beantwoord

Opgepropt in de bus

• 23 oktober 2020
  • 19 reacties
  • 753 Bekeken

Beste NS,

De horeca wordt gesloten omdat 30 man binnen toch teveel bleek met afstand, maar in de bus (Vervangend vervoer tussen Weert en Sittard) moeten we met 50 man opgepropt worden op elkaar. Geen airco aan, de ramen beslagen van ieders adem. Schandalig! Dit druist tegen alle regels in! Hoe is dit te rechtvaardigen?

icon

Beste antwoord door Rizana NS 23 oktober 2020, 22:03

Goedenavond Dtizzle, welkom bij onze Community.

Wat jammer om te lezen dat je de afstand niet goed kon bewaren met andere reizigers. Ik snap je angst hierbij heel goed, zeker als je naar je ouders gaat. Een van de redenen dat je een mondkapje moet dragen heeft te maken met het feit dat je niet altijd 1,5 meter aan kan houden. Dit is ook het geval in deze bussen. Wat ik voor je kan doen is een melding doorzetten, wil je dat ik dit doe? Dan kunnen we in elk geval dit signaal doorzetten, dat hier veel drukte is. Hoe laat ben je vertrokken vanuit Weert? En dit was vandaag? 

Bekijk origineel

19 reacties

Wellicht een wat emotionele reactie. Maar dit is wel zeer kwalijk. Ik ben onderweg naar mijn ouders dit weekend en heb twee weken netjes afstand gehouden van al mijn vrienden. En dan met één zo’n (onnodig-)onverantwoord ritje breng ik gelijk mijn familie in onveiligheid. 

Goedenavond Dtizzle, welkom bij onze Community.

Wat jammer om te lezen dat je de afstand niet goed kon bewaren met andere reizigers. Ik snap je angst hierbij heel goed, zeker als je naar je ouders gaat. Een van de redenen dat je een mondkapje moet dragen heeft te maken met het feit dat je niet altijd 1,5 meter aan kan houden. Dit is ook het geval in deze bussen. Wat ik voor je kan doen is een melding doorzetten, wil je dat ik dit doe? Dan kunnen we in elk geval dit signaal doorzetten, dat hier veel drukte is. Hoe laat ben je vertrokken vanuit Weert? En dit was vandaag? 

Bedankt Rizana,

Het lijkt mij inderdaad slim de klacht door te zetten. Ik vertrok vanavond om 21:00 vanuit Roermond naar Weert. De mondkapjes blijken slechts je eigen verspreiding tegen te gaan. Bovendien, als zelfs de ramen van de bus beslagen zijn lijkt mij de gezondheid toch zeker in het geding. Erg bedankt voor het oppakken en doorzetten. Met vriendelijke groet, Diemar

Badge +3

Is vrij ernstig inderdaad. De Coronamelder app (van de Rijksoverheid) zal na meer dan 15 minuten in zo’n bus al heel gauw een melding geven als er binnenkort iemand besmet gevonden zou worden (voor zover diegene ook de app heeft en een positieve test meldt).

Dat is dan verplicht thuis blijven en laten testen voor iedereen die (volgens je telefoon, BlueTooth) dichtbij in die bus zat, ook al heb je geen klachten!

Niet handig dus, die volle bussen.

Reputatie 6

Ik schrik er van dat dit soort dingen gebeuren. Heel onverantwoord.

Reputatie 7
Badge +3

De horeca is gesloten omdat men minder verplaatsingen en minder mensen bij elkaar wil hebben. Daarom is ook al eind september gevraagd om het reizen te beperken. Neemt niet weg dat een slecht geventileerde bus in deze Corona tijd gewoon niet mag.

Als je weet van welke maatschappij de bus is, kun je dit ook daar aangeven.

Reputatie 7
Badge +3

De horeca is gesloten omdat men minder verplaatsingen en minder mensen bij elkaar wil hebben. Daarom is ook al eind september gevraagd om het reizen te beperken. Neemt niet weg dat een slecht geventileerde bus in deze Corona tijd gewoon niet mag.

Het rki in Duitsland gaf gisteren aan dat de vergelijking tussen horeca en OV mank gaat. De reden is dat er in de horeca geen mondkapjes worden gedragen en in het OV wel. Er zijn ook in Duitsland tot nu toe geen uitbraken geweest in het OV.

Reputatie 7
Badge +3

Het dragen van een mondkapje is geen goed alternatief (eerder een noodgreep) voor het houden van 1,5m afstand. Ik zou me ook zeer ongemakkelijk voelen na een reis van een half uur of meer in een overvolle bus.

Reputatie 7
Badge +3

Het dragen van een mondkapje is geen goed alternatief (eerder een noodgreep) voor het houden van 1,5m afstand.

Volgens de Duitsers dus wel.

Reputatie 7
Badge +3

@Tamzin Heb je een bron voor die wijsheid?

Ik zat vanochtend in deze bus van Sittard naar Weert. Hetzelfde verhaal. De bus moest helemaal vol. Vervolgens zien we een tweede bus voorbijrijden met maar2(!) passagiers. Totaal onverantwoord om in de tweede golf van een pandemie zo met je klanten om te gaan. Erg onprettige ervaring.

Reputatie 7
Badge +3

Ik zat vanochtend in deze bus van Sittard naar Weert. Hetzelfde verhaal. De bus moest helemaal vol. Vervolgens zien we een tweede bus voorbijrijden met maar2(!) passagiers. Totaal onverantwoord om in de tweede golf van een pandemie zo met je klanten om te gaan. Erg onprettige ervaring.

Alle plaatsen in het OV mogen momenteel bezet worden. Omdat de 1,5 m daardoor niet gewaarborgd kan worden is er de mondkapjesplicht.

Ik vind het onverantwoord dat er nog zoveel mensen er op uit gaan, terwijl er eind september al is opgeroepen om het reizen te beperken. Des ondanks is het nog steeds druk in bossen, pretparken en andere toeristische plekken.

Reputatie 7

Ik vind het onverantwoord dat er nog zoveel mensen er op uit gaan, terwijl er eind september al is opgeroepen om het reizen te beperken. Des ondanks is het nog steeds druk in bossen, pretparken en andere toeristische plekken.

Klopt zeker. Velen voelen geen angst of urgentie meer. Las vandaag ook een stuk over de Efteling, daar is het net zo druk als afgelopen zomer. Herfstvakantie en mensen gaan erop uit. Niet naar het buitenland, dan maar massaal in de eigen regio of wat verder. Vorige week het populaire Mastbos in Breda. Ik wist niet wat ik hoorde. Chaos bij de parkeerplaatsen, filelopen op sommige paden. Kuddedieren, iedereen wil naar dezelfde plek. Gezellig 😳

Alle plaatsen in het OV mogen momenteel bezet worden. Omdat de 1,5 m daardoor niet gewaarborgd kan worden is er de mondkapjesplicht.

Dus als je dan moet reizen moet je ook maar met zijn allen op elkaar? Ik reis niet veel en had een rustig tijdstip uitgekozen. De trein was dan ook bijna leeg maar vervolgens was het beleid gewoon de bus op te vullen terwijl er in principe meer beschikbaar waren.

Reputatie 7
Badge +3

Het ergste van dit soort situaties is dat je als reiziger dan ook niet de keuze hebt om een bus aan je voorbij te laten gaan. Bij de volgende bus ben je dan misschien de eerste aan boord maar die bus wordt dan ook weer volgepropt. 

Wat een idiote manier van werken. 

Het is natuurlijk wel de methode om het vervoer per trein te ontmoedigen. Heb je dit een keer meegemaakt dan ga je echt nooit meer met de trein wanneer er werkzaamheden zijn.

Aan een gebrek aan touringcars kan het nu niet liggen… dit is gewoon wanbeleid. Of er zijn wel degelijk goede procedures maar deze worden in de praktijk niet gevolgd. Ik weet niet wat erger is. 

En dat iets formeel nog net mag, betekent niet dat het als bedrijf ook verstandig is richting je klanten om het zo te doen. Zeker als het indruist tegen een veilig gevoel op reis.  

Reputatie 7
Badge +3

Aan een gebrek aan touringcars kan het nu niet liggen… dit is gewoon wanbeleid. Of er zijn wel degelijk goede procedures maar deze worden in de praktijk niet gevolgd. Ik weet niet wat erger is. 

En dat iets formeel nog net mag, betekent niet dat het als bedrijf ook verstandig is richting je klanten om het zo te doen. Zeker als het indruist tegen een veilig gevoel op reis.  

Alle zitplaatsen mogen momenteel gebruikt worden in OV. Er is eind september door de overheid gevraagd om het reizen te beperken. Het is dus de keuze van de reiziger om toch te reizen op trajecten waar bussen gaan. Het beleid is nog steeds om bussen met zoveel mogelijk bezette plaatsen te laten vertrekken. Moet je op het traject reizen, dan zou je een omreis kunnen overwegen of kijken of de stopbussen minder druk zijn.

Reputatie 2

Serieus? Omreizen tussen Sittard en Weert? Hoe dan?

Een noodzakelijke reiziger heeft sowieso geen keuze.

Het kwalijke is dat de reiziger geen enkel alternatief heeft. Ik geloof niet dat er een lijndienst is.

Reputatie 7
Badge +2

Ik vind het onverantwoord dat er nog zoveel mensen er op uit gaan

Over 2020 en waarschijnlijk ook de jaren erna gaan er letterlijk miljarden belastinggeld naar onrendabel OV. Ja, de medewerkers van NS en andere vervoerders verbranden dagelijks een vermogen. Dat vind ik prima, maar of het dan slim is een land vol grotendeels lege treinen te laten rijden en tegelijkertijd de mensen samen te proppen in ongeventileerde bussen mag je zelf bedenken.

Tussen Sittard en Weert moe(s?)t je zelfs gedwongen een omweg maken en veel langer in de bussen zitten dan nodig door een bijzonder onhandige (understatement) organisatie. Ja, ook de mensen die aangewezen zijn op de trein. Volgens mij zijn @Stijn NS en zijn collega's hier in een ander topic nog op gewezen, maar een terugkoppeling is hier door NS helaas niet op gegeven. Wij hebben bepaald en al slaat het helemaal nergens op, daar blijft het bij. Mooie mentaliteit.:thumbsup:

En @Jan Haverkamp, enigzins zinnige alternatieven zijn er op deze route inderdaad totaal niet.

Reageer