beantwoord

Onveilige situatie in de trein

• 7 mei 2019
  • 6 reacties
  • 443 Bekeken

beste NS,
laatst zat ik in de trein wat voor mij niet iets nieuws is. ik moest 2,5 uur reizen en zat gemakkelijk op mijn stoeltje. na een uur kwam er een man naast mij zitten tussen de 20-30 jaar. ik had mijn excuus aangeboden omdat ik niet door had dat hij naast mij wilde zitten. en als snel begon hij een gesprek met mij te voeren.
aan het begin vond ik dit niet erg en had ik er vrede mee. hij vroeg waar ik eruit moest en ik aan hem. bij mezelf dacht ik oke, einde gesprek. deze meneer begon zich opeens voor te stellen en steeds dichterbij mij te kruipen. automatisch schoof ik dichter tegen het raam aan en deed al mijn zakken dicht.
hij bleef maar praten en met zijn voet tegen mijn voet aan te schuren. helaas kon ik mijn voet niet ergens anders naartoe verplaatsen.
ik belde mijn vriend zodat ik niet met mijn buurman hoefde te praten maar na enige tijd werd mijn buurman brutaal en boos. Hij onderbrak mijn gesprek en begon hard te zeggen: ik wil met je praten, moet je nou echt nu bellen, etc etc.
toen we in de weilanden reden viel de verbinding weg van me telefoon en begon mijn buurman meteen weer een gesprek. hij wilde mij toevoegen op social media en toen ik zei dat ik dat niet prettig vond, werd hij nog bozer en begon hij weer half te schreeuwen dat hij dat niet snapte en lelijke dingen tegen mij te zeggen.
uiteindelijk is hij weggelopen, alleen had ik aan het begin geen idee hoe deze situatie ging eindigen. ik heb mij onwijs onveilig en onprettig gevoeld.
mensen kunnen zich nu afvragen waarom ik niet ben opgestaan etc. maar ik zat in het hoekje en als ik had gezegd "ik ga even naar de wc, mag ik erlangs?" en hij had nee gezegd en mijn weg geblokkeerd, had ik het risico groter gemaakt dat hij boos zou worden en de situatie echt onveilig zou worden.
terwijl deze man naast mij zat kwam er ook een conducteur langs om de kaartjes te controleren. maar ik had zelf geen idee hoe ik dan moet aangeven dat er wat aan de hand is.

iemand verder nog ervaring met zulke ervaringen en of onprettige situaties meegemaakt in het ov? en wat is dan de beste manier om te handelen?
icon

Beste antwoord door Loes 7 mei 2019, 16:04

Een conducteur voelt vaak wel aan als er iets aan de hand is als de juiste signalen er zijn. Verzin anders dat je de conducteur iets wil laten zien en of hij of zij even mee wil komen. Ik willig dat verzoek altijd in, dan kom je wel uit die situatie. De wc vragen is ook een goeie. Of vragen waarom ie defect is of bezet is, reden om meteen mee te lopen.
De andere tips zijn ook goed om te volgen en hopelijk kom je nooit meer in zo'n situatie terecht.
Bekijk origineel

6 reacties

Wat verschrikkelijk moet dit voor je zijn geweest.
Je moet heel goed weten dat zulk gedrag absoluut niet normaal is, en volgens mij gewoon aanranding is.

Helaas lopen er veel gekken en aso's rond. Laat iemand gewoon met rust en houd je waffel als je naast iemand gaat zitten!

Ik zou je willen adviseren om in de toekomst minder snel een praatje aan te gaan met zulke testosteron bommen die jou als een soort "eigendom" zien. Zeg in een vroeg stadium dat je niet wil praten en doe je koptelefoon in. Als dit niet helpt, zo snel mogelijk wegwezen. Zeggen dat je naar de wc moet, en de conducteur waarschuwen, als je die niet kan vinden kun je gewoon de politie bellen.

Wat je ook kan doen is op staan voor iemand zodat die persoon aan de raam kant zit en jij aan de gangpad kant zodat je zo snel mogelijk kunt op staan.

Probeer ook vooral oogcontact met mensen om je heen te maken waarin je laat zien dat je in een situatie zit waar je niet in wil zitten.

Hou je goed, en ik hoop dat je iets hebt aan mijn tips.

Groeten van iemand die wel weet hoe je elkaar met respect moet behandelen (hoop ik).
Hallo Feline01 en welkom bij de NS Community.

Wat een akelige situatie beschrijf je in je post. Ik kan me voorstellen dat dit niet is hoe je tijdens je treinreis wilt reizen. Wanneer je op een onjuiste manier benaderd wordt, klinkt wat klinisch maar dat is niet de bedoeling, kun je een aantal dingen doen. Als de conducteur langskomt kun je deze natuurlijk aanspreken. Je kunt proberen om tijdens de reis een andere zitplaats op te zoeken, als je jouw zitplaats kunt verlaten, of je kunt onze Klantenservice informeren. Dat kan het beste via Twitter. Daar pakken we de berichten binnen 15 minuten op en kunnen we ervoor zorgen dat er zo snel mogelijk een conducteur of andere medewerker bij je komt. Mocht je daadwerkelijk in een onveilige situatie zitten dan is de politie informeren via 112 altijd de beste keuze. Zij gaan dan vervolgens organiseren dat deze persoon uit de trein wordt gehaald.
Reputatie 7
Badge +3
Wat je ook kan doen is op staan voor iemand zodat die persoon aan de raam kant zit en jij aan de gangpad kant zodat je zo snel mogelijk kunt op staan.
Dat is wel heel makkelijk gezegd. Als je bv zelf al aan het raam zit en er komt iemand naast je zitten weet je niet dat iemand daarna zo'n gesprek gaat beginnen of dat deze steeds dichter tegen je aan gaat zitten tijdens de reis. Dat is niet van tevoren in te schatten. Ik heb ook wel eens gehad dat iemand een gesprek begon en dat pakte gewoon gezellig uit.

Er wordt wel eens gezegd dat de hele maatschappij tegenwoordig zo onpersoonlijk is, dat mensen niet meer echt contact met elkaar hebben. Zeker in de trein is soms best fijn om eens met mensen een praatje te maken. Helaas zijn er sommige mensen die hier misbruik van maken, die zoeken ook vaak degenen op waarvan ze geen tegenstand verwachten.

In dit geval zou ik zeker wanneer er al een conducteur langs kwam iets tegen de conducteur zeggen, of wanneer je dat toch niet durft op dat moment aangeven dat je naar het toilet moet en bv aan de conducteur vragen waar het toilet is. Dan moet deze persoon je er wel langs laten. Eventueel kun je dan daarna de conducteur aanschieten op het balkon en het melden.
Reputatie 7
Badge
Wat verschrikkelijk moet dit voor je zijn geweest.
Je moet heel goed weten dat zulk gedrag absoluut niet normaal is, en volgens mij gewoon aanranding is.

Helaas lopen er veel gekken en aso's rond. Laat iemand gewoon met rust en houd je waffel als je naast iemand gaat zitten!

Ik zou je willen adviseren om in de toekomst minder snel een praatje aan te gaan met zulke testosteron bommen die jou als een soort "eigendom" zien. Zeg in een vroeg stadium dat je niet wil praten en doe je koptelefoon in. Als dit niet helpt, zo snel mogelijk wegwezen. Zeggen dat je naar de wc moet, en de conducteur waarschuwen, als je die niet kan vinden kun je gewoon de politie bellen.

Probeer ook vooral oogcontact met mensen om je heen te maken waarin je laat zien dat je in een situatie zit waar je niet in wil zitten.

Hou je goed, en ik hoop dat je iets hebt aan mijn tips.

Groeten van iemand die wel weet hoe je elkaar met respect moet behandelen (hoop ik).

Dit. Hele goede tips inderdaad. 👍🏻👍🏼👍🏽!
Badge +3
Wanneer er in de trein een stiltecoupé is dan zou ik daar altijd gaan zitten. Wanneer iemand tegen je begint te kletsen zeg je gewoon dat je niet mag praten in een stiltecoupé.
Een conducteur voelt vaak wel aan als er iets aan de hand is als de juiste signalen er zijn. Verzin anders dat je de conducteur iets wil laten zien en of hij of zij even mee wil komen. Ik willig dat verzoek altijd in, dan kom je wel uit die situatie. De wc vragen is ook een goeie. Of vragen waarom ie defect is of bezet is, reden om meteen mee te lopen.
De andere tips zijn ook goed om te volgen en hopelijk kom je nooit meer in zo'n situatie terecht.

Reageer