opgesloten in de trein

• 7 September 2021
  • 14 reacties
  • 328 Bekeken

• Op het juiste spoor
  • 0 reacties

Momenteel zit ik in een volle sprinter die stil blijft staan op station Leiden centraal. Via de app zie ik dat de trein 15 minuten vertraging heeft er is echter geen berichtgeving in de trein. Sterker nog, de lichten zijn uitgevallen en de deur is op slot. Het is dus ook niet gelukt om mijn alternatieve aansluiting alsnog te halen aangezien ik de trein niet uit kan. Zou iemand de passagiers in de trein kunnen informeren?

14 reacties

Hallo Imbe en welkom bij de NS Community,

Dat is wel heel erg naar zeg. In dergelijke gevallen zijn de reizigers de eerste die te horen krijgen wat er aan de hand is. Heb je inmiddels al vernomen wat er aan de hand was?

Badge

Soms gebeurt het dat een trein in storing valt en dat daardoor bv de deuren ook niet meer ontgrendelen/openen.  Op dat moment moet er een shut-down gedaan worden met de trein en dan wordt de hele trein uitgezet en als deze echt helemaal uit is moet deze opnieuw worden opgestart en dat vergt ca. 10 minuten. 

Dit is heel vervelend en gelukkig komt het niet vaak voor, na de herstart werkt alles vaak wel weer en zijn de deuren ook weer te bedienen.  Het is dan altijd wel handig om even een omroep te plaatsen maar ook dat systeem kan in storing hebben gestaan.

Hopelijk voor u was het snel opgelost.

Badge +3

Het zal om deze gaan, dat heeft iets langer geduurd...

Reputatie 7
Badge +3

Zal trein 8863 van 16:52 geweest zijn, daar werd +15 aangegeven en is daarna komen te vervallen. De volgende 2 IC's zijn gestart vanaf Lammenschans. Ik mag hopen dat niet al die tijd de deuren gesloten zijn gebleven, dat ze inderdaad na zo'n herstart weer open konden. Dat de storing tot 18:25 duurde (of eigenlijk tot 18:07 want toen reed er weer een sprinter naar Alphen) zal zijn omdat de defecte trein nog in de weg stond. 

Badge +3

En dat was dan SLT, moeten die ook helemaal uit voor een reset? Bij Flirt wel een paar keer meegemaakt, dat duurde dan inderdaad een minuut of 10.

Reputatie 6

Ik mag toch hopen dat de noodontgrendeling van de deuren wel gewoon werkt?

Badge

Aan de verstoringsinfo is niet te zien of de deuren al die tijd niet open konden of dat ze wel open konden, dat geeft alleen aan dat tot die tijd er een versperring van een spoor is geweest.

@Robert B  Ik ging er al vanuit dat het om een SLT ging, voor een SNG is een reset ook ongeveer dezelfde tijd.

@wsm , noodontgrendeling moet ten alle tijden werken echter moet je daarvoor wel het kunststof beschermingsplaatje eerst breken die deze ontgrendelingen afschermen want het is natuurlijk niet de bedoeling deze zomaar te bedienen gezien er ook veiligheidsrisico's zijn.

Maar laten we niet teveel geen speculeren, ik ga er vanuit dat de collega’s op de trein hun uiterste best hebben gedaan de situatie zo snel mogelijk te verhelpen. Bij een reset werkt de omroep zo en zo niet en dat is natuurlijk altijd lastig omdat je reizigers dan niet kunt informeren behalve dat je door de trein heen loopt.

Reputatie 7
Badge +3

En dat was dan SLT, moeten die ook helemaal uit voor een reset? Bij Flirt wel een paar keer meegemaakt, dat duurde dan inderdaad een minuut of 10.

Ik heb het een keer meegemaakt met SNG, alleen had ik daar het geluk dat ik in dezelfde bak zat als de HC die ook maar een paar meter van mij af stond bij de achterste deur die zij net gesloten had en kon zo meeluisteren met wat de machinist over de porto tegen haar zei. Duurde ook iets van 10 - 15 minuten, waarna toen de deuren eenmaal weer open waren iedereen snel naar het andere perron snelde (van 7 naar 8 op Gvc) om daar de volgende sprinter te pakken. 

Reputatie 7
Badge +3

Bij een reset werkt de omroep zo en zo niet en dat is natuurlijk altijd lastig omdat je reizigers dan niet kunt informeren behalve dat je door de trein heen loopt.

Bij 2 stellen kan de HC dan natuurlijk maar in 1 stel door de trein lopen.

Badge +3

De Flirt waar ik in zat was een (onbedoelde) omreis van Utrecht naar Eindhoven via Nijmegen, want op Utrecht 18/19 verkeerd ingestapt (toen waren die net van vertrekspoor gewisseld).

Die Flirt zou tot Den Bosch gaan maar strandde ergens bij Oss-West of Rosmalen.

Na de reset stond er ineens Deurne op de displays dus kon ik lekker blijven zitten (de IC Ht-Ehv toch al gemist).

De HC was inderdaad in het donker aan het ‘rennen' en kon niets omroepen. No panic, was wel een soort ‘noodstop’ en daarna alles uit (akelige stilte).

Reputatie 6

@wsm , noodontgrendeling moet ten alle tijden werken echter moet je daarvoor wel het kunststof beschermingsplaatje eerst breken die deze ontgrendelingen afschermen want het is natuurlijk niet de bedoeling deze zomaar te bedienen gezien er ook veiligheidsrisico's zijn.

Wat betreft veiligheidsrisico's: hoe zit het met luchtverversing tijdens zo'n reset? Blijft dat wel gewoon doorgaan?

Badge

Wat betreft veiligheidsrisico's: hoe zit het met luchtverversing tijdens zo'n reset? Blijft dat wel gewoon doorgaan?

Als de trein volledig uitstaat is er korte tijd geen ventilatie, maar er is voldoende zuurstof in de trein voor dat korte moment anders zou zo'n procedure niet uitgevoerd mogen worden met mensen in de trein.

Reputatie 7
Badge +3

Er was inderdaad niemand die flauw viel door gebrek aan zuurstof bij die keer dat ik even opgesloten was in een SNG. En het was toch best een volle trein tijdens de spits.

En kunnen de deuren ook niet handmatig vanaf de buitenkant worden geopend mocht het echt veel langer duren? Of de reizigers eventueel via de cabine laten uitstappen? 

Maar het ging TS vooral over de informatie voorziening in de trein, wat bij een shut-down even niet gaat.

@Momo 

Op het moment dat het te lang duurt, gaan we idd over tot noodprocedures en bij geen ventilatie en geen noodramen, zullen er buitendeuren geopend worden voor de luchtverversing. Daar zijn allerlei protocollen voor. 

Reageer