Opgelicht door een NS Medewerker + Boeten!

• 4 januari 2015
  • 9 reacties
  • 390 Bekeken

Hallo

Vandaag in de ochtend ging ik naar me werk 4-01-2015, Ik pakte het trein vanaf Station Lelylaan naar Schiphol. Ik wou een trein kaartje kopen maar de apparaten deden het niet. Ik ging naar de conducteur toen de trein was aangekomen ik had hem vertelt dat ik geen trein kaartje kon kopen en dat het apparaat het niet deed ik mocht gewoon mee van de conducteur! Toen de conducteur begon met de controle kwam die naar me toe en vroeg meteen van 40,- Euro Contant wegens geen vervoerbewijs!

Nou ik had niks meer kunnen zeggen want de conducteur nam me in de maling! Ik gaf hem 40,- Euro en liep meteen verder vroeg niet om me gegevens en had geen bon gekregen! ''Dit noem ik gewoon een oplichterij"

Ik ging meteen achter de conducteur vroeg hem een bon ( Boeten ) en deed echt schijnheilig! En hij keek me niet eens aan!

Op het bon die ik heb gekregen heeft hij geen Station lelylaan vermeld staat : Van Amsterdam - Naar: Schiphol!

En een trein kaartje naar lelylaan naar schiphol kost 3,80 en hij heeft er 5 Euro van gemaakt! en op de bon heeft hij 4,10 Euro opgeschreven??

Ik eis me geld binnen 14 dagen terug anders neem ik hierbij maatregelen!

Nummer van de NS Conducteur is : 259668

Dit is de eerste keer dat ik een boete heb gekregen van de NS!!

Hoop dat ik hem ooit nog een keer zal zien!!

Graag u Reactie!

9 reacties

Ook al doen de apparaten het niet, feit blijft dat jij zonder vervoerbewijs in de trein zit. Ga maar in beroep, dan kan ook worden uitgezocht of jij gelijk hebt.
Zoubair heeft in dit geval na het constateren van het constateren van het niet functioneren van de apparatuur gehandeld volgens de instructie van NS:

4. Bij een bekende storing van in-/uitcheckapparatuur wordt ook het treinpersoneel geïnformeerd. De conducteur bevindt zich op het station altijd bij een van de deuren, het is raadzaam je bij instappen even bij hem/haar te melden. Dat voorkomt eventuele discussie in de trein en indien nodig kunnen bijvoorbeeld ook collega's op de hoogte worden gesteld.

Als bedankje voor het melden van de storing, ontving Zoubair een boete.
Reputatie 4
Badge
Wat vervelend voor u.
Als er storing van de kaartautomaat op station Lelylaan was, kan NS dat nakijken en in dat geval zou ik me kunnen voorstellen dat de boete wordt kwijtgescholden, maar daar gaat NS over.
Morgen zijn de NS-medewerkers weer actief op dit forum en zal er waarschijnlijk wel iemand reageren.
Dit is wel erg apart. Ik ga geen partij kiezen aangezien ik er niet bij ben geweest, maar hetgeen Pe_pe aangeeft is de normale gang van zaken. Als apparatuur niet werkt, behoort de HC je officieel te voorzien van een vervoersbewijs, het UVB, waar daar op wordt aangegeven dat de apparatuur niet werkt. Voor ons ter plekke vaak niet te controleren, voor de klantenservice wel. Zelf bel ik altijd de helpdesk om het na te gaan, zorgt voor een betere afwikkeling.
John gaf eigenlijk hetzelfde aan. Wordt morgen ongetwijfeld opgepakt.
Reputatie 3
Badge
Dit is wel erg apart. Ik ga geen partij kiezen aangezien ik er niet bij ben geweest, maar hetgeen Pe_pe aangeeft is de normale gang van zaken. Als apparatuur niet werkt, behoort de HC je officieel te voorzien van een vervoersbewijs, het UVB, waar daar op wordt aangegeven dat de apparatuur niet werkt. Voor ons ter plekke vaak niet te controleren, voor de klantenservice wel. Zelf bel ik altijd de helpdesk om het na te gaan, zorgt voor een betere afwikkeling.
John gaf eigenlijk hetzelfde aan. Wordt morgen ongetwijfeld opgepakt.

Het lijkt me dat in dit geval een UVB terecht zou zijn geweest, waarmee je dan bezwaar had kunnen aantekenen. Maar het lijkt me niet 'normaal' dat een HC vraagt om contante betaling van vervoerbewijs plus verhoging en dan geen enkel bewijs van betaling afgeeft. Ik zie de laatste tijd nooit meer een HC contant afrekenen. Dat riekt toch wel naar ordinaire oplichting, en ik waag dan zelfs te betwijfelen of het hier wel om een reguliere NS-medewerker ging. . .

Het lijkt me dat in dit geval een UVB terecht zou zijn geweest, waarmee je dan bezwaar had kunnen aantekenen. Maar het lijkt me niet 'normaal' dat een HC vraagt om contante betaling van vervoerbewijs plus verhoging en dan geen enkel bewijs van betaling afgeeft. Ik zie de laatste tijd nooit meer een HC contant afrekenen. Dat riekt toch wel naar ordinaire oplichting, en ik waag dan zelfs te betwijfelen of het hier wel om een reguliere NS-medewerker ging. . .

Hoi IskOV,

Ik heb in een ander topic al aangegeven dat het zelfs wettelijk verplicht is dat wij de contante betaling wel aanbieden (net als alle andere vervoerders). Officieel moet ik iedereen, die niet in het bezit is van een geldig vervoersbewijs vragen of ze het direct contant bij mij voldoen. Dus ritprijs inclusief wettelijke verhoging, dus deze gang van zaken is correct.
Het niet afgeven van een vervoersbewijs, dus het deel 3 van het afschrift aan de reiziger is wel fout. Net als bij een UVB behoort een reiziger een doorslag te krijgen, waarop hij of zij kan zien dat er sprake is van een geldig vervoersbewijs, NS kan de HC weer controleren of het geld wordt afgedragen. Het feit dat er geen bewijs is afgegeven, kan inderdaad niet. Dat niet willen afgeven van het afschrift is niet goed, tenzij de reiziger er zelf vanaf ziet, want ik geef ook wel eens een UVB aan een reiziger, die vervolgens toch uitstapt en het afschrift niet meer wil hebben. Komt ook voor. Vandaar dat deze situatie toch wel nader onderzoek vraagt over wat er nu exact is gebeurd.
Reputatie 3
Badge

Hoi IskOV,

Ik heb in een ander topic al aangegeven dat het zelfs wettelijk verplicht is dat wij de contante betaling wel aanbieden (net als alle andere vervoerders). Officieel moet ik iedereen, die niet in het bezit is van een geldig vervoersbewijs vragen of ze het direct contant bij mij voldoen. Dus ritprijs inclusief wettelijke verhoging, dus deze gang van zaken is correct.
Het niet afgeven van een vervoersbewijs, dus het deel 3 van het afschrift aan de reiziger is wel fout. Net als bij een UVB behoort een reiziger een doorslag te krijgen, waarop hij of zij kan zien dat er sprake is van een geldig vervoersbewijs, NS kan de HC weer controleren of het geld wordt afgedragen. Het feit dat er geen bewijs is afgegeven, kan inderdaad niet. Dat niet willen afgeven van het afschrift is niet goed, tenzij de reiziger er zelf vanaf ziet, want ik geef ook wel eens een UVB aan een reiziger, die vervolgens toch uitstapt en het afschrift niet meer wil hebben. Komt ook voor. Vandaar dat deze situatie toch wel nader onderzoek vraagt over wat er nu exact is gebeurd.

Dag Loes,

Dank voor je uitleg. Het was mij ontgaan dat jullie wettelijk verplicht zijn contante betaling aan te bieden. Ik had de indruk dat het juist voor jullie veiligheid was dat dit niet gebeurt; dan hoef je niet met bergen (wissel)geld rond te lopen. Maar goed, de wetgever heeft in zijn wijsheid kennelijk anders beslist.
Hoewel: voor toeristen is het lastig om te betalen via de bank (en voor NS om het te innen), en misschien heb je ook liever niet dat er een acceptgiro in je brievenbus valt waardoor iedereen kan zien dat je een boete hebt gekregen, dus ik snap het ook wel weer een beetje.

Overigens: zoals het door de vragensteller beschreven wordt, lijkt het erop dat de HC contante betaling verlangde ("vroeg meteen 40,- contant"), en dat lijkt me dan weer niet in de haak; dat is iets anders dan de mogelijkheid bieden voor contante betaling. . . Maar ik weet natuurlijk niet hoe het precies gegaan is.
Hoi IskOV,

Heel officieel gezien moet ik daar juist als eerste over beginnen. Stel dat jij geen geldig vvb hebt, ik controleer je en stel het ook vast, geen geldig vvb. Dan moet ik vragen of je de betaling contant bij mij wil voldoen. Wil of kan jij dat niet, dan vraag ik naar ID gegevens. Dit is de officiele procedure. Aangezien bijna niemand direct wil betalen, worden bijna altijd uvb uitgeschreven.
Wij zijn ook door NS verplicht een bepaald bedrag aan wisselgeld bij te hebben. Dit is een zeer bescheiden bedrag overigens, ook vanwege onze veiligheid natuurlijk.
Zoubair, zoals Loes hierboven al aangeeft is de situatie die jij hebt meegemaakt zeker niet de bedoeling. Zou je mij in een privébericht willen sturen wanneer dit precies gebeurde, om welke trein het precies, en hoe de conducteur eruitzag? Je kunt mij een privébericht sturen door op mijn gebruikersnaam te klikken en vervolgens op 'stuur bericht' te klikken.

Reageer