beantwoord

onterechte boete

• 19 september 2015
  • 15 reacties
  • 474 Bekeken

een tijdje terug reisde is zoals gewoonlijke met NS naar de sporthal in Amsterdam. tijdens de reis werd ik gecontroleerd en bleek het scan apparaat van de conducteur mijn ov niet te kunnen scannnen. ook al had in gewoon ingecheckt op het perron. nu heb ik een boete van 51,70 omdat het apparaat van hem niet goed werkten ? vind ik nogal onterecht.

de conducteur ging ook niet even rustig uitleggen wat ik moest doen in mijn geval, wat ik nogal slecht vond. hij nodigt me niet bepaald uit om nog steeds te blijven rijzen met NS.

hoe kan ik nu mijn nog onbetaalde boete laten annuleren? want ik ga deze natuurlijk niet betalen
icon

Beste antwoord door niek2 19 september 2015, 17:01

Hier de reactie van Sivan in een eerder topic, waar gezegd wordt dat bij een foutmelding de conducteur MCC zou moeten bellen om een check-in te verifiëren.

De situatie:
1. De kaartlezer geeft een foutmelding bij kaartcontrole
2. De conducteur doet een extra check met andere een kaart en/of start de kaartlezer opnieuw op
3. Scenario 1: de kaartlezer blijft foutmelding geven: klant krijgt geen Uitstel van Betaling
4. Scenario 1: de kaartlezer doet het bij andere kaarten wel. Conducteur belt naar MCC. omdat zij kunnen zien of er een check-in staat op de kaart. Staat daar een check-in op, dan heeft de klant een geldig vervoerbewijs en krijgt hij geen boete. De kaart is dan mogelijk defect. Staat er geen check-in, dan krijgt de klant wel een boete.

Het klopt dat MCC deze gegevens kan inzien. Mijn collega gaat er nu voor zorgen dat bovengenoemde werkwijze in de Railpocket (het systeem voor treinpersoneel) komt te staan. Daarnaast kijkt hij naar de mogelijkheid om deze werkwijze in het handboek op te nemen. Goed nieuws dus!

https://forum.ns.nl/de-trein-11/uitstel-betaling-apart-gevalletje-13307/index4.html#post104298
Bekijk origineel

15 reacties

Hoe belachelijk het wellicht ook klinkt, ook als u kunt aantonen dat u inderdaad hebt ingecheckt is uw boete in de ogen van de NS terecht. U beschikt pas over een geldig vervoersbewijs wanneer de conducteur kan waarnemen dat u hebt ingecheckt. Of u daadwerkelijk hebt ingecheckt is dus feitelijk van ondergeschikt belang, ook bent u hierdoor op geen enkele wijze in staat om te controleren of u over een geldig vervoersbewijs beschikt.
Er zit niet veel anders op dan de boete betalen en vervolgens aan de klantenservice van de NS vragen of zij alsjeblieft zo vriendelijk willen zijn om uit coulance dit bedrag terug te storten.
Reputatie 5
Het is ten slotte uw verantwoordelijkheid dat de scan apparatuur van de conducteur uw chipkaart ook daadwerkelijk kan uitlezen.
Hoi Mike.

Even ter nuancering van Theofiel: de apparatuur van het treinpersoneel wordt met regelmaat gecontroleerd om te voorkomen dat dit fouten kan maken. Indien jij echt bent ingecheckt, kan Klantenservice dit zien en kunnen mijn collega's jouw boete aanpassen of vergoeden. Als je wil, kan ik je hierbij helpen. Wil je mij jouw kaartnummer sturen? Dit kan is een privebericht, door te klikken op mijn naam en Stuur bericht.
Hoi Mike.

Even ter nuancering van Theofiel: de apparatuur van het treinpersoneel wordt met regelmaat gecontroleerd om te voorkomen dat dit fouten kan maken. Indien jij echt bent ingecheckt, kan Klantenservice dit zien en kunnen mijn collega's jouw boete aanpassen of vergoeden.

Even ter nuancering van Sivan: klantenservice zal deze boete niet seponeren, maar hooguit kwijtschelden of vergoeden uit coulance.
Concreet betekent dit dat zij deze mogelijkheid niet zullen bieden wanneer u op door de conducteur als ongewenst ervaren wijze hebt laten merken niet gediend te zijn van deze in uw ogen onterechte boete.
Bovendien betekent dit vermoedelijk dat zij u deze mogelijkheid ook niet zullen bieden, wanneer u bij een eerdere boete reeds om coulance hebt gevraagd of zal u bij een toekomstige boete die in uw ogen wel terecht is geen beroep meer kunnen doen op coulance, maar dit is een aanname omdat moderators eerder niet op die vraag wensten in te gaan.
Indien jij echt bent ingecheckt, kan Klantenservice dit zien en kunnen mijn collega's jouw boete aanpassen of vergoeden.
Dat is precies wat Theofiel aangeeft: Jullie kúnnen dat doen, maar dat ook weigeren. Volgens een van je ter zake praktijkdeskundige collega's:

Bij wet is namelijk geregeld dat als de betreffende conducteur de kaart niet kan uitlezen en zichzelf ervan overtuigd heeft dat het niet aan zijn apparaat ligt (denk aan een andere kaart scannen), dan is er inderdaad sprake van een niet geldig vervoerbewijs.
Of MikevanVeen deze boete zal moeten betalen en of dat gevolgen heeft voor eventuele toekomstige op morele gronden onterechte boetes, is een kwestie van coulance, oftewel volstrekte willekeur.
in de praktijk blijkt dat er vrijwel altijd inderdaad geen incheck aanwezig is. Vandaar dat ik dit ook nu graag wil controleren voor Mike.

Voor die uitzonderlijke groep waar er wel een check-in is geweest (ik ben dit zelf nog nooit tegengekomen), is klantenservice er.
Reputatie 4
Trein personeel zou toch naar het hoofdkantoor bellen in dit soort situaties?
Trein personeel zou toch naar het hoofdkantoor bellen in dit soort situaties?

lijkt me erg handig, dan weten ze meteen of ik legaal reis. scheelt een hoop gedoe.
in de praktijk blijkt dat er vrijwel altijd inderdaad geen incheck aanwezig is. Vandaar dat ik dit ook nu graag wil controleren voor Mike.

Voor die uitzonderlijke groep waar er wel een check-in is geweest (ik ben dit zelf nog nooit tegengekomen), is klantenservice er.

En dan nu de praktijk:

Ik verwacht niet dat de railpocket defect zou zijn, dan kunnen we geen enkele kaart meer uitlezen. Ik maak met mijn railpocket wel eens mee dat deze bij uitlezen telkens Kaartfout aangeeft, dan pak ik mijn eigen kaart en als ik dezelfde melding krijg, weet ik dat ik mijn controleprogramma opnieuw moet opstarten.

Ik krijg wel geregeld van kaarten die aan het overlijden zijn, zoals we dat noemen wel vaak te lezen, Kaartfout, biedt opnieuw aan.

Dat iemand in die situatie is overgeleverd aan de willekeur van de klantenservice, gaf Theofiel al in de eerste reactie aan. Daarover bestaat geen twijfel of onenigheid.
Reputatie 4
Hier de reactie van Sivan in een eerder topic, waar gezegd wordt dat bij een foutmelding de conducteur MCC zou moeten bellen om een check-in te verifiëren.

De situatie:
1. De kaartlezer geeft een foutmelding bij kaartcontrole
2. De conducteur doet een extra check met andere een kaart en/of start de kaartlezer opnieuw op
3. Scenario 1: de kaartlezer blijft foutmelding geven: klant krijgt geen Uitstel van Betaling
4. Scenario 1: de kaartlezer doet het bij andere kaarten wel. Conducteur belt naar MCC. omdat zij kunnen zien of er een check-in staat op de kaart. Staat daar een check-in op, dan heeft de klant een geldig vervoerbewijs en krijgt hij geen boete. De kaart is dan mogelijk defect. Staat er geen check-in, dan krijgt de klant wel een boete.

Het klopt dat MCC deze gegevens kan inzien. Mijn collega gaat er nu voor zorgen dat bovengenoemde werkwijze in de Railpocket (het systeem voor treinpersoneel) komt te staan. Daarnaast kijkt hij naar de mogelijkheid om deze werkwijze in het handboek op te nemen. Goed nieuws dus!

https://forum.ns.nl/de-trein-11/uitstel-betaling-apart-gevalletje-13307/index4.html#post104298
@niek

Aangezien ik vrij ben geweest kan ik helaas nu niet aangeven of dat railpocket bericht al is uitgegaan. De werkwijze sta ik zeker achter. Scheelt een hoop gedoe achteraf.
Niek, helemaal juist. Dit is een werkwijze die in de Railpocket wordt gezet. Of dit al is gebeurd, weet ik inderdaad niet.

Mike, bedankt voor je kaartnummer! Op welke dag heb je de boete gehad?
Reputatie 4
Hopelijk snel, as-we-speak wordt er een student met een OV kaart op de bon geslingerd... of heeft de MCC daar geen gegevens van? Volgens de conducteur is het "jammer, moet je bij DUO zijn".
Ik heb mijn railpocket even bij gewerkt en kan daar helaas geen bericht vinden over de nieuwe manier van werken. Dit even ter info.
Mike, wil je mij nog laten weten op welke dag je de boete hebt gehad?

Reageer