Op tijd vertrokken ten koste van 73 overstappers


Beste NS,
Van harte gefeliciteerd met het op tijd vertrekken van de intercity naar Groningen vanaf Zwolle vandaag 5 juni om 15.45. Wij hebben er natuurlijk alle begrip voor dat 73 overstappers uit de trein uit Arnhem de trein net moesten missen. Voor alle passagiers naar Assen en Groningen telt tenslotte elke minuut, gehaast als wij noordelingen zijn. Verder is het station van Zwolle één van de fijnste stations om een extra halfuurtje te moeten wachten, in het bijzonder op zon en feestdagen.
Mochten jullie bij nader inzien toch minder blij zijn met deze beroerde overstap zou overwogen kunnen worden om 'op tijd rijden' niet als hoogste indicator voor kwaliteit te hanteren. Een goede overstap zal voor vele reizigers minstens zo belangrijk zijn. Op trajecten waar een later vertrek niet ten koste hoeft te gaan van andere treinen en trajecten zou dat toch te verantwoorden moeten zijn. Natuurlijk wel even met de minister overleggen.
Vriendelijke groet,
Peter Plas

15 reacties

Reputatie 7
Badge +3
Er zit een perverse prikkel in de huidige systematiek van punctualiteitsmetingen. Hierdoor is NS geneigd om koste wat kost een trein op tijd te laten vertrekken omdat men op tijd wil aankomen. Hierdoor gaan overstappen de mist in.

Het zou veel beter zijn wanneer NS wordt afgerekend op werkelijk gemaakte reizen. In dit geval hebben 73 mensen een vertraging van (minimaal) 30 minuten. Dat zijn 2190 vertragingsminuten.
Reputatie 7
Badge +3
De volgende trein naar Groningen gaat 9 minuten later dus zo draconisch is dit nou ook weer niet.

De IC laten wachten betekent ook vertraging voor de treinen naar Leeuwarden en Emmen en omdat het baanvak naar Emmen grotendeels enkelspoor is geeft dat daar problemen met de kruisingen..
Reputatie 3
NS moet vanuit de klant gaan denken en handelen, in plaats van treintjes laten rijden. https://ariehaasnoot.wordpress.com/2016/02/08/over-treinen-en-reizigers/
Reputatie 7
Badge +3
Beetje gemakkelijke opmerking aangezien reizigers naar Groningen en Emmen in dit geval tegenstrijdige belangen hebben.
Hallo Pplass, welkom op het NS Serviceforum.

Helaas is het niet altijd mogelijk om op een vertraagde trein te wachten en zo overstappers de kans te geven om over te stappen. Het wachten op een vertraagde trein kan een sneeuwbaleffect van vertraging tot gevolg hebben en soms moet er dan gekozen worden om een aantal reizigers niet tegemoet te komen daarin maar zo er wel voor te zorgen dat er niet meer vertraging ontstaat. Ik hoop dat je dit begrijpt.
Ik wordt zo moe van die standaardsmoesjes. Denkt men bij de NS dat wanneer je vaak genoeg 'sneeuwbaleffect' zegt dit fabeltje werkelijkheid wordt? Natuurlijk, er zijn trajecten waar dusdanig veel treinen rijden dat elke minuut telt, maar op die trajecten hoef je ook niet 30 minuten te wachten als je de trein mist. Zwolle is ontworpen voor overstappers, en zeker richting het Noorden zit er voldoende marge om 1 à 2 minuten wachten goed te maken.
Reputatie 3
De volgende trein naar Groningen gaat 9 minuten later dus zo draconisch is dit nou ook weer niet.
Als je in Groningen nog verder moet naar bijv. Hoogezand-Sappemeer dan heb je toch 30 minuten vertraging.
En geld terug vragen gaat ook niet op bij een overstap op Arriva,
Reputatie 7
Badge +3
@Schraper
Daar heb je volkomen gelijk in. NS en de andere spoorvervoerders moeten worden afgerekend op volledig gemaakte reizen van echte mensen.
Badge +3
iMarkIn dit geval hebben 73 mensen een vertraging van (minimaal) 30 minuten. Dat zijn 2190 vertragingsminuten.


Bingo, maar vergeet de niet de folks niet die al in die trein zaten..
Stel dat er 500 waren die 3 minuten later op bestemming waren dan waren er van die 2190 minuten nog maar 690 over, en bij 5 minuten is dat dan ineens negatief.
Reputatie 7
Badge +3
Zoals ik al zei, de belangen van de reizigers zijn onderling tegengesteld.
Reputatie 7
Badge +3

Bingo, maar vergeet de niet de folks niet die al in die trein zaten..
Stel dat er 500 waren die 3 minuten later op bestemming waren dan waren er van die 2190 minuten nog maar 690 over, en bij 5 minuten is dat dan ineens negatief.


Dat kan natuurlijk gebeuren. Maar een trein die met bijvoorbeeld een minuut vertraging vertrekt zal over het algemeen op tijd aankomen. Als een minuut er niet uitgereden kan worden, deugt de dienstregeling niet.
NS richt zich te veel op vertrekpunctualiteit en te weinig aankomstpunctualiteit.
Reputatie 7
Badge +3
De vraag is nog maar of het in dit geval om slechts één minuut ging. Daarnaast heeft de dienstregeling naar Emmen door de beperkte infra nauwelijks speling.
Reputatie 6
Misschien een idee voor Prorail om die betreffende beperkte infra op het lijntje naar Emmen dan te upgraden? Lijkt me al een beter idee dan dat project in Groningen. En even off topic, nog beter zou zijn Emmen weer net als vroeger per spoor te verbinden met Groningen. Via Stadskanaal en Veendam. Met een lightrailverbinding of zo. Dat zou een oppepper geven. Drente is toch al slecht ontsloten. Ja je kan met de bus naar Groningen, maar trein is veruit te prefereren en zou moeten kunnen met die ruim 100.000 inwoners in Zuidoost- Drente....
Reputatie 3
Op de lijn naar Emmen zit tot aan Marienberg ook 2 minuten speling - dus in die logica had iedere trein wel 2 minuten kunnen wachten. Plus de geplande opvolgtijd is 3 minuten, en praktijk laat zien dat 2 minuten ook vaak wel kan. Oftewel: dat 'sneeuwbaleffect' slaat nergens op bij ~3 min. >5 kan ik begrijpen.

Ovtijden laat zien dat de 3646 met +5 uit Wijhe is vertrokken. Met stevig doorrijden had deze dan om .44 aan kunnen komen te Zl - en als men dan niet alert is zie je de deuren van je overstap sluiten 🙂
Ik wordt zo moe van die standaardsmoesjes. Denkt men bij de NS dat wanneer je vaak genoeg 'sneeuwbaleffect' zegt dit fabeltje werkelijkheid wordt? Natuurlijk, er zijn trajecten waar dusdanig veel treinen rijden dat elke minuut telt, maar op die trajecten hoef je ook niet 30 minuten te wachten als je de trein mist. Zwolle is ontworpen voor overstappers, en zeker richting het Noorden zit er voldoende marge om 1 à 2 minuten wachten goed te maken.
Op Zwolle hoef je niet 30 minuten te wachten, maar slechts 9. Je komt wel uiteindelijk 20 minuten later aan. Maar goed, er zijn tegengestelde belangen zoals Tamzin herhaaldelijk aangeeft. Het uitsluitend tellen van 20 vertragingsminuten (maal 73 reizigers) heeft niet zoveel zin als je de rest er niet bij betrekt.

Reageer