Ontwikkelingen NS Intercity Nieuwe Generatie

  • 23 februari 2019
  • 48 reacties
  • 2585 Bekeken

Reputatie 2
In 2013 gaf NS aan dat ze een nieuwe IC wilde laten ontwikkelen nadat de Fyra geflopt was. In 2014 deed NS een Europese aanbesteding. In 2015 maakte NS bekend dat vier bedrijven in de race waren om de nieuwe IC te leveren. In 2016 maakte NS bekend dat de keus was gevallen op Alstom. In oktober 2017 was er een mock up te zien. In november 2018 waren de eerste foto's te zien van de nieuwe IC uit Katowice waar Alstom een vestiging. En kort geleden waren de eerste beelden te zien van de IC in een Duitse vestiging van Alstom.

Afwachten wanneer de eerste beelden te zien van een rijdende ICNG op de testbaan in Velim. Inmiddels is er meer bekend over ICNG:

https://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&cad=rja&uact=8&ved=2ahUKEwjNjam9l9DgAhWLsKQKHWndDEIQFjAAegQICRAB&url=https%3A%2F%2Fwww.rijksoverheid.nl%2Fdocumenten%2Frapporten%2F2018%2F12%2F20%2Fbrief-verzoek-afronding-programma-hsl-zuid-diensten&usg=AOvVaw1jP7EjZHO_X8-Xqbvhxe1a

Zal mooi zijn als de ICNG met 200 km p/u rijdt terwijl de dienstregeling van de NS is afgestemd op een dienstsnelheid van 160 km p/u. Dan kunnen vertraging meer ingelopen worden. Of zelfs geheel weggewerkt worden. Waarschijnlijk zal deze nieuwe IC betrouwbaarder, punctueler en comfortabeler worden. Al zal hier ook wel kinderziektes kunnen voorkomen. Maar Alstom heeft een goede reputatie met treinen op HSL. Omschakelen met stroomsystemen en beveiligingssystemen in spanningssluizen is voor Alstom met TGV en AGV Italo standaard. De (goederenlocomotief) Traxx van NS is eigenlijk niet echt op gebouwd om in 1 uur tijd 2 tot 4 keer om te schakelen. Het is gebouwd om bij de grens om te schakelen. En daarna lang en vele kilometers onder dezelfde stroomsysteem en beveiligingssysteem te rijden.

Tevens heeft Alstom ook een goede reputatie met ERTMS. De Atlas ERTMS van Alstom is een ERTMS die veel gevraagd wordt door klanten over de hele wereld. Maar vooral in Europa. Op de Hanzelijn en Betuweroute is deze Alstom ERTMS geïnstalleerd. Bombardier heeft met ERTMS een minder goede reputatie. Wat ook te zien met de problemen met de software in de Beneluxtrein.

Alstom zal in opdracht van NS een Intercity ontwikkelen die zowel op de HSL en hoofdrailnet kan rijden. De ontwikkeling is begonnen. En het is te hopen dat de eerste nieuwe IC in de dienstregeling 2021 al ingezet kan worden.

48 reacties

Makkelijk scoren door dhr. Dollevoet met de uitspraak dat de ICNG niet geschikt zou zijn voor de HSL. Ik lees geen enkele onderbouwing voor die uitspraak, of staat daar nog wat meer over in het artikel?
Reputatie 5
De HSL is simpelweg geen geweldig idee. Door de situatie tussen Amsterdam Centraal en Hoofddorp en rondom Rotterdam heeft het niet bijster veel zin. Het was nuttiger en goedkoper geweest om het bestaande spoor flink aan te pakken. Voor de internationale treinen is het 300 km/h kunnen rijden gunstig, maar door de bestaande route sneller te maken waar mogelijk was het niet veel langzamer geweest en had het andere verkeer er ook van geprofiteerd.

Nu die HSL er ligt moeten we het er mee doen......voor zover ik weet zou het mogelijk zijn om de lijn te verbouwen zodat de spanningssluizen gunstiger liggen, en hopelijk is het daardoor meteen mogelijk om rondom de stations waar deze treinen stoppen iets harder te gaan rijden. De situatie Rotterdam is lastig maar binnen Amsterdam moet het echt beter kunnen, en ook net ten zuiden van Rotterdam hoeft het echt niet zo lang te duren voordat het gas er op kan.
Reputatie 7
Badge +3
@Hanzeboog
De lijst met drama's bij Bombardier is nog veel langer. Denk aan de IC2, de Twindex, de nieuwe metrostellen voor New York, de Skytrain in Phoenix, de trams voor Toronto, de HF6 Stadbahn-stellen voor Düsseldorf, de beveiliging van de Hoekselijn, de beveiliging voor Crosslink in Londen, en zo kunnen we nog wel even doorgaan. Werkelijk alles gaat mis bij de raildivisie.
Reputatie 2
Dienstregeling zal eerst nog afgestemd zijn op de Traxx + ICR. En die rijden maximaal 160 km p/u vanwege de NS Intercityrijtuigen.

Maar dat wil niet zeggen dat de ICNG slechts 160 km p/u zal rijden. Verwacht dat ICNG regelmatig 200 km p/u gaat rijden. Zeker bij vertraging.

Maar de reistijd tussen Schiphol - Rotterdam - Breda zal niet omlaag gaan zolang alle Traxx + ICR niet vervangen zijn op Intercity Direct Amsterdam - Rotterdam (4 keer p/u) - Breda (2 keer p/u) en IC Den Haag - Eindhoven (2 keer p/u). Verwachting is dat alles volgens planning gaat de ICNG in (de dienstregeling van) 2023 alle Traxx + ICR tussen Amsterdam - Breda en Den Haag - Eindhoven vervangen heeft. De Benelux Brussel - Rotterdam (1 keer p/u) - Amsterdam (12 keer per dag)/(4 keer per dag) met NS/NMBS Traxx + ICR zal vanaf 2025 vervangen worden door ICNG. Maar dat is nog geen zekerheid.

Op Hanzelijn zal ERTMS vanaf 2025 in bedrijf gaan. De overheid gebruikt vanaf 2022/2023 voor testritten met ERTMS treinen. Zonder ERTMS en met ATB zal snelheid beperkt blijven tot 140 km p/u. Met ERTMS zal maximaal 200 km p/u gereden kunnen worden. Maar lees op sites van Ministerie van Infrastructuur & Waterstaat dat de dienst snelheid van ICNG waarschijnlijk 160 km p/u wordt. Afstand tussen Zwolle - Lelystad is slechts 50 km. Huidige IC heeft slechts 25 minuten nodig omdat vanaf brug voortdurend 140 km p/u gereden wordt. Met 160 km p/u gaat de reistijd 1 - 2 minuten omlaag.

De ICE reed met 200 km p/u in 22 minuten tussen Lelystad - Zwolle tijdens een testrit. Energieverbruik van trein bij 200 km p/u wel (veel) hoger dan bij 160 km p/u.
Reputatie 2
Filmpje ICNG:

https://www.youtube.com/watch?v=jnuxWPOMO70
Reputatie 2
Vindt het uitzien als een luxe sprinter. Ben benieuwd hoe het er uit ziet als ze de geel/blauwe NS folie aanbrengen. Design van ICNG is gewoon. Net zoals Coradia Polyvalent, Arlanda Express.

Zal blij zijn als de ICNG zal instromen. Hopelijk is het dan veel betrouwbaarder en punctueler. Sneller en comfortabeler zal het zoals dan de Traxx + ICR. De huidige NS ICR is met huidige comfort ouderwets. Geen displays, stopcontacten, transparante afscheidingen, WiFi

WiFi wordt geleverd door Nomad Digital. Die is overgenomen door Alstom.
Reputatie 7
Badge
Naast de buitenkant is ook het interieur nog niet af en missen ook nog onder andere de platen die de apparatuur op het dak aan het zicht gaan onttrekken. Uiteraard alles omdat het gewoon makkelijker is met testen.
Wel zie je hier al duidelijk de aanduiding van onder andere 1e en 2 klas. Zoals te zien is, is ongeveer 1 1/4 bak/rijtuig 1e klas. Ongeveer een kwart van de trein is daarmee dus 1e klas, wat overeen komt met huidige intercitytreinen (wat ik ook al meerdere malen eerder aan heb gegeven).


Yes!!!😌
Reputatie 7
Badge +3
Bombardeert heeft met alles een belabberde reputatie, dat geldt zowel voor de Duitse als de Canadese tak. In het Canadese parlement is pas geleden voorgesteld het bedrijf niet langer met subsidies overeind te houden en failliet te laten gaan.
Reputatie 2
Gaat deze Canadese multinational mogelijk failliet? Het levert vliegtuigen en was een aantal jaren geleden de grootste leverancier van spoormaterieel. Nu is dat een Chinees bedrijf gesteund door de Chinese overheid.

Wat is er de laatste jaren met Bombardier aan de hand? Problemen met leveren van goede software in NS Traxx. Werd vanwege problemen met ERTMS in Traxx locomotieven op Gotthard lijn tijdelijk niet toegelaten. Terwijl de Siemens locomotieven geen problemen hadden met ERTMS op Gotthardlijn. Problemen met levering van Dosto treinen aan SBB. En met de M 7 aan NMBS waar Bombardier hoofdaannemer is. En Alstom onderaannemer.

Zou wel eens willen weten met welk ontwerp Bombardier kwam. Ontwerp op basis van Regina platform? In Zweden rijdt de X 55.

Verbaas me niet dat NS gekozen heeft voor Alstom i.v.m. ERTMS, omschakelen met stroomsytemen en beveiligingssystemen, aslast (17,5 ton op HSL), software. Dat is bij de NS Traxx niet optimaal.
Reputatie 2
Vreemd dat veel vervoersbedrijven orders aan Bombardier geven. Goedkoopste bod? Sinds de Fyra weten ze bij NS dat goedkoop duurkoop kan zijn.

Ze moeten gewoon een trein laten maken die aan alle specificaties kan voldoen voor het rijden op HSL + hoofdrailnet. En dan niet voor het goedkoopste bod gaan. Maar voor het bod die voldoet aan alle eisen.

Jammer genoeg kan ik niet meer de aanbesteding van NS voor ICNG op Tenderned op internet vinden. Dat was in 2014 toen NS een Europese aanbesteding deed voor de nieuwe Intercity.
Badge +3
Ik heb bewondering voor je optimisme. Via topics.nl heb ik een artikel uit Het Parool gelezen waarin verschillende partijen zeggen dat ook de Alstom Coradia geen geschikte trein is voor de HSL.
https://www.topics.nl/de-hsl-een-boemeltje-op-een-racecircuit-a11311841parool/?context=zoek%2F%3Fquery%3DHSL

Hier een paar citaten:
"De softwareproblemen vormen het zoveelste dieptepunt in de korte historie van de HSL. Na het Fyrafiasco van begin 2013 reed NS met locomotieven van Bombardier op de voor 7 miljard euro aangelegde lijn. Deze Traxxlocomotieven zijn bedoeld voor goederenvervoer en rijden maximaal 160 kilometer per uur. "Probleem is dat NS verkeerde treinen op de HSL inzet," stelt Rolf Dollevoet, hoogleraar Railbouwkunde aan de TU Delft. Hij wijst erop dat de Thalys en Eurostar zelden stilvallen. "Die zijn namelijk gemaakt voor de HSL."

"NS denkt pas verdere verbetering te boeken als vanaf 2021 gloednieuwe treinen op de IC Direct gaan rijden. Bij fabrikant Alstom zijn 79 IC's van een nieuwe generatie besteld. Experts stellen dat die weinig soelaas bieden. "Ook dat zijn geen speciale HSL-treinen," zegt Dollevoet."

"De manco's fiksen vergt dure keuzes. De vorig jaar verschenen 'Langetermijnvisie HSL-Zuid' schetst twee smaken: of de hogesnelheidslijn in zijn geheel lossnijden van het hoofdspoornet of de lijn geheel integreren in het reguliere net. De eerste variant kost tien miljard euro en betekent dat de HSL tot twee jaar op slot moet. De andere variant is met 'slechts' enkele miljarden euro's beduidend goedkoper, maar ligt politiek gevoelig. Die variant zou immers de bevestiging zijn dat de al 11 miljard kostende HSL geen racetrein is, maar een opgevoerde boemel.
Niets doen is geen optie: doordat het gewone spoor komend decennium op het Europees beveiligingssysteem ERTMS overstapt, dreigt de betrouwbaarheid van de HSL verder te dalen. Dit nieuwe systeem communiceert slecht met de sterk verouderde ERTMS-variant op de hogesnelheidslijn. Alleen een dure upgrade kan dat voorkomen."

"Terug naar de mysterieuze softwareproblemen op de IC Direct. Inmiddels denkt fabrikant Bombardier de oorzaak te weten. Nieuwe updates moeten echter een fiat krijgen van IL&T, wat nog maanden kan vergen. "Het mag duidelijk zijn dat dit geen fijne start van het jaar is," verzucht Göddeke van het HSL Verbeterteam. Hoe hoog kan een eventuele boete eigenlijk zijn? "Dat wil ik expres niet weten."
Reputatie 2
ICNG rijdt inmiddels al op de testbaan van Velim (Tsjechië):

https://nieuws.ns.nl/intercity-nieuwe-generatie-rijdt-eerste-kilometers/

Weer een fase verder. Eind 2019 de eerste testritten op Nederlands spoor? En hopelijk voor de dienstregeling 2021 al toelating van Inspectie Leefomgeving &Techniek (IL&T). Heeft NS ook meer mogelijkheden met de Traxx + ICR. Want nu heeft alle 70 Traxx en alle (300) ICR hard nodig.

Dienstsnelheid zal eerst 160 km p/u zijn vanwege de Traxx + ICR die dan nog op de HSL rijden. Als alle Traxx + ICR vervangen zijn door ICNG zal de dienstsnelheid 200 km p/u worden.
Reputatie 2
Dit zijn de plannen met de ICNG:

https://www.rijksoverheid.nl/binaries/rijksoverheid/documenten/rapporten/2018/09/27/bijlage-2-lange-termijnvisie-hsl/bijlage-2-lange-termijnvisie-hsl.pdf
Reputatie 7
Badge +3
Dit zijn de plannen met de ICNG:

https://www.rijksoverheid.nl/binaries/rijksoverheid/documenten/rapporten/2018/09/27/bijlage-2-lange-termijnvisie-hsl/bijlage-2-lange-termijnvisie-hsl.pdf

En de minister heeft al lang aangegeven dat daarvoor voorlopig geen geld beschikbaar komt.
Reputatie 2

Dit zijn de plannen met de ICNG:

https://www.rijksoverheid.nl/binaries/rijksoverheid/documenten/rapporten/2018/09/27/bijlage-2-lange-termijnvisie-hsl/bijlage-2-lange-termijnvisie-hsl.pdf
En de minister heeft al lang aangegeven dat daarvoor voorlopig geen geld beschikbaar komt.

Deze rapport laat slechts een impressie van de lange termijn zien. Dit jaar was er een karig bedrag van E 30 miljoen Euro voor de verbetering van de HSL. Dat gaf staatssecretaris Stientje van Veldhoven aan.

Het is natuurlijk afwachten hoe alles verder gaat. Maar het zou wel prettig zijn dat de knelpunten op de HSL (spanningssluizen, opleiding treinmachinisten etc.) ook verbeterd worden als NS straks een goede HSL Intercity heeft. Verwacht dat IL & T dit keer strenger zal zijn met toelating van de nieuwste HSL IC. Ook die heeft fouten gemaakt met toelating van de Fyra.
Reputatie 5
Dienstsnelheid zal eerst 160 km p/u zijn vanwege de Traxx + ICR die dan nog op de HSL rijden. Als alle Traxx + ICR vervangen zijn door ICNG zal de dienstsnelheid 200 km p/u worden.

Wat heerlijk slecht geregeld dit.....kan dus nog jaren duren na de introductie voordat er eindelijk een klein beetje harder gereden kan worden. 50 km/h langzamer, 15 jaar later. Wat is de stand van zaken op de Hanzelijn, zit daar verder iets in de weg?
Reputatie 2
MJL:

In dit rapport lees je hoe ze de dienstsnelheid van 160 km p/u naar 200 km p/u gaan verhogen:

https://www.rijksoverheid.nl/binaries/rijksoverheid/documenten/rapporten/2018/12/20/brief-verzoek-afronding-programma-hsl-zuid-diensten/brief-verzoek-afronding-programma-hsl-zuid-diensten.pdf

Maar waarschijnlijk wordt mee bedoeld dat de dienstregeling is afgestemd op een snelheid van 160 km p/u. Waardoor nu de reistijd tussen Schiphol - Rotterdam 26 minuten is. En tussen Schiphol - Breda 52 minuten. Maar de ICNG kan wel 200 km p/u rijden.
Reputatie 5
Dat de optie er is is in ieder geval goed. 160 is niet langzamer dan nu, en zelfs sneller dan 140 (ik was vroeger de klassenkampioen wiskunde) dus dat helpt. En bij vertraging harder kunnen rijden is een groot voordeel.
Reputatie 2
Dat de optie er is is in ieder geval goed. 160 is niet langzamer dan nu, en zelfs sneller dan 140 (ik was vroeger de klassenkampioen wiskunde) dus dat helpt. En bij vertraging harder kunnen rijden is een groot voordeel.

Lees in voortgangsrapportage deel 10 ERTMS het volgende over Hanzelijn:

https://www.spoorpro.nl/spoorbouw/2019/05/07/station-lelystad-wordt-ertms-proeftuin/

  • Zowel Amsterdam-Utrecht als de Hanzelijn geschikt maken voor 160 km/pu; hoofdstuk 3.1
  • Migratiestap 8: Start commerciële operatie op proefbaanvak Hanzelijn/Lelystad met ERTMS level 2 dual signalling (baseline 3) Reeds opgeleid personeel gaat rijden 2025-2027 tabel 4.2
Reputatie 7
Badge
Filmpje ICNG:

https://www.youtube.com/watch?v=jnuxWPOMO70


Nou....ondanks alles moet ik wel toegeven dat hij er mooi uit ziet. 😌
Reputatie 7
Badge
Maar even een dingetje. Dit gaan toch niet de officiële huiskleuren worden mag ik hopen?
Reputatie 2
Je bedoelt zoals het nu in Velim (zie filmpje) rijdt? Nee. Er komt over de bruin metallic straks geel/blauw folie
Reputatie 2
Update ICNG België:

https://www.spoorpro.nl/materieel/2019/08/06/ns-bestelt-achttien-extra-icngs-voor-hsl/#comments

Totaal 8200 extra zitplaatsen. Verdeeld over 20 treinen. Betekent dat het 410 zitplaatsen zal krijgen. Zien wanneer de eerste testritten zijn met ICNG België zijn.
Reputatie 7
Badge
Je bedoelt zoals het nu in Velim (zie filmpje) rijdt? Nee. Er komt over de bruin metallic straks geel/blauw folie

Ik hoop het maar. Alleen maar zwart is ook een beetje deprimerend lijkt me.
Reputatie 7
Badge +3
Dat hoef je niet te hopen, dat is gewoon 100% zeker. Voor het testen is het niet nodig dat de folie al aangebracht is. Misschien eigenlijk juist beter van niet, dan kan het ook niet vies of beschadigd raken.

Wat ik me wel afvraag (misschien weet @Julian dit), is de gebruikte folie een anti-graffiti folie of voorzien van een anti-graffiti laminaat waardoor deze makkelijker is te ontdoen van aangebrachte graffiti en ook geen "spookbeelden" achterlaat na schoonmaken?
https://www.blomsma.nl/printensign/blomsma-in-het-nieuws/nieuwe-3m-anti-graffiti-folies-uitvoerig-getest/

Reageer