beantwoord

Onzichtbare stickers VIRM4

• 25 november 2019
  • 13 reacties
  • 276 Bekeken

In de VIRM4-treinen (9545-9595 ofzo?) zijn de stickers op de ramen die aangeven dat men in een stiltecoupé zit niet meer te zien als het buiten donker is. En dat is november vaak nogal vroeg het geval…

Met zichtbare stickers is het al lastig genoeg om een stille stiltecoupé te hebben maar als die stickers voor niemand zichtbaar zijn, is het tamelijk lastig om medereizigers er op te wijzen dat ze stil moeten zijn.

(Het idee van stilecoupé-logo's op de stoelen was best goed, jammer dat deze weer snel verwijderd zijn)

icon

Beste antwoord door Erryt NS 29 november 2019, 20:33

Ik zal je suggestie doorzetten om deze aan te passen zodat ze zichtbaar worden in het donker. Bedankt voor het signaal!

Bekijk origineel

13 reacties

Die ervaring heb ik niet, maar mijn ervaring is wel dat sommige reizigers zich niet houden aan de stilte.

Maar ja, wat doe je eraan? Misschien kan de omroepster regelmatig luid en duidelijk omroepen dat je stil behoort te zijn in de stiltecoupé.

Ik heb een Sony koptelefoon gekocht met ‘noise cancelling’. Fantastisch werkt dat ding, ook in niet-stiltecoupés!

Reputatie 4

Die ervaring heb ik wel. Heb ik namelijk zelf ook al een paar keer geconstateerd dat die stickers op de ramen in het donker compleet onzichtbaar worden. Maar tegelijkertijd zag ik ook delen van de stiltestickers die op de oude liftdeuren in die VIRM zitten er afgehaald waren. Of dat een officiële verwijdering was, was nog maar de vraag.

Het maakte er in totaal echter niet makkelijker op om te weten of je in die coupé nou stil of niet stil moest zijn.

Reputatie 7
Badge +3

Die ervaring heb ik niet, maar mijn ervaring is wel dat sommige reizigers zich niet houden aan de stilte.

Je niet aan de regels houden moet toch kunnen? Anders wordt het land onleefbaar volgens sommige mensen.

Je niet aan de regels houden moet toch kunnen? Anders wordt het land onleefbaar volgens sommige mensen.

Mooi dat je ook die mening bent toegedaan! :thumbsup_tone5:

Je kunt mensen in stiltecoupés niet dwingen de hele reistijd geen enkel geluid te maken en het zou absurd zijn een boete uit te delen als ze even iets zeggen of even een beetje geluid maken. Dat is toch een onleefbare situatie?

Enige coulance en flexibiliteit is op zijn plaats, nietwaar?

Reputatie 4

Nou ben ik het niet vaak eens met @Tamzin, maar in dit geval 100% wel. En vooral dat de opmerking redelijk sarcastisch was bedoeld.

Nou ben ik het niet vaak eens met @Tamzin, maar in dit geval 100% wel. En vooral dat de opmerking redelijk sarcastisch was bedoeld.

Moet kunnen. Mijn reactie op hem vond ik ook wel geslaagd (al zeg ik het zelf).

Goedenavond Jan Laefcutte en welkom bij de NS Community!

In de VIRM4-treinen (9545-9595 ofzo?) zijn de stickers op de ramen die aangeven dat men in een stiltecoupé zit niet meer te zien als het buiten donker is. En dat is november vaak nogal vroeg het geval…

Met zichtbare stickers is het al lastig genoeg om een stille stiltecoupé te hebben maar als die stickers voor niemand zichtbaar zijn, is het tamelijk lastig om medereizigers er op te wijzen dat ze stil moeten zijn.

(Het idee van stilecoupé-logo's op de stoelen was best goed, jammer dat deze weer snel verwijderd zijn)

De logo's op de stoelen was een paar jaar geleden een experiment om het aangeven van een stiltecoupé te verduidelijken. Ik vond ze zelf ook vrij goed, maar helaas is het experiment mislukt en zijn ze daarom weer weggehaald.

Wat betreft de vervagende stickers op het raam kan ik een melding doorgeven, maar daarvoor heb ik wel een treinstelnummer nodig. 9545 bestaat niet, voor zover ik kan vinden, maar 9595 zou het wel kunnen zijn geweest. @Jan Laefcutte Kun je misschien hoe laat en vanwaar je de trein hebt genomen? Aan de hand daarvan kan ik dan het treinstelnummer controleren!

Ik heb helaas geen verdere informatie meer gekregen over het betreffende treinstel en geef liever geen melding door gebaseerd op een ‘gok’. @Jan Laefcutte als je nog kan aangeven om welke trein het gaat kan ik alsnog een melding doorgeven, maar vooralsnog laat ik het hierbij.

Bedankt voor je reactie @Stijn NS maar wellicht was ik onvoldoende duidelijk: het gaat niet om versleten/vervaagde stickers in één specifiek stel maar om een ontwerpfout in alle 50 stellen van de serie VIRM4. Deze stickers zijn anders aangebracht waardoor ze in alle 50 stellen onleesbaar zijn als het buiten donker is.

Reputatie 5

De aanwezigheid van die stickers is altijd makkelijk, daarmee kan je onredelijke medereizigers wijzen op het feit dat ze hun mond horen te houden. Ben pas geleden nog door een groep Engelse huisvrouwen uitgejoeld en voor elitaire lul of wat dan ook uitgemaakt omdat ik ze netjes vroeg of ze geen lawaai wilden maken.

Ik zal je suggestie doorzetten om deze aan te passen zodat ze zichtbaar worden in het donker. Bedankt voor het signaal!

Waarom niet de schermen gebruiken voor betere duiding wat waar is toegestaan. Zo ontstaat er bekendheid wat de stickers betekenen of in ieder geval waarvoor de ruimte is ingericht. Hybride vormen vermijden wat mij betreft. 3 zones is al onduidelijk genoeg voor de meeste mensen en met drukte wordt het ook 'onrechtvaardig' gevonden om stil te moeten zijn op de enige plek die vrij is. 

Waarom niet de schermen gebruiken voor betere duiding wat waar is toegestaan. Zo ontstaat er bekendheid wat de stickers betekenen of in ieder geval waarvoor de ruimte is ingericht. Hybride vormen vermijden wat mij betreft. 3 zones is al onduidelijk genoeg voor de meeste mensen en met drukte wordt het ook 'onrechtvaardig' gevonden om stil te moeten zijn op de enige plek die vrij is. 

Ik neem aan dat je dan doelt op de schermen in de betreffende coupé? Ik kan het doorgeven als suggestie maar weet dat heel veel reizigers drukker zijn met een ander scherm. 

Reageer