beantwoord

Onterechte boete

• 8 juli 2014
  • 7 reacties
  • 752 Bekeken

Gisteren (op 7 juli 2014) heb ik een reis gemaakt van Maastricht naar Eindhoven. Ik ben in het bezit van een OV kaart met een Studentenweekabonnement Vrij reizen, ik reisde die dag dus gratis. In Maastricht heb ik me dan ook ingecheckt en kreeg op de paal te zien dat mijn incheckt gevalideerd was. In de trein werd ik gecontroleerd door de conducteur die mij vertelde dat mijn kaart niet uit te lezen was. Nadat ik uitgelegd had dat ik ingecheckt had (en ik er dus vanuit ga dat mijn kaart werkt) werd mij verteld dat mijn kaart niet leesbaar was in het apparaat van de conducteur en ik dus zonder geldig reisproduct reisde, aldus de conducteur. Ik stelde voor om dan bij een station uit te stappen en naar een paal te lopen om te laten zien dat ik ingecheckt was, hieraan wilde de conducteur niet meewerken. Tot mijn verbazing kreeg ik dan ook een een uitstel van betaling (boete) van de volledige ritprijs + €35. Bij aankomst in Eindhoven heb ik me uitgecheckt (daar werkte de kaart dus ook gewoon) en ben ik naar de NS servicebalie gegaan. Ook daar werd de kaart gewoon uitgelezen en heb ik een uitdraai meegekregen met daarop mijn reishistorie waarop staat dat ik netjes ben in- en uitgecheckt van Maastricht naar Eindhoven. Mijn vraag is dan ook hoe in deze te handelen, aangezien de boete ongegrond is en ik bewijsstukken heb om dit aan te tonen. Hopend op een vlotte afwikkeling.
icon

Beste antwoord door Leny NS 9 juli 2014, 10:37

Gisteren (op 7 juli 2014) heb ik een reis gemaakt van Maastricht naar Eindhoven. Ik ben in het bezit van een OV kaart met een Studentenweekabonnement Vrij reizen, ik reisde die dag dus gratis. In Maastricht heb ik me dan ook ingecheckt en kreeg op de paal te zien dat mijn incheckt gevalideerd was. In de trein werd ik gecontroleerd door de conducteur die mij vertelde dat mijn kaart niet uit te lezen was. Nadat ik uitgelegd had dat ik ingecheckt had (en ik er dus vanuit ga dat mijn kaart werkt) werd mij verteld dat mijn kaart niet leesbaar was in het apparaat van de conducteur en ik dus zonder geldig reisproduct reisde, aldus de conducteur. Ik stelde voor om dan bij een station uit te stappen en naar een paal te lopen om te laten zien dat ik ingecheckt was, hieraan wilde de conducteur niet meewerken. Tot mijn verbazing kreeg ik dan ook een een uitstel van betaling (boete) van de volledige ritprijs + €35. Bij aankomst in Eindhoven heb ik me uitgecheckt (daar werkte de kaart dus ook gewoon) en ben ik naar de NS servicebalie gegaan. Ook daar werd de kaart gewoon uitgelezen en heb ik een uitdraai meegekregen met daarop mijn reishistorie waarop staat dat ik netjes ben in- en uitgecheckt van Maastricht naar Eindhoven. Mijn vraag is dan ook hoe in deze te handelen, aangezien de boete ongegrond is en ik bewijsstukken heb om dit aan te tonen. Hopend op een vlotte afwikkeling.

Sjoerd, vervelend om te lezen dat dit je ervaring is met NS. Zo te lezen heb je goed in - en uitgecheckt. Als de conducteur je kaart niet kan uitlezen dan dient hij/zij een uitstel van betaling uit te schrijven. Hierboven legt Loes uit hoe zij in de praktijk te werk gaan. Maar wellicht kan ik je verder helpen. Zou je zodra de acceptgiro binnen is een privébericht je naw-gegevens, je studenten OV-chipkaartnummer en het kenmerknummer van de boete willen sturen? Groet, Leny
Bekijk origineel

7 reacties

Reputatie 2
Om even als een ROVER-woordvoerder te spreken, (als het mag!): het zou conducteurs sieren om bij gratis reisrecht niet moeilijk te doen en gewoon de reiziger alsnog bij de volgende halte in te laten checken. Zulke bureaucratie kost klauwen met geld en wordt bij een volgende prijsverhoging aan de reiziger doorberekend.
Badge

Sjoerd, vervelend om te lezen dat dit je ervaring is met NS. Zo te lezen heb je goed in - en uitgecheckt. Als de conducteur je kaart niet kan uitlezen dan dient hij/zij een uitstel van betaling uit te schrijven. Hierboven legt Loes uit hoe zij in de praktijk te werk gaan. Maar wellicht kan ik je verder helpen. Zou je zodra de acceptgiro binnen is een privébericht je naw-gegevens, je studenten OV-chipkaartnummer en het kenmerknummer van de boete willen sturen? Groet, Leny
Reputatie 3
Badge
Jij DENKT dat je je aan de regels hebt gehouden, maar bij controle blijkt er toch iets niet te kloppen. Ik hoop (en mag aannemen) dat de HC ook een verklaring omtrent jouw gedrag op het voor jou onleesbare deel van de UvB heeft geschreven en dat dat van doorslaggevende betekenis is bij de beoordeling van een eventueel verzoek van jou om coulance.

Hoewel ik het met de rest van uw betoog helemaal eens ben (het geeft geen pas om een goedwillende forumgebruikster als Loes die alleen maar de situatie uitlegt en altijd met de reiziger meedenkt zo de mantel uit te vegen; en we hebben zelf om die kaart gevraagd), heb ik enige moeite met deze passage.

Het punt is dat de reiziger zich volledig houdt aan de regels: inchecken en uitchecken. Maar door verschillen in de apparatuur op het station en van de HC lijkt het alsof hij zich niet aan de regels heeft gehouden. Het enige dat de reiziger mogelijkerwijs te verwijten valt is dat er iets mis is met zijn kaart, maar dat kan hij zelf pas weten op het moment dat de de HC dit constateert. Een kapot fietslicht kun je zelf constateren vóórdat je wordt aangehouden door de politie; maar dat is in dit geval (zeker de eerste keer) niet zo.

Feitelijk gaat het hier gewoon om onbetrouwbare apparatuur. Je wordt ook pas bekeurd als je met de auto met een bepaalde marge de maximumsnelheid overtreedt, omdat de meetapparatuur niet betrouwbaar is. En er valt veel voor te zeggen dat NS het hier ook zo gemakkelijk mogelijk moet maken om aan te tonen dat het niet de fout van jou als reiziger is dat die handscanner je kaart niet kan lezen. Daar valt niet zo veel aan te beoordelen: bij de balie kunnen ze je kaart wél uitlezen (of anders kun je het bij de automaat doen) en zien welke transacties er zijn geweest, en ze weten voor welke reis je een UVB hebt gekregen, dus de controle is gewoon één-op-één: check-in en check-out voor die reis, dan kan het UVB worden kwijtgescholden. En dan moeten ze in de back office maar regelen dat dit ook geregistreerd wordt, zodat de reiziger later niet alsnog een acceptgiro krijgt toegestuurd.

Het enige voordeel van centrale afhandeling is dat je kunt zien of iemand systematisch met een kaart op reis gaat die op het station wel gelezen kan worden maar in de trein niet. Hoewel ik het in dat geval toch eigenlijk ook meer een probleem van NS vindt dan van de reiziger. Je kunt de automobilist ook niet aanwrijven dat de flitspalen niet goed geijkt zijn. . .

Reizigers hebben niet om de OV-chipkaart gevraagd. en moeten daar nog extra voor betalen ook.
Als een reiziger zich aan de regels heeft gehouden MOET HIJ ER VANUIT MOGEN GAAN DAT HIJ GEEN BOETE HOEFT TE BETALEN. Ik kan mij voorstellen dat de conducteur in dit geval een "boete" uit moet schrijven omdat hij niet kan controleren of het verhaal van de reiziger klopt. Ik vind het echter niet meer dan normaal dat hij daarbij dan uitlegt hoe die reiziger verder kan handelen om dit opgelost te krijgen.
Indien de reiziger achteraf kan aantonen dat hij met een geldig vervoersbewijs heeft gereisd moet hij er zonder meer vanuit kunnen gaan dat hij die boete niet hoeft te betalen. Uit de uitleg hierboven maak ik op dat je als klant een heleboel moet doen om bij NS aan te tonen dat je met een geldig vervoersbewijs gereisd hebt en dan nog maar af moet wachten of de boete ingetrokken wordt. Dit zou zo bij de infobalie opgelost moeten kunnen worden. Het antwoord dat hiervoor gegeven is vind ik daarom nogal slap en niet erg klantgericht. Nogmaals klanten hebben niet gevraagd om die OV-chipkaart. De invoering is mede een keuze van de NS en als er problemen met het systeem zijn moet de NS de gevolgen daarvan niet bij haar goedwillende klanten neer leggen.

Ik begrijp niet waarom jij zo hoog van de toren blaast tegen Loes als zij jou alleen maar uitlegt hoe e.e.a. in de praktijk werkt en ze je bovendien ook nog enkele goedbedoelde adviezen meegeeft, terwijl jij volkomen terecht een Uitstel van Betaling hebt gekregen, inclusief de (voorgedrukte) wettelijke verhoging van €35.
Jij DENKT dat je je aan de regels hebt gehouden, maar bij controle blijkt er toch iets niet te kloppen. Ik hoop (en mag aannemen) dat de HC ook een verklaring omtrent jouw gedrag op het voor jou onleesbare deel van de UvB heeft geschreven en dat dat van doorslaggevende betekenis is bij de beoordeling van een eventueel verzoek van jou om coulance.

Een conducteur doet zijn/haar werk en als jij een weergave van hoe dat in de praktijk gaat en met welke problemen een conducteur wordt geconfronteerd van tafel veegt met een opmerking als "slap verhaal" dan geef ik je toch in ernstige overweging die slappe verhalen en adviezen van Loes maar gewoon naast je neer te leggen.
Vergeet dan dat slappe advies om een nieuwe OV-chipkaart aan te vragen; maar neem dan ook voor lief dat je een volgende keer weer een kans loopt op een UvB met de wettelijk voorgeschreven verhoging van €35,00, die na een eerste keer niet meer wordt gerestitueerd (akkoord, ook dit is een slap argument).

Overigens is het niet NS die de OV-chipkaart heeft bedacht en zonodig moest invoeren en iedereen door de strot moest duwen.
Ik neem niet aan dat je rechtswetenschappen studeert, anders zou je weten dat onze volksvertegenwoordigers (dus in feite wijzelf) in 2000 een Wet Personenvervoer hebben aangenomen waarin o.m. is vastgelegd dat het openbaar vervoer over diende te stappen op een electronisch betaalsysteem.
Het is dus niet NS die dat heeft bedacht, maar jij en ik! Dus als je het met het systeem niet eens bent, mopper dan op jezelf en niet op een conducteur die zijn/of haar werk volgens de regels doet en ook niet op een conducteur als Loes die jou wat verder wegwijs probeert te maken.

Jij vindt dat men e.e.a. meteen aan een service balie zouden moeten kunnen afhandelen. Weet je wat er gebeurt als je tientallen servicebalies hebt waar zoiets zou kunnen gebeuren? Inderdaad, ja tientallen verschillende beoordelingen en tientallen verschillende beslissingen.
Vandaar dat NS gekozen heeft voor één centrale afdeling waar die verzoeken op een identieke manier worden beoordeeld en afgehandeld.
Ik geef alleen maar aan dat er reizigers zijn, die het erop gokken, die nemen een niet werkende OV-chipkaart mee en door die reizigers moeten de goedwillende reizigers bloeden. Daar kan ik weinig aan doen. Normaal is het zo, als er duidelijk bewijs is, dan vervalt een boete, maar als een reiziger nu elke dag hierdoor een boete krijgt, vervalt die dus niet meer. Een reiziger is verantwoordelijk voor zijn eigen vervoerbewijs.

Het probleem is vaak dat reizigers heel onzorgvuldig met hun OV-chipkaart omspringen. Klakkeloos in de achterzak, afgesleten pasfoto's etc zie ik dagelijks.

Hoi Sjoerd,

Vervelend dat je OV-kaart niet uit te lezen is door onze handscanners. Om verdere problemen te voorkomen zou ik zeker een andere gaan aanvragen op studentenreisproduct.nl en je daar verder even in verdiepen. Onze handscanners zijn helaas niet zo sterk als de scanners op de perrons. Bij wet is namelijk geregeld dat als de betreffende conducteur de kaart niet kan uitlezen en zichzelf ervan overtuigd heeft dat het niet aan zijn apparaat ligt (denk aan een andere kaart scannen), dan is er inderdaad sprake van een niet geldig vervoerbewijs.
De conducteur heeft je een Uitstel van Betaling gegeven en wij moeten bij wet de wettelijke verhoging erbij zetten. Dit ziet iedereen direct als boete. Op het Uitstel van Betaling staat rechts bovenin een nummer, beginnend met een D, gevolgd door 6 cijfers. Die hebben ze bij de klantenservice nodig om je verder te helpen. Je kan ook even wachten tot een moderator dit topic oppakt en anders even bellen met de Klantenservice.
Het aanbod om het volgende station te laten zien dat het wel werkt is voor ons onhaalbaar. Vandaar dat de betreffende conducteur dat niet kon doen. Aangezien je OV-chipkaart gewoon gewerkt heeft, is de kans groot dat dit Uitstel van Betaling geseponeerd wordt, alhoewel ik daar geen uitspraken en beloften over mag doen. Daar gaat klantenservice over.
De conducteur heeft in dit geval gewoon zijn werk gedaan, hoe vervelend het voor jou op dat moment ook is. Wij krijgen dagelijks OV-chipkaarten aangeboden die niet werken en dan moeten wij maar alle verhalen geloven. Daar zit het probleem in.

Ik hoop je zo wat meer info te hebben gegeven over het waarom en hoe nu verder te gaan. De check-in en check-out zijn dus bekend, dan zal het ongetwijfeld opgelost worden. Zoals ik al eerder aangaf, ga achter een vervangende kaart aan, want als dit vaker gaat voorkomen, wordt niet elk Uitstel van Betaling bij voorbaat geseponeerd. Vandaar de waarschuwing.

Succes met de afwikkeling ervan.

Reizigers hebben niet om de OV-chipkaart gevraagd. en moeten daar nog extra voor betalen ook.
Als een reiziger zich aan de regels heeft gehouden MOET HIJ ER VANUIT MOGEN GAAN DAT HIJ GEEN BOETE HOEFT TE BETALEN. Ik kan mij voorstellen dat de conducteur in dit geval een "boete" uit moet schrijven omdat hij niet kan controleren of het verhaal van de reiziger klopt. Ik vind het echter niet meer dan normaal dat hij daarbij dan uitlegt hoe die reiziger verder kan handelen om dit opgelost te krijgen.
Indien de reiziger achteraf kan aantonen dat hij met een geldig vervoersbewijs heeft gereisd moet hij er zonder meer vanuit kunnen gaan dat hij die boete niet hoeft te betalen. Uit de uitleg hierboven maak ik op dat je als klant een heleboel moet doen om bij NS aan te tonen dat je met een geldig vervoersbewijs gereisd hebt en dan nog maar af moet wachten of de boete ingetrokken wordt. Dit zou zo bij de infobalie opgelost moeten kunnen worden. Het antwoord dat hiervoor gegeven is vind ik daarom nogal slap en niet erg klantgericht. Nogmaals klanten hebben niet gevraagd om die OV-chipkaart. De invoering is mede een keuze van de NS en als er problemen met het systeem zijn moet de NS de gevolgen daarvan niet bij haar goedwillende klanten neer leggen.

Hoi Sjoerd,

Vervelend dat je OV-kaart niet uit te lezen is door onze handscanners. Om verdere problemen te voorkomen zou ik zeker een andere gaan aanvragen op studentenreisproduct.nl en je daar verder even in verdiepen. Onze handscanners zijn helaas niet zo sterk als de scanners op de perrons. Bij wet is namelijk geregeld dat als de betreffende conducteur de kaart niet kan uitlezen en zichzelf ervan overtuigd heeft dat het niet aan zijn apparaat ligt (denk aan een andere kaart scannen), dan is er inderdaad sprake van een niet geldig vervoerbewijs.
De conducteur heeft je een Uitstel van Betaling gegeven en wij moeten bij wet de wettelijke verhoging erbij zetten. Dit ziet iedereen direct als boete. Op het Uitstel van Betaling staat rechts bovenin een nummer, beginnend met een D, gevolgd door 6 cijfers. Die hebben ze bij de klantenservice nodig om je verder te helpen. Je kan ook even wachten tot een moderator dit topic oppakt en anders even bellen met de Klantenservice.
Het aanbod om het volgende station te laten zien dat het wel werkt is voor ons onhaalbaar. Vandaar dat de betreffende conducteur dat niet kon doen. Aangezien je OV-chipkaart gewoon gewerkt heeft, is de kans groot dat dit Uitstel van Betaling geseponeerd wordt, alhoewel ik daar geen uitspraken en beloften over mag doen. Daar gaat klantenservice over.
De conducteur heeft in dit geval gewoon zijn werk gedaan, hoe vervelend het voor jou op dat moment ook is. Wij krijgen dagelijks OV-chipkaarten aangeboden die niet werken en dan moeten wij maar alle verhalen geloven. Daar zit het probleem in.

Ik hoop je zo wat meer info te hebben gegeven over het waarom en hoe nu verder te gaan. De check-in en check-out zijn dus bekend, dan zal het ongetwijfeld opgelost worden. Zoals ik al eerder aangaf, ga achter een vervangende kaart aan, want als dit vaker gaat voorkomen, wordt niet elk Uitstel van Betaling bij voorbaat geseponeerd. Vandaar de waarschuwing.

Succes met de afwikkeling ervan.

Reageer