beantwoord

Onterechte boete

beste ns

ik heb een onterechte boete gekregen, ik zou samen reizen met iemand maar die moest op het laaste moment afzegge, maar ik zat nog met een kortingskaartje vam samenreizen, ik achte het overbodig om weer een kaartje te kopen, en nu blijkt dus dat mijn kaartje dan ongeldig iz verklaard, wat moet ik nu doen?

groetjes
icon

Beste antwoord door Hertog 27 June 2014, 11:18

Als ik zo eens de revu laat passeren wat ik hier de afgelopen weken op het forum zoal heb gelezen, reisde u zonder geldig vervoerbewijs met als gevolg dat de conducteur een vervoerbewijs voor u heeft uitgeschreven.

En in de wet staat nu eenmaal dat als iemand zonder geldig vervoerbewijs reist, daar een sanctie op staat van €35. Die wettelijke boete heeft u dus terecht gekregen.

Zoals u kunt zien staat die zelfs voorgedrukt op het formulier dat u van de conducteur heeft gekregen. Die kan daar dus helemaal niets aan veranderen.

Je geeft zelf aan dat je het overbodig vond om een kaartje te kopen. Dan was het toch een bewuste keuze om zonder geldig vervoerbewijs op stap te gaan? Dan moet je ook niet gaan klagen over een "onterechte" boete, die geheel volgens de geldende regels is uitgedeeld.

Je zou kunnen wachten tot je de acceptgiro voor dit zwart reizen in de bus vindt en dan bij Klantenservice van NS een verzoek kunnen doen of men uit coulance die €35 zou willen kwijtschelden.

Bij die beslissing speelt ook mee wat de conducteur als verklaring op dat formulier heeft gezet (en vanzelfsprekend ook wat je hier al als reden hebt neergeschreven).

Bekijk origineel

14 reacties

Als ik zo eens de revu laat passeren wat ik hier de afgelopen weken op het forum zoal heb gelezen, reisde u zonder geldig vervoerbewijs met als gevolg dat de conducteur een vervoerbewijs voor u heeft uitgeschreven.
En in de wet staat nu eenmaal dat als iemand zonder geldig vervoerbewijs reist, daar een sanctie op staat van €35. Die wettelijke boete heeft u dus terecht gekregen.
Zoals u kunt zien staat die zelfs voorgedrukt op het formulier dat u van de conducteur heeft gekregen. Die kan daar dus helemaal niets aan veranderen.
Je geeft zelf aan dat je het overbodig vond om een kaartje te kopen. Dan was het toch een bewuste keuze om zonder geldig vervoerbewijs op stap te gaan? Dan moet je ook niet gaan klagen over een "onterechte" boete, die geheel volgens de geldende regels is uitgedeeld.

Je zou kunnen wachten tot je de acceptgiro voor dit zwart reizen in de bus vindt en dan bij Klantenservice van NS een verzoek kunnen doen of men uit coulance die €35 zou willen kwijtschelden.
Bij die beslissing speelt ook mee wat de conducteur als verklaring op dat formulier heeft gezet (en vanzelfsprekend ook wat je hier al als reden hebt neergeschreven).
beste ns

ik heb een onterechte boete gekregen, ik zou samen reizen met iemand maar die moest op het laaste moment afzegge, maar ik zat nog met een kortingskaartje vam samenreizen, ik achte het overbodig om weer een kaartje te kopen, en nu blijkt dus dat mijn kaartje dan ongeldig iz verklaard, wat moet ik nu doen?

groetjes

Hoi jkuijper,

Altijd vervelend als je met iemand wil samenreizen en op het laatste moment zegt die persoon af. Het verhaal van Hertog klopt helemaal. Het probleem is als je een vervoerbewijs met korting hebt, dat je of zelf een abonnement moet hebben (waar je ook nog met papieren vervoerbewijs mag reizen) of je reist met iemand samen die een abonnement heeft. Als aan een van beide voorwaarden niet voldaan wordt, is het vervoerbewijs met korting helaas niet geldig en zal je op het moment van reizen toch een ander vervoerbewijs moeten kopen.

Dag jkuijper, zoals Hertog en Loes aangeven is de boete terecht uitgeschreven. Er staat duidelijk vermeld dat met een Meereiskaart iemand gratis kan meereizen indien de andere reiziger in het bezit is van een geldig vervoerbewijs en ouder dan 12 jaar is. Toen je vriend de reis cancelde had je zodoende een eigen vervoerbewijs moeten kopen en had je de Meereiskaart voor een andere reis kunnen gebruiken. Je kan schriftelijk vragen om coulance. Je kan dit doen door een brief, incluis het originele vervoerbewijs, toe ze zenden naar:

NS Boetebeleid
Postbus 2025
3500 HA Utrecht

Ik raad je aan het bedrag al wel vast te voldoen, een verzoek tot coulance of bezwaar tegen de Uitstel van Betaling (boete) schorst de betalingsverplichting niet, hierdoor voorkom je eventuele incassokosten.

Groet Ramon
Hoi Ramon,

Niet vervelend bedoeld, maar ik haal er niet uit dat het om een gratis meereiskaart gaat namelijk, maar een 40% kortingskaartje, dan kan ik deze actie deels begrijpen, ondanks dat het niet is toegestaan. Wij komen het wel vaker tegen namelijk, maar ik kom meestal geen reizigers tegen met alleen een meereiskaart van de spoordeelweken. De topic schrijver geeft ook ook dat er nog een kaartje gekocht zou moeten worden, vandaar even mijn reactie nog 😉
Dag Loes, nu ik het topic nogmaals doorlees zou het heel goed kunnen dat het om een vervoerbewijs ging met 40% korting 🙂 Scherp van je. Voor het vervolgtraject heeft dit echter weinig effect, voor een verzoek tot coulance mag jkuijper nog steeds het originele kaartje opsturen met een brief naar het doorgegeven adres.
Dag Loes, nu ik het topic nogmaals doorlees zou het heel goed kunnen dat het om een vervoerbewijs ging met 40% korting 🙂 Scherp van je. Voor het vervolgtraject heeft dit echter weinig effect, voor een verzoek tot coulance mag jkuijper nog steeds het originele kaartje opsturen met een brief naar het doorgegeven adres.

Daar ben ik het helemaal met je over eens Ramon, die route bewandelen blijft inderdaad hetzelfde. 😉
daar de ns niet op een normale manier bereikbaar is, lees email of tel, dan maar via deze weg.
Enigzins geirriteerd daar ik nu tijd aan het steken in iets waar ik geen deel aan heb en ook geen voordeel.
als ns een gewoon email adres had dan had ik daar de boodschap kunnen achterlaten.
nu de boodschap:
Ik heb een aanmaning hier liggen voor een persoon die illigaal in een huurpand van ons heeft gezeten, deze persoon heb ik eruit gegooid( uiteraard!) doch nu komen aanmaningen o.a. van ns binnen gericht aan die persoon die met de noorderzon is vertrokken. ik heb geen zin om port kosten etc te gaan maken om via alleen de schriftelijke weg dit kenbaar te maken aan ns. Ik wens geen aanmaningen te krijgen voor anderen die op illigale wijze ons adres hebben gebruikt. Als buro nabetalingen mij via mail contacteert geef ik hun de gegevens door, anders gaat ns maar verder met kosten maken die vermijdbaar zijn.
@esb

U kunt NS via mail bereiken en wel via EVA. Als u bij EVA email intikt, vraagt ze gegevens van u en zal de mail doorsturen naar de klantenservice. U reageert hier in een oud topic, ik verwacht dat als u in Stel een vraag een nieuw topic aanmaakt een moderator sneller zal reageren.

Ik hoop dat er snel contact met u gezocht zal worden.
@esb

U kunt NS via mail bereiken en wel via EVA. Als u bij EVA email intikt, vraagt ze gegevens van u en zal de mail doorsturen naar de klantenservice. U reageert hier in een oud topic, ik verwacht dat als u in Stel een vraag een nieuw topic aanmaakt een moderator sneller zal reageren.

Ik hoop dat er snel contact met u gezocht zal worden.
u begrijpt mij niet. ik wil met een persoon communiceren niet met een machine die alleen maar verder wil als ik mijn persoonlijke gegevens achterlaat. dat gaat niet gebeuren. ze kunnen via mail reageren dan geef ik hun de benodigde informatie
Dat kon ik niet uit uw verhaal opmaken dat u niet uw gegevens wil geven via EVA.
Persoonlijk zeer vervelend van de aanmaningen en dan blijven er twee opties over, wachten tot een moderator op dit topic komt of een nieuwe aanmaken wat vaak sneller reactie geeft dan via een oud topic.
Ergens op het forum staat dat de moderatoren geregeld alles bekijken, maar dit kan gewoon even duren. Mijn ervaring is dat ze binnen een uur tot een paar dagen reageren.

Nogmaals succes met dit vervelende probleem en ik hoop dat het snel wordt opgelost.
Reputatie 7
Badge +4
Loes geeft aan hoe u een mailadres kunt verkrijgen en daarmee kunt u met een mens communiceren. Mogelijk begreep u Loes niet 😉 Als een moderator het oppikt, is dat ook echt een mens. Dit topic staat wel gemarkeerd als beantwoord en dan wordt er soms niet meer naar gekeken. Een nieuw topic kan dat omzeilen.
ik leg het initiatief bij ns. Het is in hun belang niet het mijne. Niet aan juiste adres gericht, lees illigale eruit gegooide ongewenste bewoner bezorgt mij werk en ns kosten.
Weet huidige verblijfplaats uiteraard niet en wens ik ook niet te weten.Als ns niet op de door mij verlangde wijze contact opneemt dan maken ze voor mijn part maar behoorlijk wat zinloze kosten. ik heb meer dan voldoende energie gestoken in het proberen doorgeven van info.
@esb; je kunt brieven dan het beste retour afzender sturen met de melding 'persoon woont hier niet'. We proberen dan op een andere manier actie te ondernemen.

Reageer