS dag is bij de rechtbank en je even langs mag wippen omdat ze er een strafzaak van hebben gemaakt nadat je de UvB niet betaalde.
Reputatie 7
Badge +4
Kleintje kan inderdaad het beste contact opnemen met Boetebeleid, zoals dat terecht is aangegeven. Maar een moderator als kruiwagen kan misschien helpen 😉

Reageer