Onzekerheid betreft autisme en reizen met spatscherm

• 13 juni 2021
  • 2 reacties
  • 139 Bekeken

Reputatie 1

Nadat ik een aantal keer ben flauwgevallen door de combinatie warmte + prikkels + mondkapje (ik heb autisme), raadt de huisarts mij aan om op warme en drukke dagen, een faceshield te dragen. 

Volgens de huisarts kan ik middels mijn Autipas - in combinatie met zo'n kaartje van internet - uitstekend kenbaar maken dat ik geen mondkapje op kan zetten. Iedere handhaver moet daar, volgens de regels van de Rijksoverheid, begrip voor tonen. Daarom wil hij verder geen medische verklaring opstellen.

Dat advies volg ik dan ook graag op. Echter lees ik op Twitter, en op dit forum, dat de regels helemaal niet duidelijk zijn. De ene conducteur/boa reageert anders dan de andere. De ene keer wordt er geen opmerking over gemaakt, de andere keer kun je de trein uit worden gezet.

Dit maakt mij onzeker en bang. Ik zie het al helemaal gebeuren dat ik een meltdown krijg zodra een conducteur er een punt van maakt. Het idee dat ik elk moment uit de trein kan worden verwijderd, als een crimineel, vind ik vreselijk. Terwijl ik absoluut geen wappie of weigeraar ben, en netjes de regels probeer op te volgen.

Is die angst terecht? Is er echt zo'n groot verschil tussen conducteurs en boa's onderling? En wordt er zo'n ruime interpretatie gegeven aan de uitleg van de Rijksoverheid?

Ik hoor graag van jullie...

2 reacties

Reputatie 5

Hi Joey,

Ik snap je probleem, maar ik heb helaas ook geen oplossing. Probleem is nl dat je bijna geen conducteurs meer in de trein ziet. Gisteren naar Eindhoven geweest toch ruim 300km vica versa geen conducteur gezien. 

Er zijn natuurlijk wel conducteurs en boa's die wel controleren en je zou maar net de verkeerde treffen. Indien je een formulier bij je hebt en gewoon een faceshield op zou ik wel gaan reizen. Ik kan mij niet voorstellen eigenlijk dat je dan nog de trein wordt uitgezet. 

Succes.    

Als je met een faceshield reist, dan wordt je ongemoeid gelaten. Dat staat ook zo op de site van de Rijksoverheid. Ik heb nog geen collega gehoord over het faceshield, dus dat is echt een serieuze oplossing. Ook ik kan niets garanderen, maar ik verwacht geen problemen. Anders neem je voor de zekerheid ook nog een mondkapje mee, voor het geval dat.

Reageer