Deze vraag zal vast meerdere malen zijn gesteld; waarom wordt - met het oog op de drukte in de spits - de eerste klas coupe niet afgeschaft? Mijn ervaring is dat in de randstad de eerste klas coupe nagenoeg leeg is in de spits. Het opheffen zorgt logischerwijs voor meer zitplaatsen en (dus) minder irritatie. Bovendien zijn er echt belachelijk veel eerste klas coupes, dat zou in ieder geval kunnen worden teruggebracht tot één coupe.
Een ogenschijnlijk simpele oplossing om wat te doen aan die extreme spits. Ben benieuwd waarom de NS hier niet voor kiest.
Ik verwacht een antwoord in de trend van: "er zijn altijd een paar mensen die eerste klas willen zitten en dat willen wij als NS ook aanbieden". Daarop zou ik dan menen dat het algemeen belang van de grootste groep reizigers gebaat is bij afschaffing van de eerste klas zodat je meer kans maakt op een zitplek en niet boven op elkaar staat tijdens het (vee)vervoer.
Bladzijde 2 / 3
Was het maar alleen satire.
@Thom,
Ik vind het dan ook stuitend dat de NS in het andere 1e-klas topic het laatstgenoemde probleem bagatelliseert. Alsof het niet bestaat.
Ik vind het dan ook stuitend dat de NS in het andere 1e-klas topic het laatstgenoemde probleem bagatelliseert. Alsof het niet bestaat.
@gwx
NS doet wel vaker alsof problemen niet bestaan en de forumleden hier overdrijven.
NS doet wel vaker alsof problemen niet bestaan en de forumleden hier overdrijven.
Het gaat mij niet om vermenging of niet en ik gun ieder zijn rustige plekje, maar ik heb er wel moeite mee dat ik in de tweede klas soms het gevoel heb op veetransport te zijn, daar waar de eerste klasse vrijwel leeg is. Het lijkt soms bijna beleid te zijn van de Ns om de tweede klas zo stampend vol te duwen dat je alleen daarom eerste klas zou willen reizen, terwijl er feitelijk niets mis zou moeten zijn met de tweede klas.
Zelf is in de ochtendspits op schooldagen in het najaar kan meer dan 90% van reizigers zitten. Het beeld dat alle treinen altijd overvol zijn is dan ook misplaatst. NS moet natuurlijk ook op de kosten letten en dat betekent dat iedereen altijd een zitplaats (ook in de spits) te duur is.
Het probleem met de eerste klas is dat de behoefte daaraan sterk verschilt tussen IC versus Sprinter, Randstad versus daarbuiten en spits versus daluren. En dat leidt soms tot wanverhoudingen. Als je bijv. DDZ of ICM inzet in de sprinterdienst zit daar met 25% van de ruimte een absurde hoeveelheid eerste klas in. En ook in de IC-dienst Zwolle-Roosendaal met DDZ is de eerste klasse in de spits vaak meer dan half leeg omdat die IC vooral reizigers over korte afstanden vervoert.
Persoonlijk denk ik dat NS zou moeten stoppen met de eerste klas in alle sprinterdiensten. De bezettingsgraad van de eerste klas is in sprinters gemiddeld zo slecht dat niemand mij wijs maakt dat daar geld mee verdiend wordt.
De eerste klas in de IC zou je kunnen handhaven maar dan zou ik voorstander zijn van een vaste toeslag onafhankelijk van de afstand. Je zou dan die toeslag moeten kunnen laden via paaltjes op perron net als bij de IC-direct en daarbij de hoogte van de toeslag verschillend kunnen maken tussen spits en daluren.
Natuurlijk moet de NS stoppen met de eerste klas: meer zitplaatsen, minder irritatie, mogelijk beter imago voor de NS (hoewel ik dat betwijfel).
Doorgaans is de eerste klas nagenoeg lees is mijn ervaring.
Doorgaans is de eerste klas nagenoeg lees is mijn ervaring.
Doorgaans is de eerste klas nagenoeg lees is mijn ervaring.
dat strookt dan helemaal niet met mijn ervaring; en hoezo minder irritatie? ik erger me kapot aan het feit dat in de tweede klas bij herhaling niemand opstaat voor een vrouw van 86; in de eerste klas kan zij ten minste zitten
Vanavond tussen Amersfoort en Rotterdam stonden mensen in de eerste klas. Het wordt er steeds voller.
dat heb ik met mijn moeder gelukkig nog niet meegemaakt in de eerste klas
Zijn de vervoerbewijzen gecontroleerd? Het kan wel steeds voller worden maar wanneer er nooit gecontroleerd wordt zullen we nooit weten of al die mensen ook een kaartje voor de 1e klas hebben.
Wat denk je?
Ik weet wel zeker dat het grootste deel geen eerste klas kaartje heeft.
Dat weten we allemaal en het gedrag, bij het gaan zitten bijvoorbeeld maakt dat wel duidelijk: uiterlijk zijn er meestal niet of nauwelijks verschillen. De meesten haal je er, bijvoorbeeld door het gedrag bij het gaan zitten, zo uit. Wie niet al te bevooroordeeld kijkt, heeft aan een goede intuïtie en enige mensenkennis genoeg.
Maar ja als er toch geen vervolging plaats vindt, wordt de verleiding gehonoreerd. De gelegenheid maakt de dief. De uitkomst van het beleid is dat die gelegenheid ruimschoots geboden wordt.
Het is helemaal niet nodig om te controleren voor je het weet. Als er wel controle is heb je eerst de weglopers en dan klopt de inschatting in bijna alle gevallen. Daar is geen talent voor nodig en van vooroordeel kun je nauwelijks spreken. Enige duidingscapaciteit van gedragingen is meestal - inderdaad niet altijd - voldoende.
Er blijven natuurlijk altijd mensen die het toedekken met de bewering dat het niet zeker is. Dat mag niet worden gebruikt als excuus dat het niet aangekaart mag worden. Het is in de praktijk bagatelliseren en toedekken van feitelijk crimineel gedrag. Men betaalt niet voor de dienst van NS en als deze mensen door hun werkgever niet voor een dienst zouden worden betaald, dan zou de wereld waarschijnlijk - ook terecht - te klein zijn.
Ik kan inmiddels een waslijst publiceren hoe men dat doet maar helaas is het zo dat er hier ook mensen alleen op het forum zitten om er kennis van te nemen hoe te kunnen frauderen ;-)
Het beleid dat nu in de praktijk gevoerd wordt, is feitelijk de oorzaak. Geen of weinig controle en in de praktijk niet beboeten, leidt nu tot grote overlast voor de eersteklasreiziger die zich maar op één manier onderscheidt: hij betaalt wel voor een veel duurder kaartje.
Maar ja als er toch geen vervolging plaats vindt, wordt de verleiding gehonoreerd. De gelegenheid maakt de dief. De uitkomst van het beleid is dat die gelegenheid ruimschoots geboden wordt.
Het is helemaal niet nodig om te controleren voor je het weet. Als er wel controle is heb je eerst de weglopers en dan klopt de inschatting in bijna alle gevallen. Daar is geen talent voor nodig en van vooroordeel kun je nauwelijks spreken. Enige duidingscapaciteit van gedragingen is meestal - inderdaad niet altijd - voldoende.
Er blijven natuurlijk altijd mensen die het toedekken met de bewering dat het niet zeker is. Dat mag niet worden gebruikt als excuus dat het niet aangekaart mag worden. Het is in de praktijk bagatelliseren en toedekken van feitelijk crimineel gedrag. Men betaalt niet voor de dienst van NS en als deze mensen door hun werkgever niet voor een dienst zouden worden betaald, dan zou de wereld waarschijnlijk - ook terecht - te klein zijn.
Ik kan inmiddels een waslijst publiceren hoe men dat doet maar helaas is het zo dat er hier ook mensen alleen op het forum zitten om er kennis van te nemen hoe te kunnen frauderen ;-)
Het beleid dat nu in de praktijk gevoerd wordt, is feitelijk de oorzaak. Geen of weinig controle en in de praktijk niet beboeten, leidt nu tot grote overlast voor de eersteklasreiziger die zich maar op één manier onderscheidt: hij betaalt wel voor een veel duurder kaartje.
Toch ben ik erg geïnteresseerd, want ik heb zo'n vermoeden dat ik ook aan best wat puntjes ga voldoen 🙂
Het is natuurlijk ook de onzinnige materieelplanning met veel te veel eerste klas in veel treinen. Gisteren zag ik een plaatje van een nieuw Flirt-drietje. Bijna 25% van alle zitplaatsen is daar zo meteen eerste klas terwijl het aantal zitplaatsen tweede klas nog minder is dan in een Plan V. Dan vraag je ook om problemen. Neem maar aan dat hierover vanaf december een regen aan klachten gaat komen.
Dan moet dat maar via een private message Henk 😉
Het echte probleem is natuurlijk ook niet de eerste klas maar het veel te grote tekort aan zitplaatsen. Het hoort zo ingericht te zijn dat iedereen in beide klassen kan zitten, ook in de spits.
Ik heb geregeld een Flirt3 zien staan in Eindhoven en de opzet eerste en tweede klas is als de SLT. Ik had niet het gevoel dat 25% eerste klas is, maar ik zal beter kijken als ik hem weer zie staan.
Iedereen in de spits zitten is een onbetaalbare illusie.
Wat jij blijft ontkennen is dat er bij NS in veel materieel sprake is van een wanverhouding tussen de hoeveelheid eerste en tweede klas coupes. Het is met name die wanverhouding die veel reizigers beu zijn en die hen er toe brengt de regels aan hun laars te lappen. Als er 10% reizigers eerste klas zijn moet je niet een kwart van de trein eerste klas maken.
De beide uiteinden hebben ieder 16 plaatsen eerste klas, dat is samen 32. En er zijn maar 114 plaatsen tweede klas, minder dan in een Plan V. Dat komt overigens ook omdat er ontzettend veel ruimte verloren gaat aan dat mega-toilet en aan fietsplaatsen.
Als je het vergelijkt met SLT dan heeft een SLT6 ook 32 zitplaatsen eerste klas, terwijl dat treinstel dus twee keer zo groot is. Je kunt nu al zien aankomen dat binnen een jaar de helft van die eerste klas in de Flirt weer omgebouwd moet worden tot tweede klas.
Ik stelde de vraag omdat in een andere draad Sivan_NS beweerde dat we niet kunnen oordelen als er niet gecontroleerd is.
Zo lust ik er nog wel een paar. Dus omdat NS niet controleert in de eerste klas is er geen probleem dat er veel mensen in de eerste klas zitten zonder kaartje voor de eerste klas.
Omdat we niet controleren of er mensen door het rode licht rijden, komen we tot de conclusie dat niemand door het rode licht rijdt. Daardoor hoeven we niet te controleren of boetes uit te delen.
Gezien de lauwe reacties van NS om iets te doen om de eerste klasreizigers waar voor hen geld (60% extra) te geven, lijkt het me zinvol dat NS maar eens gaat overwegen om de eerste klas maar af te schaffen. Ik vermoed dat wanneer de trend van ontevreden eerste klasreizigers zich voortzet er het volgende gaat gebeuren.
1. 1e klasreizigers zijn niet gek en betalen niet meer voor de 1e klas.
2. De 1e klas wordt uitsluitend nog bevolkt door lieden zonder vervoerbewijs voor de 1e klas.
Even in naieviteits-mode: Sivan zegt niet dat het geen probleem is maar dat we niet weten of het een probleem is aangezien we het niet controleren. Net als dat je niet zeker weet of er mensen zijn die de belasting ontduiken als de belastingdienst nooit controleert (zoals bijv. in Griekenland).
Gezien de lauwe reacties van NS om iets te doen om de eerste klasreizigers waar voor hen geld (60% extra) te geven, lijkt het me zinvol dat NS maar eens gaat overwegen om de eerste klas maar af te schaffen. Ik vermoed dat wanneer de trend van ontevreden eerste klasreizigers zich voortzet er het volgende gaat gebeuren.
1. 1e klasreizigers zijn niet gek en betalen niet meer voor de 1e klas.
2. De 1e klas wordt uitsluitend nog bevolkt door lieden zonder vervoerbewijs voor de 1e klas.
Persoonlijk denk ik eerlijk gezegd dat de eerste klas NS een (financieel) blok aan het been geworden is en dat ze er liever vandaag dan morgen mee zouden stoppen. Maar dat moet zeer omzichtig omdat anders de hele Tweede Kamer weer gaat jammeren, net als met die toiletten in de sprinters. Een scenario waarbij de eerste klas langzamerhand dood bloedt is daarom te prefereren.
Volgens mij is de 1e klas juist uiterst lucratief en het zou nog veel lucratiever zijn voor NS bij strenge controles en het uitschrijven van boetes.
Meer handhaving maakt de 1e klas veel aantrekkelijker voor de mensen die er voor willen betalen.
In feite heeft NS goud in handen maar doen ze er veel te weinig mee. Waarom geen goedkope upgrades in de daluren wanneer de 1e klas bijna leeg is? Sommige vervoerders in Engeland doen dat in de weekenden wanneer er toch geen forenzen zijn.
Meer handhaving maakt de 1e klas veel aantrekkelijker voor de mensen die er voor willen betalen.
In feite heeft NS goud in handen maar doen ze er veel te weinig mee. Waarom geen goedkope upgrades in de daluren wanneer de 1e klas bijna leeg is? Sommige vervoerders in Engeland doen dat in de weekenden wanneer er toch geen forenzen zijn.
Kennelijk maken ze bij het hoofdkantoor van NS een rekensommetje en komen tot de conclusie dat de eerste klas genoeg geld oplevert (zoals op de vorige pagina al is geopperd). Dat is gewoon hetzelfde kostenplaatje als luchtvaartmaatschappijen die business class hebben. Zo zag ik laatst een documentaire over British Airways, waarbij iets van 15% van de passagiers business class vliegen en iets van 40% van de inkomsten genereren.
Ik denk ook dat er beter gecontroleerd zou moeten worden (desnoods controleert een HC die er geen zin in heeft of wat dan ook alleen de eerste klas). Heb vorige week een toeslag 2-naar-1 gekocht en ben in vijf treinen nul keer gecontroleerd. Uiteraard koop je een vervoersbewijs om vervoerd te worden, maar gelet op de hele discussie vond ik het erg opvallend.
@iMark: NS heeft de afgelopen twee jaar veel acties gehad die ik ben tegengekomen: gratis 2-naar-1 kaartjes, aanbieding van Weekend Vrij eerste klas, 10 euro voor drie eerste klas kaartjes, ga zo maar door. Alleen op de Oude Lijn en Eindhoven-Amsterdam zie ik in het weekend een redelijk gevulde eerste klas.
Dus een goede, flexibele oplossing zou geen kwaad kunnen denk ik.
Ik denk ook dat er beter gecontroleerd zou moeten worden (desnoods controleert een HC die er geen zin in heeft of wat dan ook alleen de eerste klas). Heb vorige week een toeslag 2-naar-1 gekocht en ben in vijf treinen nul keer gecontroleerd. Uiteraard koop je een vervoersbewijs om vervoerd te worden, maar gelet op de hele discussie vond ik het erg opvallend.
@iMark: NS heeft de afgelopen twee jaar veel acties gehad die ik ben tegengekomen: gratis 2-naar-1 kaartjes, aanbieding van Weekend Vrij eerste klas, 10 euro voor drie eerste klas kaartjes, ga zo maar door. Alleen op de Oude Lijn en Eindhoven-Amsterdam zie ik in het weekend een redelijk gevulde eerste klas.
Dus een goede, flexibele oplossing zou geen kwaad kunnen denk ik.
Het blijft subjectief en is ook geen wetenschappelijk verantwoorde conclusie maar ik zie wel degelijk een drukker wordende eerste klas op deze tijden. Door Weekendvrij en Dalvrij voor deze perioden goedkoper aan te bieden, lijkt er toch meer spreiding te ontstaan. In de verder ook niet zo drukke trein van de Randstad naar Leeuwarden op zondagochtend zat ik meestal met een paar mensen en dat zijn er echt meer. Ik tref nu regelmatig een meer gevulde coupé aan en het zou me niet verbazen als dat voor een deel vanwege de relatief gunstig geprijsde dalabonnementen zou zijn. Ik heb er echter geen cijfers over kunnen vinden maar het beleid voor de spreiding in de daluren begint wel te werken.
Reageer
Meld je aan
Heb je al een account? Inloggen
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met Facebookof
Welkom
Nog geen account? Maak een account aan
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met Facebookof
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.