Ontlast de spits met het onmogelijk maken van het Facebookkaartje, iets dat NS zo kan doen.

Reputatie 7
Badge +4
  • Super user
  • 19125 reacties
Naar aanleiding van de drukte in de spits:

Het meest idiote vind ik dat NS hoge tarieven rekent in de spits en de Facebookprofiteurs in diezelfde spits laat reizen voor tussen de €3,50 en €7,00. Dat zijn er meer dan een paar, verkijk je niet.

Het zal mijn noordelijke nuchterheid wel weer zijn maar ik wil graag dat deze inconsequente idioterie van de facebookkaartjes in de spits direct stopt. Ik begrijp de beleidsmakers op dit punt inderdaad niet, verwijt ze pure onrechtvaardigheid en ik vind dat niet eens erg.

De wazigkijkenden zullen wel weer protesteren, maar daar hoort een beleidsmaker immuun voor te blijven. Deze facebookreizigers, die feitelijk frauderen met de voorwaarden van het groepsretour, ogenblikkelijk de spits uit, dat is niet meer dan rechtvaardig. Het abstractievermogen om een 1 van een 2 te onderscheiden is veelal nog niet eens aanwezig. Zonder deze profiteurs komt er in ieder geval ruimte vrij. Het is natuurlijk wel een schreeuwend onrecht in dit voorstel dat je voor €3,50 niet eens meer kunt zitten in de tweede en soms op een of andere manier zelfs in de eerste klas. Er was geen plaats in de tweede klas, tja.

Niet de reiziger op 1, 2 en 3 maar de echt betalende reiziger.

U mag in de spits staan, als de facebookreiziger zit. Wanbeleid.

Het moet wel gezegd dat NS een stap heeft gezet door het wat te bemoeilijken en dat heeft ook resultaat maar de nieuwe regels zijn nog te makkelijk te omzeilen. Met een groepsretour verplicht samen reizen en hetzelfde traject en je bent van veel gedoe af.

Wat mij betreft komt het groepsretour niet in de vorm van een e-ticket maar met papieren kaartjes uit het automaat op het vertrekstation, die je daar allemaal ophaalt. Dan kun je het reizen in de spits blokkeren met de chip in de kaart. Iedereen moet dan ook op dezelfde plaats inchecken. Uiteraard met bijvoorbeeld een vermelding 4/7 als het het vierde kaartje van de zeven in totaal is. Dan is het samenreizen direct duidelijk. Uiteraard is samenreizen verplicht.

Het vereist wat aanpassingen maar het zal het reizen in de spits ten goede komen. Het groepsretour blijft dan en de fraude is uiterst moeilijk geworden. Draai Facebook met dit eenvoudige idee de nek om! Het groepsretour waar Facebook mee werkt, is een actiekaartje en een actie kun je snel beëindigen. Het kan echt en snel.

Een dal- en spitsbeleid is lek als je er zo makkelijk onderuit kunt als nu met een Facebookkaartje.

49 reacties

Badge +3
Helder, en inderdaad iets dat niet al te lastig is. Maar of je mensen zo ver krijgt om met een hele groep te verzamelen voor een automaat, i.p.v. ieder voor zich een e-ticket printen is natuurlijk de vraag.

Je zou het natuurlijk wel kunnen verplichten om een groepsretour als bestelling op een chipkaart te moeten ophalen (er zijn ophaalpunten genoeg in de buurt meestal, zoals bij supermarkten en in de bus) zodat poortjes in de spits niet open gaan, of het gevolg is dat je op vol tarief incheckt. In dat geval kan je wellicht nog wel de heen- of terugreis met je groepsretour reizen.
Reputatie 7
Badge +4
Dat hoeft ook niet. De hoofdreiziger haalt de kaartjes er uit. Je reist samen, uitdelen en klaar. Je checkt ook nagenoeg op dezelfde tijd in want je moet samen reizen. Vanwege het volgnummer heeft de conducteur ook meteen door dat men bij elkaar hoort. Met een persoonlijke chipkaart het totale aantal kaartjes op moeten halen, is uiteraard wel nodig en preventief. De poortjes gaan wel open want immers het is in de vorm van een papieren kaartje met een chip.

Samen heen, samen terug, dus een echt groepsretour, vergelijkbaar met de Meermanskaart indertijd. Je kunt in ook in de spits niet meer inchecken, dus dat ontlast behoorlijk.

Het kost minder moeite dan alle e-tickets uitprinten en bestellen. Je kunt het eventueel doen door de kaartjes niet meer op naam uit te geven, het aantal en het traject is naast e de datum voldoende. Meermanskaartjes waren ook niet op naam. Je bent dan ook af van het gedoe om iemand anders mee te laten reizen.

Ook prettig voor de conducteur. Als het waar is wat hoofdconducteur Slidestops zegt en er bij een kwart van de groepsretours wat aan de hand is, is het nog een goed wapen tegen dit soort problemen ook. Alles wat agressie voorkomt en agressiereizigers tegen gaat, is goed. Van dat soort figuren hebben we al veel te veel.
Reputatie 7
Ik heb via via vernomen dat de groepsretour op zijn tijd gaat veranderen naar de meermanskaart, maar dat dat nog even op zich laat wachten ivm de aanpassingen achterliggende systemen. Weet niet in hoeverre het waar is, dus dat is even afwachten
Reputatie 7
Badge +4
Goed plan, ik heb er meermalen voor gepleit, dus ik ben het er wel mee eens 😉
Ik heb via via vernomen dat de groepsretour op zijn tijd gaat veranderen naar de meermanskaart, maar dat dat nog even op zich laat wachten ivm de aanpassingen achterliggende systemen. Weet niet in hoeverre het waar is, dus dat is even afwachten
Gelukkig! Het wordt daardoor een stuk eenvoudiger om mensen via een Meermanskaart
bij elkaar te treffen, op het station dan via zo'n ingewikkeld Groepsretour 😉
Reputatie 7
Badge +4
Als je straks schijndood bent, ben je dan ook bereid schijnheilig verklaard te worden? ;-)

Je stopt nu met je Facebookgroep omdat je het groepsretour zo ingewikkeld vindt?
Gezellig...

Als NS minder reizigers in de spits wil, moet je gewoon kijken naar de tijd dat mensen feitelijk reizen en niet meer naar de inchecktijd. Hoeveel mensen zou dat schelen in de spits ?
Badge +3
Als NS minder reizigers in de spits wil, moet je gewoon kijken naar de tijd dat mensen feitelijk reizen en niet meer naar de inchecktijd. Hoeveel mensen zou dat schelen in de spits ?
Die snap ik even niet, want feitelijk wordt er gewoon veel in de spits gereisd. Okee, ook vlak na het eind van de spits omdat mensen dan wachten met inchecken tot einde spits.

Uit eigen ervaring zorgt inchecken vóór 06:30 niet voor volle treinen, want dan is het vaak nog erg rustig. Rond 16:00 (met name op vrijdag) vaak wél al druk.

Maar goed, da's off topic voor wat betreft groepsretour.
Reputatie 7
Badge +4
Naar de inchecktijd kijken, is zo gek nog niet. Duidelijk en juist wel effectief. Ik wil hier best, zoals ook eerder, een paar woorden aan wagen. De modale reiziger is iets meer dan een half uur onderweg. Dat een reiziger met voor de spits inchecken de reis kan afmaken is niet zo relevant.
Voor de wiskundige types is het heel eenvoudig en die hebben het meteen door: Ik doel op de wet van de grote getallen. De meeste reizigers zijn iets meer dan een half uur onderweg. De spits begint formeel om vier uur maar in de praktijk later, tussen half vijf en kwart voor vijf, al zijn er wat uitzonderingen. Degene die net voor vieren incheckt, zal dus in de meeste gevallen om half vijf al uit de trein zijn.
In de ochtendspits werkt het nog beter. Je moet dan voor half zeven inchecken. Dit heeft als gevolg dat het tussen half zeven en zeven uur juist drukker wordt. De spits begint niet eerder maar wordt hierdoor gespreid omdat net na half zeven veel meer mensen gaan reizen. Natuurlijk zijn er mensen die voor half zeven inchecken in Vlissingen en naar Groningen gaan, maar het aantal mensen dat een lange reis maakt is op de grote getallen niet interessant. Het zou zelfs desastreus zijn voor het dal en spitssysteem zijn als dit voor de dalreizigers niet meer mogelijk zou zijn, want dan is het niet aantrekkelijk en valt het hele systeem in duigen. Door de grotere drukte lijkt de spits te vervroegen maar die wordt er juist door gespreid. Dat was ook de bedoeling.

Het is slim bedacht door dit eenvoudige wiskundige principe toe te passen. De gemiddelde reistijd van een half uur en de truc van de spits eerder te laten beginnen, is een intelligente greep, waardoor de daluren goedkoop kunnen zijn, de spits wordt ontlast en het dalabonnement aantrekkelijk. De langeafstandsreiziger is wel er wel maar verstoort het beeld nauwelijks.

De academici, die dit hebben ontworpen, denken niet in concreet gedrag van enkelingen, maar in massagedragingen en daar kan het personenvervoer van NS een standaardvoorbeeld van zijn. Door het reizen in de daluren goedkoper te maken, is er een betere spreiding over de dag heen en zijn aantrekkelijke abonnementsvormen naast andere goedkope reismogelijkheden binnen bereik. Prijsprikkels werken.
Robert heeft gelijk dat het off-topic is.
Het is goed ontworpen, al kan perfectionering altijd.
Reputatie 7
Badge +4
Graag weer verder over het Facebookgebeuren ;-)

Fcebookreizen onmogelijk maken en een bijdrage leveren aan een rustiger spits.
Badge +3
Goed verhaal en spot on (iets met een spijker en een kop).

Ikzelf maak meestal langere reizen, en als ik ergens tussen 8 en 9 in Veendendaal of zo moet zijn (vanuit Eindhoven) loont het zeker om vóór 6:30 in te checken (ook al krijg ik het toch wel vergoed als ik later vertrek, dat is ook nog een punt van het hele verhaal). Maar als ik er pas na 10:30 hoef te zijn, dan wacht ik tot 8:55, en werk ik wel wat langer door zodat ik na 18:25 terug reis. Niet altijd een optie, en zeker niet voor iedereen.

En ook, als ik op vrijdagmiddag van Eindhoven naar bijv. Amsterdam ga, zorg ik wel dat ik nét voor 16:00 incheck ook al reis in dan eigenlijk alles in die drukke avondspits (die 's middags ook al redelijk druk is), en overigens ook vaak op goedkope dagkaartjes die gewoon heel de dag geldig zijn na 9:00 😉 Die zijn eigenlijk altijd wel verkrijgbaar als je de weg weet.

Oh ja, we gingen verder over het samenreizen op via social media geregelde tickets.
De NS maakt natuurlijk veel gebruik van Facebook en misschien dat de NS er daarom zo lang over doet om dit product af te schaffen. Voor 7 euro in de spits.... maar dan moet je wel even eerst een Facebook account aanmaken.

Ken niet de voorwaarden van een meermanskaart, maar ik wacht het wel af. Zal waarschijnlijk nog wel even duren, want het groepsretour brengt natuurlijk wel extra geld in het laatje. Net als andere voordelige acties, mag je er in de middagspits mee reizen. Facebook spant natuurlijk wel de kroon.:@
Mijn werktijden staan vast en als ik om 16:00 klaar ben en in de spits vertrek, ben ik 5 euro goedkoper uit met het Facebook groepsretour.. Maar ik wil geen Facebook!
Reputatie 7
Badge +4
Goed verhaal en spot on (iets met een spijker en een kop).

Ikzelf maak meestal langere reizen, en als ik ergens tussen 8 en 9 in Veendendaal of zo moet zijn (vanuit Eindhoven) loont het zeker om vóór 6:30 in te checken (ook al krijg ik het toch wel vergoed als ik later vertrek, dat is ook nog een punt van het hele verhaal). Maar als ik er pas na 10:30 hoef te zijn, dan wacht ik tot 8:55, en werk ik wel wat langer door zodat ik na 18:25 terug reis. Niet altijd een optie, en zeker niet voor iedereen.

En ook, als ik op vrijdagmiddag van Eindhoven naar bijv. Amsterdam ga, zorg ik wel dat ik nét voor 16:00 incheck ook al reis in dan eigenlijk alles in die drukke avondspits (die 's middags ook al redelijk druk is), en overigens ook vaak op goedkope dagkaartjes die gewoon heel de dag geldig zijn na 9:00 😉 Die zijn eigenlijk altijd wel verkrijgbaar als je de weg weet.

Oh ja, we gingen verder over het samenreizen op via social media geregelde tickets.

Daar is allemaal niks mis mee.
He Thom, we spelen alle suggesties die we krijgen door. Deze zetten we bij het lijstje, bedankt voor je inbreng!
Reputatie 7
Badge +4
Dat zou me deugd doen. NS is een ingewikkelde organisatie en daardoor wat stroperig maar ik vind het Facebookkaartje een oneigenlijk gebruik van het groepsretour en door het vele gebruik ervan een onnodig belasting van de middagspits. Daarbij gaan plaatsen voor stevig betalende reizigers verloren.

Het is ook inconsistent. Als je een systeem wilt hebben waarbij mensen gestimuleerd worden de spits te mijden met een forse prijsprikkel, moet je niet toestaan dat mensen via een achterdeurconstructie gewoon voor €3,50 in de spits kunnen reizen.

Marketing haalt geld binnen via de Facebookconstructie en laat de dikbetalende reiziger letterlijk (in de kou) staan.

Dan doe je de deur op slot en laat je de sleutel er in zitten.
Reputatie 5
Thom, het lijkt er op dat je reizen duurder wil maken. Je zou zelf natuurlijk ook van de goedkoopste manier gebruik kunnen maken. Net zoals je zelf beslist of je originele of merkloze inktpatronen koopt. Zeur je in de winkel er dan over dat je moet wachten op iemand die merkloze koopt omdat jij dure wilt hebben.
[...] een onnodig belasting van de middagspits.[...]
Thom, zonder dat je kennis hebt van het feitelijke gebruik van een Groepsretour
in de middagspits, vind ik eerlijk gezegd, dat je hier niets over zou kunnen zeggen.

Zelf ben ik meerdere malen met een Ipsos enquêteur meegelopen. Ik heb daarbij geconstateerd, dat het gebruik van een NS Groepsretour in de spits enorm meevalt.
Het is een beetje een hangende plaat, actiekaartjes belasten de middagspits net zo veel, terwijl die in feite helemaal niet geldig horen te zijn in de middagspits.
Het is een beetje een hangende plaat, actiekaartjes belasten de middagspits net zo veel, terwijl die in feite helemaal niet geldig horen te zijn in de middagspits.
Op welke informatie baseer jij de informatie dat een Groepsretour de middagspits belast?
Uit mijn empirisch onderzoek, blijkt dat het aandeel van dit kaartje in de spits erg meevalt.
Kijk het vervelende van het Facebook groepsretour is, is dat je een Facebookaccount nodig hebt. Waarom is het reizen via Facebook het goedkoopst en mag het product niet via een andere partij dan Facebook aangeboden worden????
Op welke informatie baseer jij de informatie dat een Groepsretour de middagspits belast?
Uit mijn empirisch onderzoek, blijkt dat het aandeel van dit kaartje in de spits erg meevalt.

Ik bedoel andere dalkaarten feitelijk. Het lijkt er meer op dat men jaloers is dat andere mensen goedkope kaartjes kunnen gebruiken.
Reputatie 7
Badge +4
Dan kun je het dus rustig onmogelijk maken met een Facebookkaartje in de spits te reizen. Mochten er, mogelijk niet geheel toevallig meer zijn, dan is de winst alleen maar groter. Michiel gaf ooit aan zelf een facebookgroep te leiden en is belanghebbend, meelopen met een Ipsosmedewerker en tot een suggestieve conclusie komen, is niet relevant. Ik vind dit als argument bijna stuitend, te meer omdat er door gesuggereerd wordt dat je kennelijk op grond daarvan kennis van zaken zou hebben, die kennis heb je dus niet.
Het meereizen met een Ipsos-medewerker in de overvolle spits waarbij je je nog nauwelijks kunt bewegen, zou een indicatie kunnen geven, maar het is maar zeer de vraag of en hoe vaak dit echt gebeurt. Daarmee is het argument van ik heb meegelopen met een Ipsos-medewerker nog minder relevant.

Hint: kijk eens naar indicatoren als de grootte van de facebookgroepen. 65000 leden voor Amsterdam indertijd. Er zal vast wel iemand zijn al die de getallen op Facebook kent. Het is ondenkbaar dat een deel daarvan niet in de spits zal reizen, domweg omdat deze leden allemaal zullen gaan reizen en het economische voordeel zeer groot is. En dus gebeurt het.
NS zal de informatie nooit verstrekken, dat zou ook te beschamend zijn, vrees ik.

Als ze er zijn, helpt het als je het deze reizigers onmogelijk maakt het zo te doen. Discussieren over de aantallen heeft met een dergelijk argument, van een belanghebbende, weinig nut.
Of er met mijn kennis, inzicht of moreel gebruik ervan iets mis is, laten we maar aan anderen over dan Michiel.

Ze belasten de middagspits en dienen dus te verdwijnen. Een ieder mag daar anders over denken en feitelijk de belangen van deze mensen behandelen. Ik kies nadrukkelijk voor de normaal betalende reiziger in de spits, wiens plaats wordt ingenomen.

Het gaat er niet om of ik het reizen duurder wil maken. Het reizen wordt voor Facebookreizigers uiteraard wel duurder en zullen op die wijze niet meer gaanHet is niet meer dan fair tegenover alle mensen die een duur abonnement hebben en elke dag in de overvolle spits reizen. Die krijgen nu meer ruimte. Het doel is niet het reizen duurder te maken maar de spits te ontlasten. Los van het feit dat ik de facebookconstructie onjuist vindt. Ik ben me er echt wel van bewust dat ik daarmee belangen van een aantal mensen hier aantast en dat dit leid tot persoonlijke en denigrerende opmerkingen. Er is meer dan het eigenbelang van mensen die op een oneigenlijke wijze gebruik maken van een constructie.

NS had het al lang aan moeten passen. Mijn bijdrage bestaat er uit dat ik een voorstel doe om te komen tot een fair gebruik van het groepsretour, dat daardoor niet duurder wordt, maar niet meer oneigenlijk kan worden gebruikt. Dit argument wordt natuurlijk niet meegenomen door mensen die van deze constructie gemaakt worden.

Dat hierdoor de facebookconstructie onmogelijk maakt, levert het venijn ook op, dat snap ik wel maar ik ga echt niet omliggen voor aantijgingen van een gebrek aan inzicht ten opzichte van anderen die niet op argumentatie ingaan, maar de man belachelijk proberen te maken in plaats van de inhoud.
Ik bedoel andere dalkaarten feitelijk. Het lijkt er meer op dat men jaloers is dat andere mensen goedkope kaartjes kunnen gebruiken.
Dit draadje gaat specifiek over e-tickets van NS Groepsretouren.
Hoewel ik een hoop over andere dalkaarten kan gaan zeggen, doe ik dat dus hier maar niet... 😉
Dan kun je het dus rustig onmogelijk maken met een Facebookkaartje in de spits te reizen.
Precies,daarmee kunnen we elkaar de hand schudden 😉

Zoals al eerder gemeld, is het gebruik van een Groepsretour in de middagspits minimaal.

Reageer