Opening tussen verbindingen rijtuigen IC Den Haag - Breda

• 6 maart 2017
  • 5 reacties
  • 172 Bekeken

Reputatie 2
Hallo,

sindskort rijden er dus opgeknapte getrokken rijtuigen tussen Den Haag Centraal en Breda over de HSL. Buiten het feit dat deze trein gigantisch vaak uitvalt of vertraagd is viel mij vandaag iets op over de 'harmonicaverbindingen' (weet de officiële naam niet) tussen de afzonderlijke rijtuigen. Bij deze specifieke rijtuigen zijn er behoorlijk grote openingen waarbij je gewoon een behoorlijk deel van de buitenlucht kunt zien. Als deze trein met redelijke snelheid over een wissel rijdt (bijvoorbeeld bij het binnenrijden van Den Haag C) en je loopt door zo'n gedeelte, is het niet ondenkbaar dat iemands bagage/bezittingen zo de trein uit kukelen. Of erger: iemand die een klein postuur (kleine kinderen) heeft zou er, met een beetje pech en onhandigheid, uit kunnen vallen. Ik heb nl. bij 1 van de rijtuigen gezien dat er een spleet van zo'n 30 centimeter zit waarbij je gewoon naar buiten kunt kijken. In sommige landen (New Yorkse metro) is het verboden om tussen rijtuigen te lopen tijdens het rijden, maar dat lijkt me niet het geval in NL. In tijden waarin elk klein veiligheidsrisico wordt vermeden vond ik dit wel frappant om te zien.

5 reacties

Reputatie 7
Ze zijn toegelaten door het IL&T en die zijn enorm streng. Blijkbaar valt het dus binnen de marges die gesteld zijn.. Het is mij overigens ook nog nooit opgevallen.
Reputatie 6
Badge +1
Het klopt dat het in theorie mogelijk is om als kindje door de gleuf heen te vallen... moet er niet aan denken. Dat kon overigens ook al in de ICR-rijtuigen die lange tijd op Roosendaal-Zwolle reden.
Reputatie 6
Badge
Pff, zelfde verhaal aan de Hoekselijn. Daar zit op sommige stations soms echt een halve meter tussen perron en trein, bovendien ook nog eens niet-gelijkvloers.
Badge +3
De ICRs rijden al sinds de jaren tachtig van de vorige eeuw in Nederland en wat Steven91 signaleert lijkt me een incident van twee slecht gekoppelde rijtuigen of misschien wel een defect aan de verbinding.

Wel goed om te melden natuurlijk. Ik zou in een dergelijk geval het treinpersoneel inlichten zodat zij actie kunnen (laten) ondernemen.
Gewetensvraagje, wie is er in eerste instantie verantwoordelijk voor de veiligheid van je kind, jij of de NS?

In de steeds maar verder gepamperde samenleving lijkt het alsof we zelf geen enkele verantwoording meer willen nemen en ook niet meer willen nadenken. Of is het gewoon de huidige tijdsgeest om bij alles wat fout gaat als eerste naar een ander te wijzen?

Reageer