beantwoord

Onterechte toeslag voor 1e klas reizen

  • 11 November 2022
  • 32 reacties
  • 1351 Bekeken

Vanmorgen heb ik de trein genomen van Amersfoort Schothorst naar Den Haag CS. Ik ben gewoon in een 2e klas coupe gaan zitten, aangezien ik daar een flex abonnement voor heb. Tussen Zoetermeer en Den Haag CS kwam een stilzwijgende conducteur het plaatsbewijs controleren. Hij rommelde wat met zijn digitale apparaat, kennelijk omdat niet direct mijn pas goed werd ingelezen. Hij zei verder niets en liep na controle verder. Nu krijg ik een e-mail dat ik 20 euro toeslag moet bijbetalen omdat ik vanmorgen in een 1e klas coupe zou hebben gezeten. Iedere vorm om hierop te reclameren ontbreekt in de e-mail. Ik moet het maar doen met het plaatsen van een bericht in de NS community. NS, waar zijn jullie mee bezig ? Hoe kom ik onder die onterechte toeslag van 20 euro uit, kennelijk was er iets mis met het apparaat doch in ieder geval met de communicatieve vaardigheden van de conducteur.

icon

Beste antwoord door Stijn NS 11 November 2022, 13:46

Bekijk origineel

32 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Wat mij aan het verhaal nog het minst bevalt is dat die correctietarieven zonder enige mededeling van de kant van de Hc kunnen worden doorgevoerd en dat je pas op de afrekening te zien krijgt dat je een correctieboete hebt gekregen.
Wat misschien zou kunnen helpen is dat het apparaat van de controleur heel luidruchtig begint te piepen wanneer er begonnen wordt met het invoeren van een correctieboete. Of beter nog het volgende. Het apparaat roept op volle geluidssterkte: “Attentie, er volgt nu een correctietarief. Informeer de reiziger. Ik herhaal, er volgt nu een correctietarief. Informeer de reiziger.”

NS moet de reizigers beschermen tegen overijverige controleurs. 

Een melding voor de conducteur voor zover deze nog niet gegeven wordt zou inderdaad fijn zijn als deze ook een melding bevat om reiziger te informeren.

Ik heb zelf de indruk dat een conducteur niet ziet wat er gebeurt als hij 1e klas invult en zeker niet als iemand correctie krijgt voor geen incheck getuige de verhalen die hier regelmatig over correctietarieven komen. Die correctietarieven zullen waarschijnlijk backoffice werk zijn. Misschien kan @Loes vertellen wat zij te zien krijgt bij controle.

Reputatie 7
Badge +3

Wat mij aan het verhaal nog het minst bevalt is dat die correctietarieven zonder enige mededeling van de kant van de Hc kunnen worden doorgevoerd en dat je pas op de afrekening te zien krijgt dat je een correctieboete hebt gekregen.
Wat misschien zou kunnen helpen is dat het apparaat van de controleur heel luidruchtig begint te piepen wanneer er begonnen wordt met het invoeren van een correctieboete. Of beter nog het volgende. Het apparaat roept op volle geluidssterkte: “Attentie, er volgt nu een correctietarief. Informeer de reiziger. Ik herhaal, er volgt nu een correctietarief. Informeer de reiziger.”

NS moet de reizigers beschermen tegen overijverige controleurs. 

Flex met correctietarieven. Daar is blijkbaar niet goed over nagedacht als de consequentie is dat iedere controleur van NS daar mee kan zitten klooien zonder jou als reiziger in kennis te stellen dat een correctietarief is geregistreerd.

Het is een lastig gebied, die correctietarieven. We komen nu van de situatie dat een HC (en V&S) tevens BOA is, een uitstel van betaling is daarmee een concept proces verbaal. Wanneer een UvB niet voldaan werd, werd er door NS uiteindelijk daadwerkelijk PV opgemaakt (HC kreeg dat in postvakje, krabbel zetten en insturen) en werd het een strafbeschikking (of transactievoorstel) via CVOM/CJIB, net zoals andere strafbeschikkingen. Je kon daarmee relatief eenvoudig en veilig naar de rechtbank als het met NS niet ging zoals gewenst. Boze tongen beweren dat je kans maakt op verhoging van de standaard strafeis wanneer je geen poot had om op te staan, ik herken dat niet en heb ook nooit een uitspraak in mogen zien waar dat wel gebeurd is, ondanks aandringen bij deze boze tongen.

 

Met correctietarieven gaan we terug naar de situatie zoals die vroeger was (en op de HSL nog lange tijd is geweest), waarbij NS conform Wp/Bp2000 een civielrechtelijke kwitantie schreef, inclusief verhoging, en daarna ging proberen die geïncasseerd te krijgen. Daarvoor hoef je geen BOA te zijn, een toezichthouder (zie Awb 5:15-5:19) kan dat ook. Probleem is dat het een civielrechtelijk verhaal is, dat kan dus heel erg lastig en kostbaar worden. NS kan in principe iedereen toezichthouder maken, dat is een administratieve handeling. Men krijgt een pasje en een controleapparaat en kan aan de slag. Dat moet binnen wat grenzen van redelijkheid, en het moet horen bij de functieomschrijving, maar men kan ingehuurde beveiligers relatief eenvoudig die status geven. Binnen NS bestaat er natuurlijk ook beleid over hoe dat gebeurt, maar intern beleid is ook intern te wijzigen. Er is geen eed of belofte, en veel minder extern toezicht. Een gang naar de rechter is simpelweg niet meer betalen aan NS, maar met een groter risico, zoals bij een gebruikelijke incassoprocedure. Daarnaast worden dan je lopende abonnementen geblokkeerd, word je uitgesloten van Flex tot je excuses komt aanbieden aan de Laan van Puntenburg, en weet ik veel wat nog meer.

 

Voordeel van de correctietarieven t.o.v. de oude situatie is dat er reeds een doorlopende machtiging en contractuele overeenkomst is. B2B doet NS dat al langer, maar B2C is dat juridisch wat lastiger. Juristen van NS zullen van mening zijn dat het in deze vorm kan, aangezien men Flex heeft uitgerold. De enige manier om daar uitsluitsel over te krijgen is, denk ik, uitproberen.

 

Waar ik persoonlijk het minst gecharmeerd van ben, is dat correctietarieven “gewoon” op je Flex-factuur komen. Dat is een nieuwe ontwikkeling t.o.v. de BOA-situatie en de oude situatie. Je kunt niet meer met NS in de clinch liggen over een correctie a 50 euro en weigeren die te voldoen, zonder meteen heel je Flex-leven bij NS op te geven. Braaf alle andere facturen blijven betalen zal niet gaan, NS zal die betalingen beginnen verrekenen met het correctietarief. Eventuele abonnementen worden stopgezet, je wordt uitgesloten van Flex, en ga zo maar door.

Badge +3

Reiziger: ik zat 2e klas (gewoon volgens mijn abonnement) en krijg een 1e klas correctie (NS Flex).

NS: Dan zal de HC wel denken dat je 1e klas zat (want afwijking geregistreerd)?

Reiziger: Zoek het maar uit beste NS, niet mijn probleem eigenlijk… 😴

Terecht dat je daar niet voor wenst te betalen.

Vooruit dan, dat foutje noemen we dan maar coulance…

Flex met correctietarieven. Daar is blijkbaar niet goed over nagedacht als de consequentie is dat iedere controleur van NS daar mee kan zitten klooien zonder jou als reiziger in kennis te stellen dat een correctietarief is geregistreerd.

Heeft NS dit systeem in de Volksrepubliek China gekocht?

En dat wordt vervolgens zelfs toegejuicht door sommigen (zie op een na laatste reactie vorige pagina) die denken dat data harvesting, profiling en het toepassen van dubieuze algoritmes wel zal leiden tot het gewenste resultaat...

Reputatie 7
Badge +3

Flex met correctietarieven. Daar is blijkbaar niet goed over nagedacht als de consequentie is dat iedere controleur van NS daar mee kan zitten klooien zonder jou als reiziger in kennis te stellen dat een correctietarief is geregistreerd.

Heeft NS dit systeem in de Volksrepubliek China gekocht?

Die ambtseed vervalt stukje bij beetje, met het wegvallen van de BOA voor de HC is het daarmee ook gedaan. 
 

Een administratief correctietarief kan door iedere door NS ingehuurde beveiliger worden uitgeschreven. Toezichthouder zijn ze (intern) zo gemaakt. 

Bedankt voor het hierboven in erg veel woorden uiteenzetten waarom het systeem van stiekeme boetes bijzonder ongewenst is. De klant kan zijn verweer niet van een goede onderbouwing voorzien als hij pas achteraf te horen krijgt dat er een boete is uitgedeeld. Dan is het te laat om nog bewijsmateriaal te verzamelen.

Reputatie 7
Badge +4

De conducteur heeft een ambtseed en zijn verklaring telt bij een verschil gewoon zwaarder. Anders is een boete niet meer op te leggen, en daarom is dat wettelijk zo geregeld. De verklaring van een persoon onder ede die daarvoor door de samenleving is aangesteld, telt en de keerzijde daarvan is dat de conducteur of politieagent niet erg handig bezig is als hij een fout oordeel heeft bij het nemen van een maatregel.

Als de klant kan aantonen of bewijzen dat hij een fout oordeel had, heeft de in dit geval conducteur ellende en die is erger dan twee tientjes boete. We hebben helaas ook te maken met mensen die weten dat ze fout zitten maar het maar met veel herrie en verwijzing naar onrecht proberen stennis te maken, om onder een boete weg te kunnen komen. Voor veel mensen is moeten betalen of een boete die ze krijgen bij voorbaat al onrecht, want een ander krijgt die niet altijd. Hoe de moraal zich heeft ontwikkeld zien we dagelijks in de trein. Bij het najagen van het eigenbelang is alles geoorloofd, leugens en als dat niet werkt ‘gewoon’ agressie.

Hou het midden maar eens als bevoegden die namens de samenleving anderen sanctioneren. Het is echter wettelijk goed geregeld, we leven in een rechtstaat en dat is maar goed ook. De rechtstaat wordt echt niet aangetast als je een boete krijgt bij een overtreding en iedereen kan alles wel beweren. Wat mensen schrijven en het eigenbelang dient, is niet bij voorbaat waar. 

 

NS houdt het gedrag van de klanten gelukkig bij. Dan kun je bij een eerste keer coulant zijn voor mensen die het echt overkomt, en als het structureel lijkt te worden de claimkraan dichter zetten.

Dit toont natuurlijk wel weer precies de nadelen aan van de ov-chipkaart en waarom je het ontwerp van dit soort systemen niet aan belanghebbenden als de vervoerders moet overlaten. Het hele systeem is ingericht om zodra er de geringste twijfel bestaat over de geldigheid van een vervoersbewijs direct een boete (die dan correctietarief wordt genoemd want dat klinkt positiever) in rekening te brengen bij de reiziger waarna het probleem en de bewijslast bij de reiziger wordt gelegd die dat vaak helemaal niet zal kunnen:

  • Hoe bewijs je dat je in de 2e klas zat en niet in de 1e?
  • Hoe bewijs je dat je na 60 minuten wachten maar weer tevergeefs naar huis bent gegaan als er volgens de computers van de NS toch echt een trein heeft gereden waar jij weliswaar maar niet meer in paste maar leg dat maar eens uit aan een computer?
  • Hoe bewijs je dat jij van A naar B bent gereisd als de kaartlezer in de bus beweert dat het van C naar D was?

En zo zijn er nog tientallen vergelijkbare situaties waarbij je als reiziger gedupeerd wordt door dit systeem dat is bedacht vanuit de wensen van de vervoerders en niet die van de reizigers.

En ik vrees dat als de reiziger überhaupt de onterecht geïnde boete krijgt teruggestort NS niet zal spreken van het herstellen van een fout, maar het als coulance af zal doen en een vinkje bij de naam van de reiziger zal zetten zodat men bij een volgende fout van NS minder “ruimhartig” zal zijn naar deze reiziger.

Badge +3

Hoe dan ook, voor een 1e klas Flex correctie/afwijking is een handmatige handeling door een HC (bewust of onbewust) nodig.

Niet de reiziger maar die HC/NS moet dan maar bewijzen dat iemand 1e klas zat.

Dat zou dan moeten blijken uit de controlehandelingen op het apparaat van die HC, niet iets waar de Klantenservice je mee kan/gaat helpen (afgezien van coulance, we geloven je. En misschien zijn er wel meerdere meldingen bekend over controles in die trein?).

Zou wat zijn als iedereen bij controle (gewoon in de 2e klas) foto’s moet gaan maken van wat een apparaat zegt… 🤣

Ik geloof er niets van wat TS beweerd.

Heb je er foto's van?

Dat is nogal een beschuldiging.

Een uitgebreide onderbouwing of je excuses richting TS lijken me dan ook wel op zijn plaats.

Reputatie 7
Badge +3

Hoe kan een foto bewijzen of hij wel of niet in de eerste klas zat?

Reputatie 5

Ik geloof er niets van wat TS beweerd.

Heb je er foto's van?

Ik ben niet zo stellig, dat weet je inmiddels ook wel. Ik ken de exacte specificaties van de front-end niet, en zie de bui wel hangen dat men opeens verzint om een check op kloppende persoonsgegevens in die stap voegt. En je dan dus ineens uitvalt met niet kloppend adres/telefoonnummer/…

Badge +3

Zolang het NS systeem je bestaan eenmaal heeft geaccepteerd zou het moeten gaan. Bestaande machtigingen blijven gewoon gelden tot er incassoproblemen ontstaan of je wijzigingen maakt. 

Bij een Flex abonnementwissel hoef je (als je ingelogd bent) echt helemaal niets te doen behalve voorwaarden accepteren en bevestigen.

Dat werkt dus naadloos. Je hoeft niet eens op e-mails te wachten (je krijgt er twee, eentje voor de aanvraag, de ander als bevestiging dat er iets gewijzigd is), maar wat er in Mijn NS staat is geldig.


Weekend Voordeel (2e klas)? Is er een 1e klas versie dan? 🤣

Wel nog steeds de melding over € 10,00 administratiekosten die er dus niet zijn als je al Flex hebt 😥

Een voordeel van Flex is de mogelijkheid zijn om je abonnement te wijzigen. Ik zit daarover te denken, maar… werkt dat wel via de website als je een buitenlands adres hebt?

Zolang het NS systeem je bestaan eenmaal heeft geaccepteerd zou het moeten gaan. Bestaande machtigingen blijven gewoon gelden tot er incassoproblemen ontstaan of je wijzigingen maakt. 

Laatste zin in mijn vorige reactie aangepast.

Hoe kan een apparaat/systeem (of de persoon die dat ding bedient!) weten of er op dat moment op een bepaald deel van de HSL gereden werd? Of in dit geval op 1e klas gecontroleerd werd?

Volgens mij helemaal niet, dus dat ‘gerommel op een apparaat’ van TS geeft al aan dat er handmatig een afwijking geregistreerd is!

Als je gewoon 2e klas zat bij controle, lees dan maar alle controles uit van die MCLC (of hoe het ook heet) om als NS je gelijk te bewijzen. Game on! 😂

Als er tussen twee 2e klas controles in bijv. 30 seconden er ineens bij eentje een 1e klas afwijking zit heb je het probleem al te pakken, dat klopt dan dus niet (HC schuldig).

De klantenservice kan je daar natuurlijk niet mee helpen… dat wordt dan coulance (we geloven je).

Locatie is obv GPS koppeling aan traject. Klasse is onbekend, dat is obv HC handeling. 

Reputatie 7
Badge +3

Een voordeel van Flex is de mogelijkheid zijn om je abonnement te wijzigen. Ik zit daarover te denken, maar… werkt dat wel via de website als je een buitenlands adres hebt?

Lijkt mij dat het moet kunnen als je nu op saldo hebt en een incasso voor €0,01 of abonnementbetaling via jouw bankrekening is gelukt. Dan moet het volgens mij kunnen wijzigen via de website toch ook kunnen? Website en app zijn voor iedereen hetzelfde ongeacht waar je woont.

Reputatie 7
Badge +1

Een voordeel van Flex is de mogelijkheid zijn om je abonnement te wijzigen. Ik zit daarover te denken, maar… werkt dat wel via de website als je een buitenlands adres hebt?

Reputatie 7
Badge +2

Dat hele reizen op rekening (Flex) is eigenlijk veel te ingewikkeld. Ik lees verhalen over verkeerd ingevoerde correctietarieven. Maar ook dat het bij verkeerd werkende apparatuur in bussen bijna onmogelijk is om je geld terug te krijgen omdat de betaling van je reis met de bus via NS gaat en de busvervoerder geen betalingsgegevens heeft. Je wordt dan als reiziger van het kastje naar de muur gestuurd.

En dan te bedenken dat dit hele circus alleen maar is ingevoerd om te voorkomen dat mensen borg op de OV-chipkaart moeten hebben staan voor het begin van de reis. 

Het grootste probleem met Flex is dat NS het doorgedrukt heeft op een zeker moment, door de meeste abonnementen alleen nog via Flex aan te bieden. Dat heeft een hoop conflicten opgeleverd tussen saldo en op rekening producten die niet nodig hadden hoeven zijn.

Opgelost heeft Flex echter niets zoals anderen ook al opmerkten. En alle voordelen waarover ze het bij de introductie hadden zijn er nooit gekomen: een abonnement voor de bus tussen station en werk eraan hangen kan niet bijvoorbeeld, is ooit wel sprake van geweest. Of producten combineren.

Badge +3

Laatste zin in mijn vorige reactie aangepast.

Hoe kan een apparaat/systeem (of de persoon die dat ding bedient!) weten of er op dat moment op een bepaald deel van de HSL gereden werd? Of in dit geval op 1e klas gecontroleerd werd?

Volgens mij helemaal niet, dus dat ‘gerommel op een apparaat’ van TS geeft al aan dat er handmatig een afwijking geregistreerd is!

Als je gewoon 2e klas zat bij controle, lees dan maar alle controles uit van die MCLC (of hoe het ook heet) om als NS je gelijk te bewijzen. Game on! 😂

Als er tussen twee 2e klas controles in bijv. 30 seconden er ineens bij eentje een 1e klas afwijking zit heb je het probleem al te pakken, dat klopt dan dus niet (HC schuldig).

De klantenservice kan je daar natuurlijk niet mee helpen… dat wordt dan coulance (we geloven je).

De laatste revisie van de software die ik ken is het gewoon een knop correcties → 1e klas. Maar dan in andere bewoording. Zelfde als de kniptang voor BC vroeger op de Windows Mobile omgeving. 

Badge +3

Ik vraag me af of een HC ergens moet instellen dat die op een gegeven moment de 1e klas aan het controleren is (en dus afwijkingen te zien krijgt)? Hoe zou je anders iemand die 2e klas zit een 1e klas correctie kunnen aansmeren?

Net zoiets als een ICd toeslag aan je broek krijgen tussen Eindhoven en Amsterdam, dat zou dan komen omdat er een verkeerd ritnummer ingesteld was? Dacht het controleapparaat (of het Flex systeem?) dat die trein op dat moment ergens op dat stuk van de HSL reed?

Als je een HC alle bijzonderheden wil uitleggen wordt het best een forse cursus, en dan moet men alle managementberichten daarna ook goed blijven lezen voor wijzigingen. Iemand als @Loes krijg je geïnteresseerd in de bijzonderheden en grensgevallen, maar lang niet iedereen heeft daar interesse in of enige technische feeling bij. En dat kan je ze ook niet altijd kwalijk nemen. 
 

Gelukkig worden Flex en Businesscard zometeen in ieder geval gelijkgetrokken, dan is het consistent dezelfde drama, in plaats van ook daar nog onderlinge verschillen. 

Reageer