beantwoord

oog voor de reiziger

• 11 november 2019
  • 5 reacties
  • 255 Bekeken

Steeds wanneer ik met de trein naar Schiphol ga, wordt ik treurig van het materieel dat wordt ingezet. In het bijzonder de dubbeldekstreinen bieden nauwelijks plaats voor bagage. Reizigers die gaan vliegen hebben in de regel veel bagage bij zich. Wordt daar niet over nagedacht. Kijk naar de ICE of de Thalys en men ziet dat het prima kan. 

icon

Beste antwoord door Stijn NS 11 november 2019, 13:58

Goedemiddag Rickvanerp en welkom bij de NS Community!

Met een beetje zoeken zul je merken dat dit onderwerp al vaker is langsgekomen op de Community, dus je bent niet de enige die zich deze vraag stelt. Ikzelf heb nooit problemen gehad met het opbergen van bagage, gezien er vaak tussen stoelen ook ruimte is, maar ik kan me goed voorstellen dat reizigers met meer of grotere bagage dit niet goed kwijt kunnen.

Uiteraard proberen we ook om bagageruimte toegankelijk te maken, maar uiteindelijk is de ruimte in een trein beperkt (zeker in dubbeldekkers) en heeft het voorrang om ruimte te creëren voor reizigers.

Naar ik heb begrepen is er in het nieuwe ICNG materieel rekening gehouden met extra bagageruimte, dus het komende Intercity Materieel, wat vanaf eind 2021 in dienst genomen zou moeten worden, zal meer bagageruimte hebben.

Bekijk origineel

5 reacties

Reputatie 6

Waarom geeft u de voorkeur aan de Thalys ? Die heeft toch ook maar mini-vakjes boven de stoelen ?

Er zijn grote bagagevakken aan de deuren, maar… dan komt u wel aan op Schiphol. De bagage is meestal al ergens anders uitgestapt.

Goedemiddag Rickvanerp en welkom bij de NS Community!

Met een beetje zoeken zul je merken dat dit onderwerp al vaker is langsgekomen op de Community, dus je bent niet de enige die zich deze vraag stelt. Ikzelf heb nooit problemen gehad met het opbergen van bagage, gezien er vaak tussen stoelen ook ruimte is, maar ik kan me goed voorstellen dat reizigers met meer of grotere bagage dit niet goed kwijt kunnen.

Uiteraard proberen we ook om bagageruimte toegankelijk te maken, maar uiteindelijk is de ruimte in een trein beperkt (zeker in dubbeldekkers) en heeft het voorrang om ruimte te creëren voor reizigers.

Naar ik heb begrepen is er in het nieuwe ICNG materieel rekening gehouden met extra bagageruimte, dus het komende Intercity Materieel, wat vanaf eind 2021 in dienst genomen zou moeten worden, zal meer bagageruimte hebben.

Dank je wel Stijn, het blijft behelpen. In vele dubbeldekkers is er geen ruimte tussen de stoelen. Het zal dus wachten worden. Overigens ben ik van mening dat wanneer gangpaden door koffers geblokkeerd worden, er juist geen ruimte voor reizigers gecreëerd wordt. Voor mijn gevoel zet de NS te zwaar in op metroachtige treinen. Dat gaat ten koste van comfort en ruimte. 

Reputatie 3

Al eens onder de stoelen gekeken?

Helemaal mee eens, het lijkt alsof nieuwe treinen langzaam steeds en steeds meer op metro's beginnen te lijken. Gemak zou bij intercity's altijd hoog op de lijst met prioriteiten moeten staan, bij voorkeur zelfs bovenaan. Omdat die treinen zo veel gebruikt worden voor enorm drukke ritten lijkt capaciteit veel belangrijker te zijn geworden dan comfort. Als er zoals in het verleden weer sneltreinen en sprinters zouden rijden, die van nature beter geschikt zijn voor drukke ritten in dichtbevolkte gebieden, zou het niet nodig zijn om zo te korten op het gemak van de intercity's. 

Reageer