Ontoelaatbaar gedrag NS conducteur

Vandaag, 3 april 2018, trein rit nummer 5749, treinstel 2441. Rond 13.45, de conducteur springt schreeuwend naar iemand het treinstel in. Hij rent naar iemand toe. Ik verwacht een scholier te zien maar zie in plaats daarvan een net kostuum dragende oudere man. De conducteur schreeuwde tegen hem. De man werd bijna de trein uit geduwd, zijn vrouw stond onthutst op het perron. Veel reizigers waren verbaasd over dit zeer onbeschofte gedrag van de conducteur. Bij het volgende station, Amsterdam WTC Zuid, wilde een vrouw de trein in, de conducteur stond in de deuropening en blafte haar af dat zij de trein niet meer in mocht. Vreemd, de deuren waren nog wijd open. Ook hier weer een ontdane reiziger op het perron. Absoluut ontoelaatbaar gedrag van deze conducteur. Beschrijving: zwart petje op, zwarte tribal piercing in oren. Geen goed visitekaartje voor de NS! Ik hoop dat andere reizigers ook klagen en dat deze conducteur op zijn ontoelaatbare gedrag wordt aangesproken!|

This topic has been closed for comments

39 reacties

Hallo ruurd58 en welkom op het NS Forum,

Zeer spijtig dat dit heeft plaatsgevonden. Ik zal je klacht ook neerleggen bij de afdeling die zich hierover buigt. Voor de meelezers wil ik kwijt dat je altijd via onze klantenservice een klacht kan indienen als je het vermoeden hebt dat een collega van mij zich niet naar de huisregels heeft gedragen. Er zitten natuurlijk altijd 2 kanten aan het verhaal, maar dat zoeken we dan graag uit. Wij geven nooit een terugkoppeling hierover, maar we gaan hier zeer serieus mee om.
Reputatie 3
Jammer dat melder zelf de conducteur niet aangesproken heeft op zijn gedrag.
Ik vind dat je altijd op een normale manier het gesprek moet aangaan.
En ieder verhaal heeft inderdaad twee kanten.
Dat klopt helemaal, ware het niet dat hij telkens 'als een speer' wegliep. Bovendien ook al zijn er twee kanten aan het verhaal, je hebt je als visitekaartje van je werkgever netjes te gedragen. Dat wordt ook van mij verwacht in mijn werk. Je mag best gefrustreerd zijn over iets maar in je werk dien je dat even netjes opzij te zetten.
Ik hoop niet dat er een volgende keer is maar zal dan zeker met de klantenservice bellen. Maar elders op dit forum las ik dat dit weinig soelaas bood.
Reputatie 7
Wij nemen deze klachten uiterst serieus en proberen de dag zelf nog (vandaag) de verantwoordelijke afdeling in te lichten met het verzoek dit voorval met de aangewezen Teammanager te bespreken. We belichten hier alle kanten van de situatie, waarbij jouw impressie van onze service voorop staat, laat dat duidelijk zijn. Bedankt voor het aangeven van dit voorval Ruurd58!
" Graag gedaan" Thomas, ik ben dit soort gedrag echt niet van NS-personeel gewend. Vandaag was echt een uitzondering maar ik vond het wel nodig een melding te maken omdat veel andere reizigers ook verbaasd reageerden. Ik voelde vooral met de man mee die op zeer ruwe wijze te woord werd gestaan en de beteuterde vrouw op station Zuid die de trein niet in mocht....
Reputatie 6
Was er ook een aanleiding dat de conducteur tegen deze reizigers tekeer ging? Bijvoorbeeld dat zij nog instapten terwijl hij al had gefloten en bezig was met de vertrekprocedure?
Was er ook een aanleiding dat de conducteur tegen deze reizigers tekeer ging? Bijvoorbeeld dat zij nog instapten terwijl hij al had gefloten en bezig was met de vertrekprocedure?

Dat kwam ook bij mij als eerste op. Regel is nml. dat als er eenmaal gefloten is dat er dan niet meer ingestapt mag worden.

Daarnaast gebeurt het ook geregeld dat er mensen onder gesloten slagbomen doorgaan om nog even snel de trein te halen, aangezien het onder een gesloten slagboom doorgaan al een overtreding is en direct gevaar oplevert wordt hier ook vaak op gehandeld dat de persoon die dat doet ook niet met de trein mee gaat maar wacht op de volgende. Dit vooral om dit foute gedrag niet te belonen.

Bovenstaand kan natuurlijk vreemd overkomen op een andere reiziger zonder de voorgeschiedenis.

Echter kan ik niet oordelen over wat er precies gebeurt is, dit kunnen alleen de betrokken personen.
De conducteur had nog niet gefloten! En zoals ik schreef, hij stond zelf nog in de open deur, reiziger wilde instappen maar hij blokkeerde haar gewoon. Blijft staan dat het tekeer gaan tegen de reiziger niet netjes is, ook al was er een aanleiding. Je dient gewoon correct te blijven. Maar goed, ik wilde dit gewoon melden omdat veel medereizigers zienbaar ontdaan waren door het gedrag van de conducteur. Ik wilde niet een ellenlange discussie op dit forum opstarten.
Ik heb van vriendin een heel naar verhaal gehoord van agressief gedrag door conducteur jegens haar. Hij zag er niet uit als conducteur ivm jas over uniform kon ze niet zijn dat hij dat was. Hij weigerde zich te legitimeten. Door zijn vreemde gedrag in de trein (schreeuwen en ook andere persoon in coupe intimideren) vertrouwde ze het niet en hij vroeg om een kaartje. En ze zij dat ze dat wel wilde geven als hij zich kon legitimeren als conducteur. Ze is toen door 3 spoorwegpolitieagenten ingerekend en verhoord en kreeg 3 boetes onder meer voor "discriminatie" terwijl ze dat helemaal niet had gedaan. Ook boete voor het niet laten zien van vervoersbewijs etc. Terwijl ze dat gewoon had. Zij was 2 dagen erg overstuur en geshokkeerd door dit hele voorval. Ik vraag me af wat we kunnen doen. Ze gaat het natuurlijk voor laten komen en dat gaat ze natuurlijk winnen. Maar de schade is al gedaan. Krijgen die conducteur geen les hoe je niet moet schreeuwen tegen mensen (het was een stilte coupe )en je als conducteur je moet legitimeren? Ik voel me nu ook niet veilig meer in de trein
Ik zelf kan ook helemaal niet tegen dit soort agressie. Als je moe bent of je komt bv net van een begrafenis of iets anders heftigs dan wordt ik bang dat ik niet snel genoeg mijn kaartje laat zien als je hem niet kan vinden. Die poortjes check ik ook vaak in de verkeerde volgorde van het ene treinbedrijf naar het andere. Als je dan geen identiteit bij je hebt omdat die anders gestolen wordt dan namen ze vroeger nog genoegen met bankpasjes of andere dingen als u pas waaruit aannemelijk blijkt dat je dat bent. Maar nu hoor je zoveel verhalen van mensen die om nix uit de trein in klein hokje door 3 man intimiderend wordt 'verhoord" constant in de rede gevallen geschreeuwd je kunt je verhaal niet doen. Als dat zo doorgaat durf ik niet meer in de trein. Ik kende een asielzoeker die geen paspoort heeft en zich officieel (we hebben het uitgezocht) mocht identificeren met een asielzoekerspasje. Hij werd toen telkens als hij naar rechtbank ambassade arts of advocaat moest enorm agressief uit de trein getrokken en door politie verhoord. Hij dufde toen niet meer in de trein. Hij heeft uiteindelijk zelfmoord gepleegd. Hij was al zwaar ptss de reden van zijn vlucht hierheen maar de spoorwegpolitie heeft hem toen 4x verhoord en daar was hij elke keer heel erg overstuur door. Vaak moest hij daarna nog naar rechtbank of ambassade. Hebben jullie narcistische conducteurs enig idee dat er mensen op weg naar ziekenhuis ivm kNker zijn als jullie ze uitschelden en uit de trein trekken ook al hebben ze een kaartje?
Reputatie 7
Badge +4
Het feit dat ze een geldig vervoersbewijs had, is niet het punt, ze moet het tonen. Dat heeft ze kennelijk niet gedaan en dat zet alles al in een ander licht. Was dit wel zo geweest, dan was er waarschijnlijk niets gebeurd. Voor een goede beoordeling is natuurlijk wel het verhaal van de conducteurs nodig. We waren er niet bij. Er is hoor en wederhoor, dat is ook fair naar alle partijen.

Relevant is of er een geldig kaartje wordt getoond. Dat moet ook als er gereisd wordt om een ernstig zieke patiënt te bezoeken. Het is heel simpel. U toont een geldig kaartje of niet en wie dat niet doet, zit fout. Er zal aantoonbaar betaald moeten worden voor de dienst die vervoer heet.
Conducteurs vertonen dit extreme gedrag echt niet zonder aanleiding. Het komt me merkwaardig voor. Kunt u precies aangeven waar en wanneer en in welke trein dit is gebeurd, mogelijk aan de hand van de boete? Dan is het direct na te gaan
Ik vraag me verder af of het niet wenselijk is uw visie eens met een deskundige te bespreken.
Volgens mij moet de conducteur zich wel legitimeren als de reiziger daar om vraagt.

Zeker bij zulk vreemd gedrag zou ik niet zomaar mijn OV chipkaart geven aan zo'n iemand.
@Alanis, Als ze de zaak toch laat voorkomen, hou ons op de hoogte wat betteft de uitspraak.
Reputatie 7
Badge +3
Tja, je kan net zo goed een (vriendelijke) nep conducteur treffen:
https://www.youtube.com/watch?v=8RrTgWzrALg

HC's dragen toch juist een uniform om herkenbaar te zijn? Wanneer iemand dan niet herkenbaar is vanwege een jas over het uniform dan vind ik het op zich niet gek wanneer iemand het niet vertrouwt. En wanneer iemand het op normale toon vraagt is het niet nodig om te gaan schreeuwen.
Als het zo is dat als je per ongeluk iets fout doet ( zoals paaltjes verkeerdom inchecken of steeds veranderende tijden daluren of dat de fiets welniet mee mag of dat erineens niets meer op je kaart blijkt te staan na een klein ritje terwijl er 40 euro opstond. Of dat je eticket streepjescode door je printer blijkbaar niet genoeg pixels heeft.. : al dat soort dingen. Als dit soort dingen ertoe kunnen leiden dat je in een klein hokje door 3 mannen toegeschreeuwd wordt: als je deze prijs moet betalen voor het reizen met de trein dan hoeft het niet meer. Ik ben zelf nog niet door de spoorwegpolitie verhoord maar ik weet dat ik daar niet tegen kan. Dus als ik van mensen hoor dit dit risico hoort bij het treinreizen dan weet ik niet hoe ik van a naar b moet reizen. Ook kwetsbare mensen die makkelijk iets verkeerdom inchecken of dingen niet meer kunnen vinden zijn dat niet veilig blijkbaar? Ik weet zeker dat ik absoluut niets ga zeggen zodra ze me in een hokje met 3 mannen stoppen die schreeuwen dus ik vraag me af wat ze dan gaan doen? Wat gebeurt er als je niets zegt tegen de verhoorders?
Het klinkt mij zeer heftig in mijn oren en ook ik herken dit soort heftige situaties niet. Betekend niet dat het niet voorkomt, maar ik ben er ook niet bij geweest.
Een conducteur behoort zich gewoon te legitimeren als hij of zij met bv de kaartcontrole bezig is. Als deze collega zich niet heeft gelegitimeerd, is deze niet goed bezig geweest. U spreekt verder over de spoorwegpolitie. Die bestaat niet meer. Ik vermoed dat het om collega's Veiligheid en Service gaat en die werken altijd met min 2 man. Als er geen of slechte medewerking is, kan de sfeer soms wat minder worden, maar daar kan Slidestops meer over vertellen.
Bij twijfel over een bepaalde conducteur, die zich niet wil legitimeren, zou ik zelf gewoon de politie bellen. Leg uit wat er gebeurd. Als ik twijfel over agenten, bel ik ook. Klantenservice bellen kost veel tijd om dit na te gaan.
Als, wat als.... geef ze gewoon een knipoog ? en dan worden ze rustig. Althans dat is mijn inschatting. ?

Werk mee als ze gelijk hebben en maak er eventueel werk van als u dat nodig vindt.

@Loes, bij twijfel over een bepaalde conducteur de politie bellen? ... Zou ik persoonlijk niet zo snel doen en ik herinner me een topic waar een slotje is opgezet. ☹
Reputatie 7
Spoorwegpolitie bestaat niet, V&S doet geen verhoor, een boete voor discriminatie kan alleen opgelegd worden door aanhouding en de OVJ, een asielzoeker mag zich alleen identificeren met een w document of verblijfstitel, niet een andere pas. Er kloppen al een paar dingen niet in je verhaal.

Je kunt beter het slachtoffer laten vertellen, want doorvertellen zorgt voor misvorming van het verhaal.
Beste thomas: het is onwettig je identiteitsgegevens te moeten geven aan iemand die niet bevoegd is. Er zijn in nl 500 gevallen van identiteitsfraude per dag (verhoede) Daarbij is zon chipkaart ook veel geld waard als er veel op staat en kunnen mensen op jouw kaart reizen als je die kaart aan jan en alleman weggeeft. Ze kunnen ermee inloggen en bij andere gegevens misschien. (In alle gevallen die ik beschreef was er sprake van een geldig vervoersbewijs en is die ook getoond). Vind je dat een conducteur het recht heeft tegen je te schreeuwen? Sexistische opmerkingen? Je te laten gijzelen? Je adres en naam te noteren terwijl je niets fout hebt gedaan? Vind je dat echt normaal in nederland? Het is jouw woord tegen het zijne. Je kunt procederen tot je een ons weegt maar als je geen namen hebt van de getuigen wat dan? Ook al worden de boetes ingetrokken wat heb je eraan? Je bent uitgescholden en gegijzeld dat staat niet in verhouding . Moet je daar bovenop nog een dag vrijnemen voor een rechtszaak ? Dat wordt geseponeerd wegens gebrek aan bewijs? Dat mensen daarom niet met de trein willen. Of dat jeje verwarde vader niet meer alleen met de trein durft te laten gaan? Omdat hij niet het juiste antwoord op de juiste manier kan geven (maar wel een kaartje heeft en ook toont als hij het op tijd kan vinden) als de ns niet met duidelijke gedragsregels komt willen mensen zich niet meer overleveren aan deze willekeur. Het is mij soms echt niet duidelijk wat ik moet doen. Ik sta doodsangsten uit als hij het kaartje bliebt want wieweet heb ik verkeerdom ingecheckt. En dan? Voor mij is het niet acceptabel gegijzeld te worden door spoorwegpolitie mannen die elkaar de hand boven het hoofd houden. Ik ben claustrofobisch en weiger door 3 mannen in een klein hokje uitgescholden te worden. Als je net uit ziekenhuis begraafplaats of rechtbank komt kun je dat er niet bij hebben. Ik heb het eens zomaar gewaagd een beetje waas uit mijn ogen gekeken te hebben. Dat was nadat ik net gehoord had dat mijn moeder uitgezaaid was. Dan moet je op zon moment ook nog dealen met extreem sexistische opmerkingen van mannetjes in uniform van "" doe eens lachen dan meisje wat heb je toch een akelig gezichtje meisje als je niet lacht ja als je lacht ben je veel mooier hoor meisje waar moet je heen waar woon je" en elke keer als hij langsloopt weer die opmerkingen. Ben je als vrouw zijnde verplicht te lachen naar mannen in uniform ook als ze heel lelijk zijn en je volgen. Moet ik daaraan al mijn gegevens geven inclusief mijn adres? Ik heb eens meegemaakt dat een conducteur zijn commentaar gaf op de tasinhoud. Toen ik naar kaartje zocht. Daar zat een tandenborstel in. Daar had hij ook ideeen over waarom ik dat bij me zou hebben etc. Ik trek het gewoon niet ik zeg niets meer tegen ze ik toon een kaartje en dat was het. Als er iets niet goed zou zijn aan mijn kaartje je weeet het nooit kunnen ze me liever opsluiten dan dat ik ooit tegen hen ga praten. Dat doen ze maar met de advocaat. Ik vertik het uitleg te geven ovef wie ik ben en waar ik hern ga en waarom. Ik heb recht op privacy en ik heb slechte ervaringen
Er is vast een moderator die je verder kan helpen. Helaas is A***** vertrokken. 😉
Beste sidetops en ns. Ik zou graag een antwoord willen op de kern van het verhaal; dat ikzelf meerdere verhalen ken van mensen die onterecht agressief zijn behandeld. Dat ik daar bang van wordt. Dat ik daardoor geen plezierige reiservaring meer heb en bang ben. Omdat ik er niet zeker van ben dat het mij niet zal overkomen. Ook zou ik graag een reactie willen op mijn voorstellen om de situatie te verbeterenn: duidelijkere regels omtrent bevoegdheden conducteurs en spoorwegpolitie of hoe het nu heet. En een herscholingscursus voor de gevolgen van aanhouding en of je dat wilt bij hele kleine vergrijpen zoals het niet herkennen van een controleur of niet snel genoeg je kaartje laten zien. Vind je dan dat deze situatie verbeterd kan worden? Of vind je dat een gepaste straf voor ongehoorzame mensen?
P.s. over asielzoekers documenten: dat ging over een situatie van jaren geleden met andere documenten. Ik werkte toen als hulpverleners met asielzoekers en we organiseerden regelmatig overleg met politie en gemeentes vluchtelungenwerk over identificatieplicht als mensen nog geen paspoort hebben. Uit die overleggen kwamen oplossingen die ook door politie officieel goedgekeurd werden maar in de praktijk was de spoorwegpolitie die je toen nog wel had niet op de hoogte of te narcistisch om het te willen uitvoeren. Na veel moeite hebben ze de situatie verbeterd. Maar toen had die persoon al zelfmoord gepleegd en zat ik al met een burnout thuis. Maar als je werkelijk vind dat het op dit moment fantastisch getegeld is en jullie mijn feedback om de situatie te verbeteren niet waarderen. I rest my case. Wees niet verbaasd als mensen nier met de trein reizen. Ik heb geen alternatief. Maar velen wel. En als je ze vraagt waarom is agressiemet stip nr 1. En dan niet alleen agressie van medereizigers. Ook de ns kan makkelijk maatregelen nemen om de situatie duidelijker te maken voor iedeteen waardoor niet de een zegt ja je mag met je fiets in de trein en dan die je dat en dan zegt de andere conducteur dat het niet mag. En dan krijg je weer een snauw en een sneer. En ik denk persoonlijk dat het gezelliger zou zijn als er duidelijker regels minder paaltjes en geen dubbele systemen van en kaartje kopen met datum erop en toch moeten inchecken. Er is geen land ter wereld dat het zo omslachtig doet. Tel daarbij op gespannen sfeer en je hebt een ideaal recept voor narigheid.
@Alanis, Ik heb toch zware twijfels bij je eerste verhaal aangezien meerdere dingen gewoon niet kloppen. Vervolgens kom je met allerlei andere dingen aanzetten.

Laat degene die dit is overkomen nu eens zijn/haar verhaal zelf doen, dit klinkt als een opgeklopt kantinetafel verhaal. Je bent naar mijn idee op zoek naar aandacht en probeert daarbij medewerkers van de NS zwart te maken.
Mijn idee, in het algemeen gedragen conducteurs zich vriendelijk en zeker niet agressief.
Beste Alanis,

Dit is een openbaar NS forum. Daar kan en mag je je problemen, vragen over NS kwijt.
Maar beschuldig medewerkers en NS niet van zaken welke niet juist zijn en al helemaal niet van voorvallen waar je zelf niet bij betrokken bent geweest.
Gaat het niet goed met je, zoek hulp. Dat soort hulp kan dit of ander forum je nooit bieden.