Ontwikkelingen NS Intercity Nieuwe Generatie

  • 23 februari 2019
  • 48 reacties
  • 2578 Bekeken

Reputatie 2
In 2013 gaf NS aan dat ze een nieuwe IC wilde laten ontwikkelen nadat de Fyra geflopt was. In 2014 deed NS een Europese aanbesteding. In 2015 maakte NS bekend dat vier bedrijven in de race waren om de nieuwe IC te leveren. In 2016 maakte NS bekend dat de keus was gevallen op Alstom. In oktober 2017 was er een mock up te zien. In november 2018 waren de eerste foto's te zien van de nieuwe IC uit Katowice waar Alstom een vestiging. En kort geleden waren de eerste beelden te zien van de IC in een Duitse vestiging van Alstom.

Afwachten wanneer de eerste beelden te zien van een rijdende ICNG op de testbaan in Velim. Inmiddels is er meer bekend over ICNG:

https://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&cad=rja&uact=8&ved=2ahUKEwjNjam9l9DgAhWLsKQKHWndDEIQFjAAegQICRAB&url=https%3A%2F%2Fwww.rijksoverheid.nl%2Fdocumenten%2Frapporten%2F2018%2F12%2F20%2Fbrief-verzoek-afronding-programma-hsl-zuid-diensten&usg=AOvVaw1jP7EjZHO_X8-Xqbvhxe1a

Zal mooi zijn als de ICNG met 200 km p/u rijdt terwijl de dienstregeling van de NS is afgestemd op een dienstsnelheid van 160 km p/u. Dan kunnen vertraging meer ingelopen worden. Of zelfs geheel weggewerkt worden. Waarschijnlijk zal deze nieuwe IC betrouwbaarder, punctueler en comfortabeler worden. Al zal hier ook wel kinderziektes kunnen voorkomen. Maar Alstom heeft een goede reputatie met treinen op HSL. Omschakelen met stroomsystemen en beveiligingssystemen in spanningssluizen is voor Alstom met TGV en AGV Italo standaard. De (goederenlocomotief) Traxx van NS is eigenlijk niet echt op gebouwd om in 1 uur tijd 2 tot 4 keer om te schakelen. Het is gebouwd om bij de grens om te schakelen. En daarna lang en vele kilometers onder dezelfde stroomsysteem en beveiligingssysteem te rijden.

Tevens heeft Alstom ook een goede reputatie met ERTMS. De Atlas ERTMS van Alstom is een ERTMS die veel gevraagd wordt door klanten over de hele wereld. Maar vooral in Europa. Op de Hanzelijn en Betuweroute is deze Alstom ERTMS geïnstalleerd. Bombardier heeft met ERTMS een minder goede reputatie. Wat ook te zien met de problemen met de software in de Beneluxtrein.

Alstom zal in opdracht van NS een Intercity ontwikkelen die zowel op de HSL en hoofdrailnet kan rijden. De ontwikkeling is begonnen. En het is te hopen dat de eerste nieuwe IC in de dienstregeling 2021 al ingezet kan worden.

48 reacties

Reputatie 2
Update ICNG België:

https://www.spoorpro.nl/materieel/2019/08/06/ns-bestelt-achttien-extra-icngs-voor-hsl/#comments

Totaal 8200 extra zitplaatsen. Verdeeld over 20 treinen. Betekent dat het 410 zitplaatsen zal krijgen. Zien wanneer de eerste testritten zijn met ICNG België zijn.
Reputatie 2
Nieuwste update ICNG van NS:

https://nieuws.ns.nl/ns-en-alstom-sluiten-contract-over-levering-van-79-snelle-intercitys/

Onderaan lees je de nieuwste update. Het begint erop te lijken dat de ICNG straks ook wordt ingezet tussen Amsterdam - Brussel. En Den Haag - Brussel? Als alles doorgaat zijn er straks 20 achtdelige ICNG - B. Van de nationale achtdelige ICNG - Nederland wordt opgegeven dat het totaal 419 zitplaatsen heeft. Zien hoeveel dat kan zijn bij de ICNG - B zal worden.

Maar officieel is het lang niet. Eerst wordt de ICNG getest in Velim. Daarna in Nederland. Dan is het afwachten wanneer IL & T de nieuwe IC op het Nederlandse spoornet toelaat. Een tweede Fyra wil NS, Alstom, Ricardo Rail en IL & T niet.

Weet niet wanneer de twee prototypes van ICNG België getest gaan worden.

Update 25 juli 2019

Het ICNG contract met Alstom biedt naast de reeds bestelde treinen voor gebruik binnen Nederland de mogelijkheid om Intercitytreinen te bestellen die geschikt zijn om door te rijden naar België. NS gaf begin 2017 Alstom opdracht voor de ontwikkeling en bouw van twee van deze treinen.

NS heeft in 2019 aanvullend 18 intercitytreinen met deze optie besteld. Door nu een serie te bestellen zijn vanaf 2025, wanneer de rijtuigen van IC direct en de Intercity Brussel het einde van hun levensduur bereiken, 20 nieuwe intercity’s beschikbaar die naast inzet op het binnenlands spoor ook naar Brussel kunnen rijden. Deze intercity’s zijn door het ministerie van Intrastructuur en Waterstaat opgenomen in de Redelijke Regeling.
Reputatie 2
Wel zie je hier al duidelijk de aanduiding van onder andere 1e en 2 klas. Zoals te zien is, is ongeveer 1 1/4 bak/rijtuig 1e klas. Ongeveer een kwart van de trein is daarmee dus 1e klas, wat overeen komt met huidige intercitytreinen (wat ik ook al meerdere malen eerder aan heb gegeven).

Een vijfdelige ICNG zal volgens de laatste gegevens 256 zitplaatsen krijgen. Zal dus kunnen zijn dat er ongeveer 48 eerste klas en 208 zitplaatsen tweede klas kunnen zijn. Maar dat is slechts speculatie.
Reputatie 2
Liever een zo'n brede deur dan twee van die lachwekkend smalle deurtjes die in de ICM's en ICR's zitten. Heb eigenlijk nooit geweten waarom die so smal zijn.....
Wie zegt dat die enkele deur niet breed zijn? Het is 1300 mm breed. De deur van de ICNG is net zo smal/breed als de enkele deuren van Arlanda Express met gelijkvloerse instap:

https://www.youtube.com/watch?v=u75eB4vXcTg
Reputatie 4
Liever een zo'n brede deur dan twee van die lachwekkend smalle deurtjes die in de ICM's en ICR's zitten. Heb eigenlijk nooit geweten waarom die so smal zijn.....
Reputatie 7
Badge
Dubbele deuren zijn moeilijker luchtdicht te sluiten. Enkele deur zijn beter luchtdicht te sluiten. Belangrijk als de toekomstige ICNG de luchtdruk krijgt te verwerken van een passerende Eurostar 320 & Thalys met 300 km p/u. Waarschijnlijk ook een eis van NS i.v.m. rijden op de HSL.

Vindt de neus van de ICNG iets ronder t.o.v. POP. En is de ICNG slanker dan de POP? Of lijkt dat zo?


Klopt ja. Dat vind ik ook inderdaad.

Ik moet zeggen dat ik die luchtdichte deuren van de ICNG eigenlijk best wel mooi en stijlvol vind hoor. En het is ook weer eens wat anders. 😌
Reputatie 2

Dit is de andere Coradia Stream van Trenitalia. Zoek de verschillen met ICNG van NS:

https://www.youtube.com/watch?v=4nOUNCzInrQ
De deuren van deze trein zijn anders.

Dubbele deuren zijn moeilijker luchtdicht te sluiten. Enkele deur zijn beter luchtdicht te sluiten. Belangrijk als de toekomstige ICNG de luchtdruk krijgt te verwerken van een passerende Eurostar 320 & Thalys met 300 km p/u. Waarschijnlijk ook een eis van NS i.v.m. rijden op de HSL.

Vindt de neus van de ICNG iets ronder t.o.v. POP. En is de ICNG slanker dan de POP? Of lijkt dat zo?
Reputatie 7
Badge
Dit is de andere Coradia Stream van Trenitalia. Zoek de verschillen met ICNG van NS:

https://www.youtube.com/watch?v=4nOUNCzInrQ


De deuren van deze trein zijn anders.
Reputatie 2

Zie nu voor het eerst dat de ramen boven de assen hoger zitten. Wat lelijk. Ligt er ook aan hoe het er uit komt te zien met alle folies er op natuurlijk.Alstom past de nieuwe Coradia Stream aan op de eisen van NS. Misschien moet je de ICNG eens gaan vergelijken met de POP trein van Trenitalia. Dat is de broertje van ICNG. Zien of er verschillen en/of overeenkomsten zijn.

Eén van de eisen van de NS is dat het een gelijkvloerse instap heeft. En instap - en uitstap bij stations is op 76 cm hoogte. Weet nog niet hoe het interieur ingedeeld wordt. Al zijn er al ideeën te zien geweest op treinreiziger.nl. Daarna zullen (in) valide treinreizigers naar de zitplaatsen gaan. Ook de stoelen zijn getest:

https://nos.nl/l/2140781

Het is speculeren waarom die ramen boven de assen hoger zijn. Maar Alstom zal de trein op een bepaalde wijze maken. En moet waarschijnlijk rekening houden met de wensen van NS. Misschien is het te vergelijken met de bouw van een auto met bepaalde specificaties.

Dit is de andere Coradia Stream van Trenitalia. Zoek de verschillen met ICNG van NS:

https://www.youtube.com/watch?v=4nOUNCzInrQ
Reputatie 2
Zie nu voor het eerst dat de ramen boven de assen hoger zitten. Wat lelijk. Ligt er ook aan hoe het er uit komt te zien met alle folies er op natuurlijk.
Alstom past de nieuwe Coradia Stream aan op de eisen van NS. Misschien moet je de ICNG eens gaan vergelijken met de POP trein van Trenitalia. Dat is de broertje van ICNG. Zien of er verschillen en/of overeenkomsten zijn.

Eén van de eisen van de NS is dat het een gelijkvloerse instap heeft. En instap - en uitstap bij stations is op 76 cm hoogte. Weet nog niet hoe het interieur ingedeeld wordt. Al zijn er al ideeën te zien geweest op treinreiziger.nl. Daarna zullen (in) valide treinreizigers naar de zitplaatsen gaan. Ook de stoelen zijn getest:

https://nos.nl/l/2140781

Het is speculeren waarom die ramen boven de assen hoger zijn. Maar Alstom zal de trein op een bepaalde wijze maken. En moet waarschijnlijk rekening houden met de wensen van NS. Misschien is het te vergelijken met de bouw van een auto met bepaalde specificaties.
Reputatie 7
Badge
Zie nu voor het eerst dat de ramen boven de assen hoger zitten. Wat lelijk. Ligt er ook aan hoe het er uit komt te zien met alle folies er op natuurlijk.

Eerlijk gezegd is mij dat bij deze trein echt totaal niet opgevallen eigenlijk. Ik zal nog eens even naar de vid kijken.
Reputatie 4
Zie nu voor het eerst dat de ramen boven de assen hoger zitten. Wat lelijk. Ligt er ook aan hoe het er uit komt te zien met alle folies er op natuurlijk.
Reputatie 7
Badge +3
Ik heb geen idee welk folie er precies gebruikt wordt of gaat worden. Echter heb ik wel het idee dat treinen die al met folie rondrijden beter schoon te maken zijn, dus ik gok zomaar dat het inderdaad helpt tegen het aanhechten van de graffiti.
Goed om te horen. Het scheelt niet alleen in de kosten maar ook in de tijd dat een trein niet ingezet kan worden vanwege het schoonmaken.

Ik weet uit het verleden dat wij (het bedrijf waar ik werk) folies leverden aan verwerkers die leverde aan Nedtrain.
http://www.squeezy.nl/home/portfolio/nedtrain/
Reputatie 7
Badge
Ik moet zeggen dat ik die koplampen ook erg mooi vind. Erg opvallend ook. 😌
Reputatie 7
Badge
Naast de buitenkant is ook het interieur nog niet af en missen ook nog onder andere de platen die de apparatuur op het dak aan het zicht gaan onttrekken. Uiteraard alles omdat het gewoon makkelijker is met testen.
Wel zie je hier al duidelijk de aanduiding van onder andere 1e en 2 klas. Zoals te zien is, is ongeveer 1 1/4 bak/rijtuig 1e klas. Ongeveer een kwart van de trein is daarmee dus 1e klas, wat overeen komt met huidige intercitytreinen (wat ik ook al meerdere malen eerder aan heb gegeven).


Yes!!!😌
Naast de buitenkant is ook het interieur nog niet af en missen ook nog onder andere de platen die de apparatuur op het dak aan het zicht gaan onttrekken. Uiteraard alles omdat het gewoon makkelijker is met testen.
Wel zie je hier al duidelijk de aanduiding van onder andere 1e en 2 klas. Zoals te zien is, is ongeveer 1 1/4 bak/rijtuig 1e klas. Ongeveer een kwart van de trein is daarmee dus 1e klas, wat overeen komt met huidige intercitytreinen (wat ik ook al meerdere malen eerder aan heb gegeven).

Ik heb geen idee welk folie er precies gebruikt wordt of gaat worden. Echter heb ik wel het idee dat treinen die al met folie rondrijden beter schoon te maken zijn, dus ik gok zomaar dat het inderdaad helpt tegen het aanhechten van de graffiti.
Reputatie 7
Badge +3
Dat hoef je niet te hopen, dat is gewoon 100% zeker. Voor het testen is het niet nodig dat de folie al aangebracht is. Misschien eigenlijk juist beter van niet, dan kan het ook niet vies of beschadigd raken.

Wat ik me wel afvraag (misschien weet @Julian dit), is de gebruikte folie een anti-graffiti folie of voorzien van een anti-graffiti laminaat waardoor deze makkelijker is te ontdoen van aangebrachte graffiti en ook geen "spookbeelden" achterlaat na schoonmaken?
https://www.blomsma.nl/printensign/blomsma-in-het-nieuws/nieuwe-3m-anti-graffiti-folies-uitvoerig-getest/
Reputatie 7
Badge
Je bedoelt zoals het nu in Velim (zie filmpje) rijdt? Nee. Er komt over de bruin metallic straks geel/blauw folie

Ik hoop het maar. Alleen maar zwart is ook een beetje deprimerend lijkt me.
Reputatie 2
Je bedoelt zoals het nu in Velim (zie filmpje) rijdt? Nee. Er komt over de bruin metallic straks geel/blauw folie
Reputatie 7
Badge
Maar even een dingetje. Dit gaan toch niet de officiële huiskleuren worden mag ik hopen?
Reputatie 2
Vindt het uitzien als een luxe sprinter. Ben benieuwd hoe het er uit ziet als ze de geel/blauwe NS folie aanbrengen. Design van ICNG is gewoon. Net zoals Coradia Polyvalent, Arlanda Express.

Zal blij zijn als de ICNG zal instromen. Hopelijk is het dan veel betrouwbaarder en punctueler. Sneller en comfortabeler zal het zoals dan de Traxx + ICR. De huidige NS ICR is met huidige comfort ouderwets. Geen displays, stopcontacten, transparante afscheidingen, WiFi

WiFi wordt geleverd door Nomad Digital. Die is overgenomen door Alstom.
Reputatie 7
Badge
Filmpje ICNG:

https://www.youtube.com/watch?v=jnuxWPOMO70


Nou....ondanks alles moet ik wel toegeven dat hij er mooi uit ziet. 😌
Reputatie 2
Filmpje ICNG:

https://www.youtube.com/watch?v=jnuxWPOMO70
Reputatie 2
Dat de optie er is is in ieder geval goed. 160 is niet langzamer dan nu, en zelfs sneller dan 140 (ik was vroeger de klassenkampioen wiskunde) dus dat helpt. En bij vertraging harder kunnen rijden is een groot voordeel.

Lees in voortgangsrapportage deel 10 ERTMS het volgende over Hanzelijn:

https://www.spoorpro.nl/spoorbouw/2019/05/07/station-lelystad-wordt-ertms-proeftuin/

  • Zowel Amsterdam-Utrecht als de Hanzelijn geschikt maken voor 160 km/pu; hoofdstuk 3.1
  • Migratiestap 8: Start commerciële operatie op proefbaanvak Hanzelijn/Lelystad met ERTMS level 2 dual signalling (baseline 3) Reeds opgeleid personeel gaat rijden 2025-2027 tabel 4.2
Reputatie 4
Dat de optie er is is in ieder geval goed. 160 is niet langzamer dan nu, en zelfs sneller dan 140 (ik was vroeger de klassenkampioen wiskunde) dus dat helpt. En bij vertraging harder kunnen rijden is een groot voordeel.

Reageer