beantwoord

Onterechte Uitstel van Betaling (boete)

• 15 september 2014
  • 28 reacties
  • 1112 Bekeken

Ik ben zondag 14 september een kaartje aan het trekken voor Roermond naar Heerlen maar, ik zie dat de intercity bijna vertrekt. Niet alleen ik zie dit maar ook de conducteur bij wie mijn andere vrienden al in de trein zitten. De conducteur roept dan ook naar mij om gewoon in de stappen voor deze ene keer en vraagt waar mijn reis naar toe gaat: Ik antwoord "van Roermond naar Heerlen" en hij zegt mij gewoon plaats te nemen en dat hij het door zal geven. Eenmaal in Sittard aangekomen stap ik in de stoptrein naar Heerlen die direct vertrekt na de Intercity waarmee ik ben aangekomen. Ik neem hier plaats en vervolgens komt de conducteur ik vertel hem het verhaal en dat zijn collega mij heeft plaats laten nemen voor deze ene keer. En dat hij dit zou doorgeven aan zijn collega's. Vervolgens wordt ik gewoon beboet voor 37,50. In mijn ogen ben ik dus gewoon: "uitgelokt" om een boeten aan mijn broek te krijgen. Ik was namelijk al een kaartje aan het trekken voor de reis maar de conducteur zelf riep mij toch gewoon in te stappen aangezien de trein spoedig ging vertrekken. Als dit de normale gang van zaken is bij de NS vindt ik dit diep triest. Ik probeer namelijk gewoon een kaartje te trekken conform de regels en hun eigen medewerker nota bene "gunt mij dan de reis voor deze ene keer".

Graag hoor ik hoe ik bezwaar kan aanmaken tegen deze bekeuring dit zal wel weer enkele brieven en minuten aan de telefoon gaan duren neem ik aan. Heel triest dat NS op deze manier omgaat met haar klanten.

Mvg, Lucas
icon

Beste antwoord door Ramon NS 16 september 2014, 11:53

DAg Lucas, wat vervelend dat je een Uitstel van Betaling hebt ontvangen. Ik ben het niet helemaal met je eens dat er sprake is van uitlokking. Het was een goed bedoelde actie van de conducteur wat in dit geval, door de overstap, even vervelend heeft uitgepakt. Toch snap ik dat je het niet eens bent met de boete. Als je de acceptgiro hebt ontvangen mag je mij in een privébericht je NAW-gegevens en het kenmerknummer van de boete sturen (deze vind je onder je adresgegevens). Als ik deze gegevens heb ontvangen ga ik kijken wat ik voor je kan betekenen.
Bekijk origineel

28 reacties

Reputatie 6
U bent geacht in het bezit te zijn van een geldig vervoerbewijs.
Het feit dat de conducteur u uitnodigt om zonder geldig vvb in de trein te stappen is bijzonder ernstig. Als u niet in bezit bent van een geldig vvb begaat u een strafbaar feit, de consequenties blijven dan ook voor uw rekening.
Het helpt vaak om tijdig op het station aanwezig te zijn; u had er ook voor kunnen kiezen om een trein later te nemen.
Het feit dat de conducteur u uitnodigt om zonder geldig vvb in de trein te stappen is bijzonder ernstig. Als u niet in bezit bent van een geldig vvb begaat u een strafbaar feit, de consequenties blijven dan ook voor uw rekening.
Het helpt vaak om tijdig op het station aanwezig te zijn; u had er ook voor kunnen kiezen om een trein later te nemen.

Het feit dat een medewerker van de NS mij dus een strafbaar feit laat begaan met zijn toestemming is de normale gang van zaken bij de NS? De reiziger moet dus klaarblijkelijk niet vertrouwen op de informatie die verstrekt wordt door de medewerkers van de NS. In mijn ogen is het geen wat hier gebeurd is dus gewoon het uitlokken van een boete naar de klanten van de NS toe. Een NS medewerker geeft aan dat ik mag mee reizen voor deze ene keer terwijl ik een kaartje sta te trekken maar dit niet ga halen voor vertrek. U geeft aan deze het bijzonder ernstig is dat een conducteur mij laat mee reizen zonder vvb. Maar is het dan niet veel ernstiger dat de NS haar klanten foute informatie verstrekt om ze vervolgens te beboeten voor de foute informatie die is verstrekt door haar eigen medewerker. Als dit de gang van zaken is dat een reiziger niet kan vertrouwen op de kundigheid van een NS medewerker dan is dat pas een ernstige zaak.

Mvg, Lucas

Die laatste zin is wel erg belerend, er zijn wel duizenden redenen waarom iemand te laat is op het station om een trein te halen....

De conducteur heeft uitdrukkelijk gezegd dat TS mee mocht, boete dient dus kwijtgescholden te worden.

En de conducteur zou berispt moeten worden.
Reputatie 4
Badge
Ik was er niet bij, maar als de informatie van Revell0 klopt, kan hem niet verweten worden dat hij deze trein heeft genomen. Blijkbaar gaat het om een incidentele treinreiziger zonder OV-chipkaart of abonnement. Die mag erop vertrouwen dat wat een medewerker in dienst van NS - nota bene de conducteur van de trein waar hij mee reisde - zegt, klopt.
Om nou direct te gaan spreken van uitlokking vind ik overigens ook overdreven.

Wat is er gebeurd? Een conducteur wilde aardig zijn voor een reiziger en liet hem meereizen zonder kaartje. Dat is toch in principe een zeer vriendelijk gebaar. Dat is misschien niet de bedoeling, maar die kant van het verhaal mag ook wel even genoemd worden. Als er geen overstap was geweest was er niks aan de hand geweest. Ik hoop dat NS dit met coulance oplost.
Reputatie 6
Badge +2
Complicatie is wel dat de toezegging van de HC gold voor zijn trein, voor de andere trein zei hij alleen maar dat hij het zou doorgeven.
Complicatie is wel dat de toezegging van de HC gold voor zijn trein, voor de andere trein zei hij alleen maar dat hij het zou doorgeven.

Klopt helemaal de conducteur die mij beboete zei het volgende: ik bel zo even met conducteur van de Intecity om kort te sluiten of mijn verhaal klopt. Vervolgens beboet hij mij en heeft hij niet eens de moeite gedaan om contact op de nemen met zijn collega.

Mvg, Lucas
Reputatie 4
Badge
Inderdaad. En de conducteur van de eerste trein heeft er geen baat bij om nu nog toe te geven dat hij een vriendelijke, maar helaas onhandige geste maakte, want dat zal door zijn superieuren mogelijk niet gewaardeerd worden.
Ik ben er zeer zeker ook niet bij geweest en kan alleen naar algemeen reageren op de ts.

Wat bij ons wel eens het geval wil zijn, zoals Dennis ook aangeeft, heeft de hc willen matsen tussen roermond en sittard. Als er idd geen overstap is en geen personele wisseling in Sittard is het geen enkel probleem geweest.
Zelf laatst ook zo een situatie meegemaakt. Reizigster meegenomen vanaf heerlen en moest naar echt. Aan haar geschiedenis zag ik dat door haar eigen fouten de rit heerlen naar sittard al betaald was. Ik geef haar toestemming mee te gaan naar sittard en het daar te regelen. Wat doet deze mevrouw, loopt naar mijn collega hc toe van de sprinter en zegt dat ik toestemming heb gegeven. Dat kan ik alleen maar doen voor mijn eigen trein. Deze mevrouw stond vreemd te kijken. Mijn collega en ik hadden nog contact op het perron en dacht dat ze echt mee mocht naar echt.
Vandaar dat ik benieuwd ben wat de hc exact heeft gezegd.
Bovenstaand heb ik nu al vaker meegemaakt en ik geef bij overstaps nooit meer akkoord vanwege deze miscommunicatie.
Ik geef dus geen mening over de situatie van de ts, ik hoop dat er snel een moderator online komt. Succes in ieder geval.
Reputatie 4
Badge
Ik vind het super dat er conducteurs zijn (en dat zijn de meesten), die reizigers zo positief en hulpvaardig tegemoet treden . Het is jammer dat er mensen zijn, die daar misbruik van maken of in ieder geval in plaats van een vinger de hele hand nemen.
Ik vind het super dat er conducteurs zijn (en dat zijn de meesten), die reizigers zo positief en hulpvaardig tegemoet treden . Het is jammer dat er mensen zijn, die daar misbruik van maken of in ieder geval in plaats van een vinger de hele hand nemen.

Het mag duidelijk zijn dat dit niet mijn insteek is geweest. De conducteur van de Intercity vroeg mij waar ik heen moest en ik antwoorde: van Roermond naar Heerlen. Hij wist ook dit ik dan in Sittard zou moeten overstappen en zei hij de andere conducteur zou afweten van mijn situatie. Het feit dat de andere conducteur alleen al niet de moeite deed om zijn collega te bellen terwijl hij dit zelf voorstelde zegt voor mij al voldoende.

Mvg, Lucas
Reputatie 4
Badge
@Lucas, als je mijn eerdere reactie in dit topic leest, dan weet je dat dit niet op jou van toepassing is, maar op wat conducteur Loes beschrijft.

Ik vind wel dat je nogal hoog van de toren blaast. De toon zou iets minder fel kunnen zijn. Ik begrijp best dat je verontwaardigd bent, maar een conducteur beschuldigen van "uitlokking", terwijl die jou juist terwille wilde zijn, vind ik onterecht. Die geste heeft niet goed uitgepakt en daar heb jij last van.
Ik zou een beetje dimmen, het houden bij wat er gebeurd is. Dat is de beste manier om er straks met coulance uit te komen.

Overigens zul je hoe dan ook de boete eerst moeten betalen. Daarna kun je vragen om kwijtschelding en als die wordt toegekend wordt de boete terugbetaald. Als je niet binnen de termijn betaalt lopen de kosten op. Dat is een vervelende regel, maar dat is niet anders. Daar kun je je ook over opwinden, en dat hebben veel mensen op dit forum ook gedaan, maar dan weet je het vast.
Ik weet dat ik de boete eerst zal moeten betalen en dat het waarschijnlijk als het er al van komt het even zal gaan duren voor ik mijn geld terug heb. Dit is in mijn ogen ook helemaal geen probleem. Alleen dat ik hoog van de toren blaas vindt ik nogal een rare conclusie. Ik vertel namelijk alleen gewoon de feitelijke handelingen die er plaats hebben gevonden en ik blijf kalm over het verder verloop van mijn probleem. Ik begrijp dat dit niet direct opgelost zal kunnen worden.

Het is alleen jammer dat een goed gebaar van de conducteur niet wordt door gecommuniceerd. Een miscommunicatie kan natuurlijk plaats vinden bij iedereen. Het geen ik wel spijtig vindt is dat de conducteur die mij beboet zegt dat hij mijn verhaal zal verifiëren bij zijn collega. Om daarop vervolgens gewoon de boete uit te schrijven zonder gebeld te hebben met zijn collega die mijn verhaal kan bevestigen.

Als mijn toon in in de vorige berichten in jouw ogen fel klinkt is dit zeker niet mijn bedoeling geweest. Daarvoor mijn excuses maar ik vindt het een rare manier van de omgang met klanten. Ik reis namelijk het gehele jaar door voor school met de trein zonder ook maar ooit een boete te hebben gehad. Om vervolgens dan in deze omstandigheden zo geholpen te worden vindt ik dan wel betreurenswaardig.

Mvg, Lucas Niessing
Reputatie 7
Badge +4
De conducteur heeft als opdracht u van een geldig vervoersbewijs te voorzien en het beleid is dat wie het niet met de boete eens is achteraf, met redenen omkleed, bezwaar kan maken. De mening van de conducteur telt daar zwaar in mee. Zo werkt het nu eenmaal. Bedenk dat conducteurs vaak met smoesjes en leugens geconfronteerd worden en niemand vergist zich haast in zijn nadeel. Waarom zou een conducteur u moeten geloven?

Eerlijk gezegd schrok ik ook wat van uw term 'uitlokking'. Het is waarschijnlijk het gewone taalgebruik wat uw gevoel weergaf maar uitlokking is in juridische zin een vrij stevig begrip als het gaat om een BOA en de conducteur is daar, zeker in wettelijke zin, echt niet schuldig aan. Hij is zelfs zeer coulant en vriendelijk. Hoe vervelend het gebeuren ook voor u is: Het was allemaal eenvoudig te voorkomen geweest met een geldige incheck. Een kaartje kopen kostte net te veel tijd.
Hoi Lucas,

Zoals ik eerder schreef heb ik verder geen mening in jouw situatie, nu ook niet, begrijp met svp niet verkeerd.
De belofte van mijn collega hc om te bellen, daar verbaas ik me over. Overigens van allebei. Om dat te realiseren ben ik zo vijf tot tien minuten verder en is de vraag of ik bij de juiste reiziger sta. Ik hoor het vaker, uw collega vond het goed. Ik
Zit op smartphone, zal mijn reactie aanvullen, momentje 😉
Als mijn collega het goed vond. Ik baal daar enorm van. Ik heb dan als moeilijke taak om te beoordelen of het klopt. In veel gevallen schrijf ik ook een uvb uit en vermeld het daar wel op, het is echt per situatie verschillend.
Als ik iets toezeg gaat het alleen over mijn eigen trein en ik probeer dan als ik tijd heb mijn collega te zien en bijzonderheden door te geven. Ik doel dan op een andere trein, want mijn eigen trein draag ik altijd over.
Mocht je nog eens in zo een situatie komen, de betreffende hc kan alleen zijn trein akkoord geven en geen garanties geven voor een overstap.
Reputatie 4
Badge
@Revell0
Goed dat je dit nog even uitlegt. Helder.

Als je het hele jaar met de trein reist. Waarom reis je dan niet met je OV=chipkaart in plaats van dat je een kaartje uit de automaat trekt? De OV-chipkaart heeft allerlei tekortkomingen, maar een voordeel is nu net dat je snel kunt inchecken en geen kaartje hoeft te kopen..

Succes met de afhandeling.
Ik reis met een treinkaartje omdat, ik een weekabonnement heb en in het weekend trek ik dan meestal een kaartje. Ik begrijp dat het natuurlijk niet de bedoeling is dat mensen zonder kaartje met de trein reizen en dat dit gewoon een overtreding is. Alleen raar vindt ik dan dat een conducteur mij tijdens het trekken van het kaartje zelf roept om het trekken van het kaartje te laten zitten aangezien de trein zo gaat vertrekken. Het geen een goed en vriendelijk gebaar is natuurlijk dit staat voorop. Maar om vervolgens mij te beboete voor een optie van reizen die is aangeboden door een medewerker is dan toch wel verwarrend.

Ik zal kijken`hoe het wordt afgehandeld. Tevens zal het woord uitlokken niet een goede en juiste woordkeuzen zijn geweest daar ben ik het volledig mee eens.Bedankt iedereen in dit topic voor de hulp in ieder geval we zullen zien wat het gaat worden.

Mvg,Lucas Niessing
Met een weekabonnement reis je in het weekend op saldo met 40% korting. Nog een reden om geen losse kaartjes te kopen.
Reputatie 4
Badge
Graag gedaan. Als je (studenten?)weekabonnement hebt, dan heb je in het weekeinde toch recht op korting? Die krijg je alleen als je met een OV-chipkaart op saldo reist. Lijkt me de moeite waard om even na te gaan.
http://www.ns.nl/reizigers/producten/abonnementen/studentenreisproduct.html
Als je inderdaad een week-ov student hebt en elk weekend op pad gaat, zou een weekend vrij abonnement ms ook wel een interessante optie zijn. Nu loopt er een actie voor 29 euro per maand en dan kan je vrij reizen zowel in de week als weekend.
Haal je dat er niet uit is wat De luchtmacht en John schrijven echt interessanter dan losse kaartjes trekken.
Hier is de link voor de actie. Ms is het iets voor je. Kan op dezelfde ov als een studenten week-ov overigens.
DAg Lucas, wat vervelend dat je een Uitstel van Betaling hebt ontvangen. Ik ben het niet helemaal met je eens dat er sprake is van uitlokking. Het was een goed bedoelde actie van de conducteur wat in dit geval, door de overstap, even vervelend heeft uitgepakt. Toch snap ik dat je het niet eens bent met de boete. Als je de acceptgiro hebt ontvangen mag je mij in een privébericht je NAW-gegevens en het kenmerknummer van de boete sturen (deze vind je onder je adresgegevens). Als ik deze gegevens heb ontvangen ga ik kijken wat ik voor je kan betekenen.
Op weg vanuit Amersfoort naar Schiphol heb ik op 5 december 2018 per ongeluk bij het poortje van Connexxion ingecheckt, i.p.v. bij de NS. Vervolgens had ik volgens de conducteur geen geldig vervoersbewijs. Daarop heb ik uitstel van betaling gekregen. de conducteur gaf ook aan dat ik bij Connexxion had ingecheckt. Later heb ik een verzoek tot betaling gekregen en een boete van €50. Daar ben ik het niet mee eens. Ik wil graag de boete kwijtgescholden hebben.
Inmiddels heb ik 2 keer gedurende de afgelopen 7 maanden een klacht ingediend met het verzoek de boete kwijt te schelden. Daar heb ik tot op heden nooit meer iets op gehoord!!
Vandaag heb ik de klantenservice gebeld, die niets voor mij kan doen. Ik moet het volgens Natasja maar via de life chat van de NS proberen.
Kortom , het schiet allemaal niet erg op....
Hoe krijg ik beweging in het monstrum NS?
Reputatie 1
Op weg vanuit Amersfoort naar Schiphol heb ik op 5 december 2018 per ongeluk bij het poortje van Connexxion ingecheckt, i.p.v. bij de NS. Vervolgens had ik volgens de conducteur geen geldig vervoersbewijs. Daarop heb ik uitstel van betaling gekregen. de conducteur gaf ook aan dat ik bij Connexxion had ingecheckt. Later heb ik een verzoek tot betaling gekregen en een boete van €50. Daar ben ik het niet mee eens. Ik wil graag de boete kwijtgescholden hebben.
Inmiddels heb ik 2 keer gedurende de afgelopen 7 maanden een klacht ingediend met het verzoek de boete kwijt te schelden. Daar heb ik tot op heden nooit meer iets op gehoord!!
Vandaag heb ik de klantenservice gebeld, die niets voor mij kan doen. Ik moet het volgens Natasja maar via de life chat van de NS proberen.
Kortom , het schiet allemaal niet erg op....
Hoe krijg ik beweging in het monstrum NS?

Beste Nick28,

U geeft zelf aan dat u per ongeluk bij het verkeerde poortje bent ingecheckt en derhalve geen NS check-in had. In dit geval heeft u, ondanks uw goede bedoelingen, géén geldig vervoerbewijs op zak voor het NS-deel van uw traject en staat de conducteur volledig in zijn of haar recht om u een Uitstel van Betaling te schrijven. Het klinkt misschien heel vervelend, maar u bent en blijft zelf verantwoordelijk voor een geldige check-in.

Wellicht is er de mogelijkheid dat de klantenservice uit coulance de 50 euro wettelijke verhoging wil kwijtschelden, maar hou er rekening mee dat dit een gunst is en zeker geen recht. Als dit de eerste keer is dat u een UVB heeft ontvangen en de conducteur heeft geen negatieve opmerkingen genoteerd dan maakt u wellicht kans.

Dat het overigens lang wachten is op antwoord is zeer vervelend, maar heb te weinig kennis van zaken van dat deel om hier iets zinnigs op te zeggen. Wellicht dat een moderator hier wat meer over kan vertellen?
Badge +3
Vreemd dat je na 7 maanden nog helemaal geen verhogingen of incassobureaus op je dak hebt gekregen. Die €50 is overigens geen boete maar zijn gewoon de kosten/verhoging voor het (moeten) kopen van een kaartje in de trein.

Als de conducteur verder geen aantekeningen gemaakt heeft over zaken zoals ongepast gedrag of het niet op eerste verzoek tonen van een ID, en het is niet eerder gebeurd, dan is de kans groot dat je die €50 kwijtgescholden krijgt.

Ik zou overigens gewoon betalen (inclusief die €50) en dan verder in discussie gaan. Dat dus om gedoe met incassobureaus te voorkomen, want dan ben je veel verder van huis.

Reageer