beantwoord

Onvriendelijke bejegening in trein door conducteur

In trein 8735 die om 12:58 uur vanuit Tilburg vetrokken is, ben ik zeer onvriendelijk bejegend door een conducteur. Ik werk bij de Rijksoverheid en ik mag door de coronacrisis maar een halve dag per week op kantoor werken. Helaas is er geen mogelijkheid tot lunchen omdat de bedrijfskantine momenteel gesloten is. Daarom had ik bij de Albert Heijn twee broodjes, een Breaker en een sapje gehaald die ik in mijn pauze kon nuttigen. Noodgedwongen moet ik in de trein lunchen omdat ik mijn pauze naar huis moet reizen om daar verder te werken. 

Toen we vanuit Tilburg vertrokken, legde ik mijn etenswaren op het tafeltje naast mij en deed mijn mondkapje af, om vervolgens één van de broodjes te nuttigen. Op dat moment liep er een conducteur langs. Ongeveer tien minuten later, toen de trein bijna op station gearriveerd was, kwam de conducteur weer langs. Op dat moment was ik bezig met mijn laatste broodje, de rest van de etenswaren had ik net op. De conducteur werd heel boos omdat ik nog aan het eten was. Hij was van mening dat ik demonstratief langzaam aan het eten was om geen mondkapje te hoeven dragen. Ik wilde hem graag duidelijk maken dat ik aan het lunchen was en dat deze niet binnen twee minuten genuttigd is. Helaas was er geen enkele discussie mogelijk: de conducteur reageerde ontzettend bot tegen mij en voor mijn gevoel werd ik als een ‘bedrieger’ neergezet. Dit is op geen enkele wijze mijn intentie geweest, ik draag mijn mondkapje altijd in de trein als ik niet (noodzakelijk) aan het eten ben. 

Wellicht is het nuttig om te vermelden dat er in mijn nabije omgeving niemand zat die eventueel besmet zou kunnen worden door mijn aerosolen. Het was uitzonderlijk rustig in de trein. Ik begrijp dat de mondkapjesregel nageleefd en gehandhaafd moet worden, maar ik heb altijd begrepen dat het is toegestaan om een maaltijd te gebruiken in trein. Heb ik het bij het verkeerde eind, of is deze conducteur bijzonder onvriendelijk?

icon

Beste antwoord door Laura NS 9 juni 2021, 20:24

Bedankt voor jullie hulp! Ik heb de situatie inmiddels doorgespeeld, zodat hier nog een kritisch naar gekeken kan worden. Dit zal echter wel een privégesprek worden tussen het betreffende personeel en leidinggevende. @Willemina93 Het spijt me dat dit de situatie voor je is geweest en hoop dat dit niet weer zo voorkomt. 

Bekijk origineel

10 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Treinnummers, ritnummers, serienummers, treinstelnummers, veel te verwarrend allemaal :stuck_out_tongue:

De 8732 is voor de meelezers en @Denice NS het treinstelnummer en heeft onder treinnummer 3641 gereden. Deze vertrok om 12.58 uit Tilburg richting Breda.

Reputatie 7
Badge +3

Het blijft een eindeloze discussie. Rijksoverheid en NS zeggen dat je mag eten en/of drinken in de trein, maar conducteurs geven hier hun eigen invulling aan. De één vindt het prima, de ander vindt dat je alleen een hapje of een slokje mag nemen en weer een ander vindt dat het eigenlijk helemaal niet mag.
Hoewel ik er zelf geen voorstander van ben, zou het voor de handhaving wel het makkelijkst zijn als er een verbod op eten en drinken in de trein zou zijn. Nog beter zou natuurlijk zijn die mondkapjes gewoon af te schaffen :mask:

Reputatie 7
Badge +3

Er wordt inderdaad gezegd dat je mag eten en/of drinken maar er worden diverse dingen over gezegd. De site van Rijksoverheid zegt bv eten en/.of drinken zoveel mogelijk voor of na de reis te doen, maar als je iets koopt op het station zit je op het station of perron met hetzelfde. NS site geeft aan om te proberen dat zo min mogelijk te doen en daarna zo snel mogelijk je mondkapje weer op te zetten. Ook wordt er wel eens gezegd om na iedere hap of slok het mondkapje weer op te zetten en dan weer heel kort af voor de volgende hap of slok en dan weer op. En dan inderdaad nog de verschillen per conducteur. Het maakt het voor de reiziger niet echt duidelijker op.

Hi Willemina. Welkom bij de Community!

Wat een vervelende ervaring zeg :disappointed_relieved: . We vragen om in de trein het mondkapje zoveel mogelijk op te houden. Wil je toch wat eten dan mag dat maar probeer het zo min mogelijk te doen. Zet daarna ook zo snel mogelijk je mondkapje weer op. De conducteur trof jou tweemaal aan terwijl je aan het eten was en dus je mondkapje niet op had. Uiteraard is dit geen reden om tegen de reiziger uit te vallen maar kan de conducteur je hier natuurlijk wel op aanspreken. 

Ik wil jouw ervaring graag intern doorzetten alleen kom ik geen treinnummer 8735 tegen welke om 13.58 uur uit Tilburg is vertrokken. Bedoel je wellicht 8732?

Badge +3

Wellicht is het nuttig om te vermelden dat er in mijn nabije omgeving niemand zat die eventueel besmet zou kunnen worden door mijn aerosolen. Het was uitzonderlijk rustig in de trein.

Dat is zeker nuttig, want als je zonder probleem ruim voldoende afstand kon houden is een mondkapje overbodig. Die plicht is juist bedacht voor situaties waar anderhalve meter niet mogelijk is.

Reputatie 6

Ondertussen staat in Delft dagelijks NS-personeel met kinkapjes in de stationshal en vinden de hc's in de IC Den Haag - Eindhoven het meestal ook niet nodig om mondkapjes op te doen als ze het gezellig hebben in een zespersoons-coupé. 

Blijft wonderlijk hoe er binnen deze organisatie met minstens twee maten gemeten wordt. 

Bedankt voor jullie hulp! Ik heb de situatie inmiddels doorgespeeld, zodat hier nog een kritisch naar gekeken kan worden. Dit zal echter wel een privégesprek worden tussen het betreffende personeel en leidinggevende. @Willemina93 Het spijt me dat dit de situatie voor je is geweest en hoop dat dit niet weer zo voorkomt. 

-Verwijderd door moderator-

Bedankt voor het opzoeken van het treinnummer @mrfreeze! Ik heb denk ik een nummertje verkeerd gezien, want ik zat helemaal achterin de coupé. En wat fijn dat er actie ondernomen wordt @Laura NS

Reageer