beantwoord

Onterechte incassokosten -> NS compleet onwillig hierop te reageren

Begin oktober was ik vergeten in te checken. Hiervoor kreeg ik halverwege oktober een rekening plus €35,- boete. Nu was ik zelf vergeten in te checken, dus was ik niet te beroerd deze boete te betalen. Deze heb ik betaald op 27 oktober. Enkele dagen later kreeg ik een herinnering + €10 administratiekosten voor deze herinnering. Aangezien ik de rekening al betaald had beschouwde ik deze herinnering als niet verzonden. Daarna kreeg ik op 1 december ineens een brief van een incassobureau voor €10 administratiekosten plus €25 incassokosten. Hiervoor heb ik telefonisch contact opgenomen met de klantenservice, die tot mijn verbazing totaal onwillig waren mij hierbij te helpen. Diezelfde dag een boze brief naar de afdeling boetebeleid gestuurd aangaande de onterechte, en bovendien onwettige administratiekosten, en de waardeloze behandeling door de klantenservice.

Nu krijg ik vandaag antwoord van de NS (gedateerd 11 december!) die amper ingaat op mijn brief, maar stelt dat de betaling 27 oktober binnen was, terwijl deze voor 27 oktober binnen moest zijn, en daarbij stelt dat ik maar gewoon moet betalen. Weer heb ik de klantenservice gebeld, en wéér hetzelfde dat ze mij niet kunnen helpen.

Ten eerste zijn deze administratiekosten onwettig met het ingaan van de wet incassokosten die op 1 juli 2012 is ingegaan (administratiekosten mogen pas in rekening gebracht worden bij een tweede herinnering, na de tweede betalingstermijn van 14 dagen). Ten tweede heb ik de rekening al betaald. Ten derde vind ik het ontzettend amateuristisch en absoluut niet netjes hoe er met jarenlange trouwe klanten wordt omgegaan die elke maand honderden euro's aan abonnementskosten betalen en in al die jaren één enkele keer vergeten in te checken, maar wel zo sportief zijn om gewoon die boete te betalen.

Ik vraag mij vooral af hoe je in contact kunt komen met iemand die je wél normaal te woord kan staan en bereid is een klant van service te voorzien.
icon

Beste antwoord door Leny NS 17 december 2014, 09:48

He Martin, vervelend dat dit je ervaring is met onze klantenservice. De boete heb je betaald, maar toch een herinnering ontvangen plus incassokosten. Indien de betaling te laat binnen is gekomen, dan wordt er gelijk een herinneringsbrief aangemaakt met € 10 verhoging. Deze heb je genegeerd en daarom zijn de incassokosten bijgekomen. Nog even over de acceptgiro en administratiekosten:
1. Op die dag was je vergeten in te checken, dus je had geen geldig vervoerbewijs bij je. De conducteur schrijft een boete uit. Dat is een Uitstel van betaling. Want je betaalt achteraf voor je reis
2. Je ontvangt een acceptgiro. (herinnering)
3 Indien de betaling te laat binnen is, ontvang je weer een herinnering ( +10 )
4 geen reactie/betaling ontvangen, dan wordt het overgedragen aan het incassobureau.

Ik heb je vraag verplaatst naar het topic 'in de trein.
Groet, Leny

Bekijk origineel

3 reacties

Je verwijst in elk geval onterecht naar de Wet Incassokosten. Die wet is slechts van toepassing als er een verbintenis bestaat waarbij bijvoorbeeld een dienst wordt geleverd waarvoor de betaling niet volgens de voorwaarden geschiedt. In het geval van opgelegde boetes is die wet niet van toepassing.
Badge
He Martin, vervelend dat dit je ervaring is met onze klantenservice. De boete heb je betaald, maar toch een herinnering ontvangen plus incassokosten. Indien de betaling te laat binnen is gekomen, dan wordt er gelijk een herinneringsbrief aangemaakt met € 10 verhoging. Deze heb je genegeerd en daarom zijn de incassokosten bijgekomen. Nog even over de acceptgiro en administratiekosten:
1. Op die dag was je vergeten in te checken, dus je had geen geldig vervoerbewijs bij je. De conducteur schrijft een boete uit. Dat is een Uitstel van betaling. Want je betaalt achteraf voor je reis
4 geen reactie/betaling ontvangen, dan wordt het overgedragen aan het incassobureau.

Ik heb je vraag verplaatst naar het topic 'in de trein.
Groet, Leny
He Martin, vervelend dat dit je ervaring is met onze klantenservice. De boete heb je betaald, maar toch een herinnering ontvangen plus incassokosten. Indien de betaling te laat binnen is gekomen, dan wordt er gelijk een herinneringsbrief aangemaakt met € 10 verhoging. Deze heb je genegeerd en daarom zijn de incassokosten bijgekomen.

Zo is het inderdaad gegaan.

Nog even over de acceptgiro en administratiekosten:

OK

Dit vind ik wel een heel rare redenering. Ik heb niet in de trein kunnen betalen voor de reis bij de conducteur, dus de acceptgiro is mijn eerste kans überhaupt om te betalen. Deze acceptgiro is dus geen herinnering.

Dit is dus de eerste herinnering, waar geen administratiekosten voor in rekening gebracht mogen worden en weer een 14 dagen termijn in zou moeten gaan

En ook hier gaat het van jullie kant mis: ik heb wél een betaling gedaan.

Het Juridisch Loket geeft mij in deze ook gewoon gelijk:

Met de invoering van de wet incassokosten (WIK) moet een aanmaning aan verschillende nieuwe eisen voldoen. Men mag geen administratiekosten berekenen of vermelden in een eerste aanmaning. Administratiekosten zijn namelijk onderdeel van de incassokosten. Incassokosten mogen pas in rekening worden gebracht nadat een consument een aanmaning (ingebrekestelling) heeft ontvangen. De consument moet een kosteloze aanmaning ontvangen en minimaal 14 dagen de tijd krijgen om een factuur te voldoen. Hierna mag de factuur uit handen worden gegeven aan een incassobureau. Worden er wel administratiekosten in een eerste aanmaning vermeld? Dan is men conform de wet in overtreding. Men mag een consument dus ook niet verplichten om deze administratiekosten te betalen.

Voordat men incassokosten in rekening mag brengen moet men u eerst een aanmaning sturen met een betalingstermijn van minimaal 14 dagen.

Volgens artikel 6:96 lid 6 Burgerlijk Wetboek moet(tevens) in de aanmaning staan:
• een aankondiging van de gevolgen indien niet op tijd wordt betaald;
• in het bijzonder de hoogte van de incassokosten die dan verschuldigd is;
• en indien van toepassing de hoogte van de BTW die dan over de incassokosten berekend zal worden.

Pas na het versturen van deze aanmaning en na uitblijven van betaling mag men u incassokosten in rekening brengen.

Reageer